This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
optimalizace_mravenci_kolonii [2017/01/01 21:40] efox created |
optimalizace_mravenci_kolonii [2017/01/02 22:30] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | Mravenec | + | * patří pod rojovou inteligenci, |
+ | * == vlastnost rozsáhlých systémů sestávajících z množství jednoduchých agentů, jejichž vzájemná interakce (přímá/ | ||
+ | * to je to u těch neuronových sítí, že 10 skatů je lepších než 1000 samostatných horolezců (možná?? | ||
+ | * jsou dobří, samoorganizující se - komplexní kolektivní chování může vyplynout z četných interakcí mezi jednotlivými členy roje nebo hejna | ||
+ | * základem je //ant systém// | ||
+ | * stigmerie = komunikace mezi agenty pomocí modifikace prostředí, | ||
+ | * feromon = chemická značka | ||
+ | * ale pozor, můžou uvíznout v lokálním extrému - mravenci nedokáží dostatečně využít nebídnutou nejkratší cestu (ale někteří jiní mravenci to umí) | ||
+ | |||
+ | ** | ||
+ | postup mravenců** | ||
+ | |||
+ | - mravenec hledá potravu v okolí mraveniště | ||
+ | - pokud najde jídlo, vrátí se domů a přitom značí cestu feromony | ||
+ | - ostatní mravenci následují cestu | ||
+ | - čím víc mravenců -> tím silnější feromonová stopa -> tím ještě víc mravenců | ||
+ | |||
+ | Na začátku se chovají mravenci náhodně a vybírají si krátkou i dlouho trasu se stejnou pravděpodobností -> po optimalizaci mravenčím agentem si všichni vrhají tou kratší. | ||
+ | |||
+ | ===== modifikace systému ===== | ||
+ | ==== elitismus ==== | ||
+ | * posílení vlivu nejlepších řešení | ||
+ | * urychlí to, ale zároveň je větší pravděpodobnost, | ||
+ | * využit Elitářským mravenčím systémem či mravenčím systémem založeném na pořadí (mravenci, až najdou cestu, tak se seřadí podle kvality nalezené cesty a podle toho jak se umístí, tolik vypustí feromonů, tudíž čím vyšší příčka, tím víc feromonů) | ||
+ | |||
+ | * | ||
+ |