This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
multiagentni_systemy [2017/01/15 13:40] efox created |
multiagentni_systemy [2017/09/21 16:37] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | <WRAP center round tip 60%> | ||
+ | definice a popis, možnosti využití, aplikace a implementace v GIS | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
* taky přepočítavají jednotlivé stavy systému jako CA | * taky přepočítavají jednotlivé stavy systému jako CA | ||
* ale tyto stavy jsou uloženy u nepravidelných objektů, které se navíc pohybují | * ale tyto stavy jsou uloženy u nepravidelných objektů, které se navíc pohybují | ||
Line 9: | Line 14: | ||
* dobrovolňuje vstupuje a opouští komunitu | * dobrovolňuje vstupuje a opouští komunitu | ||
* poskytuje a požaduje výsledky | * poskytuje a požaduje výsledky | ||
- | * reaktivita | + | |
* je aktivován událostmi | * je aktivován událostmi | ||
* je schopen reakce v souladu s vnímáním reálného času | * je schopen reakce v souladu s vnímáním reálného času | ||
- | * intencionalita | + | |
* má na paměti dlouhodobé cíle organizace a podle toho se i chová | * má na paměti dlouhodobé cíle organizace a podle toho se i chová | ||
* formuluje vlastní plány a využívá k tomu své vlastní úsudky | * formuluje vlastní plány a využívá k tomu své vlastní úsudky | ||
- | * schopnost sociálního chování | + | |
* je schopen spolupracovat pro dosažení společného cíle | * je schopen spolupracovat pro dosažení společného cíle | ||
* udržuje informace o jiných agentech a vytváří si o nich úsudky | * udržuje informace o jiných agentech a vytváří si o nich úsudky | ||
Line 21: | Line 26: | ||
====== chování agentů ====== | ====== chování agentů ====== | ||
+ | * rozhodují se na základě svých znalostí (tzv. racionální agent) | ||
+ | * v intenčím (záměr) systému agent sestavuje plán k dosažení vytyčeného cíle nebo využitím **BDI principu** | ||
+ | * **Beliefs** (informace, které má agent o světě) | ||
+ | * **Desires** (stavy věcí, kterých chce agent ve světě dosáhnout) | ||
+ | * **Intentions** (stavy věcí, které se agent zavázal plnit) | ||
* je řízeno **sadou pravidel** (je dáno stavem agenta a podněty přijímaných z okolí) | * je řízeno **sadou pravidel** (je dáno stavem agenta a podněty přijímaných z okolí) | ||
* **okolí** - je proměnlivé a je definováno buď přímo sousedstvím agentů nebo nepřímo s určitou vzdáleností v rámci grafu | * **okolí** - je proměnlivé a je definováno buď přímo sousedstvím agentů nebo nepřímo s určitou vzdáleností v rámci grafu | ||
Line 33: | Line 43: | ||
===== funcionalita agentů ===== | ===== funcionalita agentů ===== | ||
- | * dotazování - hledám informaci tam, kde si myslím že je | + | |
- | * hledání | + | |
- | * přesvědčování | + | |
- | * vyjednávání | + | * **vyjednáván**í |
- | * porada - nalezení řešení problému, které je v zájmu všech. Agenti poskytují své znalosti a řeší další postup společně | + | |
- | * eristrický dialog - hádka o poskytnutí služeb tak, aby všichni dosáhli maximálního zisku | + | |
====== příklady MAS ====== | ====== příklady MAS ====== | ||
+ | *[[optimalizace_mravenci_kolonii| mravenčí kolonie]] | ||
+ | * společenstva mravenců - společný cíl je nalézt potravu | ||
+ | * jednotliví mravenci žijí krátce, mraveniště jako celek přežívá dlouho | ||
+ | * s věkem se agresivní a dobyvačné mraveniště mění na klidné a ustálené | ||
+ | * | ||
+ | * teorie davu - simulace pohybu chodců, simulace evakuace | ||
+ | * společnost a kultura - modely sociálního šíření | ||
+ | * **model segregace**: | ||
+ | * **etnocentrismus**: | ||
+ | * agenti můžou kooperovat se svým etnikem nebo nemusí, stejně tak s tím cizím | ||
+ | * **vznik města**: každý agent provádí denní aktivity - pracuje, spí nebo odpočívá -> a pro tyto akvitity vytváří místa -> pak ta místa sdílí s ostatními | ||
+ | * organizační sítě - emergentní sociální jevy | ||
+ | * biologie - simulace populační dynamiky, např. společenství hmyzu (včely, termiti), chování zvířecích komunit (hejna, predátor-kořist) | ||
+ | * hejno: neleť moc blízko k ostatním, kopíruj blízké sousedy, posuň se dopředu doprostřed ke sledovaným sousedům, udržuj přímý výhled | ||
+ | * BOIDS: Bird-oid object | ||
+ | * infrastruktura - simulace dopravního provozu a světelné signalizace ve městech | ||
+ | * armádní využití - systémy příkazů a kontroly, válečné simulační hry | ||
+ | * byznys a řízení společnosti - logistika, spotřební trhy, řízení toku zákazníků | ||
+ | * ekonomické vědy - umělé finanční trhy, struktura a dynamika ekonomických vztahů, teorie her | ||
+ | ====== decentralizované myšlení ====== | ||
+ | * člověk není soubor buněk | ||
+ | * vlna není soubor molekul | ||
+ | * nejde o předpovídání chování systému, ani o přesné vysvětlení, | ||
+ | * -> jde o styl uvažování o systémech | ||
+ | * na úrovni celku můžeme dostat jiné chování, než to na úrovni jednotlivců (emergentní chování) | ||