This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
gsoc [2018/01/07 14:08] efox |
gsoc [2018/01/07 17:15] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 399: | Line 399: | ||
* od 80. let kritika, od 90. let ukončeno, dokonce diskuse o odstranění jako v západních zemích (v ČR nereálné, proto pouze regenerace – v ČR zde bydlí cca 1/3 obyvatel) | * od 80. let kritika, od 90. let ukončeno, dokonce diskuse o odstranění jako v západních zemích (v ČR nereálné, proto pouze regenerace – v ČR zde bydlí cca 1/3 obyvatel) | ||
* v západních zemích ukončeno již v 70. letech, odstranění | * v západních zemích ukončeno již v 70. letech, odstranění | ||
+ | * paneláky | ||
+ | * dům vybudovaný z prefabrikovaných panelů (Prefab v angličtině) | ||
+ | * „konstrukční stěnový systém z prefabrikovaných panelů“ | ||
+ | * první panelové domy se objevily v Nizozemsku po 1. světové válce | ||
+ | * vznik na zelených loukách jako „nové, idylické, socialistické bydlení“ | ||
+ | * radikální změny struktury měst | ||
+ | * uniformní, standardizované a šablonizované | ||
+ | |||
+ | ===== sociální hledisko ===== | ||
+ | * na základě charakteristik vázaných na obyvatelstvo trvale nebo přechodně žijící ve městě | ||
+ | * zjistitelné z terénních nebo výběrových šetření a dále potom z dat SLDB (Sčítání lidu, domů a bytů) | ||
+ | * Nejčastější data-témata | ||
+ | * demografický status (např. věková struktura, velikost domácností, | ||
+ | * sociálně-ekonomický status (např. profesní struktura, kvalita bytového fondu, struktura příjmů a výdajů, vzdálenost a doba dojíždění) | ||
+ | * etnický status (např. národnostní složení, etnickou homogenitu, náboženství, | ||
+ | * Murdie (1969): modely se navzájem doplňují, každý zachycuje odlišnou stránku | ||
+ | * Dimenze sociální prostorové diferenciace a jejich prostorové uspořádání: | ||
+ | * Etnický – mozaikové | ||
+ | * Demografický – koncentrické | ||
+ | * Sociálně-ekonomický – sektorové | ||
+ | * Doplněno fyzickou strukt | ||
+ | |||
+ | ===== funkční hledisko ===== | ||
+ | * na základě dělení města dle funkčního využití | ||
+ | * sledováno pro jednotlivé stavby a pozemky | ||
+ | * zjistitelné např. z dat z katastru nemovitostí nebo z územních plánů (ÚP a ÚAP) | ||
+ | |||
+ | ===== Základní modely zónování měst ===== | ||
+ | * Burghessův model (model koncentrických zón) | ||
+ | * vytvořeno na základě města Chicago | ||
+ | * pojetí města v podobě soustředných kruhů – koncentrických zón | ||
+ | * využití se odvíjí od dopravní dostupnosti a souvisí se socioekonomickým statutem obyvatelstva, | ||
+ | * dopravní cesty v modelu směřují do centra města | ||
+ | * –1) central business district - CBD | ||
+ | * –2) zóna velkoobchodu a průmyslová zóna | ||
+ | * –3) zóna přechodu (obydlí nejchudších vrstev městského obyvatelstva) | ||
+ | * –4) zóna bydlení pracujících (starší zástavba, nižší nároky na bydlení) | ||
+ | * –5) obytná zóna (vyšší standard bydlení pro střední třídu) | ||
+ | * –6) zóna dojížďky (obydlí vyšší třídy s vysokými nároky na kvalitu bydlení) | ||
+ | * Hoytův sektorový model | ||
+ | * na základě analýzy více než 140 amerických měst | ||
+ | * klade větší důraz na vliv komunikačních os a dopravní dostupnosti na prostorové uspořádání města | ||
+ | * město uspořádáno do určitých oblastí – sektorů vykazující různé druhy aktivit, které mají specifické lokalizační požadavky | ||
+ | * –1) CBD | ||
+ | * –2) průmyslové zóny (v okolí významných dopravních tahů pro zajištění dobré dopravní dostupnosti pro průmyslovou výrobu) | ||
+ | * –3) obytné zóny (bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy, lemují průmyslové zóny) | ||
+ | * –4), 5) obytné zóny (bydlení pro střední a vysokopříjmové domácnosti, | ||
+ | * Harris-Ullmanův model mnoha jader | ||
+ | * vychází z předpokladu rozvoje několika oddělených, | ||
+ | * výskyt více jader, z nichž každé má svojí specifickou funkci (průmysl, obchod, služby, sport, rekreace) | ||
+ | * –1) CBD | ||
+ | * –2) lehký průmysl a obchody (situovány v okolí hlavních komunikací) | ||
+ | * –3) bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy (lemují těžký průmysl) | ||
+ | * –4), 5) předměstí (obytné oblasti pro střední a vyšší vrstvy obyvatel, kteří za prací dojíždějí) | ||
+ | * –6) těžký průmysl na okraji města | ||
+ | * –7) menší centra služeb | ||
+ | * –8) rezidenční předměstí (suburbia) | ||
+ | * –9) komerčně-průmyslová předměstí | ||
+ | * Hybridní land-use model | ||
+ | * Kombinace předchozích modelů | ||
+ | * snaží se zahrnout z každého modelu jeho silné a pozitivní vlastnosti | ||
+ | * W. Isard (1956) | ||
+ | * některé aktivity ve městě jsou orientovány podél hlavních dopravních os (sektorový model) | ||
+ | * průmyslové a komerční aktivity, se nachází v jádrech v koncentrické podobě (koncentrický model, model mnoha jader) | ||
+ | * výsledkem je tedy překryv všech tří modelů, který kombinuje jejich základní vlastnosti | ||
====== AVL systémy ====== | ====== AVL systémy ====== | ||
+ | * ITS (Inteligent Transportation Systems | ||
+ | * IVHS (Inteligent Vehicle Higway Systems) | ||
+ | * systémy využívající moderní počítačové, | ||
+ | * součinnost řidiče, vozidla a cesty, čímž se vytváří jednotný integrovaný systém pro bezpečnější a účinnější provoz | ||
+ | * **typy ITS** | ||
+ | * 1. systémy informací pro cestující (ATIS -Advanced Traveller Information Systems) | ||
+ | * poskytují cestujícím informace, které se požadují proto, aby přeprava byla účinná, bezpečná, pohodlná a příjemná | ||
+ | * poskytují se před nebo v průběhu přepravy, umožňují cestujícím ve zvýšené míře předpovídat a volit trasu i různé druhy povrchové přepravy | ||
+ | * důležitou funkcí ATIS je informací přímo řidičům ve vozidlech, což umožňuje účinněji využít silniční síť | ||
+ | * 2. systémy řízení vozidlového parku (AFMS -Advanced Fleet Manamegent Systems) | ||
+ | * využívají škálu technologií ke zlepšení bezpečnosti, | ||
+ | * Obsahují automatické monitorovací systémy pro | ||
+ | * 2.1 automatické určování polohy vozidla (AVL-AutomaticVehicleLocation) | ||
+ | * a) pozemní systémy | ||
+ | * autonomní(nepotřebují další zařízení kromě palubního vybavení) | ||
+ | * a) systémy výpočtové navigace | ||
+ | * sledování vozidla od známé počáteční polohy | ||
+ | * poloha je daná souřadnicemi | ||
+ | * b) systémy výpočtové navigace porovnávající mapu | ||
+ | * pohyb vozidel je přesně definovaný na silniční síť | ||
+ | * pohyb vozidla je porovnáván s matematicky přesně vyjádřenou trasou | ||
+ | * c) inerční systémy | ||
+ | * měření zrychlení vozidla vzhledem k inerčnímu prostoru | ||
+ | * měřeno akcelerometry | ||
+ | * neautonomní (kromě palubního vybavení potřebují další externí zařízení, | ||
+ | * a) Polohové systémy využívající při komunikaci majáky | ||
+ | * majáky v blízkosti komunikací umožňují určovat polohu vozidla pomocí kódovaných signálů | ||
+ | * systém přijímá a ukládá kód polohy ve chvíli, kdy vozidlo míjí maják | ||
+ | * polohau posledního majáku a ujetá vzdálenost, | ||
+ | * b) Hyperbolické polohové systémy | ||
+ | * vletecké a námořní navigaci | ||
+ | * impulzovéa fázové | ||
+ | * LORAN-C a OMEGA | ||
+ | * b) satelitní systémy | ||
+ | * nejvyužívanější systémy měřící vzdálenosti mezi satelity a vozidly | ||
+ | * NAVSTAR/ | ||
+ | * tři segmenty: kosmický, řídící a uživatelský | ||
+ | * různorodá přesnost | ||
+ | * **automatické sledování vozidel** | ||
+ | * používá se zejména ve firmách s větším vozovým parkem | ||
+ | * Hlavní důvod je zabezpečení vozidel | ||
+ | * Základní princip | ||
+ | * GPS lokátor, zabudovaný ve vozidle, snímá v pravidelných intervalech polohu auta pomocí GPS přijímače | ||
+ | * Poloha je odesílána přes GPRS modem na určitý server, který tato data zpracuje | ||
+ | * Na serveru je možné data stahovat a vizualizovat | ||
+ | * Základní typy | ||
+ | * monitorovací GPS systémy | ||
+ | * zabezpečovací (střežící) GPS systémy | ||
+ | * hybridní GPS systémy (monitorovací i zabezpečovací) | ||
+ | * Monitorovací systémy | ||
+ | * zaměřeny na sledování polohy, rychlosti a úzce specifikovaných parametrů provozu vozidel (např. teplota, typ jízdy soukromá/ | ||
+ | * Zabezpečovací systémy | ||
+ | * jsou schopné připojit k jednotce GPS i bezpečnostní prvky jako autoalarm, čidla pro detekci pohybu, spínače pro signalizaci otevření nákladového prostoru, zapojení imobilizačních prvků (vypnutí startéru, palivového čerpadla apod.) | ||
+ | * pokročilé zabezpečovací GPS jednotky jsou vybaveny i rádiovým vysokofrekvenčním dohledáváním vozidla | ||
+ | * eCALL | ||
+ | * Celoevropský systém | ||
+ | * Od r. 2018 bude povinně montován do nových vozidel | ||
+ | * Využití linky 112 | ||
+ | * Manuální odeslání signálu (následně automatická komunikace) | ||
+ | * Automatické odeslání signálu při nehodě (aktivace airbagu) –do 17 s (následně zpětné volání do vozidla) | ||
+ | * Následuje vyslání příslušných záchranných jednotek | ||
+ | * Předání infodo systému JSDI (Jednotný systém dopravních informací) | ||
+ | * Odesílání MSD (Minimum set ofData) -standardizováno | ||
+ | * Souřadnice, | ||
+ | * https:// | ||
+ | * 2.2 automatické monitorováno vozidel (AVM) | ||
+ | * kombinací ucelených systémů s různými zařízeními, | ||
+ | * Elektronické tachografy | ||
+ | * určený k identifikaci času řidiče, rychlosti jízdy, vzdálenosti a provozu vozidla | ||
+ | * informace je zaznamenaná na speciálním schematu | ||
+ | * Taxametry | ||
+ | * vyvinuty na výpočet kilometrovného v taxících | ||
+ | * jsou schopné monitorovat vzdálenost, | ||
+ | * Palubní počítače | ||
+ | * shromažďování vnitřních údajů o vozidle, které zaznamenávají do paměti pro následnou analýzu a přehled | ||
+ | * kilometrové a rychlostní údaje, teploty oleje, motoru, vody atd. | ||
+ | * přetočení motoru, nadměrná rychlost, nežádoucí zásahy do vozidla atd | ||
+ | * Nejznámější současně používané elektronické systémy jsou: | ||
+ | * antiblokovací systémy, regulace prokluzování kol, ovládání retardérů, | ||
+ | * 2.3 identifikaci(AVI -AutomaticVehicleIdentification) | ||
+ | * 2.4 klasifikaci(AVC -AutomaticVehicleClassification) | ||
+ | * i 2.3 !!! | ||
+ | * technika, která identifikuje a klasifikuje vozidla procházející specifickými body např. na dálnici | ||
+ | * nevyžaduje součinnost ze strany řidiče nebo pozorovatele | ||
+ | * nízká cena, snadná instalace a především spolehlivost | ||
+ | * např. automatizované čtení poznávacích značek slouží pro jednoznačnou identifikaci vozidel | ||
+ | * 2.5 vážení za pohybu (WIM -Weigh-In-Motion) | ||
+ | * a) Systémy s ohýbající se deskou | ||
+ | * plech vysoké odolnosti, který je možno použít pro dynamické vážení při vysoké rychlosti, pokud se umístí do prohlubně | ||
+ | * b) Hluboké váhy | ||
+ | * systémy hluboké prohlubně se dvěmi pravoúhlými vážícími plošinami uloženými na společných betonových základech | ||
+ | * 3. systémy řízení dopravy (ATMS -Advanced Traffic Manamegent Systems) | ||
+ | * např. kontrolní systémy k optimalizaci dopravního proudu na městských okruzích, na dálnicích, | ||
+ | * integrace všech podsystémů dopravní kontroly (např. signalizační, | ||
+ | * monitorování pohybu vozidel, automatické inkasování mýtného a parkovného | ||
+ | * **Preference MHD & inteligentní zastávky** | ||
+ | * činnost směřující ke zvýšení rychlosti, plynulosti a tím i atraktivity hromadné osobní dopravy oproti dopravě individuální, | ||
+ | * Způsoby preference | ||
+ | * zřizování úseků tramvajových drah nebo autobusových pásů | ||
+ | * oddělování pásů od vozovky zvýšením (obrubníkem) | ||
+ | * upřednostnění tramvají legislativní úpravou | ||
+ | * upřednostnění pomocí světelných signalizačních zařízení | ||
+ | * absolutní preferencí | ||
+ | * částečnou preferencí | ||
+ | * OLOMOUC: | ||
+ | * spuštěna počátkem roku 2006 | ||
+ | * financováno z velké části z fondů Evropské unie | ||
+ | * 51 označníků na 21 zastávkách MHD | ||
+ | * 35 křižovatek vybaveno systémem dynamického řízení | ||
+ | * křižovatky dokáží upřednostnit zpožděná vozidla MHD před ostatními účastníky silničního provozu | ||
+ | * ve vozovce jsou navíc položeny tzv. indukční smyčky, které registrují čekající vozidla | ||
+ | * pokud indukční smyčka žádné vozidlo nezaznamená, | ||
+ | * inteligentní zastávky | ||
+ | * všechny vozy jsou vybaveny radiomodemem, | ||
+ | * po přijetí signálu o odbavení zastávky se na displeji právě odbavené zastávky vymaže daný spoj | ||
+ | * označník následně předá informaci dalším inteligentním zastávkám na trase linky, kde se případně aktualizuje čas odjezdu | ||
+ | * " | ||
+ | * radiomodempo odbavení zastávky vydá signál na tzv. centrální bod, který je umístěn na Svatém Kopečku | ||
+ | * centrální bod pak odešle informaci o odbavení zastávky dalším inteligentním zastávkám na trase linky | ||
+ | * **Mýtný systém v ČR** | ||
+ | * mikrovlnný systém je založen na detekci průjezdu vozidla spalubní jednotkou (OBU)pod mýtnou bránou | ||
+ | * cca 200 kontrolních mýtných brán | ||
+ | * automatické porovnání a vyhodnocení skutečných parametrů vozidla súdaji vjeho palubní jednotce | ||
+ | * využití také pro sledování dopravního proudu a detekci kolon | ||
+ | * jednotný systém dopravních informací pro ČRa systém elektronického mýta jsou úzce propojeny | ||
+ | * Vybudováno a spravováno fimouKapsch | ||
+ | * 4. systémy kontroly vozidel (AVCS -Advanced Vehicle Control Systems) | ||
+ | * pomůcky řidiče jako adaptivní kontrolu, varování před překážkou a smykem | ||
+ | * výkonné monitorování vozidlo-řidič | ||
+ | * přínose pro bezpečné vedení vozidla | ||
+ | * např. automatické brždění, adaptivní tempomat, kontrola jízdních pruhů -vibrace do volantu | ||
+ | * rozpoznání únavy řidiče, sledování dopravních značek, parkovací asistent | ||
+ | * 5. systémy pojízdných cestovních zařízení (AMSS -Advanced Mobile Support Systems) | ||
+ | * pomocné systémy jako například pojízdný úřad nebo systémy zábavy a vzdělávání při setrvání ve vozidle | ||
+ | * systémy pro speciální účely, které vyžadují starší a zdravotně postižení cestující | ||
+ | * **NDIC** | ||
+ | * Národní dopravní informační centrum | ||
+ | * centrální operační pracoviště s nepřetržitým provozem pro správu Jednotného systému dopravních informací pro ČR (JSDI) | ||
+ | * Cílem je sledovat vývoj dopravní situace a aktualizovat a ověřovat data a distribuovat dopravní informace | ||
+ | * Činnost | ||
+ | * sběr, třídění a ověřování dopravních informací týkajících se silniční dopravy | ||
+ | * zpracování a šíření informace z desítek různých zdrojů | ||
+ | * dopravní zpravodajství rádií a televizí, online mapové aplikace, systém RDS-TMC | ||
+ | * zdroje: | ||
+ | * Složky (IZS): Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, zdravotnická záchranná služba | ||
+ | * Správci komunikací všech kategorií, střediska technické údržby | ||
+ | * Silniční správní úřady všech úrovní | ||
+ | * Obecní a městské policie | ||
+ | * Celní správa | ||
+ | * Český hydrometeorologický ústav | ||
+ | * Vlastníci, správci a provozovatelé inženýrských sítí | ||
+ | * Přepravci nadměrných a nebezpečných nákladů | ||
+ | * Využity elematické systémy | ||
+ | * Dohledový kamerový systém -více než 230 kamer | ||
+ | * Detekce intenzity dopravy -cca 200 detektorů | ||
+ | * Systém sčítání dopravy, detekce kolon a sledování dopravního proudu | ||
+ | * Detekce jízdy vozidel v protisměru | ||
+ | * Silniční meteorologický systém -cca 275 meteohlásek | ||
+ | * Systém elektronického mýta | ||
+ | * Systém liniového řízení provozu SOKP | ||
+ | * Řídicí systémy tunelů, Dopravních informační centra měst | ||
+ | * **JSDI** | ||
+ | * projekt MDČR, MVČR, ŘSD ČR a řady dalších organizací | ||
+ | * prostředí pro sběr, zpracování, | ||
+ | * Hlavním cílem je informační podpora procesů pro | ||
+ | * zajištění průjezdnosti a sjízdnosti sítě pozemních komunikací | ||
+ | * zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu prostřednictvím vytvoření spolehlivého, | ||
+ | * Vedlejší cíle | ||
+ | * Zajistit průběžný, | ||
+ | * Zabezpečit, | ||
+ | * Řízení dopravy v místě nebo úseku prostřednictvím instalovaných telematických aplikací | ||
+ | * Zajištění podpory procesů při řešení omezujících událostí (např. optimalizace plánů zimní údržby) | ||
+ | * **RDS-TMC** | ||
+ | * Radiodata system-TrafficMessageChanel | ||
+ | * zobrazuje aktuální dopravní informace v mapě navigačního přístroje přímo ve vozidle v průběhu cesty | ||
+ | * řidič je tak prakticky okamžitě informován o všech závažných událostech, | ||
+ | * předáváno v zakódované podobě (TMC) prostřednictvím neslyšitelného datového kanálu (RDS), který je přenášen v rámci modulace FM vysílání konkrétní rozhlasové stanice (v ČR je to ČRo3) | ||
+ | * informace jsou kódovány v mezinárodním protokolu Alert-C, který je jazykově nezávislý | ||
+ | * provozováno ve většině zemí Evropy | ||
+ | * Informace o vzniku dopravní nehody se prostřednictvím tísňového volání na linky IZS (Policie ČR –158, HZS ČR –150, zdravotnická záchranka –155) nebo prostřednictvím linky řidičů ŘSD ČRdostává bezodkladně naNárodní dopravní informační centrum | ||
+ | * informace je zpracována a ihned zařazena do vysílání služby RDS-TMC společně sostatními vysílanýmidopravními informacemi | ||
+ | |||
+ | * **alert-c** | ||
+ | * Mezinárodní protokolu pro přenos kódovaných dopravních informací | ||
+ | * poloha vzhledem k silniční síti | ||
+ | * poloha vzhledem k Lokalizační Databázi | ||
+ | * událost podle číselníku Alert-C | ||
+ | * doba trvání události | ||
+ | * obsahuje seznam 2048 předdefinovaných frází, které mohou být přijímačem přeloženy do různých jazyků | ||
+ | * národní lokalizační tabulky spravovány na celostátní úrovni | ||
+ | * integrováno do map v navigačních přístrojích | ||
+ | * V ČR řeší CEDA | ||
====== geokódování, | ====== geokódování, | ||
+ | * Cílem je určit přímou lokalizaci objektů (souřadnice), | ||
+ | * Nutně potřebuju data z daného území kde je přímá i nepřímá lokalizace | ||
+ | * Databázovým záznamům se přiřadí souřadnice, | ||
+ | * Georeferencování = proces, při kterém je známa absolutně poloha alespoň jednoho bodu (prej 4) Dopředné / Zpětné (reverzní): | ||
+ | * Proces geokódování: | ||
+ | * seznamu kandidátů -> nalezení kandidáta s největší shodou -> propojení kandidáta s grafikou Např. proces generování vstupních dat pro síťové analýzy | ||
+ | * Pokročilá analýza volného textu -> parsování | ||
+ | * Dříve to byla pouze situace, kdy není k dispozici bodová vrstva, ale pouze liniová vrstva ulic s rozsahy domovních čísel v jednotlivých částech ulice a dovolují připojit zadané adresy -> poloha se | ||
+ | * pak určuje interpolací mezi krajními adresami | ||
+ | * Porovnávání hledaných a referenčních adres: potenciální kandidáti -> je jim přiřazeno skóre o tom, jak jsou si podobní -> pak se to uloží do „souboru všech případů pro porovnání“ | ||
+ | * Parametry ArcGis: hlásková citlivost, minimální skóre pro určení kandidátů, | ||
+ | |||
+ | * porovnávací skóre pro výběr správného protějšku | ||
+ | * API MAPY.CZ: služba vrací XML se z.š. a z.d. + vrací seznam firem které se na adrese nacházejí (placená reklama), žádná schopnost aproximace (neberou překlepy), bezplatné i pro komerční účely GOOGLE MAPS GEOCODING API: vrací JSON nebo XML se souřadnicemi ve WGS84 + identifikovatelné segmenty ulice, administrativní jednotky, ZIP code, bere adresy dle národní poštovní služby, dá se to implementovat do R, možné použití jenom ve spojení s Google Map a bez zobrazení výsledků v mapě je to zakázáno | ||
+ | * Nominatim od OpenStreet Map, Excel Geocoding Tool (je nutný klíč Bing Maps Key, princip makra v excelu) | ||
+ | ==== Lineární referencování ==== | ||
+ | * kilometráž vypovídá více o poloze než znalost souřadnic (dopravní nehody, staničení vodních toků, inženýrských sítí, …) | ||
+ | * pracuje s informace o tom jak je daný liniový prvek dlouhý, v jaké části linie se nacházíme | ||
+ | * pro vytvoření takovýchto liniových prvků se používá metoda lineárního referencování, | ||
+ | * součástí je dynamická segmentace -přiřazuje danému úseku linie určité vlastnosti | ||
+ | * pracuje s liniovými daty -upravuje tak, aby bylo možno pracovat s vytvořenou kilometráží –staničení | ||
+ | * edílnou součástí lineárního referencování je dynamická segmentace | ||
+ | * do základních liniových dat vnáší atributovou složku (povrch komunikace, nehody, počet jízdních pruhů, atd.). | ||
+ | * Hlavním principem je vytvoření nové datové vrstvy –trasy–do které je přidána informace o vzdálenosti (M –measure) | ||
+ | * Může být také čas nebo jiné jednotky | ||
+ | * Trasa je linie, která je v každém bodě, určená zeměpisnými souřadnicemi X, Y -zároveň obsahuje informaci o vzdálenosti M | ||
+ | * Každá linie musí být jednoznačná, | ||
+ | * souběžné vedení linií (např. sinice č.35 a 13, souběh tras MHD) | ||
+ | * nutné vytvořit síť, ve které na sobě může ležet i několik probíhajících linií -každá je však atributově jednoznačně určena | ||
+ | * Geometrielinie -jednolitá ale i složena z více částí | ||
+ | * může být modelována smyčkami, větvením nebo 180°otočkami | ||
+ | * Do výpočtu trasy ve většině případech vstupují známé hodnoty –staničení | ||
+ | * automatické propočítání trasyod zadaného počátku –bez znalosti staničení | ||
+ | * vychází se z nulových hodnot M na linii (označení NaN) | ||
+ | * vzdálenosti mohou narůstat lineárněnebo umělenebo mohou být hodnoty vynechány | ||
+ | * Díky vypočítaným hodnotám lze lokalizovatna trase jakýkoli bod(nehoda na x-tém kilometru) nebo část linie | ||
+ | * **počáteční priorita**: | ||
+ | * Při vzniku bez jakékoli znalosti staničení je nutné zvolit počátek –počáteční priorita(Levý horní, levý dolní, pravý horní, pravý dolní roh) | ||
+ | * Pokud máme naměřené body, staničení, | ||
+ | * lze využít i na již automaticky vypočtené trasy, dochází ke zpřesnění | ||
+ | * body použité pro zpřesnění výpočtu nemusí na linii ležet | ||
+ | * **dynamická segmentace** | ||
+ | * Přináší rozšířené možnostivyužití lineárního referencování | ||
+ | * Rozšiřujetrasu o události, které se k ní vztahují | ||
+ | * Události | ||
+ | * bodové (dopravní nehody) | ||
+ | * liniové (rychlost na silnicích) | ||
+ | * Výhoda dynamické segmentace | ||
+ | * možnost využití více událostí, které se vztahují k jednomu místu, relace 1:N | ||
+ | * Události jsou vždy určeny staničením (kilometráží, | ||
+ | * možnost využívat velké databáze –atributy | ||
+ | * Výsledkemdynamického procesu segmentace je dynamická vlastnost třídy | ||
+ | * proces výpočtu polohy událostí pomocí systému lineárního referencování | ||
+ | * Linie nemusí být rozdělena ale geometrie i atributy jsou je dle potřeby dynamicky segmentovány | ||
+ | * může být spojeno více atributů nezávisle na tom, kde segment končí a začíná | ||
+ | * nutné znát základní údaje, které jsou uloženy v tabulce spolu s ostatními daty | ||
+ | * Potřebujeme znát unikátní identifikátor trasy(číslo silnice, železnice, | ||
+ | * Tabulka událostí | ||
+ | * obsahuje informace o kvalitě a základních vlastnostech linie (typ dlažby, stav chodníku, šířka, | ||
+ | * Dynamická funkce vrstvy se chová stejně jako všechny ostatní vrstvy | ||
+ | * Atributové indexy-indexy zvyšující rychlost načítání a vyhledávání ve velkém počtu záznamů. | ||
+ | * využití: | ||
+ | * Pasportizace technických objektů z oblasti komunikací (chodníky, povrchy vozovek...) | ||
+ | * Reprezentace nehody na komunikační síti | ||
+ | * Záchranáři, | ||
+ | * Pasportizace objektů na říčních tocích | ||
+ | * Modelování distribučních sítí | ||
+ | * analýzy: | ||
+ | * překryvné události | ||
+ | * dochází k logickému sjednocení nebo průniku dvou tabulek událostí | ||
+ | * vytvoří se nová tabulka se všemi možnostmi propojení | ||
+ | * Jedná se o negeometrické zpracování | ||
+ | * Lze kombinovat jak liniová tak i bodová témata | ||
+ | * Na takto vzniklé vrstvy lze aplikovat poměrně složité dotazy | ||
+ | * takto vytvořené tabulky je možné připojit pomocí dynamické | ||
+ | * sloučení události na trasách | ||
+ | * odstraní redundantní informace z tabulky, tím že je sloučí –pokud to je možné | ||
+ | * rozdělení tabulky která obsahuje více informací | ||
+ | * transformaci události | ||
+ | * transformace hodnot M události z jedné třídy trasy do druhé | ||
+ | * Třídy tras mohou mít různé jednotky souřadnice M (např. čas, délku) | ||
+ | * Vytvoří se nová tabulka a vypočítají se nové hodnoty | ||
+ | * umístění prvků podél tras | ||
+ | * vytvoří tabulku bodových (liniových) událostí z bodových prvků (z průsečíků trasy s hranicemi polygonů) | ||
+ | * Zachovává atributy bodů (polygonů) | ||
+ | * U bodu lze přidat pole se vzdáleností bodu od trasy | ||
+ | * jsou vhodné pro zobrazování více prvků –atributů v jednom místě | ||
+ | * Pracuje se převážně s tabulkami -atributy, které se následně prováží s trasou | ||
====== síťové analýzy ====== | ====== síťové analýzy ====== | ||
+ | * http:// | ||
+ | * **Síť** = soubor liniových objektů, přes které proudí zdroje, 2D nebo 3D | ||
+ | * Konečný, souvislý, orientovaný, | ||
+ | * **Charakteristiky linie**: délka, směr, konektivita (spojuje dva body) | ||
+ | * **Sítě**: nezorientované (se smyčkami nebo bez), orientované (se smyčkami nebo bez) | ||
+ | * Uzel (vrchol), hrana, smyčka, otevřený a uzavřený graf | ||
+ | |||
+ | * **Komponenty síťových analýz**: soubor zdrojů (materiály, | ||
+ | * **Multimodální síť**: skládá se z více liniových vrstev (linky MHD a metra) | ||
+ | * **Uzlová pravidla**: jestli můžu odbočit, otáčení v daném uzlu, cena průchodu uzlu (odbočení trvá dýl) | ||
+ | * **Hranová pravidla**: ohodnocení hrany (třeba ve směru/ | ||
+ | * **Impedance** (odpor proti pohybu hranou nebo uzlem) | ||
+ | * Mimoúrovňové křížení (neplanární uzel), planární uzel (topologické pravidlo konektivity) | ||
+ | * **Topologicky čistá síť**: linie se protínaj pouze ve svých koncových bodech, křížení linií mimo tyto body není dovoleno, určení směru pohybu po linii | ||
+ | |||
+ | ==== Modelování zatížení sítě ==== | ||
+ | |||
+ | * Rozbor dopravní situace v případě uzavření některé komunikace, pohyb plynu na základě vlastností (průřez, sklon, kvalita povrchu) | ||
+ | * Vyžaduje identifikaci = sledování proudění přes propojení sítě | ||
+ | * Např. všechny odběratele vody ovlivněné přerušením rozvodné sítě | ||
+ | * Po směru i proti směru | ||
+ | |||
+ | ==== Hledání optimálních tras ==== | ||
+ | * Od počátečního ke koncovému uživateli | ||
+ | * **Optimální trasa** (nejkratší trasa přesunu, pro ISZS, trasa přesunu s minimálním oceněním – Dijkstrův algoritmus) / **Optimální okružní trasa** (problém obchodního cestujícího, | ||
+ | |||
+ | ==== Strom minimálního napětí (minimální kostra grafu?) ==== | ||
+ | * Síť která vyhovuje třem kritériím: | ||
+ | * Kruskalův algoritmus: začnu tou nejmenší a postupně jedu -> pokud vznikne kružnice, tak hranu nechci | ||
+ | * Mám odběrná místa na elektřinu a chci je propojit s použitím nejmenšího počtu drátů | ||
+ | |||
+ | ==== Rozdělování – alokace zdrojů ==== | ||
+ | * Definice center v síti které mají kapacity (děti ve škole, kapacita nemocnic), záchranky ČR | ||
+ | * Modeluje, jak lidi přecházejí přes síť, aby se k tomu dostali | ||
+ | * Výsledek = plochy obslužné každým zařízením / určí polohu spotřebitele a současně k nim přidělí i spotřebitele | ||
+ | * **Lokační**: | ||
+ | |||
====== geomarketing ====== | ====== geomarketing ====== | ||
+ | * obchod = prodej | ||
+ | * marketing = rozhodnutí | ||
+ | * podporující prodej, využívá GIS jako podporu | ||
+ | * geomarketing = integrace geografické inteligence do všech marketingových aspektů, včetně prodeje a distribuce. | ||
+ | * **segmentace** | ||
+ | * Proces rozdělení zákazníků do jednotlivých skupin na základě demografických ukazatelů a geografické polohy | ||
+ | * Data | ||
+ | * adresy objektů, určené s různou přesností (adresný bod, sídlo typu obec, město nebo jiná část územního celku). | ||
+ | * shluková analýza | ||
+ | * pro určení skupin, které mají uvnitř skupiny co největší homogennost, | ||
+ | * targeting (cílení) | ||
+ | * Navazující krok po segmentaci | ||
+ | * výběr nejvhodnějších segmentů při zohlednění strategických záměrů organizace a výsledků procesu hodnocení dalších faktorů trhu, které určují přitažlivost každého segmentu: | ||
+ | * působení konkurence v segmentu | ||
+ | * potenciál segmentu, | ||
+ | * vyjednávací síla segmentu, případně dodavatelů segmentu | ||
+ | * existence substitutů daného produktu v segmentu | ||
+ | * dostupnost segmentu | ||
+ | * Využití multikriteriální analýzy, doplněné o řešení úloh lokačního charakteru | ||
+ | * market intelligence (MI) | ||
+ | * standardizovaný systém sběru dat a jejich komplexní analýza zaměřená primárně na budoucnost | ||
+ | * rozčlenění trhu do 5 C: | ||
+ | * Company(společnost) | ||
+ | * Competitors(konkurenti) | ||
+ | * Clients(klienti) | ||
+ | * Customers(zákazníci) | ||
+ | * Context(kontext) | ||
+ | * výstupem je implementace získaných poznatků do praxe | ||
+ | * parametry produktu je pak možné nastavit tak, aby bylo dosaženo optimálního poměru mezi náklady na produkt, cenou produktu pro konečné uživatele a objemem prodeje | ||
+ | * **direct mail** | ||
+ | * součástí direct marketingu (přímého marketingu) | ||
+ | * jedná se o jakýkoliv propagační materiál zaslaný prostřednictvím pošty nebo jiné distribuční sítě přímo osobě, které chce prodejce nabídnout svůj produkt | ||
+ | * Doručováno pomocí letáku, dopisu, pohlednice, katalogu, ceníku, atd. | ||
+ | * Distribuce | ||
+ | * Adresná distribuce -určeno přímo adresátovi a materiál obsahuje adresu adresáta a většinou i oslovení v dopise bývá přímo personifikováno | ||
+ | * Neadresná distribuce -určen širokému spektru zákazníků, | ||
+ | * **geomarketing** | ||
+ | * plánování, | ||
+ | * má vliv na rozvoj obchodu, vzbuzení poptávky, zasahuje do výrobku, jeho ceny, propagace i distribuce | ||
+ | * 4P–marketingovýmix | ||
+ | * Výrobek: | ||
+ | * Cena: | ||
+ | * Propagace: | ||
+ | * Distribuce: | ||
+ | * **Teorie centrálních míst** | ||
+ | * základní předpoklady: | ||
+ | * prostor, ve kterém se nachází osídlení, je homogenní se stejnou mírou dopravní dostupnosti v každém bodě | ||
+ | * populace je v prostoru rozmístěná rovnoměrně | ||
+ | * centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí | ||
+ | * spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost, | ||
+ | * poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co největší možnou oblast trhu | ||
+ | * **Ekonomický práh efektivnosti** | ||
+ | * každé město má své zázemí a je tedy střediskem určitéh prostoru (centrálním místem) | ||
+ | * centrum by mělo být lokalizováno přibližně v geometrickém | ||
+ | středu oblasti | ||
+ | * malá sídla (centra nižšího řádu) produkují pouze omezený sortiment zboží a mají menší zázemí (spádovou oblast) | ||
+ | * pro získání chybějícího zboží musí obyvatelé využívat mnohem vzdálenější centra (centra vyššího řádu) | ||
+ | * význam centra se hodnotí podle tzv. centrality, tedy dle rozsahu poskytovaných služeb nebo zboží, podle kterého se určí hierarchie centrálních míst | ||
+ | * čím častější je potřeba daného zboží, tím bližší je centrum jeho poskytování a tím nižšího řádu město je | ||
+ | * **Sféry vlivu (obslužné zóny)** | ||
+ | * kolem každého centra | ||
+ | * ovlivněno časovou dostupností a dopravními náklady | ||
+ | * souvisí stzv. dosahem služby a s ekonomickým prahem efektivnosti | ||
+ | * Prah efektivnosti | ||
+ | * počet obsloužených obyvatel, který určuje, zda je dané centrum ziskové nebo naopak ztrátové | ||
+ | * Dosah (horní hranice dosahu) | ||
+ | * označuje maximální vzdálenost, | ||
+ | * **Izotropní x anizotropní prostředí** | ||
+ | * ideální homogenní (izotropního) prostředí prakticky neexistuje | ||
+ | * vliv celé řady faktorů na tvar obslužných zón | ||
+ | * snaha zachovat výhodný hexagonální tvar | ||
+ | * v GIS obvykle označeno jako „Thiessenovy polygony“ | ||
+ | * •mnoho dalších způsobů vymezování spádových zón | ||
+ | * **Tržní princip (K-3 hierarchie)** | ||
+ | * centrální místa stejného řádu jsou stejně vzdálena od šesti dalších centrálních míst sousedních zón, mají přibližně stejnou velikost a obsluhují přibližně stejně velké oblasti, které mají tvar hexagonu | ||
+ | * centra nižšího řádu leží uprostřed mezi třemi sousedními centry vyššího řádu v bodech, kde se stýkají jejich zázemí | ||
+ | * každé centrum vyššího řádu zahrnuje všechny funkce center nižších úrovní | ||
+ | * každé centrum vyšší velikosti obsluhuje 3xvětší území než centrum o řád nižší | ||
+ | * **Dopravní princip** | ||
+ | * při umisťování center nižšího řádu bude upřednostňována poloha na dopravních spojnicích stávajících center, a proto vzniknou centra nižšího řádu vždy uprostřed mezi dvěma sousedními centry (K -4 síť) | ||
+ | * **Administrativní princip** | ||
+ | * centra nižšího stupně budou vytvářena tak, aby celé jejich zázemí leželo v zázemí centra vyššího řádu (K -7 síť) | ||
+ | * **Löschova teorie** | ||
+ | * zachoval hexagonální síť, postupoval od sídel s nejnižší hierarchií k sídlům na nejvyšší úrovni | ||
+ | * pro různé druhy zboží a služeb model využívá různě velké sítě, sítě jsou přes sebe překládány do uspořádané podoby | ||
+ | * každé centrální místo vyšší hierarchienemusí nabízet všechny služby jako místo na nižším stupni | ||
+ | * dochází tedy ke specializaci a rozdílu ve struktuře produkce a nabídky | ||
+ | * výsledkem je struktura s jedním společným dominantním centrem, z něhož vychází prostorové výseče s různým počtem center nižších řádů | ||
+ | * **Generování spádových obvodů v ArcGIS** | ||
+ | * Buffer –vzdálenostní zóny | ||
+ | * kružnice o daném poloměru | ||
+ | * pro volné prostory bez komunikací a vodních toků | ||
+ | * Zóny vyrovnané konkurence (Thiessen/ | ||
+ | * plochy vlivu kolem každého ze stupních bodů | ||
+ | * všechna místa vpolygonu mají blíže ke vstupnímu bodu uvnitř polygonu než ke kterémukoliv jinému vstupnímu bodu | ||
+ | * Síťové analýzy vsilniční síti | ||
+ | * obslužné plochy na základě skutečné dostupnosti vsilniční síti | ||
+ | * **Data pro geomarketing** | ||
+ | * Geografická data –podkladová data | ||
+ | * Geomarketingová –statistická, | ||
+ | * databáze: Relevantní a kvalitní data, | ||
+ | * **Geomarketingová data** | ||
+ | * PRŮZKUM TRHU | ||
+ | * Agenturní –pravidelné, | ||
+ | * Kvantitativní –osobní rozhovory, dotazníky. | ||
+ | * Kvalitativní –skupinové rozhovory, projekční techniky. | ||
+ | * KLIENTSKÉ DATABÁZE | ||
+ | * Účetní software | ||
+ | * Pokladnovýsystém –zaznamenání PSČ zákazníka | ||
+ | * Věrnostní systém –automatický, | ||
+ | * KOMERČNÍ DATABÁZE | ||
+ | * Databáze firem | ||
+ | * Údaje Statistického úřadu ČR | ||
+ | * Jiné specializované databáze –UIR-ADR | ||
+ | * využití geomarketingu | ||
+ | * operativní využití pro každodenní uplatnění ve firmě | ||
+ | * taktické využití a podpora managamentu při rozhodování, | ||
+ | * strategické využití pro sledování trhu, kontrola strategických oblastí | ||
+ | * analýza konkurence, analýza potenciálních zákazníků | ||
+ | * predikce potřeb zákazníků | ||
+ | * rozmístění reklamních billboardů na základě statistických dat | ||
+ | * vyhodnocování prodeje produktů na daném teritoriu | ||
+ | * plánování direct marketingové a marketingové akce | ||
+ | * efektivní řízení obchodních zástupců | ||
+ | * vyhodnocování spádovosti zákazníků | ||
+ | * plánování a vyhodnocování plošné distribuce letáků apod | ||
+ | * analýzy trhu: Analýzy trhuDemografické analýzy, | ||
+ | * analýza trhu: porozuměním trhu a potenciálním zákazníkům vdané oblasti pro správné využití svých produktů, řeší otázky nabídky bank, | ||
+ | * analýza zákazníků: | ||
+ | * analýza konkurence: lokalizace konkurence a vyhodnocení jejich obslužných zóny, vyhodnocení typu zákazníků, | ||
+ | * Podpora rozhodování při plánování: | ||
+ | * Sledování majetku (asset & facility management): | ||
+ | * Analýza obchodních dat: Analýza pomocí jednoduché vizualizace nebo pomocí statistických metod, Analýzy: | ||
+ | * Zobrazení potenciálu území/ míry výtěžnosti území: Zjištění potenciálu řešeného území ve vztahu k obchodním datům, " | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * **Mozaika** | ||
+ | * Geodemografickáklasifikace domácností | ||
+ | * poskytuje komplexní marketingový obraz domácností –stávajících a potenciálních zákazníků | ||
+ | * kdo a čím jsou, jak a kde žijí, kolik jich je | ||
+ | * pomocí statistických metod rozděluje a popisuje české domácnosti do 11 skupin a 38 typů domácností | ||
+ | * rozděleno do úrovně mikroregionů –sčítacích okrsků | ||
+ | * požadavky a přání obyvatel uvnitř každého takového segmentu a z toho plynoucí následné nákupní a spotřební chování jsou podobné a rozlišitelné od potřeb a požadavků obyvatel v jiných segmentech | ||
+ | |||
+ | * firmy: | ||
+ | * tnt post, t-plan, t-mapy | ||
+ | |||
====== analýzy, modelování, | ====== analýzy, modelování, | ||
+ | |||
+ | ==== GIT v územním plánování ==== | ||
+ | * Územní plánování je často založeno na zkušenostech a odhadech a nikoliv na výsledcích prostorových analýzy, modelování či simulací | ||
+ | * Identifikace vhodných x nevhodných lokalit pro územní rozvoj | ||
+ | * Zacílení rozvoje měst do nejoptimálnějších lokalit | ||
+ | * Celulární automata, multikriteriální hodnocení, fuzzy logika, … | ||
+ | * Modelování, | ||
+ | * využití: | ||
+ | * zastavěné plochy | ||
+ | * černá zástavba, neřízené rozrůstání města - urban sprawl | ||
+ | * brownfields | ||
+ | * sledování tepelných ztrát | ||
+ | * sledování změn land-use/ | ||
+ | * časová analýza rozvoje měst | ||
+ | * tvorba 3D modelů zástavby | ||
+ | * mapování dopravních a inženýrských sítí | ||
+ | * vyhodnocení a predikce vývoje a funkčního využití okolní krajiny | ||
+ | * monitoring urbanizačních procesů | ||
+ | * monitoring a odhad rozložení obyvatelstva | ||
+ | * vymezování prostorových struktur měst | ||
+ | * průzkum zaniklých sídel | ||
+ | * lidar | ||
+ | * Pohyb obyvatelstva | ||
+ | * Vizualizace Říma v reálném čase | ||
+ | * Real Time Rome | ||
+ | * data z mobilních telefonů, data z přístrojů GPS v autobusech a taxi | ||
+ | * lepší a přesnější porozumění pohybu obyvatelstva v čase | ||
+ | * informace o dynamice města, o propojenosti jednotlivých oblastí a pohybu obyvatelstva v různých denních dobách | ||
+ | * strategické plánování, | ||
+ | * propojenost mezi lidmi, místy a městskou infrastrukturou | ||
+ | * Informace o: | ||
+ | * jak jsou obydlené jednotlivé čtvrtě během dne | ||
+ | * jak odpovídá rozložení vozů taxi a autobusů hustotě obyvatelstva | ||
+ | * jak jsou ve městě rozmístěné nejrůznější služby | ||
+ | * v jakých lokalitách se nachází zahraniční turisté | ||
+ | ==== vybrané modely a sw ==== | ||
+ | * LUCIS | ||
+ | * Land use Conflict Identification Strategy | ||
+ | * ArcGIS – Model Builder | ||
+ | * Optimální využití krajiny | ||
+ | * zemědělská | ||
+ | * Přírodní | ||
+ | * urbanizovaná | ||
+ | * Identifikace lokalit potenciálního konfliktu | ||
+ | * What if? | ||
+ | * Nástroj který využívá prostorová data k podpoře plánování urbanistických procesů a ke kolektivnímun rozhodování | ||
+ | * Obsahuje nástroje pro hodnocení krajinného potenciálu, | ||
+ | * Systém umožňuje vytvořit alternativní rozvojové scénáře a určit možné dopady různých rozhodnutí společnosti | ||
+ | * Skládá se ze 3 hlavních komponent – Suitability (vhodnost), Growth (růst) a | ||
+ | * Allocation (přidělení) | ||
+ | * LADSS | ||
+ | * Land Allocation Decision Support System | ||
+ | * Zaměřeno na zemědělskou půdu | ||
+ | * Rozděleno do několika modulů | ||
+ | * výsledek : plochy navržené pro změnu využití nebo pro přesun | ||
+ | * Geogracom 5W | ||
+ | * Zaměřen na rozvoj dopravních systémů | ||
+ | * Založen na datech o aktuální dopravní situaci | ||
+ | * Výsledek: jak rozvíjet dopravní sítě, doporučení k jejich změnám | ||
+ | * Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje území | ||
+ | * Urban SIM | ||
+ | * Urban Simulation | ||
+ | * University of Washington | ||
+ | * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje | ||
+ | * GNU General Public License | ||
+ | * Tvorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi | ||
+ | * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje | ||
+ | * GNU General Public | ||
+ | License | ||
+ | * vorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi | ||
+ | * GeoPlanner for ArcGIS | ||
+ | * Webová aplikace od Esri | ||
+ | * Umožňuje provádět scénářové modelování pomocí multikriteriální analýzy | ||
+ | * Omezené možnosti vstupních dat, analýz a počtu vážených vrstev | ||
+ | * Provázanost s ArcGIS Online | ||
+ | * MUSE | ||
+ | * Method of Urban Safety Analysis and Environmental Design | ||
+ | * Metodu analýzy, návrhu a simulace města v prostředí GIS, ve kterém jsou městské fyzikální elementy definovány jako součásti organického systému | ||
+ | * Postaveno nad ArcView 3.x a na 3D and Spatial Analystu | ||
+ | * Simulace města | ||
+ | * Město složeno z částí organického systému převedeného do GIS (cesty, hrany, oblasti, uzly, orientační body) | ||
+ | * SUDSS | ||
+ | * Spatial Understanding and Decision Support System | ||
+ | * Internetově založený software | ||
+ | * Nástroj pro zónování využití území, management zdrojů a rozvoj veřejné správy | ||
+ | * Založeno na ESRI Map Objects | ||
+ | * Možnosti multiuživatelského hodnocení | ||
+ | * Možnosti multikriteriálního hodnocení | ||
+ | * DUEM | ||
+ | * Cellular Automata modelování | ||
+ | * simulování růstu měst a výzkum rozvoje urbánních ploch | ||
+ | * definována kritéria, na základě kterých dochází ke změnám využití půdy a určitým životním cyklům pro jednotlivé kategorie využití | ||
+ | * 3 prostorové úrovně | ||
+ | * horší propojenost s GIS | ||
+ | * Urban Network Analyst | ||
+ | * City Form Research Group – výzkumná skupina z Massachusetts Institute of Technology (MIT) | ||
+ | * toolbox pro ArcGIS sloužící pro analýzu urbánních sítí, nutný Network Analyst | ||
+ | * Analýza prostorového rozložení města a vztahů uvnitř sociálních, | ||
+ | * Analýza geometrie a vzdálenosti ve vstupní síti | ||
+ | * Začlenění budov podél sítí do výpočtu | ||
+ | * Přiřazování vah budovám (např. podle počtu obyvatel) | ||
+ | * analýzy: Dosažitelnost (Reach), Přitažlivost (Gravity), Spojitost (Betweenness), | ||
+ | |||
+ | === smart city === | ||
+ | * maximální využití moderních technologií, | ||
+ | |||
+ | * Moderní technologie – čidla, sensory, sítě, internet, smart grids, inteligentní budovy, cloud computing, big data, internet věcí, atd.. | ||
+ | |||
+ | * **úrovně: | ||
+ | * organizace a plánování, | ||
+ | * komunitní život, v němž pomocí elektronických informačních systémů může vedení města s občany bezprostředně komunikovat, | ||
+ | * infrastruktura, | ||
+ | * výsledná kvalita života a atraktivita města, která je konečným cílem zavádění konceptu smart city, je v mnoha ohledech subjektivní, | ||
+ | * Inteligentní mobilita | ||
+ | * řízení a regulace dopravy ve městě (včetně cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury | ||
+ | * podpora uživatelsky příjemné hromadné dopravy jako plnohodnotné alternativy k dopravě individuální | ||
+ | * podpora zavádění ekologicky čistých pohonů v dopravě hromadné i individuální (např. rozvoj elektrické MHD, dobíjecí infrastruktura pro elektromobily nebo systémy car sharingu) | ||
+ | * Inteligentní energetika a služby | ||
+ | * podpora využívání obnovitelných zdrojů energie nebo kombinované výroby elektřiny a tepla a jejich bezpečná integrace do městské energetické sítě | ||
+ | * inteligentní řízení spotřeby energie, včetně energetického hospodářství budov a podpory jejich energeticky úsporných řešení | ||
+ | * inteligentní řízení městských služeb směrem k efektivnímu využívání energie a přírodních zdrojů – především energeticky úsporné veřejné osvětlení, | ||
+ | * Informační a komunikační technologie | ||
+ | * systémy inteligentního řízení veřejného osvětlení a dalších městských služeb | ||
+ | * systém inteligentního řízení spotřeby energií a vody | ||
+ | * monitorovací a bezpečnostní systémy pro ochranu majetku a občanů ve městě, včetně požární signalizace a monitoringu životního prostředí | ||
+ | * monitorovací a diagnostické systémy pro včasnou detekci poruch v městské infrastruktuře | ||
+ | * inteligentní platební systémy v městských službách (například veřejná doprava nebo parkování) | ||
+ | * informační systémy pro ochranu a monitoring vážně nemocných a zdravotně postižených občanů, aj. | ||
====== urban planner ====== | ====== urban planner ====== | ||
+ | * počáteční vývoj na Univerzitě Palackého v Olomouci | ||
+ | * nástroj určený pro vyhodnocení územního potenciálu a k detekci optimálních ploch vhodných pro územní rozvoj | ||
+ | * výpočet územního potenciálu ve variantním řešení | ||
+ | * nastavení hodnot a vah ve třech úrovních | ||
+ | * pilíře (ekologický, | ||
+ | * identifikace ploch pro územní rozvoj převod do katastrální mapy nebo vlastních alokačních jednotek | ||
+ | * Add-In ArcGIS for Desktop 10.x | ||
+ | * vstupní data: | ||
+ | * Podporované formáty vstupních dat | ||
+ | * File Geodatabase - *.gdb | ||
+ | * Personal Geodatabase - *.mdb | ||
+ | * ESRI Shapefile - *.shp | ||
+ | * Podporované datové modely ÚAP: | ||
+ | * DMG ÚAP 4.2 (Hydrosoft Veleslavín) | ||
+ | * ÚAP 3.3, 3.2, 3.12, 3.0, 2.0 (T-MAPY) | ||
+ | * Datový model Olomouckého kraje | ||
+ | * Data v libovolném datovém modelu (bez možnosti automatického načítání dat) | ||
+ | * Podporované formáty výstupních dat | ||
+ | * File Geodatabase | ||
+ | * typy využití ploch: bydlení, rekrease, komerční vybavenost, těžký průmysl, lehký průmysl a skladování, | ||
+ | * ekologický pilíř: | ||
+ | * Ochrana vodního režimu, Ochrana přírody a krajiny, Ochrana nerostného bohatství, Ochrana zemědělské půdy a lesa | ||
+ | * Ekonomický pilíř | ||
+ | * Hustota zalidnění, | ||
+ | * sociální pilíř | ||
+ | * Dostupnost mateřské školy, Dostupnost základní školy, Dostupnost prodejny potravin, Dostupnost přirozených a historických center, Dostupnost zastávek autobusů a MHD, Dostupnost vlakových stanic a zastávek, Vzdálenost významných vodních tokůZnečištění ovzduší, Vzdálenost producentů hluků a vibrací, Hustota zalidnění, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | * **Váhy faktorů** | ||
+ | * **Metoda podpory rozhodování AHP (Analytický hierarchický proces)** | ||
+ | * multikriteriální analýza - výčet prvků (faktorů), a vazby mezi nimi a intenzitu | ||
+ | * strukturovaná technika pro organizaci a analýzu rozhodování | ||
+ | * založena na matematice a psychologii - sestavena Thomasem L. Saatym | ||
+ | * pomáhá zjednodušit a zrychlit přirozený proces rozhodování. | ||
+ | * metodou rozkladu složité nestrukturované situace na jednodušší komponenty | ||
+ | * vytváří hierarchický systém problému | ||
+ | * **Saatyho metoda** | ||
+ | * nevyžaduje se přímé zadávání hodnot intenzit | ||
+ | * požadavek na zadání relativních poměrových údajů | ||
+ | * zadává pouze informace o vzájemném vztahu všech dvojic kritérií | ||
+ | * potom jsou váhy kritérií vypočteny | ||
+ | * na každé úrovni hierarchické struktury se použije tzv. Saatyho metoda | ||
+ | * pomocí subjektivních hodnocení párového porovnání - přiřazuje důležitost | ||
+ | * syntéza – zaměření se na komponentu s nejvyšší prioritou | ||
+ | * ohodnocení - 9 bodová stupnice nebo jen mezistupně (hodnoty 2, 4, 6, 8) | ||
+ | |||
+ | * datový správce: | ||
+ | * t-mapy, hydrosoft | ||
+ | * Praktické nasazení | ||
+ | * analýza a interpretace územního potenciálu | ||
+ | * alokace ploch vhodných pro rozvoj | ||
+ | * variantní - scénářové výpočty | ||
+ | * rozbor udržitelného rozvoje území v několika možných scénářích rozvoje | ||
+ | * detekce a ověřování vhodnosti rozvojových ploch | ||
+ | * SWOT analýzy | ||
+ | * Zpracování analýz pro | ||
+ | * územní studie | ||
+ | * územní plány | ||
+ | * zásady územního rozvoje | ||
+ | * územně analytické podklady | ||
+ | * geografické studie | ||
+ | * Hlavní výhody | ||
+ | * automatické načítání dat dle zvoleného datového modelu ÚAP | ||
+ | * tvorba uživatelských profilů a jejich přenositelnost | ||
+ | * ukládání uživatelských profilů a parametrů výpočtů do databáze | ||
+ | * tvorba vlastních kategorií využití území úprava nastavení vah | ||
+ | * uživatelské zařazování faktorů do jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje | ||
+ | |||