This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision | |||
gsoc [2018/01/07 16:47] efox |
gsoc [2018/01/07 17:15] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 935: | Line 935: | ||
====== analýzy, modelování, | ====== analýzy, modelování, | ||
+ | |||
+ | ==== GIT v územním plánování ==== | ||
+ | * Územní plánování je často založeno na zkušenostech a odhadech a nikoliv na výsledcích prostorových analýzy, modelování či simulací | ||
+ | * Identifikace vhodných x nevhodných lokalit pro územní rozvoj | ||
+ | * Zacílení rozvoje měst do nejoptimálnějších lokalit | ||
+ | * Celulární automata, multikriteriální hodnocení, fuzzy logika, … | ||
+ | * Modelování, | ||
+ | * využití: | ||
+ | * zastavěné plochy | ||
+ | * černá zástavba, neřízené rozrůstání města - urban sprawl | ||
+ | * brownfields | ||
+ | * sledování tepelných ztrát | ||
+ | * sledování změn land-use/ | ||
+ | * časová analýza rozvoje měst | ||
+ | * tvorba 3D modelů zástavby | ||
+ | * mapování dopravních a inženýrských sítí | ||
+ | * vyhodnocení a predikce vývoje a funkčního využití okolní krajiny | ||
+ | * monitoring urbanizačních procesů | ||
+ | * monitoring a odhad rozložení obyvatelstva | ||
+ | * vymezování prostorových struktur měst | ||
+ | * průzkum zaniklých sídel | ||
+ | * lidar | ||
+ | * Pohyb obyvatelstva | ||
+ | * Vizualizace Říma v reálném čase | ||
+ | * Real Time Rome | ||
+ | * data z mobilních telefonů, data z přístrojů GPS v autobusech a taxi | ||
+ | * lepší a přesnější porozumění pohybu obyvatelstva v čase | ||
+ | * informace o dynamice města, o propojenosti jednotlivých oblastí a pohybu obyvatelstva v různých denních dobách | ||
+ | * strategické plánování, | ||
+ | * propojenost mezi lidmi, místy a městskou infrastrukturou | ||
+ | * Informace o: | ||
+ | * jak jsou obydlené jednotlivé čtvrtě během dne | ||
+ | * jak odpovídá rozložení vozů taxi a autobusů hustotě obyvatelstva | ||
+ | * jak jsou ve městě rozmístěné nejrůznější služby | ||
+ | * v jakých lokalitách se nachází zahraniční turisté | ||
+ | ==== vybrané modely a sw ==== | ||
+ | * LUCIS | ||
+ | * Land use Conflict Identification Strategy | ||
+ | * ArcGIS – Model Builder | ||
+ | * Optimální využití krajiny | ||
+ | * zemědělská | ||
+ | * Přírodní | ||
+ | * urbanizovaná | ||
+ | * Identifikace lokalit potenciálního konfliktu | ||
+ | * What if? | ||
+ | * Nástroj který využívá prostorová data k podpoře plánování urbanistických procesů a ke kolektivnímun rozhodování | ||
+ | * Obsahuje nástroje pro hodnocení krajinného potenciálu, | ||
+ | * Systém umožňuje vytvořit alternativní rozvojové scénáře a určit možné dopady různých rozhodnutí společnosti | ||
+ | * Skládá se ze 3 hlavních komponent – Suitability (vhodnost), Growth (růst) a | ||
+ | * Allocation (přidělení) | ||
+ | * LADSS | ||
+ | * Land Allocation Decision Support System | ||
+ | * Zaměřeno na zemědělskou půdu | ||
+ | * Rozděleno do několika modulů | ||
+ | * výsledek : plochy navržené pro změnu využití nebo pro přesun | ||
+ | * Geogracom 5W | ||
+ | * Zaměřen na rozvoj dopravních systémů | ||
+ | * Založen na datech o aktuální dopravní situaci | ||
+ | * Výsledek: jak rozvíjet dopravní sítě, doporučení k jejich změnám | ||
+ | * Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje území | ||
+ | * Urban SIM | ||
+ | * Urban Simulation | ||
+ | * University of Washington | ||
+ | * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje | ||
+ | * GNU General Public License | ||
+ | * Tvorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi | ||
+ | * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje | ||
+ | * GNU General Public | ||
+ | License | ||
+ | * vorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi | ||
+ | * GeoPlanner for ArcGIS | ||
+ | * Webová aplikace od Esri | ||
+ | * Umožňuje provádět scénářové modelování pomocí multikriteriální analýzy | ||
+ | * Omezené možnosti vstupních dat, analýz a počtu vážených vrstev | ||
+ | * Provázanost s ArcGIS Online | ||
+ | * MUSE | ||
+ | * Method of Urban Safety Analysis and Environmental Design | ||
+ | * Metodu analýzy, návrhu a simulace města v prostředí GIS, ve kterém jsou městské fyzikální elementy definovány jako součásti organického systému | ||
+ | * Postaveno nad ArcView 3.x a na 3D and Spatial Analystu | ||
+ | * Simulace města | ||
+ | * Město složeno z částí organického systému převedeného do GIS (cesty, hrany, oblasti, uzly, orientační body) | ||
+ | * SUDSS | ||
+ | * Spatial Understanding and Decision Support System | ||
+ | * Internetově založený software | ||
+ | * Nástroj pro zónování využití území, management zdrojů a rozvoj veřejné správy | ||
+ | * Založeno na ESRI Map Objects | ||
+ | * Možnosti multiuživatelského hodnocení | ||
+ | * Možnosti multikriteriálního hodnocení | ||
+ | * DUEM | ||
+ | * Cellular Automata modelování | ||
+ | * simulování růstu měst a výzkum rozvoje urbánních ploch | ||
+ | * definována kritéria, na základě kterých dochází ke změnám využití půdy a určitým životním cyklům pro jednotlivé kategorie využití | ||
+ | * 3 prostorové úrovně | ||
+ | * horší propojenost s GIS | ||
+ | * Urban Network Analyst | ||
+ | * City Form Research Group – výzkumná skupina z Massachusetts Institute of Technology (MIT) | ||
+ | * toolbox pro ArcGIS sloužící pro analýzu urbánních sítí, nutný Network Analyst | ||
+ | * Analýza prostorového rozložení města a vztahů uvnitř sociálních, | ||
+ | * Analýza geometrie a vzdálenosti ve vstupní síti | ||
+ | * Začlenění budov podél sítí do výpočtu | ||
+ | * Přiřazování vah budovám (např. podle počtu obyvatel) | ||
+ | * analýzy: Dosažitelnost (Reach), Přitažlivost (Gravity), Spojitost (Betweenness), | ||
+ | |||
+ | === smart city === | ||
+ | * maximální využití moderních technologií, | ||
+ | |||
+ | * Moderní technologie – čidla, sensory, sítě, internet, smart grids, inteligentní budovy, cloud computing, big data, internet věcí, atd.. | ||
+ | |||
+ | * **úrovně: | ||
+ | * organizace a plánování, | ||
+ | * komunitní život, v němž pomocí elektronických informačních systémů může vedení města s občany bezprostředně komunikovat, | ||
+ | * infrastruktura, | ||
+ | * výsledná kvalita života a atraktivita města, která je konečným cílem zavádění konceptu smart city, je v mnoha ohledech subjektivní, | ||
+ | * Inteligentní mobilita | ||
+ | * řízení a regulace dopravy ve městě (včetně cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury | ||
+ | * podpora uživatelsky příjemné hromadné dopravy jako plnohodnotné alternativy k dopravě individuální | ||
+ | * podpora zavádění ekologicky čistých pohonů v dopravě hromadné i individuální (např. rozvoj elektrické MHD, dobíjecí infrastruktura pro elektromobily nebo systémy car sharingu) | ||
+ | * Inteligentní energetika a služby | ||
+ | * podpora využívání obnovitelných zdrojů energie nebo kombinované výroby elektřiny a tepla a jejich bezpečná integrace do městské energetické sítě | ||
+ | * inteligentní řízení spotřeby energie, včetně energetického hospodářství budov a podpory jejich energeticky úsporných řešení | ||
+ | * inteligentní řízení městských služeb směrem k efektivnímu využívání energie a přírodních zdrojů – především energeticky úsporné veřejné osvětlení, | ||
+ | * Informační a komunikační technologie | ||
+ | * systémy inteligentního řízení veřejného osvětlení a dalších městských služeb | ||
+ | * systém inteligentního řízení spotřeby energií a vody | ||
+ | * monitorovací a bezpečnostní systémy pro ochranu majetku a občanů ve městě, včetně požární signalizace a monitoringu životního prostředí | ||
+ | * monitorovací a diagnostické systémy pro včasnou detekci poruch v městské infrastruktuře | ||
+ | * inteligentní platební systémy v městských službách (například veřejná doprava nebo parkování) | ||
+ | * informační systémy pro ochranu a monitoring vážně nemocných a zdravotně postižených občanů, aj. | ||
====== urban planner ====== | ====== urban planner ====== | ||
+ | * počáteční vývoj na Univerzitě Palackého v Olomouci | ||
+ | * nástroj určený pro vyhodnocení územního potenciálu a k detekci optimálních ploch vhodných pro územní rozvoj | ||
+ | * výpočet územního potenciálu ve variantním řešení | ||
+ | * nastavení hodnot a vah ve třech úrovních | ||
+ | * pilíře (ekologický, | ||
+ | * identifikace ploch pro územní rozvoj převod do katastrální mapy nebo vlastních alokačních jednotek | ||
+ | * Add-In ArcGIS for Desktop 10.x | ||
+ | * vstupní data: | ||
+ | * Podporované formáty vstupních dat | ||
+ | * File Geodatabase - *.gdb | ||
+ | * Personal Geodatabase - *.mdb | ||
+ | * ESRI Shapefile - *.shp | ||
+ | * Podporované datové modely ÚAP: | ||
+ | * DMG ÚAP 4.2 (Hydrosoft Veleslavín) | ||
+ | * ÚAP 3.3, 3.2, 3.12, 3.0, 2.0 (T-MAPY) | ||
+ | * Datový model Olomouckého kraje | ||
+ | * Data v libovolném datovém modelu (bez možnosti automatického načítání dat) | ||
+ | * Podporované formáty výstupních dat | ||
+ | * File Geodatabase | ||
+ | * typy využití ploch: bydlení, rekrease, komerční vybavenost, těžký průmysl, lehký průmysl a skladování, | ||
+ | * ekologický pilíř: | ||
+ | * Ochrana vodního režimu, Ochrana přírody a krajiny, Ochrana nerostného bohatství, Ochrana zemědělské půdy a lesa | ||
+ | * Ekonomický pilíř | ||
+ | * Hustota zalidnění, | ||
+ | * sociální pilíř | ||
+ | * Dostupnost mateřské školy, Dostupnost základní školy, Dostupnost prodejny potravin, Dostupnost přirozených a historických center, Dostupnost zastávek autobusů a MHD, Dostupnost vlakových stanic a zastávek, Vzdálenost významných vodních tokůZnečištění ovzduší, Vzdálenost producentů hluků a vibrací, Hustota zalidnění, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | * **Váhy faktorů** | ||
+ | * **Metoda podpory rozhodování AHP (Analytický hierarchický proces)** | ||
+ | * multikriteriální analýza - výčet prvků (faktorů), a vazby mezi nimi a intenzitu | ||
+ | * strukturovaná technika pro organizaci a analýzu rozhodování | ||
+ | * založena na matematice a psychologii - sestavena Thomasem L. Saatym | ||
+ | * pomáhá zjednodušit a zrychlit přirozený proces rozhodování. | ||
+ | * metodou rozkladu složité nestrukturované situace na jednodušší komponenty | ||
+ | * vytváří hierarchický systém problému | ||
+ | * **Saatyho metoda** | ||
+ | * nevyžaduje se přímé zadávání hodnot intenzit | ||
+ | * požadavek na zadání relativních poměrových údajů | ||
+ | * zadává pouze informace o vzájemném vztahu všech dvojic kritérií | ||
+ | * potom jsou váhy kritérií vypočteny | ||
+ | * na každé úrovni hierarchické struktury se použije tzv. Saatyho metoda | ||
+ | * pomocí subjektivních hodnocení párového porovnání - přiřazuje důležitost | ||
+ | * syntéza – zaměření se na komponentu s nejvyšší prioritou | ||
+ | * ohodnocení - 9 bodová stupnice nebo jen mezistupně (hodnoty 2, 4, 6, 8) | ||
+ | |||
+ | * datový správce: | ||
+ | * t-mapy, hydrosoft | ||
+ | * Praktické nasazení | ||
+ | * analýza a interpretace územního potenciálu | ||
+ | * alokace ploch vhodných pro rozvoj | ||
+ | * variantní - scénářové výpočty | ||
+ | * rozbor udržitelného rozvoje území v několika možných scénářích rozvoje | ||
+ | * detekce a ověřování vhodnosti rozvojových ploch | ||
+ | * SWOT analýzy | ||
+ | * Zpracování analýz pro | ||
+ | * územní studie | ||
+ | * územní plány | ||
+ | * zásady územního rozvoje | ||
+ | * územně analytické podklady | ||
+ | * geografické studie | ||
+ | * Hlavní výhody | ||
+ | * automatické načítání dat dle zvoleného datového modelu ÚAP | ||
+ | * tvorba uživatelských profilů a jejich přenositelnost | ||
+ | * ukládání uživatelských profilů a parametrů výpočtů do databáze | ||
+ | * tvorba vlastních kategorií využití území úprava nastavení vah | ||
+ | * uživatelské zařazování faktorů do jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje | ||
+ | |||