This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
git_v_krizovem_managementu [2017/07/30 11:52] efox created |
git_v_krizovem_managementu [2017/08/02 20:21] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 4: | Line 4: | ||
* nutnost přesné lokalizace ! | * nutnost přesné lokalizace ! | ||
* mezinárodní tísňová linka 122 | * mezinárodní tísňová linka 122 | ||
- | * krizový management (krizové řízení) = je souhrn řídících činností včetně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, | + | |
* je to souhrn vědeckých poznatků, odborných postupů a aplikačních nástrojů preventivních, | * je to souhrn vědeckých poznatků, odborných postupů a aplikačních nástrojů preventivních, | ||
- | | + | * je univerzálním termínem pro pojmenování procesů spojených |
- | * krizová situace = nepředvídatelný nebo obtížně předvídatelný průběh skutečností | + | antropogenního, |
+ | * | ||
+ | |||
+ | * **krize** = složitá krizová situace, vníž je významným způsobem narušena rovnováha mezi základními charakteristikami systému na jedné straně a postojem okolního prostředí na straně druhé | ||
+ | | ||
* narušení rovnovážných přírodních, | * narušení rovnovážných přírodních, | ||
* dochází kohrožení životů, zdraví nebo majetku občanů, životního prostředí, | * dochází kohrožení životů, zdraví nebo majetku občanů, životního prostředí, | ||
Line 15: | Line 19: | ||
* poskytovatelé informací: ČHMÚ, SIVS, ŘSD, HZS ČR, PČR, IZS, Obecní úřady | * poskytovatelé informací: ČHMÚ, SIVS, ŘSD, HZS ČR, PČR, IZS, Obecní úřady | ||
* nástroje informační podpory krizového řízení: řídící, simulační, | * nástroje informační podpory krizového řízení: řídící, simulační, | ||
- | | + | |
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | | ||
+ | * sběr informací a následná analýza | ||
+ | * systém KP v čr: | ||
+ | * obranné plánování | ||
+ | * civilní nouzové plánování (plánování zdrojů pro podporu ozbrojených sil a úkolů ochrany obyvatelstva) | ||
+ | * havarijní plánování -řešením krizových situací vzniklých vdůsledku přírodních katastrof a antropogenních havárií (zde je možnost využít modely a geografické informace / MVČR a IZS) | ||
+ | * Základem managementu (krizového řízení) je získávání, | ||
+ | * nástroje: | ||
+ | * informační systémy (HW a SW) umožňující získávání a zpracování informací (zejména v oblasti přípravy a řešení krizových situací). | ||
+ | * komunikační prostředky umožňující přenos informací mezi jednotlivými IS (linkové, bezdrátové, | ||
+ | * fungující systém: | ||
+ | * data | ||
+ | * uživatelské prostředí | ||
+ | * aktualizace | ||
+ | * SW nenáročný | ||
+ | * kompatibilní | ||
+ | * HW + SW -> inf. technologie -> IS -> informační podpora | ||
+ | * výhody používání sofistikovaných IS: | ||
+ | * přehlednost dokumentace a dílčích databází | ||
+ | * snadná a rychlá údržba a aktualizace | ||
+ | * typizace dokumentů | ||
+ | * podpora vlastních procesů | ||
+ | * prokazatelná archivace dat | ||
+ | * rychlý a snadný přístup k informacím | ||
+ | * významný prvek komunikace a informování | ||
+ | * jednoduchost a intuitivnost ovládání | ||
+ | * snížení nákladů na řešení a dopadů ztrát | ||
+ | * centralizace informací | ||
+ | * nevýhody: | ||
+ | * finanční a personální náklady | ||
+ | * musíte personál proškolit | ||
+ | * musíte umět v datech „číst“ | ||
+ | * „Pathdependency“ | ||
+ | * přijdete o data a jste bez zálohy | ||
+ | * příliš si na IS zvyknete | ||
+ | * úrovně: | ||
+ | * lokální -> regionální -> pro konrétní instituce -> celostátní -> nadnárodní | ||
+ | * management rizik: | ||
+ | * událost -> provizorní obnova -> rekonstrukce -> prevence -> příprava | ||
+ | |||
+ | * {{ :: | ||
+ | |||
+ | * {{ :: | ||
+ | |||
+ | ====== IZS ====== | ||
+ | |||
+ | * Integrovaný záchranný systém (IZS) je pojem, pod kterým se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. | ||
+ | * není to instituce | ||
+ | * vznikl zpotřeby činnosti záchranářů, | ||
+ | * Koordinovaný postup složek IZS při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací: | ||
+ | * mimořádná událost | ||
+ | * záchranné práce | ||
+ | * likvidační práce | ||
+ | * ochrana obyvatelstva | ||
+ | * zařízení CO | ||
+ | * věcná a osobní pomoc | ||
+ | * složky: | ||
+ | * policie, hasiči, jednotky požární ochrany, ZSS | ||
+ | * vyčleněné jednotky ozbrojených sil | ||
+ | * městská policie | ||
+ | * orgány ochrany veřejného zdraví | ||
+ | * havarijní, pohotovostní a jiné služby | ||
+ | * zařízení civilní ochrany a další organizace poskytující při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání, | ||
+ | |||
+ | ====== GIS a krizový management ====== | ||
+ | * sdílení, správa dat, efektivní rozhodování na základě přesného modelování z kvalitních dat | ||
+ | * propojení GIS v rámci všech zainteresovaných institucí (státní správa, hasiči, složky civilní obrany, zdravotnictví, | ||
+ | * nejlépe propracovaný a standardizovaný geoinformační systém má Hasičský záchranný sbor, který má zároveň i vedoucí pozici ve snaze o zavedení jednotných postupů a spolupráce mezi složkami IZS | ||
+ | * možnosti: | ||
+ | * retrospektiva–hledání místa vzniku z dat současného výskytu | ||
+ | * soudobý stav–hledání místa nejefektivnějšího zásahu–evakuace obyvatel–vizualizace postiženého území | ||
+ | * predikce–modelování možných budoucích ohrožených míst a společenstev | ||
+ | * data: | ||
+ | * streetnet, POI, čhmú, definiční body budov apod., železnice a stanice a zastávky od čd, silnice od řsd, pokrytí signálem krizových mobilních telefonůa telefonní budky od Telefónica O2, voda a dibavod, dislokace stanic pčr a zzs, evakuační data jaderných elektráren, | ||
+ | |||
+ | ====== centrum tísňového volání ====== | ||
+ | * operátoři jednotlivých záchranných složek nejen přijímají tísňová volání, koordinují, | ||
+ | * v Ostravě!!! | ||
+ | * zřizovatel je město | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | * global hazard atlas | ||
+ | * DROZD = Projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD) umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům, kteří poskytnou na dobrovolném základě informace o svém plánovaném pobytu v zahraničí. | ||
+ |