User Tools

Site Tools

gsoc

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
gsoc [2018/01/07 12:34]
efox
gsoc [2018/01/07 17:15] (current)
efox
Line 198: Line 198:
           * rozdílné hranice města při administrativním a morfologickém vymezení           * rozdílné hranice města při administrativním a morfologickém vymezení
           * **zastavěné vymezení**           * **zastavěné vymezení**
-            * z pohledu územního plánování: Pozemky uvnitř obce bez vinic, chmelnic a zemědělských pozemků /// Zahrnuje i stavební proluky, vjezdy, zahrádky v těsné blízkosti domů+            * z pohledu územního plánování: Pozemky uvnitř obce bez vinic, chmelnic a zemědělských pozemků / Zahrnuje i stavební proluky, vjezdy, zahrádky v těsné blízkosti domů
             * z pohledu geografie: pouze zastavěné plochy, velká potenciál DPZ             * z pohledu geografie: pouze zastavěné plochy, velká potenciál DPZ
         * funkční vymezení         * funkční vymezení
Line 204: Line 204:
           * tímto způsobem se obvykle vymezují aglomerace, metropolitní regiony nebo tzv. „funkční městské regiony“           * tímto způsobem se obvykle vymezují aglomerace, metropolitní regiony nebo tzv. „funkční městské regiony“
         * Alternativní přístupy k vymezení města: hustota komunikací, c služeb, síť MHD, chodníky, kočky, vymysli si co chceš         * Alternativní přístupy k vymezení města: hustota komunikací, c služeb, síť MHD, chodníky, kočky, vymysli si co chceš
 +===== dichotomie / kontinuum =====
 +  * dichotomie (protiklad)
 +        * Historicky starší teorie dichotomie
 +        * Území je rozděleno mezi dvě oblasti
 +          * město (moderní region) - velké fyzikální celky a vysokou fyzickou hustotou
 +          * venkov (tradiční region) - silná sociální hustota (sociální sítě)
 +  * kontinuum
 +        * roztažení měst do prostoru a vznik kontinua město-venkov
 +        * město a venkov tvoří jednotný, neoddělitelný systém
 +        * vztah není možné pojímat v dichotomii, ale jako závislost venkova na městu
 +
 +===== venkov =====
 +  * odlehlá osídlení a oblasti volné nezastavěné krajiny tvořící mozaiku drobnějších sídel, zemědělských a vodních ploch, lesů, ploch místních komunikací a ostatních ploch
 +  * Charakteristika venkova
 +  * nízká hustota zalidnění, menší sídla
 +  * vyšší zaměstnanost v zemědělství
 +  * pozitivní vztah místních obyvatel k okolní krajině
 +  * specifický architektonický ráz a charakter zástavby
 +  * Různý typ venkova - samoty, malé osady, rozlehlé vesnice
 +
 +==== OECD vymezení ====
 +  * založeno na podílu obyvatelstva žijícího na území s hustotou zalidnění menší než 150 obyvatel na km2 regiony
 +  * 3 typy regionů
 +    * 1.převážně venkovské, kde ve venkovských obcích žije více než 50 % obyvatel regionu
 +    * 2.významně venkovské, kde ve venkovských obcích žije 15 až 50 % obyvatel regionu
 +    * 3.výrazně městské, kde ve venkovských obcích žije méně než 15 % obyvatel regionu
 +  * metodika OECD:
 +        * ke kritériu hustoty zalidnění přidána také absolutní hodnota počtu obyvatel v daném území
 +        * 3 kategorie:
 +          * 1.hustě obydlené zóny s hustotou zalidnění vyšší než 500 obyvatel na km2 a počtem obyvatel alespoň 50 000
 +          * 2.přechodné zóny s hustotou zalidnění 100 až 500 obyvatel na km2 a počtem obyvatel alespoň 50 000
 +          * 3.řídce obydlené zóny jsou všechny ostatní regiony
 +===== vymezování zázemí města =====
 +==== metropolitní areály ====
 +  * 1) jádrová oblast je tvořena významnými, hustě obydlenými a na sebe navazujícími obcemi
 +  * 2) významné integrované obce reprezentují významná sídla silně funkčně spjatá s jádrovou oblastí prostřednictvím dojížďky do zaměstnání a do škol
 +  * 3) zázemí (ostatní obce) tvoří další obce metropolitního areálu se silnými pracovními vazbami na jádrovou oblast a na významné integrované obce
 +
 +==== vymezování zázemí ====
 +  * vymezování na základě denní dojížďky za prací
 +  * Funkční městský region (Functional urban region - FUR)
 +  * Funkční městská oblast (Functional urban area - FUA)
 +  * Místní pracovištní systémy – pracovní regiony (Local labour system – LLS, Local labour market area - LLMA)
 +  * Denní urbánní systém (Daily urban system - DUS)
 +
 +==== kritéria ====
 +  * Dojížďka do centrálního města
 +  * Časová dostupnost centra
 +  * Podíl ekonomicky aktivních obyvatel vyjíždějících z dané obce za prací
 +  * Saldo migrace
 +  * Počet dokončených bytů
 +
 +==== FUR ====
 +  * prostorově souvislé území, které je vnitřně koherentní a navenek relativně uzavřené vzhledem k dennímu pohybu obyvatelstva
 +  * Nejčastěji vymezováno na základě dojížďky za prací
 +  * Funkční městská oblast (FUA) a pracovní regiony (LSS)
 +        * funkční pracovištní systémy (LSS) - pracovní regiony
 +          * území, která spádují z hlediska dojížďky za prací k místním pracovištním centrům
 +        * funkční urbanizovaná (městská) území (FUA)
 +          * vymezeno v rámci LLS
 +          * xistuje zvláště silná vazba na pracoviště v centru
 +          * oblast dojížďky za prací, aglomerace pracovních míst, přitahující pracovní sílu z okolí
 +          * skládá se z centrální obce (města) a obcí, které toto centrum obklopují
 +
 +==== DUS ====
 +  * oblast charakterizovaná denní dojížďkou za prací
 +  * dvě základní podmínky
 +    * interakce musí být založena na principu denní dojížďky
 +    * musí překročit určitou hladinu významnosti
 +  * kromě dojížďky za prací možné posuzovat také dojížďku do škol, za službami nebo rekreací, atd.
 +  * podle velikosti pracovního trhu vymezeny:
 +    * lokální, regionální, nadregionální a evropská pracovištní centra
 +
 +==== metropole ====
 +  * hlavní město státu
 +  * obecně jakékoli velké město (velkoměsto) s jeho metropolitní oblastí
 +  * kulturní a ekonomické centrum s velkým množstvím státních institucí a soukromých firem
 +  * silné koncentrické vazby
 +  * např. brněnská metropole – Brno, hanácká metropole – Olomouc
 +
 +==== aglomerace ====
 +  * výrazně urbanizované území zahrnující větší město a jeho zázemí
 +  * intenzivní, dopravní, ekonomické, sociálními a technické vazby
 +  * monocentrické, bicentrické, polycentrické aglomerace (konurbace)
 +  * vysoká hustota zalidnění, denní mobilita obyvatelstva,
 +  * např. většina hlavních měst států, v ČR např. Praha, Ostrava
 +
 +==== Konurbace (souměstí) ====
 +  * polycentrická forma aglomerace
 +  * obvykle nemá jedno centrum a nemusí mít ani společné zázemí
 +  * několik měst, velkoměst nebo aglomerací srostlých v jednu souvisle zastavěnou plochu
 +  * např. Zlín-Otrokovice nebo tzv. Trojměstí (Gdaňsk-Gdyně-Sopoty)
 +  * spojením několika konurbací vzniká megalopolis
 +
 +==== Megalopolis (megalopole) ====
 +  * rozsáhlá oblast souvislého (případně těsně navazujícího) osídlení městského charakteru
 +  * vzniká spojením dvou nebo více městských oblastí (aglomerací)
 +  * extrémní případ rozrůstání měst (forma urban sprawl)
 +  * poč. obyvatel většinou přesahuje 10 mil. např. oblast mezi Bostonem a Washingtonem
 +  * –Tokio – Osaka - Nagoja
 +
 +==== Shrinking cities (smršťování měst) ====
 +  * pokles počtu obyvatel v některých městech a s ním související jevy
 +  * oslabení politického, ekonomického či jiného významu v rámci hierarchie sídelního systému
 +  * vede k nerovnoměrnému rozvoji evropských městských regionů
 +  * často v oblastech s utlumenou těžbou
 +  * příčiny:
 +        * 1.Deindustrializace - regionální ekonomiky a ekonomický pokles v národním či globálním kontextu vedou k meziregionální migraci z průmyslových regionů, motivované primárně nedostatkem pracovních příležitostí
 +        * 2.Demografické změny - snížení porodnosti a dlouhodobé procesy stárnutí populace jsou hlavním důvodem klesajícího počtu obyvatel a změny věkové struktury
 +        * 3.Suburbanizace a urban sprawl - výstavba zejména nízkopodlažních a rodinných domů mimo vnitřní města, vystěhovalectví z vnitřních měst a nárůst počtu obyvatel v zázemí měst
 +
 +===== prostorové struktury měst =====
 +  * Prostorová struktura města z hlediska
 +    * 1. Administrativního
 +    * 2. Fyzického – (morfologie, morfogeneze) fyzický stav objektu, přírodní prostředí nebo prostředí vytvořené člověkem
 +    * 3. Sociálního - na základě charakteru lidských aktivit nebo samotných lidí (demografický, sociální, etnický nebo jiný statut)
 +    * 4. Funkčního – na základě funkčního využití území – bydlení, průmysl, atd.
 +  * Morfologická struktura města – v rámci fyzické
 +    * utvářena odlišným způsobem zastavění jednotlivých částí města
 +    * základními prvky jsou ulice, pozemky a budovy
 +    * složitějšími systémy jsou potom tvořeny uliční sítí, bloky zástavby nebo urbanistickými celky
 +    * morfologie zástavby má jako horizontální tak i vertikální dimenzi
 +
 +=== administrativní hledisko ===
 +  * městské obvody,urbanistické obvody,městské čtvrtě,komise místních částí,katastrální území,základní sídelní jednotky,volební obvody,volební okrsky
 +
 +=== fyzivcké hledisko ===
 +  * městské obvody
 +  * urbanistické obvody
 +  * městské čtvrtě
 +  * komise místních částí
 +  * katastrální území
 +  * základní sídelní jednotky
 +  * volební obvody
 +  * volební okrsky
 +
 +===== morfologie města =====
 +  * nejvíce se projevuje v typu uliční sítě, a charakteru zástavby
 +  * Typ sítě (půdorys města):
 +    * –nepravidelný
 +    * –šachovnicovitý
 +    * –radiálně koncentrický
 +    * –lineární
 +    * –pro různá časová období ve vývoji města převažují různé půdorysné typy
 +  * Charakter zástavby
 +    * –Bloková
 +    * –Řádková
 +    * –Rozvolněná
 +    * –Rozptýlená
 +  * Výška zástavby
 +    * –Nízkopodlažní
 +    * –Vysokopodlažní
 +  * Hustota zástavby
 +=== město z hlediska morfologie ===
 +  * Matlovič (2001) :
 +    * –A centrum (staré město) – zpravidla středověké jádro města s nejbližším okolím
 +    * –B vnitřní město - kompaktní zástavba z období industrializace, většinou z konce 19. a počátku 20. století
 +    * –C vilové čtvrtě - části města vzniklé v průběhu 20. Století, jejich morfologickým znakem je převaha rodinných domů a vil
 +    * –D sídliště - rozsáhlé obytné soubory, které byly budovány na okrajích měst v druhé polovině 20. století
 +    * –E periferní zóna - za hranicí kompaktního města, reprezentována méně kompaktní zástavbou: typické je prolínání původní venkovské zástavby se stavbami typickými pro suburbanizaci (továrny, sklady, rekreace, zemědělství, technická infrastruktura)
 +  * Ouředníček (2008)
 +    * historické centrum
 +    * vnitřní město
 +    * vnější město
 +  *  Sýkora (1999)
 +    * 1) historické centrum
 +    * 2) vnitřní město
 +    * 3) pás zahradních měst
 +    * 4) pás panelových sídlišť
 +    * 5) venkovskou zónu
 +
 +===== centrum města =====
 +  * okrsek města s nejintenzivnějším komerčním využitím plochy, kde jsou soustředěny obchody, finanční a kulturní instituce a zastoupení velkých firem
 +  * obvykle nejdražší pozemky, většina plochy je využita jako kancelářské a obchodní prostory, obytná funkce je potlačena
 +  * central business district (CBD)
 +    * –srdce města, často umístěné v místě, kam směřuje městská doprava, které obsahuje nejvyšší procento obchodů a kancelářských prostor
 +    * –ceny pozemků jsou kvůli dostupnosti vysoké, a proto je země využívána co nejintenzivněji
 +  * vymezení:
 +        * jádrový okrsek města s nejintenzivnějším komerčním využitím plochy, kde jsou soustředěny obchody, finanční a kulturní instituce a zastoupení velkých firem
 +        * v centru jsou nejdražší pozemky, většina plochy je využita jako kancelářské a obchodní prostory, obytná funkce je potlačena
 +        * central business district (CBD) - srdce města, často umístěné v místě, kam směřuje městská doprava, které obsahuje nejvyšší procento obchodů a kancelářských prostor, ceny pozemků jsou kvůli dostupnosti vysoké, a proto je země využívána co nejintenzivněji
 +
 +
 +----
 +  * rodinný dům, řadovka, sídliště
 +        * sídliště:
 +            * výstavba od 50. let 20. století (do 90. let)
 +            * jen za období 1970-1980 cca 800 tis. bytů
 +            * přidělování bytů, pořadníky
 +            * nevhodná demografická struktura (pouze některé věkové kategorie – mladí lidé+děti, zaměstnanci jednoho „podniku“)
 +            * výstavba zejména v socialistických zemích, ale také v západní Evropě (Francie, Švédsko)
 +            * vyhovovala socialistické koncepci bytové výstavby a cílům řešit poválečný narůstající nedostatek bytů
 +            * nejprve symbol vyššího životního standardu
 +            * od 80. let kritika, od 90. let ukončeno, dokonce diskuse o odstranění jako v západních zemích (v ČR nereálné, proto pouze regenerace – v ČR zde bydlí cca 1/3 obyvatel)
 +            * v západních zemích ukončeno již v 70. letech, odstranění
 +      * paneláky
 +            * dům vybudovaný z prefabrikovaných panelů (Prefab v angličtině)
 +            * „konstrukční stěnový systém z prefabrikovaných panelů“
 +            * první panelové domy se objevily v Nizozemsku po 1. světové válce
 +            * vznik na zelených loukách jako „nové, idylické, socialistické bydlení“
 +            * radikální změny struktury měst
 +            * uniformní, standardizované a šablonizované
 +
 +===== sociální hledisko =====
 +  * na základě charakteristik vázaných na obyvatelstvo trvale nebo přechodně žijící ve městě
 +  * zjistitelné z terénních nebo výběrových šetření a dále potom z dat SLDB (Sčítání lidu, domů a bytů)
 +  * Nejčastější data-témata
 +    * demografický status (např. věková struktura, velikost domácností, počet dětí)
 +    * sociálně-ekonomický status (např. profesní struktura, kvalita bytového fondu, struktura příjmů a výdajů, vzdálenost a doba dojíždění)
 +    * etnický status (např. národnostní složení, etnickou homogenitu, náboženství, rozvodovost, potratovost, kriminalita)
 +  * Murdie (1969): modely se navzájem doplňují, každý zachycuje odlišnou stránku
 +  * Dimenze sociální prostorové diferenciace a jejich prostorové uspořádání:
 +    * Etnický – mozaikové
 +    * Demografický – koncentrické
 +    * Sociálně-ekonomický – sektorové
 +  * Doplněno fyzickou strukt
 +
 +===== funkční hledisko =====
 +  * na základě dělení města dle funkčního využití
 +  * sledováno pro jednotlivé stavby a pozemky
 +  * zjistitelné např. z dat z katastru nemovitostí nebo z územních plánů (ÚP a ÚAP)
 +
 +===== Základní modely zónování měst =====
 +  * Burghessův model (model koncentrických zón)
 +        * vytvořeno na základě města Chicago
 +        * pojetí města v podobě soustředných kruhů – koncentrických zón
 +        * využití se odvíjí od dopravní dostupnosti a souvisí se socioekonomickým statutem obyvatelstva, který roste se vzrůstající vzdáleností od centra
 +        * dopravní cesty v modelu směřují do centra města
 +        * –1) central business district - CBD
 +        * –2) zóna velkoobchodu a průmyslová zóna
 +        * –3) zóna přechodu (obydlí nejchudších vrstev městského obyvatelstva)
 +        * –4) zóna bydlení pracujících (starší zástavba, nižší nároky na bydlení)
 +        * –5) obytná zóna (vyšší standard bydlení pro střední třídu)
 +        * –6) zóna dojížďky (obydlí vyšší třídy s vysokými nároky na kvalitu bydlení)
 +  * Hoytův sektorový model
 +        * na základě analýzy více než 140 amerických měst
 +        * klade větší důraz na vliv komunikačních os a dopravní dostupnosti na prostorové uspořádání města
 +        * město uspořádáno do určitých oblastí – sektorů vykazující různé druhy aktivit, které mají specifické lokalizační požadavky
 +        * –1) CBD
 +        * –2) průmyslové zóny (v okolí významných dopravních tahů pro zajištění dobré dopravní dostupnosti pro průmyslovou výrobu)
 +        * –3) obytné zóny (bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy, lemují průmyslové zóny)
 +        * –4), 5) obytné zóny (bydlení pro střední a vysokopříjmové domácnosti, vzdálenějších od hluku a znečištění, v blízkosti významnějších dopravních komunikací)
 +  * Harris-Ullmanův model mnoha jader
 +        * vychází z předpokladu rozvoje několika oddělených, specializovaných a diferencovaných jader na základě rozdílné dopravní dostupnosti jednotlivých aktivit
 +        * výskyt více jader, z nichž každé má svojí specifickou funkci (průmysl, obchod, služby, sport, rekreace)
 +        * –1) CBD
 +        * –2) lehký průmysl a obchody (situovány v okolí hlavních komunikací)
 +        * –3) bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy (lemují těžký průmysl)
 +        * –4), 5) předměstí (obytné oblasti pro střední a vyšší vrstvy obyvatel, kteří za prací dojíždějí)
 +        * –6) těžký průmysl na okraji města
 +        * –7) menší centra služeb
 +        * –8) rezidenční předměstí (suburbia)
 +        * –9) komerčně-průmyslová předměstí
 +  * Hybridní land-use model
 +        * Kombinace předchozích modelů
 +        * snaží se zahrnout z každého modelu jeho silné a pozitivní vlastnosti
 +        * W. Isard (1956)
 +        * některé aktivity ve městě jsou orientovány podél hlavních dopravních os (sektorový model)
 +        * průmyslové a komerční aktivity, se nachází v jádrech v koncentrické podobě (koncentrický model, model mnoha jader)
 +        * výsledkem je tedy překryv všech tří modelů, který kombinuje jejich základní vlastnosti
  
  
 ====== AVL systémy ====== ====== AVL systémy ======
 +  * ITS (Inteligent Transportation Systems
 +  * IVHS (Inteligent Vehicle Higway Systems)
 +    * systémy využívající moderní počítačové, komunikační a senzorové technologie k zlepšení výkonnosti přepravních systémů cestujících a nákladů
 +  * součinnost řidiče, vozidla a cesty, čímž se vytváří jednotný integrovaný systém pro bezpečnější a účinnější provoz
 +  * **typy ITS**
 +        * 1. systémy informací pro cestující (ATIS -Advanced Traveller Information Systems)
 +              * poskytují cestujícím informace, které se požadují proto, aby přeprava byla účinná, bezpečná, pohodlná a příjemná
 +              * poskytují se před nebo v průběhu přepravy, umožňují cestujícím ve zvýšené míře předpovídat a volit trasu i různé druhy povrchové přepravy
 +              * důležitou funkcí ATIS je informací přímo řidičům ve vozidlech, což umožňuje účinněji využít silniční síť
 +        * 2. systémy řízení vozidlového parku (AFMS -Advanced Fleet Manamegent Systems)
 +              * využívají škálu technologií ke zlepšení bezpečnosti, účinnosti, ale i kontrolu operací v rámci vozidlového parku, taktéž i pro vozidla v případě tísňových situací jako i pro poskytování služeb
 +              * Obsahují automatické monitorovací systémy pro
 +                * 2.1 automatické určování polohy vozidla (AVL-AutomaticVehicleLocation)
 +                    * a) pozemní systémy
 +                      * autonomní(nepotřebují další zařízení kromě palubního vybavení)
 +                            * a) systémy výpočtové navigace
 +                              * sledování vozidla od známé počáteční polohy
 +                              * poloha je daná souřadnicemi
 +                            * b) systémy výpočtové navigace porovnávající mapu
 +                              * pohyb vozidel je přesně definovaný na silniční síť
 +                              * pohyb vozidla je porovnáván s matematicky přesně vyjádřenou trasou
 +                            * c) inerční systémy
 +                              * měření zrychlení vozidla vzhledem k inerčnímu prostoru
 +                              * měřeno akcelerometry
 +                      * neautonomní (kromě palubního vybavení potřebují další externí zařízení, například radiomaják)
 +                            * a) Polohové systémy využívající při komunikaci majáky
 +                              * majáky v blízkosti komunikací umožňují určovat polohu vozidla pomocí kódovaných signálů
 +                              * systém přijímá a ukládá kód polohy ve chvíli, kdy vozidlo míjí maják
 +                              * polohau posledního majáku a ujetá vzdálenost, se automaticky vysílají radiem do centrálního počítače
 +                            * b) Hyperbolické polohové systémy
 +                              * vletecké a námořní navigaci
 +                              * impulzovéa fázové
 +                              * LORAN-C a OMEGA
 +                    * b) satelitní systémy
 +                          * nejvyužívanější systémy měřící vzdálenosti mezi satelity a vozidly
 +                          * NAVSTAR/GPS, GLONASS, Galileo
 +                          * tři segmenty: kosmický, řídící a uživatelský
 +                          * různorodá přesnost
 +                  * **automatické sledování vozidel**
 +                      * používá se zejména ve firmách s větším vozovým parkem
 +                      * Hlavní důvod je zabezpečení vozidel
 +                      * Základní princip
 +                        * GPS lokátor, zabudovaný ve vozidle, snímá v pravidelných intervalech polohu auta pomocí GPS přijímače
 +                        * Poloha je odesílána přes GPRS modem na určitý server, který tato data zpracuje
 +                        * Na serveru je možné data stahovat a vizualizovat
 +                      * Základní typy
 +                        * monitorovací GPS systémy
 +                        * zabezpečovací (střežící) GPS systémy
 +                        * hybridní GPS systémy (monitorovací i zabezpečovací)
 +                      * Monitorovací systémy
 +                        * zaměřeny na sledování polohy, rychlosti a úzce specifikovaných parametrů provozu vozidel (např. teplota, typ jízdy soukromá/služební, identifikace přihlášeného řidiče vozidla)
 +                      * Zabezpečovací systémy
 +                        * jsou schopné připojit k jednotce GPS i bezpečnostní prvky jako autoalarm, čidla pro detekci pohybu, spínače pro signalizaci otevření nákladového prostoru, zapojení imobilizačních prvků (vypnutí startéru, palivového čerpadla apod.)
 +                      * pokročilé zabezpečovací GPS jednotky jsou vybaveny i rádiovým vysokofrekvenčním dohledáváním vozidla
 +                      * eCALL
 +                        * Celoevropský systém
 +                        * Od r. 2018 bude povinně montován do nových vozidel
 +                        * Využití linky 112
 +                          * Manuální odeslání signálu (následně automatická komunikace)
 +                          * Automatické odeslání signálu při nehodě (aktivace airbagu) –do 17 s (následně zpětné volání do vozidla)
 +                          * Následuje vyslání příslušných záchranných jednotek
 +                          * Předání infodo systému JSDI (Jednotný systém dopravních informací)
 +                          * Odesílání MSD (Minimum set ofData) -standardizováno
 +                          * Souřadnice, VIN vozidla, směr jízdy před nehodou
 +                          * https://www.youtube.com/watch?v=A3c4--CFsA0
 +                * 2.2 automatické monitorováno vozidel (AVM)
 +                  * kombinací ucelených systémů s různými zařízeními, které jsou na vozidle
 +                  * Elektronické tachografy
 +                    * určený k identifikaci času řidiče, rychlosti jízdy, vzdálenosti a provozu vozidla
 +                    * informace je zaznamenaná na speciálním schematu
 +                  * Taxametry
 +                    * vyvinuty na výpočet kilometrovného v taxících
 +                    * jsou schopné monitorovat vzdálenost, čas, rychlost, spotřebu paliva, otáčky motoru a jiné provozní parametry
 +                  * Palubní počítače
 +                    * shromažďování vnitřních údajů o vozidle, které zaznamenávají do paměti pro následnou analýzu a přehled
 +                    * kilometrové a rychlostní údaje, teploty oleje, motoru, vody atd.
 +                    * přetočení motoru, nadměrná rychlost, nežádoucí zásahy do vozidla atd
 +                    * Nejznámější současně používané elektronické systémy jsou:
 +                  * antiblokovací systémy, regulace prokluzování kol, ovládání retardérů, řazení rychlostních stupňů, řízení palivových systémů, regulace pérování a tlumení pérování, řízení
 +                * 2.3 identifikaci(AVI -AutomaticVehicleIdentification)
 +                * 2.4 klasifikaci(AVC -AutomaticVehicleClassification)
 +                  * i 2.3 !!!
 +                  * technika, která identifikuje a klasifikuje vozidla procházející specifickými body např. na dálnici
 +                  * nevyžaduje součinnost ze strany řidiče nebo pozorovatele
 +                  * nízká cena, snadná instalace a především spolehlivost
 +                  * např. automatizované čtení poznávacích značek slouží pro jednoznačnou identifikaci vozidel
 +                * 2.5 vážení za pohybu (WIM -Weigh-In-Motion)
 +                  * a) Systémy s ohýbající se deskou
 +                    * plech vysoké odolnosti, který je možno použít pro dynamické vážení při vysoké rychlosti, pokud se umístí do prohlubně
 +                  * b) Hluboké váhy
 +                    * systémy hluboké prohlubně se dvěmi pravoúhlými vážícími plošinami uloženými na společných betonových základech
 +        * 3. systémy řízení dopravy (ATMS -Advanced Traffic Manamegent Systems)
 +              * např. kontrolní systémy k optimalizaci dopravního proudu na městských okruzích, na dálnicích, v síti MHD
 +              * integrace všech podsystémů dopravní kontroly (např. signalizační, dálniční a tranzitní kontrolní systémy) a poskytnutí dynamické kontroly v reálném čase tak, aby odpovídala měnícím se dopravním podmínkám
 +              * monitorování pohybu vozidel, automatické inkasování mýtného a parkovného
 +              * **Preference MHD & inteligentní zastávky**
 +                    * činnost směřující ke zvýšení rychlosti, plynulosti a tím i atraktivity hromadné osobní dopravy oproti dopravě individuální, zejména automobilové
 +                    * Způsoby preference
 +                      * zřizování úseků tramvajových drah nebo autobusových pásů
 +                      * oddělování pásů od vozovky zvýšením (obrubníkem)
 +                      * upřednostnění tramvají legislativní úpravou
 +                      * upřednostnění pomocí světelných signalizačních zařízení
 +                    * absolutní preferencí
 +                    * částečnou preferencí
 +                    * OLOMOUC: 
 +                        * spuštěna počátkem roku 2006
 +                        * financováno z velké části z fondů Evropské unie
 +                        * 51 označníků na 21 zastávkách MHD
 +                        * 35 křižovatek vybaveno systémem dynamického řízení
 +                        * křižovatky dokáží upřednostnit zpožděná vozidla MHD před ostatními účastníky silničního provozu
 +                        * ve vozovce jsou navíc položeny tzv. indukční smyčky, které registrují čekající vozidla
 +                        * pokud indukční smyčka žádné vozidlo nezaznamená, ve většině případů řídící systém v tomto směru nespustí signál "volno" a upřednostní jiné směry
 +                        * inteligentní zastávky
 +                          * všechny vozy jsou vybaveny radiomodemem, který při zavření dveří vyšle signál o odbavení zastávky označníku na této zastávce
 +                          * po přijetí signálu o odbavení zastávky se na displeji právě odbavené zastávky vymaže daný spoj
 +                          * označník následně předá informaci dalším inteligentním zastávkám na trase linky, kde se případně aktualizuje čas odjezdu
 +                        * "neinteligentní" zastávky
 +                          * radiomodempo odbavení zastávky vydá signál na tzv. centrální bod, který je umístěn na Svatém Kopečku
 +                          * centrální bod pak odešle informaci o odbavení zastávky dalším inteligentním zastávkám na trase linky
 +              * **Mýtný systém v ČR**
 +                    * mikrovlnný systém je založen na detekci průjezdu vozidla spalubní jednotkou (OBU)pod mýtnou bránou
 +                    * cca 200 kontrolních mýtných brán
 +                    * automatické porovnání a vyhodnocení skutečných parametrů vozidla súdaji vjeho palubní jednotce
 +                    * využití také pro sledování dopravního proudu a detekci kolon
 +                    * jednotný systém dopravních informací pro ČRa systém elektronického mýta jsou úzce propojeny
 +                    * Vybudováno a spravováno fimouKapsch
 +        * 4. systémy kontroly vozidel (AVCS -Advanced Vehicle Control Systems)
 +              * pomůcky řidiče jako adaptivní kontrolu, varování před překážkou a smykem
 +              * výkonné monitorování vozidlo-řidič
 +              * přínose pro bezpečné vedení vozidla
 +              * např. automatické brždění, adaptivní tempomat, kontrola jízdních pruhů -vibrace do volantu
 +              * rozpoznání únavy řidiče, sledování dopravních značek, parkovací asistent
 +        * 5. systémy pojízdných cestovních zařízení (AMSS -Advanced Mobile Support Systems)
 +              * pomocné systémy jako například pojízdný úřad nebo systémy zábavy a vzdělávání při setrvání ve vozidle
 +              * systémy pro speciální účely, které vyžadují starší a zdravotně postižení cestující
 +              * **NDIC**
 +                    * Národní dopravní informační centrum
 +                    * centrální operační pracoviště s nepřetržitým provozem pro správu Jednotného systému dopravních informací pro ČR (JSDI)
 +                    * Cílem je sledovat vývoj dopravní situace a aktualizovat a ověřovat data a distribuovat dopravní informace
 +                    * Činnost
 +                      * sběr, třídění a ověřování dopravních informací týkajících se silniční dopravy
 +                      * zpracování a šíření informace z desítek různých zdrojů
 +                      * dopravní zpravodajství rádií a televizí, online mapové aplikace, systém RDS-TMC
 +                    * zdroje:
 +                      * Složky (IZS): Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, zdravotnická záchranná služba
 +                      * Správci komunikací všech kategorií, střediska technické údržby
 +                      * Silniční správní úřady všech úrovní
 +                      * Obecní a městské policie
 +                      * Celní správa
 +                      * Český hydrometeorologický ústav
 +                      * Vlastníci, správci a provozovatelé inženýrských sítí
 +                      * Přepravci nadměrných a nebezpečných nákladů
 +                    * Využity elematické systémy
 +                      * Dohledový kamerový systém -více než 230 kamer
 +                      * Detekce intenzity dopravy -cca 200 detektorů
 +                      * Systém sčítání dopravy, detekce kolon a sledování dopravního proudu
 +                      * Detekce jízdy vozidel v protisměru
 +                      * Silniční meteorologický systém -cca 275 meteohlásek
 +                      * Systém elektronického mýta
 +                      * Systém liniového řízení provozu SOKP
 +                      * Řídicí systémy tunelů, Dopravních informační centra měst
 +            * **JSDI**
 +                * projekt MDČR, MVČR, ŘSD ČR a řady dalších organizací
 +                * prostředí pro sběr, zpracování, sdílení, distribuci a publikaci dopravních informací a dopravních dat o aktuální dopravní situaci a informací o pozemních komunikacích
 +                * Hlavním cílem je informační podpora procesů pro
 +                * zajištění průjezdnosti a sjízdnosti sítě pozemních komunikací
 +                * zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu prostřednictvím vytvoření spolehlivého, funkčního, efektivního a bezpečného systému v silniční dopravě
 +                * Vedlejší cíle
 +                      * Zajistit průběžný, nepřetržitý sběr dopravních informací a dopravních dat o aktuální dopravní situaci
 +                      * Zabezpečit, vzájemnou koordinaci postupů a procesů při bezprostředním řešení a odstraňování následků omezujících jevů nebo událostí (např. dopravní nehody, opravy a údržba, atd.)
 +                      * Řízení dopravy v místě nebo úseku prostřednictvím instalovaných telematických aplikací
 +                      * Zajištění podpory procesů při řešení omezujících událostí (např. optimalizace plánů zimní údržby)
 +            * **RDS-TMC**
 +                  * Radiodata system-TrafficMessageChanel
 +                  * zobrazuje aktuální dopravní informace v mapě navigačního přístroje přímo ve vozidle v průběhu cesty
 +                  * řidič je tak prakticky okamžitě informován o všech závažných událostech, které se na jeho trase momentálně vyskytují
 +                  * předáváno v zakódované podobě (TMC) prostřednictvím neslyšitelného datového kanálu (RDS), který je přenášen v rámci modulace FM vysílání konkrétní rozhlasové stanice (v ČR je to ČRo3)
 +                  * informace jsou kódovány v mezinárodním protokolu Alert-C, který je jazykově nezávislý
 +                  * provozováno ve většině zemí Evropy
 +                  * Informace o vzniku dopravní nehody se prostřednictvím tísňového volání na linky IZS (Policie ČR –158, HZS ČR –150, zdravotnická záchranka –155) nebo prostřednictvím linky řidičů ŘSD ČRdostává bezodkladně naNárodní dopravní informační centrum
 +                  * informace je zpracována a ihned zařazena do vysílání služby RDS-TMC společně sostatními vysílanýmidopravními informacemi
 +
 +            * **alert-c**
 +                  * Mezinárodní protokolu pro přenos kódovaných dopravních informací
 +                  * poloha vzhledem k silniční síti
 +                  * poloha vzhledem k Lokalizační Databázi
 +                  * událost podle číselníku Alert-C
 +                  * doba trvání události
 +                  * obsahuje seznam 2048 předdefinovaných frází, které mohou být přijímačem přeloženy do různých jazyků
 +                  * národní lokalizační tabulky spravovány na celostátní úrovni
 +                  * integrováno do map v navigačních přístrojích
 +                  * V ČR řeší CEDA
 ====== geokódování, segmentace, referencování ====== ====== geokódování, segmentace, referencování ======
 +  * Cílem je určit přímou lokalizaci objektů (souřadnice), které jsou lokalizovány pouze nepřímo (adresou), něco jako nepřímé georeferencování
 +  * Nutně potřebuju data z daného území kde je přímá i nepřímá lokalizace
 +  * Databázovým záznamům se přiřadí souřadnice, pomocí kterých se záznam umístí do mapy Geotag = přiřadí obrázku informaci o poloze a čase, telefon to má
 +  * Georeferencování = proces, při kterém je známa absolutně poloha alespoň jednoho bodu (prej 4) Dopředné / Zpětné (reverzní): ze souřadnic chci neprostorové souřadnice -> lokalitě je přiřazen nejbližší adresní bod, číslo popisné, město, stát, …
 +  * Proces geokódování: vstup původních adres -> parsování adres -> tvorba vícenásobné reprezentace adres -> výběr (tvorba) adresního lokátoru -> ohodnocení každé z potenciálních shod -> filtrování
 +  * seznamu kandidátů -> nalezení kandidáta s největší shodou -> propojení kandidáta s grafikou Např. proces generování vstupních dat pro síťové analýzy
 +  * Pokročilá analýza volného textu -> parsování
 +  * Dříve to byla pouze situace, kdy není k dispozici bodová vrstva, ale pouze liniová vrstva ulic s rozsahy domovních čísel v jednotlivých částech ulice a dovolují připojit zadané adresy -> poloha se
 +  * pak určuje interpolací mezi krajními adresami
 +  * Porovnávání hledaných a referenčních adres: potenciální kandidáti -> je jim přiřazeno skóre o tom, jak jsou si podobní -> pak se to uloží do „souboru všech případů pro porovnání“
 +  * Parametry ArcGis: hlásková citlivost, minimální skóre pro určení kandidátů, minimální
 +
 +  * porovnávací skóre pro výběr správného protějšku
 +  * API MAPY.CZ: služba vrací XML se z.š. a z.d. + vrací seznam firem které se na adrese nacházejí (placená reklama), žádná schopnost aproximace (neberou překlepy), bezplatné i pro komerční účely GOOGLE MAPS GEOCODING API: vrací JSON nebo XML se souřadnicemi ve WGS84 + identifikovatelné segmenty ulice, administrativní jednotky, ZIP code, bere adresy dle národní poštovní služby, dá se to implementovat do R, možné použití jenom ve spojení s Google Map a bez zobrazení výsledků v mapě je to zakázáno
 +  * Nominatim od OpenStreet Map, Excel Geocoding Tool (je nutný klíč Bing Maps Key, princip makra v excelu)
 +==== Lineární referencování ====
 +  * kilometráž vypovídá více o poloze než znalost souřadnic (dopravní nehody, staničení vodních toků, inženýrských sítí, …)
 +  * pracuje s informace o tom jak je daný liniový prvek dlouhý, v jaké části linie se nacházíme
 +  * pro vytvoření takovýchto liniových prvků se používá metoda lineárního referencování, která ukládá geografickou polohu nepřímým způsobem
 +  * součástí je dynamická segmentace -přiřazuje danému úseku linie určité vlastnosti
 +  * pracuje s liniovými daty -upravuje tak, aby bylo možno pracovat s vytvořenou kilometráží –staničení
 +  * edílnou součástí lineárního referencování je dynamická segmentace
 +    * do základních liniových dat vnáší atributovou složku (povrch komunikace, nehody, počet jízdních pruhů, atd.).
 +  * Hlavním principem je vytvoření nové datové vrstvy –trasy–do které je přidána informace o vzdálenosti (M –measure)
 +    * Může být také čas nebo jiné jednotky
 +  * Trasa je linie, která je v každém bodě, určená zeměpisnými souřadnicemi X, Y -zároveň obsahuje informaci o vzdálenosti M
 +  * Každá linie musí být jednoznačná, 1 linie = 1 trasa
 +  * souběžné vedení linií (např. sinice č.35 a 13, souběh tras MHD)
 +  * nutné vytvořit síť, ve které na sobě může ležet i několik probíhajících linií -každá je však atributově jednoznačně určena
 +  * Geometrielinie -jednolitá ale i složena z více částí
 +    * může být modelována smyčkami, větvením nebo 180°otočkami
 +  * Do výpočtu trasy ve většině případech vstupují známé hodnoty –staničení
 +  * automatické propočítání trasyod zadaného počátku –bez znalosti staničení
 +  * vychází se z nulových hodnot M na linii (označení NaN)
 +  * vzdálenosti mohou narůstat lineárněnebo umělenebo mohou být hodnoty vynechány
 +  * Díky vypočítaným hodnotám lze lokalizovatna trase jakýkoli bod(nehoda na x-tém kilometru) nebo část linie
 +  * **počáteční priorita**:
 +        * Při vzniku bez jakékoli znalosti staničení je nutné zvolit počátek –počáteční priorita(Levý horní, levý dolní, pravý horní, pravý dolní roh)
 +        * Pokud máme naměřené body, staničení, např. pomocí GPS, lze využít tzv. kalibraci trasy
 +          * lze využít i na již automaticky vypočtené trasy, dochází ke zpřesnění
 +        * body použité pro zpřesnění výpočtu nemusí na linii ležet
 +  * **dynamická segmentace**
 +        * Přináší rozšířené možnostivyužití lineárního referencování
 +        * Rozšiřujetrasu o události, které se k ní vztahují
 +        * Události
 +          * bodové (dopravní nehody)
 +          * liniové (rychlost na silnicích)
 +        * Výhoda dynamické segmentace
 +        * možnost využití více událostí, které se vztahují k jednomu místu, relace 1:N
 +        * Události jsou vždy určeny staničením (kilometráží, časem...)
 +        * možnost využívat velké databáze –atributy
 +        * Výsledkemdynamického procesu segmentace je dynamická vlastnost třídy
 +        * proces výpočtu polohy událostí pomocí systému lineárního referencování
 +        * Linie nemusí být rozdělena ale geometrie i atributy jsou je dle potřeby dynamicky segmentovány
 +        * může být spojeno více atributů nezávisle na tom, kde segment končí a začíná
 +        * nutné znát základní údaje, které jsou uloženy v tabulce spolu s ostatními daty
 +        * Potřebujeme znát unikátní identifikátor trasy(číslo silnice, železnice,...) a staničení, kterého se daná událost týká)
 +        * Tabulka událostí
 +          * obsahuje informace o kvalitě a základních vlastnostech linie (typ dlažby, stav chodníku, šířka,...
 +        * Dynamická funkce vrstvy se chová stejně jako všechny ostatní vrstvy
 +        * Atributové indexy-indexy zvyšující rychlost načítání a vyhledávání ve velkém počtu záznamů.
 +        * využití:
 +              * Pasportizace technických objektů z oblasti komunikací (chodníky, povrchy vozovek...)
 +              * Reprezentace nehody na komunikační síti
 +                * Záchranáři, policie, železnice
 +              * Pasportizace objektů na říčních tocích
 +              * Modelování distribučních sítí
 +        * analýzy:
 +              * překryvné události
 +                    * dochází k logickému sjednocení nebo průniku dvou tabulek událostí
 +                    * vytvoří se nová tabulka se všemi možnostmi propojení
 +                    * Jedná se o negeometrické zpracování
 +                    * Lze kombinovat jak liniová tak i bodová témata
 +                    * Na takto vzniklé vrstvy lze aplikovat poměrně složité dotazy
 +                    * takto vytvořené tabulky je možné připojit pomocí dynamické
 +              * sloučení události na trasách
 +                    * odstraní redundantní informace z tabulky, tím že je sloučí –pokud to je možné
 +                    * rozdělení tabulky která obsahuje více informací
 +              * transformaci události
 +                    * transformace hodnot M události z jedné třídy trasy do druhé
 +                    * Třídy tras mohou mít různé jednotky souřadnice M (např. čas, délku)
 +                    * Vytvoří se nová tabulka a vypočítají se nové hodnoty
 +              * umístění prvků podél tras
 +                    * vytvoří tabulku bodových (liniových) událostí z bodových prvků (z průsečíků trasy s hranicemi polygonů)
 +                    * Zachovává atributy bodů (polygonů)
 +                    * U bodu lze přidat pole se vzdáleností bodu od trasy
 +              * jsou vhodné pro zobrazování více prvků –atributů v jednom místě
 +              * Pracuje se převážně s tabulkami -atributy, které se následně prováží s trasou
 ====== síťové analýzy ====== ====== síťové analýzy ======
 +  * http://po.licka.cz/teorie_grafu
 +  * **Síť** = soubor liniových objektů, přes které proudí zdroje, 2D nebo 3D
 +        * Konečný, souvislý, orientovaný, acyklický, hranově nebo uzlově ohodnocený graf
 +  * **Charakteristiky linie**: délka, směr, konektivita (spojuje dva body)
 +  * **Sítě**: nezorientované (se smyčkami nebo bez), orientované (se smyčkami nebo bez)
 +  * Uzel (vrchol), hrana, smyčka, otevřený a uzavřený graf
 +
 +  * **Komponenty síťových analýz**: soubor zdrojů (materiály, které se mají v síti přesunovat), jedna nebo více lokalit (kde se zdroje nachází), jedna nebo více cílových lokalit, soustava podmínek (definují propojení sítě mezi uzly)
 +  * **Multimodální síť**: skládá se z více liniových vrstev (linky MHD a metra)
 +  * **Uzlová pravidla**: jestli můžu odbočit, otáčení v daném uzlu, cena průchodu uzlu (odbočení trvá dýl)
 +  * **Hranová pravidla**: ohodnocení hrany (třeba ve směru/proti směru linie)
 +  * **Impedance** (odpor proti pohybu hranou nebo uzlem)
 +  * Mimoúrovňové křížení (neplanární uzel), planární uzel (topologické pravidlo konektivity)
 +  * **Topologicky čistá síť**: linie se protínaj pouze ve svých koncových bodech, křížení linií mimo tyto body není dovoleno, určení směru pohybu po linii
 +
 +==== Modelování zatížení sítě ====
 +
 +  * Rozbor dopravní situace v případě uzavření některé komunikace, pohyb plynu na základě vlastností (průřez, sklon, kvalita povrchu)
 +  * Vyžaduje identifikaci = sledování proudění přes propojení sítě 
 +  * Např. všechny odběratele vody ovlivněné přerušením rozvodné sítě
 +  * Po směru i proti směru
 +
 +==== Hledání optimálních tras ====
 +  * Od počátečního ke koncovému uživateli
 +  * **Optimální trasa** (nejkratší trasa přesunu, pro ISZS, trasa přesunu s minimálním oceněním – Dijkstrův algoritmus) / **Optimální okružní trasa** (problém obchodního cestujícího, čínského listonoše)
 +
 +==== Strom minimálního napětí (minimální kostra grafu?) ====
 +   * Síť která vyhovuje třem kritériím: spojuje všechny uzly minimálním počtem spojů, kořen každého stromu je umístěn v jednom z uzlů v síti, vzdálenost mezi každým uzlem a kořenem je minimální
 +   * Kruskalův algoritmus: začnu tou nejmenší a postupně jedu -> pokud vznikne kružnice, tak hranu nechci
 +   * Mám odběrná místa na elektřinu a chci je propojit s použitím nejmenšího počtu drátů
 +
 +==== Rozdělování – alokace zdrojů ====
 +  * Definice center v síti které mají kapacity (děti ve škole, kapacita nemocnic), záchranky ČR
 +  * Modeluje, jak lidi přecházejí přes síť, aby se k tomu dostali
 +  * Výsledek = plochy obslužné každým zařízením / určí polohu spotřebitele a současně k nim přidělí i spotřebitele
 +  * **Lokační**: jak optimálně objekty rozmístit (lokalizace – určení polohy objektů) / **Alokační** (přiřazení spotřebitelů k jednotlivým zdrojům – zásobování)
 +
 ====== geomarketing ====== ====== geomarketing ======
 +  * obchod = prodej
 +  * marketing = rozhodnutí
 +    * podporující prodej, využívá GIS jako podporu
 +  * geomarketing = integrace geografické inteligence do všech marketingových aspektů, včetně prodeje a distribuce.
 +  * **segmentace**
 +        * Proces rozdělení zákazníků do jednotlivých skupin na základě demografických ukazatelů a geografické polohy
 +        * Data
 +          * adresy objektů, určené s různou přesností (adresný bod, sídlo typu obec, město nebo jiná část územního celku).
 +        * shluková analýza
 +          * pro určení skupin, které mají uvnitř skupiny co největší homogennost, přičemž mezi skupinami existuje co největší heterogennost
 +  * targeting (cílení)
 +        * Navazující krok po segmentaci
 +        * výběr nejvhodnějších segmentů při zohlednění strategických záměrů organizace a výsledků procesu hodnocení dalších faktorů trhu, které určují přitažlivost každého segmentu:
 +          * působení konkurence v segmentu
 +          * potenciál segmentu,
 +          * vyjednávací síla segmentu, případně dodavatelů segmentu
 +          * existence substitutů daného produktu v segmentu
 +          * dostupnost segmentu
 +        * Využití multikriteriální analýzy, doplněné o řešení úloh lokačního charakteru
 +  * market intelligence (MI)
 +        * standardizovaný systém sběru dat a jejich komplexní analýza zaměřená primárně na budoucnost
 +        * rozčlenění trhu do 5 C:
 +          * Company(společnost)
 +          * Competitors(konkurenti)
 +          * Clients(klienti)
 +          * Customers(zákazníci)
 +          * Context(kontext)
 +        * výstupem je implementace získaných poznatků do praxe
 +        * parametry produktu je pak možné nastavit tak, aby bylo dosaženo optimálního poměru mezi náklady na produkt, cenou produktu pro konečné uživatele a objemem prodeje
 +  * **direct mail**
 +        * součástí direct marketingu (přímého marketingu)
 +        * jedná se o jakýkoliv propagační materiál zaslaný prostřednictvím pošty nebo jiné distribuční sítě přímo osobě, které chce prodejce nabídnout svůj produkt
 +        * Doručováno pomocí letáku, dopisu, pohlednice, katalogu, ceníku, atd.
 +        * Distribuce
 +          * Adresná distribuce -určeno přímo adresátovi a materiál obsahuje adresu adresáta a většinou i oslovení v dopise bývá přímo personifikováno
 +          * Neadresná distribuce -určen širokému spektru zákazníků, neoslovuje se napřímo (např. leták)
 +    * **geomarketing**
 +          * plánování, koordinacea kontrolazákazníkovy orientované marketingové aktivity pomocí GISs použitím metod, které pracují s prostorovými souvislostmi zkoumaných údajů a které je analyzují a znázorňují
 +          * má vliv na rozvoj obchodu, vzbuzení poptávky, zasahuje do výrobku, jeho ceny, propagace i distribuce
 +          * 4P–marketingovýmix
 +            * Výrobek:uspokojuje potřeby zákazníka
 +            * Cena:hodnota výrobku pro zákazníka
 +            * Propagace:nejviditelnější částmarketingového mixu
 +            * Distribuce:přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi
 +    * **Teorie centrálních míst**
 +          * základní předpoklady:
 +            * prostor, ve kterém se nachází osídlení, je  homogenní se stejnou mírou dopravní dostupnosti v každém bodě
 +            * populace je v prostoru rozmístěná rovnoměrně
 +            * centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí
 +            * spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost, mají stejný příjem a stejné požadavky na služby
 +            * poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co největší možnou oblast trhu
 +    * **Ekonomický práh efektivnosti**
 +          * každé město má své zázemí a je tedy střediskem určitéh prostoru (centrálním místem)
 +          * centrum by mělo být lokalizováno přibližně v geometrickém
 +středu oblasti
 +          * malá sídla (centra nižšího řádu) produkují pouze omezený sortiment zboží a mají menší zázemí (spádovou oblast)
 +          * pro získání chybějícího zboží musí obyvatelé využívat mnohem vzdálenější centra (centra vyššího řádu)
 +          * význam centra se hodnotí podle tzv. centrality, tedy dle rozsahu poskytovaných služeb nebo zboží, podle kterého se určí hierarchie centrálních míst
 +          * čím častější je potřeba daného zboží, tím bližší je centrum jeho poskytování a tím nižšího řádu město je
 +    * **Sféry vlivu (obslužné zóny)**
 +          * kolem každého centra
 +          * ovlivněno časovou dostupností a dopravními náklady
 +          * souvisí stzv. dosahem služby a s ekonomickým prahem efektivnosti
 +          * Prah efektivnosti
 +            * počet obsloužených obyvatel, který určuje, zda je dané centrum ziskové nebo naopak ztrátové
 +          * Dosah (horní hranice dosahu)
 +            * označuje maximální vzdálenost, kterou jsou lidé ochotni cestovat za danou službou a za kterou již nebude výhodné nakupovat
 +    * **Izotropní x anizotropní prostředí**
 +          * ideální homogenní (izotropního) prostředí prakticky neexistuje
 +          * vliv celé řady faktorů na tvar obslužných zón
 +          * snaha zachovat výhodný hexagonální tvar
 +          * v GIS obvykle označeno jako „Thiessenovy polygony“
 +          * •mnoho dalších způsobů vymezování spádových zón
 +    * **Tržní princip (K-3 hierarchie)**
 +          * centrální místa stejného řádu jsou stejně vzdálena od šesti dalších centrálních míst sousedních zón, mají přibližně stejnou velikost a obsluhují přibližně stejně velké oblasti, které mají tvar hexagonu
 +          * centra nižšího řádu leží uprostřed mezi třemi sousedními centry vyššího řádu v bodech, kde se stýkají jejich zázemí
 +          * každé centrum vyššího řádu zahrnuje všechny funkce center nižších úrovní
 +          * každé centrum vyšší velikosti obsluhuje 3xvětší území než centrum o řád nižší
 +          * **Dopravní princip**
 +                * při umisťování center nižšího řádu bude upřednostňována poloha na dopravních spojnicích stávajících center, a proto vzniknou centra nižšího řádu vždy uprostřed mezi dvěma sousedními centry (K -4 síť)
 +          * **Administrativní princip**
 +                * centra nižšího stupně budou vytvářena tak, aby celé jejich zázemí leželo v zázemí centra vyššího řádu (K -7 síť)
 +    * **Löschova teorie**
 +          * zachoval hexagonální síť, postupoval od sídel s nejnižší hierarchií k sídlům na nejvyšší úrovni
 +          * pro různé druhy zboží a služeb model využívá různě velké sítě, sítě jsou přes sebe překládány do uspořádané podoby
 +          * každé centrální místo vyšší hierarchienemusí nabízet všechny služby jako místo na nižším stupni
 +          * dochází tedy ke specializaci a rozdílu ve struktuře produkce a nabídky
 +          * výsledkem je struktura s jedním společným dominantním centrem, z něhož vychází prostorové výseče s různým počtem center nižších řádů
 +    * **Generování spádových obvodů v ArcGIS**
 +          * Buffer –vzdálenostní zóny
 +            * kružnice o daném poloměru
 +            * pro volné prostory bez komunikací a vodních toků
 +          * Zóny vyrovnané konkurence (Thiessen/Voronoi polygony)
 +            * plochy vlivu kolem každého ze stupních bodů
 +            * všechna místa vpolygonu mají blíže ke vstupnímu bodu uvnitř polygonu než ke kterémukoliv jinému vstupnímu bodu
 +          * Síťové analýzy vsilniční síti
 +            * obslužné plochy na základě skutečné dostupnosti vsilniční síti
 +    * **Data pro geomarketing**
 +          * Geografická data –podkladová data
 +          * Geomarketingová –statistická, tematická data
 +          * databáze: Relevantní a kvalitní data,Dotazníková šetření,Klientské databáze,ČSÚ–data ze SLDBAdresní body –ÚIR-ADR,Hranice administrativních jednotek –ZSJ, katastry, obce, ORP, …
 +          * **Geomarketingová data**
 +                * PRŮZKUM TRHU
 +                  * Agenturní –pravidelné, průběžné informace o prodeji, nákupu, distribuci.
 +                  * Kvantitativní –osobní rozhovory, dotazníky.
 +                  * Kvalitativní –skupinové rozhovory, projekční techniky.
 +                * KLIENTSKÉ DATABÁZE
 +                  * Účetní software
 +                  * Pokladnovýsystém –zaznamenání PSČ zákazníka
 +                  * Věrnostní systém –automatický, plynulý sběr dat
 +                * KOMERČNÍ DATABÁZE
 +                  * Databáze firem
 +                  * Údaje Statistického úřadu ČR
 +                  * Jiné specializované databáze –UIR-ADR
 +          * využití geomarketingu
 +                * operativní využití pro každodenní uplatnění ve firmě
 +                * taktické využití a podpora managamentu při rozhodování, vyhodnocování a plánování střednědobých projektů
 +                * strategické využití pro sledování trhu, kontrola strategických oblastí
 +                * analýza konkurence, analýza potenciálních zákazníků
 +                * predikce potřeb zákazníků
 +                * rozmístění reklamních billboardů na základě statistických dat
 +                * vyhodnocování prodeje produktů na daném teritoriu
 +                * plánování direct marketingové a marketingové akce
 +                * efektivní řízení obchodních zástupců
 +                * vyhodnocování spádovosti zákazníků
 +                * plánování a vyhodnocování plošné distribuce letáků apod
 +                * analýzy trhu: Analýzy trhuDemografické analýzy,Socioekonomické analýzy,Analýzy zákazníků,Analýzy konkurence,Plánování rozšíření obchodních aktivit,Analýzy ekonomického potenciálu území,Analýzy obchodní sítě,Analýzy logistiky a rozvozů zboží,Lokalizace nových pobočekAnalýza a lokalizace spádových oblastí,Analýza distribučních zón
 +                * analýza trhu: porozuměním trhu a potenciálním zákazníkům vdané oblasti pro správné využití svých produktů, řeší otázky nabídky bank,(finanční produkty, služby,zákaznické služby n,pobočkách či pomocí ATM) a poptávky –zákazníka, využití geo-demografických analýz
 +                * analýza zákazníků: hlavním úkolem je lokalizace zákazníků a zjištění jejich charakteristik (rozdělení trhu, klasifikace obytných zón), využití socio-demografických informací, využití lokační/alokační analýzy
 +                * analýza konkurence: lokalizace konkurence a vyhodnocení jejich obslužných zóny, vyhodnocení typu zákazníků, zjištění potenciálních slabých místa (ve smyslu slabé obslužnosti vprostoru)
 +                * Podpora rozhodování při plánování: testování různých scénářů možného vývoje trhu po zavedení pobočky (tzv. „whatifscenario“), modelování uzavření nebo otevření poboček, sledování interakce mezi land use, možnostech infrastruktury a vzdáleností (např. od železnice, zdrojů vody, hlavní silnice, apod.) a ekonomického růstu
 +                * Sledování majetku (asset & facility management): real-time mapování (sledování aktuálního stavu bankomatů, řízení doplňování bankomatů nebo jejich oprava vpřípadě závady), odhadování pohybu peněz, predikce logistiky, sledování posádky, která převáží peníze zpobočky či kbankomatu, plánování tras -síťové analýzy
 +                * Analýza obchodních dat: Analýza pomocí jednoduché vizualizace nebo pomocí statistických metod, Analýzy:prodeje, obratu, hustoty obyvatel, kupní síly apod)
 +                * Zobrazení potenciálu území/ míry výtěžnosti území: Zjištění potenciálu řešeného území ve vztahu k obchodním datům, "Portfolio analysis"-porovnání dat v regionálním kontextu, odhalování slabých míst, Penetrace x potenciál
 +
 +
 +  * **Mozaika**
 +        * Geodemografickáklasifikace domácností
 +        * poskytuje komplexní marketingový obraz domácností –stávajících a potenciálních zákazníků
 +          * kdo a čím jsou, jak a kde žijí, kolik jich je
 +          * pomocí statistických metod rozděluje a popisuje české domácnosti do 11 skupin a 38 typů domácností
 +        * rozděleno do úrovně mikroregionů –sčítacích okrsků
 +        * požadavky a přání obyvatel uvnitř každého takového segmentu a z toho plynoucí následné nákupní a spotřební chování jsou podobné a rozlišitelné od potřeb a požadavků obyvatel v jiných segmentech
 +
 +  * firmy:
 +        * tnt post, t-plan, t-mapy
 +
 ====== analýzy, modelování, simulace ====== ====== analýzy, modelování, simulace ======
 +
 +==== GIT v územním plánování ====
 +  * Územní plánování je často založeno na zkušenostech a odhadech a nikoliv na výsledcích prostorových analýzy, modelování či simulací
 +    * Identifikace vhodných x nevhodných lokalit pro územní rozvoj
 +    * Zacílení rozvoje měst do nejoptimálnějších lokalit
 +    * Celulární automata, multikriteriální hodnocení, fuzzy logika, …
 +    * Modelování, simulace, prognózy vývoje, scénáře vývoje
 +    * využití:
 +          * zastavěné plochy
 +          * černá zástavba, neřízené rozrůstání města - urban sprawl
 +          * brownfields
 +          * sledování tepelných ztrát
 +          * sledování změn land-use/land cover
 +          * časová analýza rozvoje měst
 +          * tvorba 3D modelů zástavby
 +          * mapování dopravních a inženýrských sítí
 +          * vyhodnocení a predikce vývoje a funkčního využití okolní krajiny
 +          * monitoring urbanizačních procesů
 +          * monitoring a odhad rozložení obyvatelstva
 +          * vymezování prostorových struktur měst
 +          * průzkum zaniklých sídel
 +    * lidar
 +    * Pohyb obyvatelstva
 +          * Vizualizace Říma v reálném čase
 +          * Real Time Rome
 +          * data z mobilních telefonů, data z přístrojů GPS v autobusech a taxi
 +          * lepší a přesnější porozumění pohybu obyvatelstva v čase
 +          * informace o dynamice města, o propojenosti jednotlivých oblastí a pohybu obyvatelstva v různých denních dobách
 +          * strategické plánování, trvale udržitelný rozvoj měst
 +          * propojenost mezi lidmi, místy a městskou infrastrukturou
 +          * Informace o:
 +            * jak jsou obydlené jednotlivé čtvrtě během dne
 +            * jak odpovídá rozložení vozů taxi a autobusů hustotě obyvatelstva
 +            * jak jsou ve městě rozmístěné nejrůznější služby
 +            * v jakých lokalitách se nachází zahraniční turisté
 +==== vybrané modely a sw ====
 +  * LUCIS
 +        * Land use Conflict Identification Strategy
 +        * ArcGIS – Model Builder
 +        * Optimální využití krajiny
 +          * zemědělská
 +          * Přírodní
 +          * urbanizovaná
 +        * Identifikace lokalit potenciálního konfliktu
 +  * What if?
 +        * Nástroj který využívá prostorová data k podpoře plánování urbanistických procesů a ke kolektivnímun rozhodování
 +        * Obsahuje nástroje pro hodnocení krajinného potenciálu, pro projektování požadavků na budoucí využití území a na umisťování plánovaných funkcí do nejvhodnějších lokalit
 +        * Systém umožňuje vytvořit alternativní rozvojové scénáře a určit možné dopady různých rozhodnutí společnosti
 +        * Skládá se ze 3 hlavních komponent – Suitability (vhodnost), Growth (růst) a
 +        * Allocation (přidělení)
 +  * LADSS
 +        * Land Allocation Decision Support System
 +        * Zaměřeno na zemědělskou půdu
 +        * Rozděleno do několika modulů
 +        * výsledek : plochy navržené pro změnu využití nebo pro přesun
 +  * Geogracom 5W
 +        * Zaměřen na rozvoj dopravních systémů
 +        * Založen na datech o aktuální dopravní situaci
 +        * Výsledek: jak rozvíjet dopravní sítě, doporučení k jejich změnám
 +        * Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje území
 +  * Urban SIM
 +        * Urban Simulation
 +        * University of Washington
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public License
 +        * Tvorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public
 +License
 +        * vorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +  * GeoPlanner for ArcGIS
 +        * Webová aplikace od Esri
 +        * Umožňuje provádět scénářové modelování pomocí multikriteriální analýzy
 +        * Omezené možnosti vstupních dat, analýz a počtu vážených vrstev
 +        * Provázanost s ArcGIS Online
 +  * MUSE
 +        * Method of Urban Safety Analysis and Environmental Design
 +        * Metodu analýzy, návrhu a simulace města v prostředí GIS, ve kterém jsou městské fyzikální elementy definovány jako součásti organického systému
 +        * Postaveno nad ArcView 3.x a na 3D and Spatial Analystu
 +        * Simulace města
 +        * Město složeno z částí organického systému převedeného do GIS (cesty, hrany, oblasti, uzly, orientační body)
 +  * SUDSS
 +        * Spatial Understanding and Decision Support System
 +        * Internetově založený software
 +        * Nástroj pro zónování využití území, management zdrojů a rozvoj veřejné správy
 +        * Založeno na ESRI Map Objects
 +        * Možnosti multiuživatelského hodnocení
 +        *  Možnosti multikriteriálního hodnocení
 +  * DUEM
 +        * Cellular Automata modelování
 +        * simulování růstu měst a výzkum rozvoje urbánních ploch
 +        * definována kritéria, na základě kterých dochází ke změnám využití půdy a určitým životním cyklům pro jednotlivé kategorie využití
 +        * 3 prostorové úrovně
 +        * horší propojenost s GIS
 +  * Urban Network Analyst
 +        * City Form Research Group – výzkumná skupina z Massachusetts Institute of Technology (MIT)
 +        * toolbox pro ArcGIS sloužící pro analýzu urbánních sítí, nutný Network Analyst
 +        * Analýza prostorového rozložení města a vztahů uvnitř sociálních, ekonomických a environmentálních procesů
 +          * Analýza geometrie a vzdálenosti ve vstupní síti
 +          * Začlenění budov podél sítí do výpočtu
 +          * Přiřazování vah budovám (např. podle počtu obyvatel)
 +          * analýzy: Dosažitelnost (Reach), Přitažlivost (Gravity), Spojitost (Betweenness), Blízkost (Closeness), Přímost (Straightness)
 +
 +=== smart city ===
 +  * maximální využití moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života v daném městě takovým způsobem, aby docházelo k synergickým efektům mezi různými odvětvími (doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd.) s ohledem na energetickou náročnost a kvalitu života občanů v daném městě
 +
 +  * Moderní technologie – čidla, sensory, sítě, internet, smart grids, inteligentní budovy, cloud computing, big data, internet věcí, atd..
 +
 +  * **úrovně:** 
 +      * organizace a plánování, pro něž informační technologie umožňují získat a zpracovat potřebná data
 +      * komunitní život, v němž pomocí elektronických informačních systémů může vedení města s občany bezprostředně komunikovat, a získávat tak od nich potřebné informace i odezvu na své řízení města
 +      * infrastruktura, především energetika, doprava, městské služby a budovy a jejich „inteligentní“ řízení pomocí informačních a komunikačních technologií
 +      * výsledná kvalita života a atraktivita města, která je konečným cílem zavádění konceptu smart city, je v mnoha ohledech subjektivní, a tudíž obtížně měřitelná
 +  * Inteligentní mobilita
 +      * řízení a regulace dopravy ve městě (včetně cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury
 +      * podpora uživatelsky příjemné hromadné dopravy jako plnohodnotné alternativy k dopravě individuální
 +      * podpora zavádění ekologicky čistých pohonů v dopravě hromadné i individuální (např. rozvoj elektrické MHD, dobíjecí infrastruktura pro elektromobily nebo systémy car sharingu)
 +  * Inteligentní energetika a služby
 +      * podpora využívání obnovitelných zdrojů energie nebo kombinované výroby elektřiny a tepla a jejich bezpečná integrace do městské energetické sítě
 +      * inteligentní řízení spotřeby energie, včetně energetického hospodářství budov a podpory jejich energeticky úsporných řešení
 +      * inteligentní řízení městských služeb směrem k efektivnímu využívání energie a přírodních zdrojů – především energeticky úsporné veřejné osvětlení, efektivní odpadové hospodářství a efektivní hospodaření s vodou
 +  * Informační a komunikační technologie
 +      * systémy inteligentního řízení veřejného osvětlení a dalších městských služeb
 +      * systém inteligentního řízení spotřeby energií a vody
 +      * monitorovací a bezpečnostní systémy pro ochranu majetku a občanů ve městě, včetně požární signalizace a monitoringu životního prostředí
 +      * monitorovací a diagnostické systémy pro včasnou detekci poruch v městské infrastruktuře
 +      * inteligentní platební systémy v městských službách (například veřejná doprava nebo parkování)
 +      * informační systémy pro ochranu a monitoring vážně nemocných a zdravotně postižených občanů, aj.
 ====== urban planner ====== ====== urban planner ======
 +  * počáteční vývoj na Univerzitě Palackého v Olomouci
 +  * nástroj určený pro vyhodnocení územního potenciálu a k detekci optimálních ploch vhodných pro územní rozvoj
 +  * výpočet územního potenciálu ve variantním řešení
 +  * nastavení hodnot a vah ve třech úrovních
 +    * pilíře (ekologický, sociální a ekonomický), faktory, jevy
 +  * identifikace ploch pro územní rozvoj převod do katastrální mapy nebo vlastních alokačních jednotek
 +  * Add-In ArcGIS for Desktop 10.x
 +  * vstupní data:
 +        * Podporované formáty vstupních dat
 +          * File Geodatabase - *.gdb
 +          * Personal Geodatabase - *.mdb
 +          * ESRI Shapefile - *.shp
 +        * Podporované datové modely ÚAP:
 +          * DMG ÚAP 4.2 (Hydrosoft Veleslavín)
 +          * ÚAP 3.3, 3.2, 3.12, 3.0, 2.0 (T-MAPY)
 +          * Datový model Olomouckého kraje
 +          * Data v libovolném datovém modelu (bez možnosti automatického načítání dat)
 +        * Podporované formáty výstupních dat
 +          * File Geodatabase
 +        * typy využití ploch: bydlení, rekrease, komerční vybavenost, těžký průmysl, lehký průmysl a skladování, zemědělstká výroba
 +  * ekologický pilíř:
 +        * Ochrana vodního režimu, Ochrana přírody a krajiny, Ochrana nerostného bohatství, Ochrana zemědělské půdy a lesa
 +  * Ekonomický pilíř
 +        * Hustota zalidnění, Radonové riziko, Zásobování elektrickou energií, Zásobování pitnou vodou, Zásobování plynem, Odvádění odpadních vod, Zásobování teplem, Optické kabely, Vzdálenost od komunikace, Vzdálenost železnice, Riziko záplav, Geologická rizika
 +  * sociální pilíř
 +        * Dostupnost mateřské školy, Dostupnost základní školy, Dostupnost prodejny potravin, Dostupnost přirozených a historických center, Dostupnost zastávek autobusů a MHD, Dostupnost vlakových stanic a zastávek, Vzdálenost významných vodních tokůZnečištění ovzduší, Vzdálenost producentů hluků a vibrací, Hustota zalidnění, Radonové riziko, Ochrana kulturních a sociálních prvků
 +
 +
 +----
 +  * **Váhy faktorů**
 +        * **Metoda podpory rozhodování AHP (Analytický hierarchický proces)**
 +            * multikriteriální analýza - výčet prvků (faktorů), a vazby mezi nimi a intenzitu
 +            * strukturovaná technika pro organizaci a analýzu rozhodování
 +            * založena na matematice a psychologii - sestavena Thomasem L. Saatym
 +            * pomáhá zjednodušit a zrychlit přirozený proces rozhodování.
 +            * metodou rozkladu složité nestrukturované situace na jednodušší komponenty
 +            * vytváří hierarchický systém problému
 +        * **Saatyho metoda**
 +            * nevyžaduje se přímé zadávání hodnot intenzit
 +            * požadavek na zadání relativních poměrových údajů
 +            * zadává pouze informace o vzájemném vztahu všech dvojic kritérií
 +            * potom jsou váhy kritérií vypočteny
 +            * na každé úrovni hierarchické struktury se použije tzv. Saatyho metoda
 +            * pomocí subjektivních hodnocení párového porovnání - přiřazuje důležitost
 +            * syntéza – zaměření se na komponentu s nejvyšší prioritou
 +            * ohodnocení - 9 bodová stupnice nebo jen mezistupně (hodnoty 2, 4, 6, 8)
 +
 +  * datový správce:
 +        * t-mapy, hydrosoft
 +  * Praktické nasazení
 +        * analýza a interpretace územního potenciálu
 +        * alokace ploch vhodných pro rozvoj
 +        * variantní - scénářové výpočty
 +        * rozbor udržitelného rozvoje území v několika možných scénářích rozvoje
 +        * detekce a ověřování vhodnosti rozvojových ploch
 +        * SWOT analýzy
 +  * Zpracování analýz pro
 +        * územní studie
 +        * územní plány
 +        * zásady územního rozvoje
 +        * územně analytické podklady
 +        * geografické studie
 +  * Hlavní výhody
 +        * automatické načítání dat dle zvoleného datového modelu ÚAP
 +        * tvorba uživatelských profilů a jejich přenositelnost
 +        * ukládání uživatelských profilů a parametrů výpočtů do databáze
 +        * tvorba vlastních kategorií využití území úprava nastavení vah
 +        * uživatelské zařazování faktorů do jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje
 +
  
  
  
Permalink gsoc.1515324885.txt.gz · Last modified: 2018/01/07 12:34 by efox

oeffentlich