patří pod rojovou inteligenci, mezi subsymbolické algoritmy
== vlastnost rozsáhlých systémů sestávajících z množství jednoduchých agentů, jejichž vzájemná interakce (přímá/nepřímá) vede ke vzniku koherentních globálních funkčních vzorů
to je to u těch neuronových sítí, že 10 skatů je lepších než 1000 samostatných horolezců (možná??)
jsou dobří, samoorganizující se - komplexní kolektivní chování může vyplynout z četných interakcí mezi jednotlivými členy roje nebo hejna
základem je ant systém
stigmerie = komunikace mezi agenty pomocí modifikace prostředí, ve kterém se vyskytují
feromon = chemická značka
ale pozor, můžou uvíznout v lokálním extrému - mravenci nedokáží dostatečně využít nebídnutou nejkratší cestu (ale někteří jiní mravenci to umí)
postup mravenců
mravenec hledá potravu v okolí mraveniště
pokud najde jídlo, vrátí se domů a přitom značí cestu feromony
ostatní mravenci následují cestu
čím víc mravenců → tím silnější feromonová stopa → tím ještě víc mravenců
Na začátku se chovají mravenci náhodně a vybírají si krátkou i dlouho trasu se stejnou pravděpodobností → po optimalizaci mravenčím agentem si všichni vrhají tou kratší.
modifikace systému
elitismus
posílení vlivu nejlepších řešení
urychlí to, ale zároveň je větší pravděpodobnost, že mravenci uvíznou v sedlovém bodu
využit Elitářským mravenčím systémem či mravenčím systémem založeném na pořadí (mravenci, až najdou cestu, tak se seřadí podle kvality nalezené cesty a podle toho jak se umístí, tolik vypustí feromonů, tudíž čím vyšší příčka, tím víc feromonů)
Permalink optimalizace_mravenci_kolonii.txt · Last modified: 2017/01/02 22:30 by efox