User Tools

Site Tools

gsoc

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
gsoc [2018/01/07 15:24]
efox
gsoc [2018/01/07 17:15] (current)
efox
Line 467: Line 467:
  
 ====== AVL systémy ====== ====== AVL systémy ======
-===== Systémy řízení automobilové dopravy ===== 
   * ITS (Inteligent Transportation Systems   * ITS (Inteligent Transportation Systems
   * IVHS (Inteligent Vehicle Higway Systems)   * IVHS (Inteligent Vehicle Higway Systems)
Line 661: Line 660:
                   * V ČR řeší CEDA                   * V ČR řeší CEDA
 ====== geokódování, segmentace, referencování ====== ====== geokódování, segmentace, referencování ======
 +  * Cílem je určit přímou lokalizaci objektů (souřadnice), které jsou lokalizovány pouze nepřímo (adresou), něco jako nepřímé georeferencování
 +  * Nutně potřebuju data z daného území kde je přímá i nepřímá lokalizace
 +  * Databázovým záznamům se přiřadí souřadnice, pomocí kterých se záznam umístí do mapy Geotag = přiřadí obrázku informaci o poloze a čase, telefon to má
 +  * Georeferencování = proces, při kterém je známa absolutně poloha alespoň jednoho bodu (prej 4) Dopředné / Zpětné (reverzní): ze souřadnic chci neprostorové souřadnice -> lokalitě je přiřazen nejbližší adresní bod, číslo popisné, město, stát, …
 +  * Proces geokódování: vstup původních adres -> parsování adres -> tvorba vícenásobné reprezentace adres -> výběr (tvorba) adresního lokátoru -> ohodnocení každé z potenciálních shod -> filtrování
 +  * seznamu kandidátů -> nalezení kandidáta s největší shodou -> propojení kandidáta s grafikou Např. proces generování vstupních dat pro síťové analýzy
 +  * Pokročilá analýza volného textu -> parsování
 +  * Dříve to byla pouze situace, kdy není k dispozici bodová vrstva, ale pouze liniová vrstva ulic s rozsahy domovních čísel v jednotlivých částech ulice a dovolují připojit zadané adresy -> poloha se
 +  * pak určuje interpolací mezi krajními adresami
 +  * Porovnávání hledaných a referenčních adres: potenciální kandidáti -> je jim přiřazeno skóre o tom, jak jsou si podobní -> pak se to uloží do „souboru všech případů pro porovnání“
 +  * Parametry ArcGis: hlásková citlivost, minimální skóre pro určení kandidátů, minimální
 +
 +  * porovnávací skóre pro výběr správného protějšku
 +  * API MAPY.CZ: služba vrací XML se z.š. a z.d. + vrací seznam firem které se na adrese nacházejí (placená reklama), žádná schopnost aproximace (neberou překlepy), bezplatné i pro komerční účely GOOGLE MAPS GEOCODING API: vrací JSON nebo XML se souřadnicemi ve WGS84 + identifikovatelné segmenty ulice, administrativní jednotky, ZIP code, bere adresy dle národní poštovní služby, dá se to implementovat do R, možné použití jenom ve spojení s Google Map a bez zobrazení výsledků v mapě je to zakázáno
 +  * Nominatim od OpenStreet Map, Excel Geocoding Tool (je nutný klíč Bing Maps Key, princip makra v excelu)
 +==== Lineární referencování ====
 +  * kilometráž vypovídá více o poloze než znalost souřadnic (dopravní nehody, staničení vodních toků, inženýrských sítí, …)
 +  * pracuje s informace o tom jak je daný liniový prvek dlouhý, v jaké části linie se nacházíme
 +  * pro vytvoření takovýchto liniových prvků se používá metoda lineárního referencování, která ukládá geografickou polohu nepřímým způsobem
 +  * součástí je dynamická segmentace -přiřazuje danému úseku linie určité vlastnosti
 +  * pracuje s liniovými daty -upravuje tak, aby bylo možno pracovat s vytvořenou kilometráží –staničení
 +  * edílnou součástí lineárního referencování je dynamická segmentace
 +    * do základních liniových dat vnáší atributovou složku (povrch komunikace, nehody, počet jízdních pruhů, atd.).
 +  * Hlavním principem je vytvoření nové datové vrstvy –trasy–do které je přidána informace o vzdálenosti (M –measure)
 +    * Může být také čas nebo jiné jednotky
 +  * Trasa je linie, která je v každém bodě, určená zeměpisnými souřadnicemi X, Y -zároveň obsahuje informaci o vzdálenosti M
 +  * Každá linie musí být jednoznačná, 1 linie = 1 trasa
 +  * souběžné vedení linií (např. sinice č.35 a 13, souběh tras MHD)
 +  * nutné vytvořit síť, ve které na sobě může ležet i několik probíhajících linií -každá je však atributově jednoznačně určena
 +  * Geometrielinie -jednolitá ale i složena z více částí
 +    * může být modelována smyčkami, větvením nebo 180°otočkami
 +  * Do výpočtu trasy ve většině případech vstupují známé hodnoty –staničení
 +  * automatické propočítání trasyod zadaného počátku –bez znalosti staničení
 +  * vychází se z nulových hodnot M na linii (označení NaN)
 +  * vzdálenosti mohou narůstat lineárněnebo umělenebo mohou být hodnoty vynechány
 +  * Díky vypočítaným hodnotám lze lokalizovatna trase jakýkoli bod(nehoda na x-tém kilometru) nebo část linie
 +  * **počáteční priorita**:
 +        * Při vzniku bez jakékoli znalosti staničení je nutné zvolit počátek –počáteční priorita(Levý horní, levý dolní, pravý horní, pravý dolní roh)
 +        * Pokud máme naměřené body, staničení, např. pomocí GPS, lze využít tzv. kalibraci trasy
 +          * lze využít i na již automaticky vypočtené trasy, dochází ke zpřesnění
 +        * body použité pro zpřesnění výpočtu nemusí na linii ležet
 +  * **dynamická segmentace**
 +        * Přináší rozšířené možnostivyužití lineárního referencování
 +        * Rozšiřujetrasu o události, které se k ní vztahují
 +        * Události
 +          * bodové (dopravní nehody)
 +          * liniové (rychlost na silnicích)
 +        * Výhoda dynamické segmentace
 +        * možnost využití více událostí, které se vztahují k jednomu místu, relace 1:N
 +        * Události jsou vždy určeny staničením (kilometráží, časem...)
 +        * možnost využívat velké databáze –atributy
 +        * Výsledkemdynamického procesu segmentace je dynamická vlastnost třídy
 +        * proces výpočtu polohy událostí pomocí systému lineárního referencování
 +        * Linie nemusí být rozdělena ale geometrie i atributy jsou je dle potřeby dynamicky segmentovány
 +        * může být spojeno více atributů nezávisle na tom, kde segment končí a začíná
 +        * nutné znát základní údaje, které jsou uloženy v tabulce spolu s ostatními daty
 +        * Potřebujeme znát unikátní identifikátor trasy(číslo silnice, železnice,...) a staničení, kterého se daná událost týká)
 +        * Tabulka událostí
 +          * obsahuje informace o kvalitě a základních vlastnostech linie (typ dlažby, stav chodníku, šířka,...
 +        * Dynamická funkce vrstvy se chová stejně jako všechny ostatní vrstvy
 +        * Atributové indexy-indexy zvyšující rychlost načítání a vyhledávání ve velkém počtu záznamů.
 +        * využití:
 +              * Pasportizace technických objektů z oblasti komunikací (chodníky, povrchy vozovek...)
 +              * Reprezentace nehody na komunikační síti
 +                * Záchranáři, policie, železnice
 +              * Pasportizace objektů na říčních tocích
 +              * Modelování distribučních sítí
 +        * analýzy:
 +              * překryvné události
 +                    * dochází k logickému sjednocení nebo průniku dvou tabulek událostí
 +                    * vytvoří se nová tabulka se všemi možnostmi propojení
 +                    * Jedná se o negeometrické zpracování
 +                    * Lze kombinovat jak liniová tak i bodová témata
 +                    * Na takto vzniklé vrstvy lze aplikovat poměrně složité dotazy
 +                    * takto vytvořené tabulky je možné připojit pomocí dynamické
 +              * sloučení události na trasách
 +                    * odstraní redundantní informace z tabulky, tím že je sloučí –pokud to je možné
 +                    * rozdělení tabulky která obsahuje více informací
 +              * transformaci události
 +                    * transformace hodnot M události z jedné třídy trasy do druhé
 +                    * Třídy tras mohou mít různé jednotky souřadnice M (např. čas, délku)
 +                    * Vytvoří se nová tabulka a vypočítají se nové hodnoty
 +              * umístění prvků podél tras
 +                    * vytvoří tabulku bodových (liniových) událostí z bodových prvků (z průsečíků trasy s hranicemi polygonů)
 +                    * Zachovává atributy bodů (polygonů)
 +                    * U bodu lze přidat pole se vzdáleností bodu od trasy
 +              * jsou vhodné pro zobrazování více prvků –atributů v jednom místě
 +              * Pracuje se převážně s tabulkami -atributy, které se následně prováží s trasou
 ====== síťové analýzy ====== ====== síťové analýzy ======
 +  * http://po.licka.cz/teorie_grafu
 +  * **Síť** = soubor liniových objektů, přes které proudí zdroje, 2D nebo 3D
 +        * Konečný, souvislý, orientovaný, acyklický, hranově nebo uzlově ohodnocený graf
 +  * **Charakteristiky linie**: délka, směr, konektivita (spojuje dva body)
 +  * **Sítě**: nezorientované (se smyčkami nebo bez), orientované (se smyčkami nebo bez)
 +  * Uzel (vrchol), hrana, smyčka, otevřený a uzavřený graf
 +
 +  * **Komponenty síťových analýz**: soubor zdrojů (materiály, které se mají v síti přesunovat), jedna nebo více lokalit (kde se zdroje nachází), jedna nebo více cílových lokalit, soustava podmínek (definují propojení sítě mezi uzly)
 +  * **Multimodální síť**: skládá se z více liniových vrstev (linky MHD a metra)
 +  * **Uzlová pravidla**: jestli můžu odbočit, otáčení v daném uzlu, cena průchodu uzlu (odbočení trvá dýl)
 +  * **Hranová pravidla**: ohodnocení hrany (třeba ve směru/proti směru linie)
 +  * **Impedance** (odpor proti pohybu hranou nebo uzlem)
 +  * Mimoúrovňové křížení (neplanární uzel), planární uzel (topologické pravidlo konektivity)
 +  * **Topologicky čistá síť**: linie se protínaj pouze ve svých koncových bodech, křížení linií mimo tyto body není dovoleno, určení směru pohybu po linii
 +
 +==== Modelování zatížení sítě ====
 +
 +  * Rozbor dopravní situace v případě uzavření některé komunikace, pohyb plynu na základě vlastností (průřez, sklon, kvalita povrchu)
 +  * Vyžaduje identifikaci = sledování proudění přes propojení sítě 
 +  * Např. všechny odběratele vody ovlivněné přerušením rozvodné sítě
 +  * Po směru i proti směru
 +
 +==== Hledání optimálních tras ====
 +  * Od počátečního ke koncovému uživateli
 +  * **Optimální trasa** (nejkratší trasa přesunu, pro ISZS, trasa přesunu s minimálním oceněním – Dijkstrův algoritmus) / **Optimální okružní trasa** (problém obchodního cestujícího, čínského listonoše)
 +
 +==== Strom minimálního napětí (minimální kostra grafu?) ====
 +   * Síť která vyhovuje třem kritériím: spojuje všechny uzly minimálním počtem spojů, kořen každého stromu je umístěn v jednom z uzlů v síti, vzdálenost mezi každým uzlem a kořenem je minimální
 +   * Kruskalův algoritmus: začnu tou nejmenší a postupně jedu -> pokud vznikne kružnice, tak hranu nechci
 +   * Mám odběrná místa na elektřinu a chci je propojit s použitím nejmenšího počtu drátů
 +
 +==== Rozdělování – alokace zdrojů ====
 +  * Definice center v síti které mají kapacity (děti ve škole, kapacita nemocnic), záchranky ČR
 +  * Modeluje, jak lidi přecházejí přes síť, aby se k tomu dostali
 +  * Výsledek = plochy obslužné každým zařízením / určí polohu spotřebitele a současně k nim přidělí i spotřebitele
 +  * **Lokační**: jak optimálně objekty rozmístit (lokalizace – určení polohy objektů) / **Alokační** (přiřazení spotřebitelů k jednotlivým zdrojům – zásobování)
 +
 ====== geomarketing ====== ====== geomarketing ======
 +  * obchod = prodej
 +  * marketing = rozhodnutí
 +    * podporující prodej, využívá GIS jako podporu
 +  * geomarketing = integrace geografické inteligence do všech marketingových aspektů, včetně prodeje a distribuce.
 +  * **segmentace**
 +        * Proces rozdělení zákazníků do jednotlivých skupin na základě demografických ukazatelů a geografické polohy
 +        * Data
 +          * adresy objektů, určené s různou přesností (adresný bod, sídlo typu obec, město nebo jiná část územního celku).
 +        * shluková analýza
 +          * pro určení skupin, které mají uvnitř skupiny co největší homogennost, přičemž mezi skupinami existuje co největší heterogennost
 +  * targeting (cílení)
 +        * Navazující krok po segmentaci
 +        * výběr nejvhodnějších segmentů při zohlednění strategických záměrů organizace a výsledků procesu hodnocení dalších faktorů trhu, které určují přitažlivost každého segmentu:
 +          * působení konkurence v segmentu
 +          * potenciál segmentu,
 +          * vyjednávací síla segmentu, případně dodavatelů segmentu
 +          * existence substitutů daného produktu v segmentu
 +          * dostupnost segmentu
 +        * Využití multikriteriální analýzy, doplněné o řešení úloh lokačního charakteru
 +  * market intelligence (MI)
 +        * standardizovaný systém sběru dat a jejich komplexní analýza zaměřená primárně na budoucnost
 +        * rozčlenění trhu do 5 C:
 +          * Company(společnost)
 +          * Competitors(konkurenti)
 +          * Clients(klienti)
 +          * Customers(zákazníci)
 +          * Context(kontext)
 +        * výstupem je implementace získaných poznatků do praxe
 +        * parametry produktu je pak možné nastavit tak, aby bylo dosaženo optimálního poměru mezi náklady na produkt, cenou produktu pro konečné uživatele a objemem prodeje
 +  * **direct mail**
 +        * součástí direct marketingu (přímého marketingu)
 +        * jedná se o jakýkoliv propagační materiál zaslaný prostřednictvím pošty nebo jiné distribuční sítě přímo osobě, které chce prodejce nabídnout svůj produkt
 +        * Doručováno pomocí letáku, dopisu, pohlednice, katalogu, ceníku, atd.
 +        * Distribuce
 +          * Adresná distribuce -určeno přímo adresátovi a materiál obsahuje adresu adresáta a většinou i oslovení v dopise bývá přímo personifikováno
 +          * Neadresná distribuce -určen širokému spektru zákazníků, neoslovuje se napřímo (např. leták)
 +    * **geomarketing**
 +          * plánování, koordinacea kontrolazákazníkovy orientované marketingové aktivity pomocí GISs použitím metod, které pracují s prostorovými souvislostmi zkoumaných údajů a které je analyzují a znázorňují
 +          * má vliv na rozvoj obchodu, vzbuzení poptávky, zasahuje do výrobku, jeho ceny, propagace i distribuce
 +          * 4P–marketingovýmix
 +            * Výrobek:uspokojuje potřeby zákazníka
 +            * Cena:hodnota výrobku pro zákazníka
 +            * Propagace:nejviditelnější částmarketingového mixu
 +            * Distribuce:přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi
 +    * **Teorie centrálních míst**
 +          * základní předpoklady:
 +            * prostor, ve kterém se nachází osídlení, je  homogenní se stejnou mírou dopravní dostupnosti v každém bodě
 +            * populace je v prostoru rozmístěná rovnoměrně
 +            * centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí
 +            * spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost, mají stejný příjem a stejné požadavky na služby
 +            * poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co největší možnou oblast trhu
 +    * **Ekonomický práh efektivnosti**
 +          * každé město má své zázemí a je tedy střediskem určitéh prostoru (centrálním místem)
 +          * centrum by mělo být lokalizováno přibližně v geometrickém
 +středu oblasti
 +          * malá sídla (centra nižšího řádu) produkují pouze omezený sortiment zboží a mají menší zázemí (spádovou oblast)
 +          * pro získání chybějícího zboží musí obyvatelé využívat mnohem vzdálenější centra (centra vyššího řádu)
 +          * význam centra se hodnotí podle tzv. centrality, tedy dle rozsahu poskytovaných služeb nebo zboží, podle kterého se určí hierarchie centrálních míst
 +          * čím častější je potřeba daného zboží, tím bližší je centrum jeho poskytování a tím nižšího řádu město je
 +    * **Sféry vlivu (obslužné zóny)**
 +          * kolem každého centra
 +          * ovlivněno časovou dostupností a dopravními náklady
 +          * souvisí stzv. dosahem služby a s ekonomickým prahem efektivnosti
 +          * Prah efektivnosti
 +            * počet obsloužených obyvatel, který určuje, zda je dané centrum ziskové nebo naopak ztrátové
 +          * Dosah (horní hranice dosahu)
 +            * označuje maximální vzdálenost, kterou jsou lidé ochotni cestovat za danou službou a za kterou již nebude výhodné nakupovat
 +    * **Izotropní x anizotropní prostředí**
 +          * ideální homogenní (izotropního) prostředí prakticky neexistuje
 +          * vliv celé řady faktorů na tvar obslužných zón
 +          * snaha zachovat výhodný hexagonální tvar
 +          * v GIS obvykle označeno jako „Thiessenovy polygony“
 +          * •mnoho dalších způsobů vymezování spádových zón
 +    * **Tržní princip (K-3 hierarchie)**
 +          * centrální místa stejného řádu jsou stejně vzdálena od šesti dalších centrálních míst sousedních zón, mají přibližně stejnou velikost a obsluhují přibližně stejně velké oblasti, které mají tvar hexagonu
 +          * centra nižšího řádu leží uprostřed mezi třemi sousedními centry vyššího řádu v bodech, kde se stýkají jejich zázemí
 +          * každé centrum vyššího řádu zahrnuje všechny funkce center nižších úrovní
 +          * každé centrum vyšší velikosti obsluhuje 3xvětší území než centrum o řád nižší
 +          * **Dopravní princip**
 +                * při umisťování center nižšího řádu bude upřednostňována poloha na dopravních spojnicích stávajících center, a proto vzniknou centra nižšího řádu vždy uprostřed mezi dvěma sousedními centry (K -4 síť)
 +          * **Administrativní princip**
 +                * centra nižšího stupně budou vytvářena tak, aby celé jejich zázemí leželo v zázemí centra vyššího řádu (K -7 síť)
 +    * **Löschova teorie**
 +          * zachoval hexagonální síť, postupoval od sídel s nejnižší hierarchií k sídlům na nejvyšší úrovni
 +          * pro různé druhy zboží a služeb model využívá různě velké sítě, sítě jsou přes sebe překládány do uspořádané podoby
 +          * každé centrální místo vyšší hierarchienemusí nabízet všechny služby jako místo na nižším stupni
 +          * dochází tedy ke specializaci a rozdílu ve struktuře produkce a nabídky
 +          * výsledkem je struktura s jedním společným dominantním centrem, z něhož vychází prostorové výseče s různým počtem center nižších řádů
 +    * **Generování spádových obvodů v ArcGIS**
 +          * Buffer –vzdálenostní zóny
 +            * kružnice o daném poloměru
 +            * pro volné prostory bez komunikací a vodních toků
 +          * Zóny vyrovnané konkurence (Thiessen/Voronoi polygony)
 +            * plochy vlivu kolem každého ze stupních bodů
 +            * všechna místa vpolygonu mají blíže ke vstupnímu bodu uvnitř polygonu než ke kterémukoliv jinému vstupnímu bodu
 +          * Síťové analýzy vsilniční síti
 +            * obslužné plochy na základě skutečné dostupnosti vsilniční síti
 +    * **Data pro geomarketing**
 +          * Geografická data –podkladová data
 +          * Geomarketingová –statistická, tematická data
 +          * databáze: Relevantní a kvalitní data,Dotazníková šetření,Klientské databáze,ČSÚ–data ze SLDBAdresní body –ÚIR-ADR,Hranice administrativních jednotek –ZSJ, katastry, obce, ORP, …
 +          * **Geomarketingová data**
 +                * PRŮZKUM TRHU
 +                  * Agenturní –pravidelné, průběžné informace o prodeji, nákupu, distribuci.
 +                  * Kvantitativní –osobní rozhovory, dotazníky.
 +                  * Kvalitativní –skupinové rozhovory, projekční techniky.
 +                * KLIENTSKÉ DATABÁZE
 +                  * Účetní software
 +                  * Pokladnovýsystém –zaznamenání PSČ zákazníka
 +                  * Věrnostní systém –automatický, plynulý sběr dat
 +                * KOMERČNÍ DATABÁZE
 +                  * Databáze firem
 +                  * Údaje Statistického úřadu ČR
 +                  * Jiné specializované databáze –UIR-ADR
 +          * využití geomarketingu
 +                * operativní využití pro každodenní uplatnění ve firmě
 +                * taktické využití a podpora managamentu při rozhodování, vyhodnocování a plánování střednědobých projektů
 +                * strategické využití pro sledování trhu, kontrola strategických oblastí
 +                * analýza konkurence, analýza potenciálních zákazníků
 +                * predikce potřeb zákazníků
 +                * rozmístění reklamních billboardů na základě statistických dat
 +                * vyhodnocování prodeje produktů na daném teritoriu
 +                * plánování direct marketingové a marketingové akce
 +                * efektivní řízení obchodních zástupců
 +                * vyhodnocování spádovosti zákazníků
 +                * plánování a vyhodnocování plošné distribuce letáků apod
 +                * analýzy trhu: Analýzy trhuDemografické analýzy,Socioekonomické analýzy,Analýzy zákazníků,Analýzy konkurence,Plánování rozšíření obchodních aktivit,Analýzy ekonomického potenciálu území,Analýzy obchodní sítě,Analýzy logistiky a rozvozů zboží,Lokalizace nových pobočekAnalýza a lokalizace spádových oblastí,Analýza distribučních zón
 +                * analýza trhu: porozuměním trhu a potenciálním zákazníkům vdané oblasti pro správné využití svých produktů, řeší otázky nabídky bank,(finanční produkty, služby,zákaznické služby n,pobočkách či pomocí ATM) a poptávky –zákazníka, využití geo-demografických analýz
 +                * analýza zákazníků: hlavním úkolem je lokalizace zákazníků a zjištění jejich charakteristik (rozdělení trhu, klasifikace obytných zón), využití socio-demografických informací, využití lokační/alokační analýzy
 +                * analýza konkurence: lokalizace konkurence a vyhodnocení jejich obslužných zóny, vyhodnocení typu zákazníků, zjištění potenciálních slabých místa (ve smyslu slabé obslužnosti vprostoru)
 +                * Podpora rozhodování při plánování: testování různých scénářů možného vývoje trhu po zavedení pobočky (tzv. „whatifscenario“), modelování uzavření nebo otevření poboček, sledování interakce mezi land use, možnostech infrastruktury a vzdáleností (např. od železnice, zdrojů vody, hlavní silnice, apod.) a ekonomického růstu
 +                * Sledování majetku (asset & facility management): real-time mapování (sledování aktuálního stavu bankomatů, řízení doplňování bankomatů nebo jejich oprava vpřípadě závady), odhadování pohybu peněz, predikce logistiky, sledování posádky, která převáží peníze zpobočky či kbankomatu, plánování tras -síťové analýzy
 +                * Analýza obchodních dat: Analýza pomocí jednoduché vizualizace nebo pomocí statistických metod, Analýzy:prodeje, obratu, hustoty obyvatel, kupní síly apod)
 +                * Zobrazení potenciálu území/ míry výtěžnosti území: Zjištění potenciálu řešeného území ve vztahu k obchodním datům, "Portfolio analysis"-porovnání dat v regionálním kontextu, odhalování slabých míst, Penetrace x potenciál
 +
 +
 +  * **Mozaika**
 +        * Geodemografickáklasifikace domácností
 +        * poskytuje komplexní marketingový obraz domácností –stávajících a potenciálních zákazníků
 +          * kdo a čím jsou, jak a kde žijí, kolik jich je
 +          * pomocí statistických metod rozděluje a popisuje české domácnosti do 11 skupin a 38 typů domácností
 +        * rozděleno do úrovně mikroregionů –sčítacích okrsků
 +        * požadavky a přání obyvatel uvnitř každého takového segmentu a z toho plynoucí následné nákupní a spotřební chování jsou podobné a rozlišitelné od potřeb a požadavků obyvatel v jiných segmentech
 +
 +  * firmy:
 +        * tnt post, t-plan, t-mapy
 +
 ====== analýzy, modelování, simulace ====== ====== analýzy, modelování, simulace ======
 +
 +==== GIT v územním plánování ====
 +  * Územní plánování je často založeno na zkušenostech a odhadech a nikoliv na výsledcích prostorových analýzy, modelování či simulací
 +    * Identifikace vhodných x nevhodných lokalit pro územní rozvoj
 +    * Zacílení rozvoje měst do nejoptimálnějších lokalit
 +    * Celulární automata, multikriteriální hodnocení, fuzzy logika, …
 +    * Modelování, simulace, prognózy vývoje, scénáře vývoje
 +    * využití:
 +          * zastavěné plochy
 +          * černá zástavba, neřízené rozrůstání města - urban sprawl
 +          * brownfields
 +          * sledování tepelných ztrát
 +          * sledování změn land-use/land cover
 +          * časová analýza rozvoje měst
 +          * tvorba 3D modelů zástavby
 +          * mapování dopravních a inženýrských sítí
 +          * vyhodnocení a predikce vývoje a funkčního využití okolní krajiny
 +          * monitoring urbanizačních procesů
 +          * monitoring a odhad rozložení obyvatelstva
 +          * vymezování prostorových struktur měst
 +          * průzkum zaniklých sídel
 +    * lidar
 +    * Pohyb obyvatelstva
 +          * Vizualizace Říma v reálném čase
 +          * Real Time Rome
 +          * data z mobilních telefonů, data z přístrojů GPS v autobusech a taxi
 +          * lepší a přesnější porozumění pohybu obyvatelstva v čase
 +          * informace o dynamice města, o propojenosti jednotlivých oblastí a pohybu obyvatelstva v různých denních dobách
 +          * strategické plánování, trvale udržitelný rozvoj měst
 +          * propojenost mezi lidmi, místy a městskou infrastrukturou
 +          * Informace o:
 +            * jak jsou obydlené jednotlivé čtvrtě během dne
 +            * jak odpovídá rozložení vozů taxi a autobusů hustotě obyvatelstva
 +            * jak jsou ve městě rozmístěné nejrůznější služby
 +            * v jakých lokalitách se nachází zahraniční turisté
 +==== vybrané modely a sw ====
 +  * LUCIS
 +        * Land use Conflict Identification Strategy
 +        * ArcGIS – Model Builder
 +        * Optimální využití krajiny
 +          * zemědělská
 +          * Přírodní
 +          * urbanizovaná
 +        * Identifikace lokalit potenciálního konfliktu
 +  * What if?
 +        * Nástroj který využívá prostorová data k podpoře plánování urbanistických procesů a ke kolektivnímun rozhodování
 +        * Obsahuje nástroje pro hodnocení krajinného potenciálu, pro projektování požadavků na budoucí využití území a na umisťování plánovaných funkcí do nejvhodnějších lokalit
 +        * Systém umožňuje vytvořit alternativní rozvojové scénáře a určit možné dopady různých rozhodnutí společnosti
 +        * Skládá se ze 3 hlavních komponent – Suitability (vhodnost), Growth (růst) a
 +        * Allocation (přidělení)
 +  * LADSS
 +        * Land Allocation Decision Support System
 +        * Zaměřeno na zemědělskou půdu
 +        * Rozděleno do několika modulů
 +        * výsledek : plochy navržené pro změnu využití nebo pro přesun
 +  * Geogracom 5W
 +        * Zaměřen na rozvoj dopravních systémů
 +        * Založen na datech o aktuální dopravní situaci
 +        * Výsledek: jak rozvíjet dopravní sítě, doporučení k jejich změnám
 +        * Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje území
 +  * Urban SIM
 +        * Urban Simulation
 +        * University of Washington
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public License
 +        * Tvorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public
 +License
 +        * vorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +  * GeoPlanner for ArcGIS
 +        * Webová aplikace od Esri
 +        * Umožňuje provádět scénářové modelování pomocí multikriteriální analýzy
 +        * Omezené možnosti vstupních dat, analýz a počtu vážených vrstev
 +        * Provázanost s ArcGIS Online
 +  * MUSE
 +        * Method of Urban Safety Analysis and Environmental Design
 +        * Metodu analýzy, návrhu a simulace města v prostředí GIS, ve kterém jsou městské fyzikální elementy definovány jako součásti organického systému
 +        * Postaveno nad ArcView 3.x a na 3D and Spatial Analystu
 +        * Simulace města
 +        * Město složeno z částí organického systému převedeného do GIS (cesty, hrany, oblasti, uzly, orientační body)
 +  * SUDSS
 +        * Spatial Understanding and Decision Support System
 +        * Internetově založený software
 +        * Nástroj pro zónování využití území, management zdrojů a rozvoj veřejné správy
 +        * Založeno na ESRI Map Objects
 +        * Možnosti multiuživatelského hodnocení
 +        *  Možnosti multikriteriálního hodnocení
 +  * DUEM
 +        * Cellular Automata modelování
 +        * simulování růstu měst a výzkum rozvoje urbánních ploch
 +        * definována kritéria, na základě kterých dochází ke změnám využití půdy a určitým životním cyklům pro jednotlivé kategorie využití
 +        * 3 prostorové úrovně
 +        * horší propojenost s GIS
 +  * Urban Network Analyst
 +        * City Form Research Group – výzkumná skupina z Massachusetts Institute of Technology (MIT)
 +        * toolbox pro ArcGIS sloužící pro analýzu urbánních sítí, nutný Network Analyst
 +        * Analýza prostorového rozložení města a vztahů uvnitř sociálních, ekonomických a environmentálních procesů
 +          * Analýza geometrie a vzdálenosti ve vstupní síti
 +          * Začlenění budov podél sítí do výpočtu
 +          * Přiřazování vah budovám (např. podle počtu obyvatel)
 +          * analýzy: Dosažitelnost (Reach), Přitažlivost (Gravity), Spojitost (Betweenness), Blízkost (Closeness), Přímost (Straightness)
 +
 +=== smart city ===
 +  * maximální využití moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života v daném městě takovým způsobem, aby docházelo k synergickým efektům mezi různými odvětvími (doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd.) s ohledem na energetickou náročnost a kvalitu života občanů v daném městě
 +
 +  * Moderní technologie – čidla, sensory, sítě, internet, smart grids, inteligentní budovy, cloud computing, big data, internet věcí, atd..
 +
 +  * **úrovně:** 
 +      * organizace a plánování, pro něž informační technologie umožňují získat a zpracovat potřebná data
 +      * komunitní život, v němž pomocí elektronických informačních systémů může vedení města s občany bezprostředně komunikovat, a získávat tak od nich potřebné informace i odezvu na své řízení města
 +      * infrastruktura, především energetika, doprava, městské služby a budovy a jejich „inteligentní“ řízení pomocí informačních a komunikačních technologií
 +      * výsledná kvalita života a atraktivita města, která je konečným cílem zavádění konceptu smart city, je v mnoha ohledech subjektivní, a tudíž obtížně měřitelná
 +  * Inteligentní mobilita
 +      * řízení a regulace dopravy ve městě (včetně cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury
 +      * podpora uživatelsky příjemné hromadné dopravy jako plnohodnotné alternativy k dopravě individuální
 +      * podpora zavádění ekologicky čistých pohonů v dopravě hromadné i individuální (např. rozvoj elektrické MHD, dobíjecí infrastruktura pro elektromobily nebo systémy car sharingu)
 +  * Inteligentní energetika a služby
 +      * podpora využívání obnovitelných zdrojů energie nebo kombinované výroby elektřiny a tepla a jejich bezpečná integrace do městské energetické sítě
 +      * inteligentní řízení spotřeby energie, včetně energetického hospodářství budov a podpory jejich energeticky úsporných řešení
 +      * inteligentní řízení městských služeb směrem k efektivnímu využívání energie a přírodních zdrojů – především energeticky úsporné veřejné osvětlení, efektivní odpadové hospodářství a efektivní hospodaření s vodou
 +  * Informační a komunikační technologie
 +      * systémy inteligentního řízení veřejného osvětlení a dalších městských služeb
 +      * systém inteligentního řízení spotřeby energií a vody
 +      * monitorovací a bezpečnostní systémy pro ochranu majetku a občanů ve městě, včetně požární signalizace a monitoringu životního prostředí
 +      * monitorovací a diagnostické systémy pro včasnou detekci poruch v městské infrastruktuře
 +      * inteligentní platební systémy v městských službách (například veřejná doprava nebo parkování)
 +      * informační systémy pro ochranu a monitoring vážně nemocných a zdravotně postižených občanů, aj.
 ====== urban planner ====== ====== urban planner ======
 +  * počáteční vývoj na Univerzitě Palackého v Olomouci
 +  * nástroj určený pro vyhodnocení územního potenciálu a k detekci optimálních ploch vhodných pro územní rozvoj
 +  * výpočet územního potenciálu ve variantním řešení
 +  * nastavení hodnot a vah ve třech úrovních
 +    * pilíře (ekologický, sociální a ekonomický), faktory, jevy
 +  * identifikace ploch pro územní rozvoj převod do katastrální mapy nebo vlastních alokačních jednotek
 +  * Add-In ArcGIS for Desktop 10.x
 +  * vstupní data:
 +        * Podporované formáty vstupních dat
 +          * File Geodatabase - *.gdb
 +          * Personal Geodatabase - *.mdb
 +          * ESRI Shapefile - *.shp
 +        * Podporované datové modely ÚAP:
 +          * DMG ÚAP 4.2 (Hydrosoft Veleslavín)
 +          * ÚAP 3.3, 3.2, 3.12, 3.0, 2.0 (T-MAPY)
 +          * Datový model Olomouckého kraje
 +          * Data v libovolném datovém modelu (bez možnosti automatického načítání dat)
 +        * Podporované formáty výstupních dat
 +          * File Geodatabase
 +        * typy využití ploch: bydlení, rekrease, komerční vybavenost, těžký průmysl, lehký průmysl a skladování, zemědělstká výroba
 +  * ekologický pilíř:
 +        * Ochrana vodního režimu, Ochrana přírody a krajiny, Ochrana nerostného bohatství, Ochrana zemědělské půdy a lesa
 +  * Ekonomický pilíř
 +        * Hustota zalidnění, Radonové riziko, Zásobování elektrickou energií, Zásobování pitnou vodou, Zásobování plynem, Odvádění odpadních vod, Zásobování teplem, Optické kabely, Vzdálenost od komunikace, Vzdálenost železnice, Riziko záplav, Geologická rizika
 +  * sociální pilíř
 +        * Dostupnost mateřské školy, Dostupnost základní školy, Dostupnost prodejny potravin, Dostupnost přirozených a historických center, Dostupnost zastávek autobusů a MHD, Dostupnost vlakových stanic a zastávek, Vzdálenost významných vodních tokůZnečištění ovzduší, Vzdálenost producentů hluků a vibrací, Hustota zalidnění, Radonové riziko, Ochrana kulturních a sociálních prvků
 +
 +
 +----
 +  * **Váhy faktorů**
 +        * **Metoda podpory rozhodování AHP (Analytický hierarchický proces)**
 +            * multikriteriální analýza - výčet prvků (faktorů), a vazby mezi nimi a intenzitu
 +            * strukturovaná technika pro organizaci a analýzu rozhodování
 +            * založena na matematice a psychologii - sestavena Thomasem L. Saatym
 +            * pomáhá zjednodušit a zrychlit přirozený proces rozhodování.
 +            * metodou rozkladu složité nestrukturované situace na jednodušší komponenty
 +            * vytváří hierarchický systém problému
 +        * **Saatyho metoda**
 +            * nevyžaduje se přímé zadávání hodnot intenzit
 +            * požadavek na zadání relativních poměrových údajů
 +            * zadává pouze informace o vzájemném vztahu všech dvojic kritérií
 +            * potom jsou váhy kritérií vypočteny
 +            * na každé úrovni hierarchické struktury se použije tzv. Saatyho metoda
 +            * pomocí subjektivních hodnocení párového porovnání - přiřazuje důležitost
 +            * syntéza – zaměření se na komponentu s nejvyšší prioritou
 +            * ohodnocení - 9 bodová stupnice nebo jen mezistupně (hodnoty 2, 4, 6, 8)
 +
 +  * datový správce:
 +        * t-mapy, hydrosoft
 +  * Praktické nasazení
 +        * analýza a interpretace územního potenciálu
 +        * alokace ploch vhodných pro rozvoj
 +        * variantní - scénářové výpočty
 +        * rozbor udržitelného rozvoje území v několika možných scénářích rozvoje
 +        * detekce a ověřování vhodnosti rozvojových ploch
 +        * SWOT analýzy
 +  * Zpracování analýz pro
 +        * územní studie
 +        * územní plány
 +        * zásady územního rozvoje
 +        * územně analytické podklady
 +        * geografické studie
 +  * Hlavní výhody
 +        * automatické načítání dat dle zvoleného datového modelu ÚAP
 +        * tvorba uživatelských profilů a jejich přenositelnost
 +        * ukládání uživatelských profilů a parametrů výpočtů do databáze
 +        * tvorba vlastních kategorií využití území úprava nastavení vah
 +        * uživatelské zařazování faktorů do jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje
 +
  
  
  
Permalink gsoc.1515335050.txt.gz · Last modified: 2018/01/07 15:24 by efox

oeffentlich