User Tools

Site Tools

git_v_krizovem_managementu
  • informace = data, kterým je přisuzován určitý význam nebo účel
  • informační systém = HW a SW, záznamová média, data a personál, který subjekt používá ke správě informací
  • vlastnosti informací: potřebnost (důležitost), pravdivost, úplnost, včasnost
  • nutnost přesné lokalizace !
  • mezinárodní tísňová linka 122
  • krizový management (krizové řízení) = je souhrn řídících činností včetně příslušných orgánů zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik, plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných vsouvislosti sřešením krizové situace
    • je to souhrn vědeckých poznatků, odborných postupů a aplikačních nástrojů preventivních, rozhodovacích a technologických opatření, umožňujících řídícím pracovníkům řešit krizové situace. Zahrnuje přípravu a zajištění krizových a havarijních plánů ochrany záchrany života a zdraví obyvatelstva, ochrany životního prostředí, duchovních hodnot a ekonomiky, jako základních hodnot státu
    • je univerzálním termínem pro pojmenování procesů spojených se zvládáním krizových situací přírodního (živelního),

antropogenního, sociálně společenského, ekonomického, či podnikohospodářského charakteru

  • krize = složitá krizová situace, vníž je významným způsobem narušena rovnováha mezi základními charakteristikami systému na jedné straně a postojem okolního prostředí na straně druhé
  • krizová situace = nepředvídatelný nebo obtížně předvídatelný průběh skutečností
    • narušení rovnovážných přírodních, technických, ekologických, ekonomických a blabla stavů
    • dochází kohrožení životů, zdraví nebo majetku občanů, životního prostředí, ekonomiky a hmotných statků státu a jeho obyvatelstva
    • degradace obyvatelstva
  • krizový management = potřebuje informace o katastrofách, které mohou vzniknout vdaném území, o citlivosti území na mimořádné situace, aby mohl připravit plán pro případ vzniku krizové situace
    • důležitou součástí je včasné varování, které může zachránit lidské životy.
  • poskytovatelé informací: ČHMÚ, SIVS, ŘSD, HZS ČR, PČR, IZS, Obecní úřady
  • nástroje informační podpory krizového řízení: řídící, simulační, analytické, monitorovací, výpočetní a modelovací, vizuální a komunikační, evidenční, plánovací

  • řízení rizik (krizové plánování)
    • sběr informací a následná analýza
  • systém KP v čr:
    • obranné plánování
    • civilní nouzové plánování (plánování zdrojů pro podporu ozbrojených sil a úkolů ochrany obyvatelstva)
    • havarijní plánování -řešením krizových situací vzniklých vdůsledku přírodních katastrof a antropogenních havárií (zde je možnost využít modely a geografické informace / MVČR a IZS)
  • Základem managementu (krizového řízení) je získávání, zpracování a předávání informací
  • nástroje:
    • informační systémy (HW a SW) umožňující získávání a zpracování informací (zejména v oblasti přípravy a řešení krizových situací).
    • komunikační prostředky umožňující přenos informací mezi jednotlivými IS (linkové, bezdrátové, satelitní apod.)
  • fungující systém:
    • data
    • uživatelské prostředí
    • aktualizace
    • SW nenáročný
    • kompatibilní
  • HW + SW → inf. technologie → IS → informační podpora
  • výhody používání sofistikovaných IS:
    • přehlednost dokumentace a dílčích databází
    • snadná a rychlá údržba a aktualizace
    • typizace dokumentů
    • podpora vlastních procesů
    • prokazatelná archivace dat
    • rychlý a snadný přístup k informacím
    • významný prvek komunikace a informování
    • jednoduchost a intuitivnost ovládání
    • snížení nákladů na řešení a dopadů ztrát
    • centralizace informací
  • nevýhody:
    • finanční a personální náklady
    • musíte personál proškolit
    • musíte umět v datech „číst“
    • „Pathdependency“
    • přijdete o data a jste bez zálohy
    • příliš si na IS zvyknete
  • úrovně:
    • lokální → regionální → pro konrétní instituce → celostátní → nadnárodní
  • management rizik:
    • událost → provizorní obnova → rekonstrukce → prevence → příprava

IZS

  • Integrovaný záchranný systém (IZS) je pojem, pod kterým se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.
  • není to instituce
  • vznikl zpotřeby činnosti záchranářů, zejména při složitých haváriích, nehodách a živelných pohromách, kdy je třeba organizovat společnou činnost při zabezpečení záchrany osob, zvířat, majetku a životního prostředí
  • Koordinovaný postup složek IZS při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací:
    • mimořádná událost
    • záchranné práce
    • likvidační práce
    • ochrana obyvatelstva
    • zařízení CO
    • věcná a osobní pomoc
  • složky:
    • policie, hasiči, jednotky požární ochrany, ZSS
    • vyčleněné jednotky ozbrojených sil
    • městská policie
    • orgány ochrany veřejného zdraví
    • havarijní, pohotovostní a jiné služby
    • zařízení civilní ochrany a další organizace poskytující při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání, a další

GIS a krizový management

  • sdílení, správa dat, efektivní rozhodování na základě přesného modelování z kvalitních dat
  • propojení GIS v rámci všech zainteresovaných institucí (státní správa, hasiči, složky civilní obrany, zdravotnictví, správy sítí, dopravci, …)
  • nejlépe propracovaný a standardizovaný geoinformační systém má Hasičský záchranný sbor, který má zároveň i vedoucí pozici ve snaze o zavedení jednotných postupů a spolupráce mezi složkami IZS
  • možnosti:
    • retrospektiva–hledání místa vzniku z dat současného výskytu
    • soudobý stav–hledání místa nejefektivnějšího zásahu–evakuace obyvatel–vizualizace postiženého území
    • predikce–modelování možných budoucích ohrožených míst a společenstev
  • data:
    • streetnet, POI, čhmú, definiční body budov apod., železnice a stanice a zastávky od čd, silnice od řsd, pokrytí signálem krizových mobilních telefonůa telefonní budky od Telefónica O2, voda a dibavod, dislokace stanic pčr a zzs, evakuační data jaderných elektráren, ropovod od RWE,

centrum tísňového volání

  • operátoři jednotlivých záchranných složek nejen přijímají tísňová volání, koordinují, monitorují a kontrolují záchranné týmy v akci, ale také si navzájem události předávají.
  • v Ostravě!!!
  • zřizovatel je město

  • global hazard atlas
  • DROZD = Projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD) umožňuje účinně organizovat pomoc českým občanům, kteří poskytnou na dobrovolném základě informace o svém plánovaném pobytu v zahraničí.
Permalink git_v_krizovem_managementu.txt · Last modified: 2017/08/02 20:21 by efox

oeffentlich