User Tools

Site Tools

sege_pcestruch

potenciál cestovního ruchu

je souhrnnou hodnotou všech předpokladů cestovního ruchu,oceněných na základě bodovací škály, sníţenou o zápornou hodnotu negativních faktorů rozvoje cestovního ruchu – zejména o špatný stav sloţek životního prostředí (kyselé deště, nízká kvalita vzduchu, znečištění moře, pláží aj.) a konfliktní land-use daného území

předpoklady cestovního ruchu

představují souhrn přírodních a antropogenních aspektů včetně jejich mnohoúrovňových vazeb, které vytvářejí předpoklady pro realizaci cestovního ruchu. Podle funkčně – chorologického členění (P. Mariot) je lze členit (základní klasifikace) na lokalizační předpoklady cestovního ruchu, selektivní předpoklady cestovního ruchu a realizační předpoklady cestovního ruchu. Lokalizační předpoklady se dále dělí na přírodní a kulturněmunicipální, realizační předpoklady na komunikační a materiálně-technické, selektivní předpoklady se člení na politické, demografické, administrativní, urbanizační, sociologické, personální a ekologické

lokalizační předpoklady

přírodní potenciál

  • reliéf území
    • makroformy
      • vertikální a horizontální členitost, výšková poloha, forma povrchu, expozice (svahu třeba)
      • členitost je asi nejdůležitější a ovlivňuje CR nejvíc
      • pestřejší reliéř s větší energií je na tom prostě líp než monotónní poušť!
      • krasový reliéf je moc atraktivní
  • podnebí
    • horizontální zonálnost je nejlepší subtropický a mírný - středomořské klima
    • vertikální zase mírný - kvůli horám a tak
    • působení mikroklimatických podmínek (všechno co mě napadne z meteorologie)
    • pro krátkodobou rekreaci má větší vliv počasí (jakože aktuální)
    • horizontální klimatická zonálnost, vertikální klimatická zonálnost, mikroklimatické podmínky
    • sněhová pokrývka je fajn pro zimní sporty (je ovlivněna vertikální zonálností)
      • pozor na expozici svahů, ty na jihu ztrácí pokrývku tak o dva týdny dřív
    • sluneční svit - čím delší trvání slunečního svitu, tím lepší podmínky pro CR
  • vodstvo
    • HUZ se většinou soustřeďují kolem vod (40 % v ČR)
    • moře pro dlouhodobé rekreační pobyty
    • jezera a umělé vodní nádrže hlavně pro krátkodobou rekreaci (hlavně když je to blízko měst)
    • vodní sporty, turistika a tak
    • důležitá délka pobřeží, přístupnost, expozice, hloubka a čistota vody a tak
    • kaňony a vodopády - nejatraktivnější
    • vyveračky, termální prameny
    • artézské studny, gejzíry
  • rostlinstvo
    • lesy mírného pásma
    • houby, borůvky
    • lesní rezervace, chráněná naleziště
    • parkové lesy
  • živočišstvo
    • fauna nejvíc trpí zásahy člověka do přírody
    • exkluzivní CR - lov zvířat a rybolov
    • turistická safari

kulturně historický potenciál

Byl vytvořen hlavně člověkem a jeho zásahem do krajiny a je lokalizován bodově! Má spíš sekundární význam. Památky maj velký vliv na motivaci návštěvníků.

  • kulturně-historické památky
    • památky mající přímy vztah k významným osobnostem a historickým událostem
    • jako indikátor atraktivity slouží návštěvnost
    • památky UNESCO
    • architektonické památky
      • nemovité
      • poznávací funkce
      • profánní památky (světské) - historická jádra měst třeba, technické památky, vojenské památky
      • sakrární památky (církevní) - chrámy, katedrály, rotundy, synagogy, židovské hřbitovy
    • kulturní zařízení
      • funkce poznávací i společenská
      • jsou spíše v čase neměnná
      • muzea, galerie, divadla, hvězdárny, planetária
    • společenské akce
      • společenská funkce
      • v čase se mění
      • kulturní a sportovní akce, kongresové akce, výstaviště
      • interiérové / outdoorové
      • statistika NIPOSu na interiérové akce! (národní informační a poradenské středisko pro kulturu)

selektivní předpoklady CR

V předchozí kapitole bylo pojednáno o přírodních rekreačních zdrojích a předpokladech. Jestliţe tyto zdroje a předpoklady stojí na jedné straně jako „lokalizační“ faktory vzniku a rozvoje cestovního ruchu a rekreace, pak na straně druhé stojí takové zdroje, předpoklady a impulsy, které uvádějí v činnost rekreační a turistické procesy. Těmito zdroji jsou v nejobecnějším slova smyslu veškeré socioekonomické zdroje, předpoklady a moţnosti, ovlivňující zejména rozdílnou intenzitu účasti obyvatelstva na cestovním ruchu a rekreaci (selekce).

demografické faktory

  • jiné preference má rodina s dětmi a jiné mladí lidé
  • důležité při plánování ubytovacíh kapacit, vybavenosti hotelu, …

urbanizační faktory

  • jiné nároky má městské a jiné venkovské obyvatelstvo (hlavně na víkendovou rekreaci)
  • na víkend jezdí 40 % lidí z měst a jenom 5 % venkovského obyvatelstva
  • druhé bydlení pro měšťáky!

ekonomické faktory

  • antropogenní formy již dnes převažují
  • rozvoj průmyslu a urbanizace
  • takže lidi utíkají a chtějí kontakt s přírodou. Jak milé.

sociálně-kulturní a sociálně-politické faktory

  • státní politika, množství volného času, hmotná a kulturní vyspělost obyvatelstva
  • Sociální politika mnoha států vytváří podmínky masové účasti obyvatelstva na cestovním ruchu. Vyspělé státy přijímají závazné dokumenty, které otevírají a zdokonalují cestovní ruch a rekreaci domácího obyvatelstva jako součást svých ekonomických programů.
  • Existuje přímá úměrnost mezi životním standardem obyvatelstva určitého státu a jeho podílem na cestovním ruchu

realizační faktory a předpoklady

Realizační předpoklady cestovního ruchu (angl. realisation prerequisities of tourism) jsou předpoklady cestovního ruchu, zahrnující komunikační předpoklady (textura a struktura komunikační sítě, dostupnost území) a infrastrukturu cestovního ruchu ( (ubytovací zařízení, stravovací zařízení, kulturní zařízení, zábavní zařízení, sportovní zařízení, dopravní zařízení, další zařízení infrastruktury cestovního ruchu).

infrastruktura CR

Infrastruktura cestovního ruchu (angl. tourist infrastructure) představuje souhrn organizačně technických předpokladů pro uspokojování potřeb účastníků cestovního ruchu v dané destinaci (doprava, komunikace, zásobování elektřinou, pitnou vodou, kanalizace, maloobchodní síť, banky, směnárny, kulturní zařízení, zábavní zařízení, sportovní zařízení atd.). Infrastrukturu cestovního ruchu lze rozdělit na základní (doprava, ubytovací a stravovací sluţby) a doplňkovou (doprovodnou). Jádrem infrastruktury cestovního ruchu je tzv. suprastruktura cestovního ruchu (ubytovací, stravovací, dopravní sluţby a doplňkové sluţby), která je budována zejména pro návštěvníky.

  • UNWTO - world tourist organisation
  • ubytovací zařízení
    • počet lůžek, počet přenocování, využití lůžek, kvalita. apd.
    • jakože nejvíc hotelů je ve VB, ale nejvíc lůžek v Itálii (itálie - francie u ostatních HUZ)
    • hromadná / individuální
  • dopravní infrastruktura a CR
    • i cesta je cíl
  • infrastruktura zimních sportů, pro potřeby pěší turistiky, cykloturistiky, letní provoz lanovek, skibusy, cyklobusy
  • sjezdové lyžování a běžky - řada kritérií které není tak lehko splnit

pseudoturismus

  • drogová turistika
    • kofein, alkohol, tabák, opiáty, travka, kokain
    • tolerujem marijánku!
    • Asijské gangy útočí na příhraničí. Za pervitin!
  • sexuální turistika
    • hlavně muži. prej. :D
      • Nevada, Skandinávie, Izrael (???) - co Pobaltí?
      • stejně pojedou do Thajska a na Filipíny, Kuba, Rusko, Litva, Ukrajina, Brazílie, Kambodža, je toho moc
  • interupční turistika
  • temná turistika
  • henystická turistika
  • nákupní turismus
  • hazardní turismus

druhy a formy CR

druh CR: typ cestovního ruchu, pro jehož určení je klíčovým kritériem „jevový průběh cestovního ruchu a způsob jeho realizace v závislosti na geografických, ekonomických, společenských a jiných podmínkách, jakoţ i jeho účinky“. Toto obecné kriterium se dále dělí podle objektivních faktorů (prostorové, časové, sociální a demografické, vlivů cestovního ruchu) – např. místa realizace cestovního ruchu (domácí a zahraniční, mezinárodní CR, národní, příhraniční, výjezdový, vnitřní), doby trvání pobytu – kritériem je hranice tří (resp. čtyř) přenocování (krátkodobý, dlouhodobý cestovní ruch), způsobu zabezpečení cesty a pobytu (organizovaný, neorganizovaný), převaţujícího prostředí pobytu (městský, venkovský, lázeňský, přírodní, vodní cestovní druh.
forma CR: typ cestovního ruchu, pro jehoţ určení je klíčovým kriteriem motivace návštěvníka. Základními motivacemi CR jsou odpočinek, poznávání prostředí a kontakty s lidmi, odtud základní formy cestovního ruchu : rekreační, pobytový, lázeňský, lovecký, poznávací (kulturně poznávací, přírodně poznávací, historicky poznávací), socioprofesní (profesně orientovaný: např. obchodní, kongresový, incentivní cestovní ruch).

formy CR

Formy cestovního ruchu vycházejí ze zaměření cestovního ruchu na uspokojování určitých konkrétních potřeb účastníka. Tyto potřeby mají specifický charakter, jednotlivé formy cestovního ruchu obvykle kladou zvláštní poţadavky na způsob realizace a zabezpečení sluţeb (rozsah a kvalita). Členění na formy cestovního ruchu nepředstavuje skutečnou pojmovou klasifikaci, ale tvoří spíše obchodní, pracovní nebo propagační označení, a proto se také stále vyvíjí a mění.

  • městský CR
  • venkovský CR
    • šetrná forma CR
    • jízda na koni a lov zvěře, tak to dělali kdysi
    • rozvoj druhého bydlení
  • veletržní a kongresový CR
    • ovlivňuje taky ekonomiku
    • multiplikační efekt
    • není tak citlivý na ekonomické výkyvy, zaměstnavatel jim tu cestu zaplatí i když bude resece přece, konference se nezruší jenom tak
    • kongresové akce: USA, Německo, Španělsko, Francie, VB
  • lázeňský CR a wellness
    • lázně vždy na přírodní zdroje
    • wellness nemusí mít vazbu na přírodní léčivé zdroje
  • zimní rekreace a CR
  • letní rekreace u vody
  • vinařský CR
  • golf

druhy CR

podle místa realizace

  • domácí
  • zahraniční
  • příjezdový a výjezdový CR
  • mezinárodní CR, tranzitní CR

podle způsobu účasti a formy úhrady nákladů

  • volný (platím já)
  • vázaný (platí ostatní)

podle organizace a zabezpečení služeb

  • neorganizovaný CR - všechno si zajistím sama
  • organizovaný CR - mám cestovku k tomu
  • cestovní ruch mimo veřejné formy - chataři a chalupáři, kteří nic organizovat nepotřebujou třebas

podle velikosti skupiny

  • hromadný (formální / neformální skupiny)
  • individuální (sama nebo se svou rodinou)

podle délky účasti

  • krátkodobý - do tří dnů mimo /tedy max dvě přenocování
  • dlouhodobý - ne delší než 6 měsíců! :) pak je to totiž už dlouhodobý pobyt

podle časového rytmu a rozložení během roku

  • každodenní
  • víkendový
  • týdenní
  • dlouhodobější
  • sezónní (letní/zimní), celoroční

pojmy

  • volný čas
    • opak práce
    • čas považován jedincem za volný
  • rekreace
    • způsob trávení volného času pro obnovení sil
  • cestovní ruch / turismus
    • jedu tam, jsem tam, mám motivaci tam jet, dělám tam různý aktivity, využívám služby a zařízení, popíjím na baru
  • turistické regiony ČR
    • Šumava, Západočeské lázně, Vysočina, Český ráj, Jižní Čechy, Jižní Morava, Východní Morava, Severní Morava a Slezsko, Střední Morava a Jeseníky, Střední Čechy, Praha, Severozápadní Čechy, Východní Čechy, Královéhradecko, Plzeňsko a Český les, Jizerky, Krkonoše

zdroje dat

  • ministetrstvo zahraničí
  • MMR
  • TSA = transportation security administration
  • ČSÚ
  • CzechTourism
  • UNWTO
  • nějakej vládní dokument
  • WB, Eurostat
Permalink sege_pcestruch.txt · Last modified: 2016/02/10 18:46 by efox

oeffentlich