This shows you the differences between two versions of the page.
| Next revision | Previous revision | ||
|
spektralni_zvyrazneni [2016/05/18 17:45] efox created |
spektralni_zvyrazneni [2016/12/31 18:54] (current) efox [analýza hlavních komponenz (PCA)] |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| ====== SPEKTRÁLNÍ ZVÝRAZNĚNÍ ====== | ====== SPEKTRÁLNÍ ZVÝRAZNĚNÍ ====== | ||
| * podstatou je rozšíření příznakového prostoru (vytváření nových pásem s cílem zvýšit odlišení různých objektů) nebo zúžení příznakového prostoru (hledání nových – nejinformativnějších pásem, při čemž nedojde k podstatné ztrátě informace) | * podstatou je rozšíření příznakového prostoru (vytváření nových pásem s cílem zvýšit odlišení různých objektů) nebo zúžení příznakového prostoru (hledání nových – nejinformativnějších pásem, při čemž nedojde k podstatné ztrátě informace) | ||
| + | * příznak = v každém použitém pásmu představuje hodnota odražené nebo vyzářené energie určitou charakteristiku o objektu zachyceném na ploše daného pixelu | ||
| ===== barevná syntéza ===== | ===== barevná syntéza ===== | ||
| * vzniká skládáním 3 pásem v odstínech RGB | * vzniká skládáním 3 pásem v odstínech RGB | ||
| - | * pro objektivní výběr pásem, které jsou mezi sebou co nejméně korelovány (podávají co nejvíce odlišné informace), | + | * objektivní |
| * zobrazení v pravých a nepravých barvách | * zobrazení v pravých a nepravých barvách | ||
| - | ===== analýza hlavních | + | ===== analýza hlavních |
| * rotuje osami vícerozměrného prostoru tvořícího multispektrální snímek, a to ve směru maximálního rozptylu dat | * rotuje osami vícerozměrného prostoru tvořícího multispektrální snímek, a to ve směru maximálního rozptylu dat | ||
| * redukuje rozměrnost dat (omezení na méně pásem bez podstatné ztráty informace) | * redukuje rozměrnost dat (omezení na méně pásem bez podstatné ztráty informace) | ||
| Line 17: | Line 18: | ||
| * tato metoda nevyžaduje žádnou předchozí znalost zpracovávaného území | * tato metoda nevyžaduje žádnou předchozí znalost zpracovávaného území | ||
| - | ==== kanonická komponentní analýza ==== | + | ===== kanonická komponentní analýza |
| * rozdíl je v tom, že PCA byla prováděna na náhodném výběru původních dat, tak CCA může být prováděna jenom pro určité části obrazu | * rozdíl je v tom, že PCA byla prováděna na náhodném výběru původních dat, tak CCA může být prováděna jenom pro určité části obrazu | ||
| * je to 2D prostor a analýza je prováděna tam, kde se vytvářejí shluky | * je to 2D prostor a analýza je prováděna tam, kde se vytvářejí shluky | ||
| * nový systém souřadnic definují nová transformovaná pásma -> počítá se to tak, aby rozptyl byl co nejmenší a separobilita mezi shluky zase co největší | * nový systém souřadnic definují nová transformovaná pásma -> počítá se to tak, aby rozptyl byl co nejmenší a separobilita mezi shluky zase co největší | ||
| + | * hlavně jako vstup do automatické klasifikace | ||
| + | * můžu také zvýraznit specifickou tematickou informaci (vegetační složka obrazu) -> ortogonální vegetační indexy, Tasseled cup | ||
| {{ :: | {{ :: | ||
| + | |||
| + | ===== transformace barevného obrazu ===== | ||
| + | * ČB, barevně, pseudobarevně | ||
| + | {{ :: | ||
| + | |||
| + | ==== IHS transformace ==== | ||
| + | * popsání barevného obrazu pomocí IHS (intensity, hue, saturation) | ||
| + | * **intensity (jas)** – míra jasu v obraze, **hue (odstín)** – odstín je mírou bravy a reprezentuje dominantní vlnovou délku ve světle a **saturation (sytost)** – reprezentuje hloubku čistoty barvy vzhledem k odstínu šedi | ||
| + | * transformace: | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * můžu zvýrazňovat jednotlivé složky a ostatní složky zůstanou nezměněny (upravím kontast jasu -> ostatní se nezmění) | ||
| + | * pomocí IHS je možné spojovat data s různým prostorovým rozlišením | ||
| + | * PAN + MULTI = PANCHRO jako složka jasu, multispektrální snímek jako odstín a sytost -> získám prostorový detail z panchra a barevnost z multi | ||
| + | * data s největším prostorovým obsahem (textura, ...) -> jsou přiřazena jasu | ||
| + | * data s největším dynamickým rozsahem -> jsou přiřazena odstínu | ||
| + | |||
| + | ==== transformace Martin-Taylor ==== | ||
| + | * transformace barevného obrazu do systému zobrazení, který více odpovídá citlivosti lidského vidění | ||
| + | * Jas – složka s nejvíce informacemi | ||
| + | * Červeno-zelené barvy – nízký informační obsah | ||
| + | * Modro-žluté barvy – nejméně informativní | ||
| + | |||
| + | ===== dekorelační techniky ===== | ||
| + | * techniky zvýraznění více pásem – vhodné pro zpracování vysoce korelovaných dat | ||
| + | * zahrnují úpravu kontrastu hlavních komponent a jejich následnou transformaci zpět do RGB | ||
| + | |||
| + | ===== aritmetické operace s pásmy multispektrálního obrazu ===== | ||
| + | - Obrazové podíly | ||
| + | * Slouží k radiometrickému zvýraznění mezi dvěma různými druhy povrchů i k potlačení negativních efektů různého oslunění a zastínění těchto objektů | ||
| + | * V čitateli pásmo, ve kterém je nejvyšší odrazivost a ve jmenovateli nejvyšší pohlcování | ||
| + | - Násobení obrazů | ||
| + | * Zvýšení kontrastu pro dva povrchy s podobnou odrazivostí | ||
| + | * Technika pro maskování vybraných ploch na snímku (0,1) | ||
| + | - Součet obrazů | ||
| + | * Přičtení výsledků vysokofrekvenčního filtru k původnímu obrazu – ostřící filtr | ||
| + | - Podíl obrazů | ||
| + | * Stanovení změn mezi dvěma časovými horizonty | ||
| + | |||
| + | |||