společenstva mravenců - společný cíl je nalézt potravu
jednotliví mravenci žijí krátce, mraveniště jako celek přežívá dlouho
s věkem se agresivní a dobyvačné mraveniště mění na klidné a ustálené
teorie davu - simulace pohybu chodců, simulace evakuace
společnost a kultura - modely sociálního šíření
model segregace: 2 druhy obyvatel, míra tolerance, město ve tvaru mřížky → obyvatelé jsou spokojení, pokud míra tolerance % sousedů je stejných. Při nespokojenosti se stěhuje do volného pole. → tvorba ghett
etnocentrismus: preference kooperace s příslušníky svého etnika a nekooperace s přísluníky jiných etnik
agenti můžou kooperovat se svým etnikem nebo nemusí, stejně tak s tím cizím
vznik města: každý agent provádí denní aktivity - pracuje, spí nebo odpočívá → a pro tyto akvitity vytváří místa → pak ta místa sdílí s ostatními
organizační sítě - emergentní sociální jevy
biologie - simulace populační dynamiky, např. společenství hmyzu (včely, termiti), chování zvířecích komunit (hejna, predátor-kořist)
hejno: neleť moc blízko k ostatním, kopíruj blízké sousedy, posuň se dopředu doprostřed ke sledovaným sousedům, udržuj přímý výhled
BOIDS: Bird-oid object
infrastruktura - simulace dopravního provozu a světelné signalizace ve městech
armádní využití - systémy příkazů a kontroly, válečné simulační hry
byznys a řízení společnosti - logistika, spotřební trhy, řízení toku zákazníků
ekonomické vědy - umělé finanční trhy, struktura a dynamika ekonomických vztahů, teorie her
decentralizované myšlení
člověk není soubor buněk
vlna není soubor molekul
nejde o předpovídání chování systému, ani o přesné vysvětlení, jak systémy fungují
→ jde o styl uvažování o systémech
na úrovni celku můžeme dostat jiné chování, než to na úrovni jednotlivců (emergentní chování)
Permalink multiagentni_systemy.txt · Last modified: 2017/09/21 16:37 by efox