podstatou je rozšíření příznakového prostoru (vytváření nových pásem s cílem zvýšit odlišení různých objektů) nebo zúžení příznakového prostoru (hledání nových – nejinformativnějších pásem, při čemž nedojde k podstatné ztrátě informace)
příznak = v každém použitém pásmu představuje hodnota odražené nebo vyzářené energie určitou charakteristiku o objektu zachyceném na ploše daného pixelu
barevná syntéza
vzniká skládáním 3 pásem v odstínech RGB
objektivní metody → výběr takových pásem, které jsou mezi sebou co nejméně korelovány (podávají co nejvíce odlišné informace), Optimum index faktor (OIF)
zobrazení v pravých a nepravých barvách
analýza hlavních komponent (PCA)
rotuje osami vícerozměrného prostoru tvořícího multispektrální snímek, a to ve směru maximálního rozptylu dat
redukuje rozměrnost dat (omezení na méně pásem bez podstatné ztráty informace)
proložím PC1 (hlavní komponenta) největším rozptylem dat → ta přímka (osa) mi potom definuje pásmo nového transformovaného obrazu → pak proložím druhou přímku, která bude kolmá na PC1 a bude v místě druhého největšího rozptylu dat (vedlejší komponenta)
PC2 obsahuje sice míň informací než PC1, ale zato nové informace, které v PC1 nejsou
99 % informací je kumulováno v prvních dvou až třech hlavních komponentách
PC1 vždy obsahuje informace o hlavních topografických rysech v obraze
tato metoda nevyžaduje žádnou předchozí znalost zpracovávaného území
kanonická komponentní analýza
rozdíl je v tom, že PCA byla prováděna na náhodném výběru původních dat, tak CCA může být prováděna jenom pro určité části obrazu
je to 2D prostor a analýza je prováděna tam, kde se vytvářejí shluky
nový systém souřadnic definují nová transformovaná pásma → počítá se to tak, aby rozptyl byl co nejmenší a separobilita mezi shluky zase co největší
hlavně jako vstup do automatické klasifikace
můžu také zvýraznit specifickou tematickou informaci (vegetační složka obrazu) → ortogonální vegetační indexy, Tasseled cup
transformace barevného obrazu
ČB, barevně, pseudobarevně
IHS transformace
popsání barevného obrazu pomocí IHS (intensity, hue, saturation)
intensity (jas) – míra jasu v obraze, hue (odstín) – odstín je mírou bravy a reprezentuje dominantní vlnovou délku ve světle a saturation (sytost) – reprezentuje hloubku čistoty barvy vzhledem k odstínu šedi
transformace: promítnu kostku na rovinu kolmou k linii šedi → vznikne 6úhelník (hrany RGB a CMY)
můžu zvýrazňovat jednotlivé složky a ostatní složky zůstanou nezměněny (upravím kontast jasu → ostatní se nezmění)
pomocí IHS je možné spojovat data s různým prostorovým rozlišením
PAN + MULTI = PANCHRO jako složka jasu, multispektrální snímek jako odstín a sytost → získám prostorový detail z panchra a barevnost z multi
data s největším prostorovým obsahem (textura, …) → jsou přiřazena jasu
data s největším dynamickým rozsahem → jsou přiřazena odstínu
transformace Martin-Taylor
transformace barevného obrazu do systému zobrazení, který více odpovídá citlivosti lidského vidění
Jas – složka s nejvíce informacemi
Červeno-zelené barvy – nízký informační obsah
Modro-žluté barvy – nejméně informativní
dekorelační techniky
techniky zvýraznění více pásem – vhodné pro zpracování vysoce korelovaných dat
zahrnují úpravu kontrastu hlavních komponent a jejich následnou transformaci zpět do RGB
aritmetické operace s pásmy multispektrálního obrazu
Obrazové podíly
Slouží k radiometrickému zvýraznění mezi dvěma různými druhy povrchů i k potlačení negativních efektů různého oslunění a zastínění těchto objektů
V čitateli pásmo, ve kterém je nejvyšší odrazivost a ve jmenovateli nejvyšší pohlcování
Násobení obrazů
Zvýšení kontrastu pro dva povrchy s podobnou odrazivostí
Technika pro maskování vybraných ploch na snímku (0,1)
Součet obrazů
Přičtení výsledků vysokofrekvenčního filtru k původnímu obrazu – ostřící filtr
Podíl obrazů
Stanovení změn mezi dvěma časovými horizonty
Permalink spektralni_zvyrazneni.txt · Last modified: 2016/12/31 18:54 by efox