User Tools

Site Tools

gsoc

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
gsoc [2018/01/07 00:14]
efox created
gsoc [2018/01/07 17:15] (current)
efox
Line 145: Line 145:
   * možnost dělení obcí (rozloha i počet obyvatel)   * možnost dělení obcí (rozloha i počet obyvatel)
  
-===== index heterogienity =====+===== index heterogenity =====
   * vyjadřuje podíl plochy celkového území, na kterém žije právě polovina počtu obyvatel   * vyjadřuje podíl plochy celkového území, na kterém žije právě polovina počtu obyvatel
   * Postup při definování indexu:   * Postup při definování indexu:
Line 155: Line 155:
  
 ====== prostorové struktury ====== ====== prostorové struktury ======
 +==== definice města ====
 +  * neexistuje přesné a jednoznačné vymezení urbanizovaného nebo městského území nebo města samotného
 +  * není možné stanovit univerzální postup nebo metodiku
 +  * sídelní útvar, který charakterizuje:
 +    * vysoká hustota a koncentrace obyvatelstva
 +    * relativní velikost (v porovnání s jinými sídly)
 +    * vysoká koncentrace a kompaktnost zástavby
 +    * specifická demografická, profesní a sociální skladba obyv.
 +    * koncentrace správních, řídících a obslužných funkcí
 +    * vysoká vnitřní různorodost (funkční diferenciace) a komplexnost (funkční integrita rozmanitých dílčích prvků)
 +    * specifický městský způsob života
 +
 +==== klasifikace měst ====
 +  * popisná kritéria (populace, poloha, půdorys, vzdálenost od centra)
 +  * vývojová kritéria (rostoucí, tagnující nebo upadající dynamika města)
 +  * Kulturně-civilizační kritéria (předindustriální, industriální, postindustriální...)
 +  * Ekonomicko-demografická kritéria (např. podle převažujícího sektoru ekonomiky)
 +  * Image, kvalita životního prostředí (mezinárodní otevřenost)...
 +  * kombinace
 +
 +==== vymezování města ====
 +  * stabilizovaný, geograficky vymezený sídelní útvar s výraznou výrobní, správní a obslužnou funkcí
 +  * obyvatelstvo pracuje většinou mimo zemědělství, má specifickou sociální strukturu a specifický způsob života, čemuž odpovídá i způsob zastavění
 +  * způsoby:
 +        * **administrativně**
 +          * nejpoužívanější přístup
 +          * vymezeno administrativními hranicemi obcí nebo případně pomocí podrobnějších vzájemně skladebných celků
 +          * katastrální území, základní sídelní jednotky, sčítací okrsky nebo volební obvody
 +          * je možné zařadit obec do určité kategorie (např. městský, přechodný a venkovský prostor), ale nelze měnit samotné hranice
 +          * jako město vymezeno celé k. úz. (včetně lesů, luk, polí, které městem ve skutečnosti nejsou)
 +          * nejčastěji používaným kritériem pro vymezení města jeho populační velikost měst
 +          * v ČR stanoveno zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích
 +          * 3000 obyvatel
 +          * z historických důvodů existují v ČR i menší města
 +          * rozdílné přístupy v rámci světa
 +          * pro město využíván nejen pojem „city“ ale také „town“ (malé město)
 +          * např. city v Anglii - minimálně 300 000 obyv.
 +        * **morfologicky**
 +          * kompaktně zastavěné území (hranice zastavěného území, souvislá zástavba)
 +          * lépe odpovídá reálnému rozložení obyvatelstva a jeho aktivit
 +          * snadné aplikovat pomocí využití leteckých či družicových snímků
 +          * rozdílné hranice města při administrativním a morfologickém vymezení
 +          * **zastavěné vymezení**
 +            * z pohledu územního plánování: Pozemky uvnitř obce bez vinic, chmelnic a zemědělských pozemků / Zahrnuje i stavební proluky, vjezdy, zahrádky v těsné blízkosti domů
 +            * z pohledu geografie: pouze zastavěné plochy, velká potenciál DPZ
 +        * funkční vymezení
 +          * na základě integrity vztahů uvnitř městského systému (např. dojížďkou za prací nebo do škol)
 +          * tímto způsobem se obvykle vymezují aglomerace, metropolitní regiony nebo tzv. „funkční městské regiony“
 +        * Alternativní přístupy k vymezení města: hustota komunikací, c služeb, síť MHD, chodníky, kočky, vymysli si co chceš
 +===== dichotomie / kontinuum =====
 +  * dichotomie (protiklad)
 +        * Historicky starší teorie dichotomie
 +        * Území je rozděleno mezi dvě oblasti
 +          * město (moderní region) - velké fyzikální celky a vysokou fyzickou hustotou
 +          * venkov (tradiční region) - silná sociální hustota (sociální sítě)
 +  * kontinuum
 +        * roztažení měst do prostoru a vznik kontinua město-venkov
 +        * město a venkov tvoří jednotný, neoddělitelný systém
 +        * vztah není možné pojímat v dichotomii, ale jako závislost venkova na městu
 +
 +===== venkov =====
 +  * odlehlá osídlení a oblasti volné nezastavěné krajiny tvořící mozaiku drobnějších sídel, zemědělských a vodních ploch, lesů, ploch místních komunikací a ostatních ploch
 +  * Charakteristika venkova
 +  * nízká hustota zalidnění, menší sídla
 +  * vyšší zaměstnanost v zemědělství
 +  * pozitivní vztah místních obyvatel k okolní krajině
 +  * specifický architektonický ráz a charakter zástavby
 +  * Různý typ venkova - samoty, malé osady, rozlehlé vesnice
 +
 +==== OECD vymezení ====
 +  * založeno na podílu obyvatelstva žijícího na území s hustotou zalidnění menší než 150 obyvatel na km2 regiony
 +  * 3 typy regionů
 +    * 1.převážně venkovské, kde ve venkovských obcích žije více než 50 % obyvatel regionu
 +    * 2.významně venkovské, kde ve venkovských obcích žije 15 až 50 % obyvatel regionu
 +    * 3.výrazně městské, kde ve venkovských obcích žije méně než 15 % obyvatel regionu
 +  * metodika OECD:
 +        * ke kritériu hustoty zalidnění přidána také absolutní hodnota počtu obyvatel v daném území
 +        * 3 kategorie:
 +          * 1.hustě obydlené zóny s hustotou zalidnění vyšší než 500 obyvatel na km2 a počtem obyvatel alespoň 50 000
 +          * 2.přechodné zóny s hustotou zalidnění 100 až 500 obyvatel na km2 a počtem obyvatel alespoň 50 000
 +          * 3.řídce obydlené zóny jsou všechny ostatní regiony
 +===== vymezování zázemí města =====
 +==== metropolitní areály ====
 +  * 1) jádrová oblast je tvořena významnými, hustě obydlenými a na sebe navazujícími obcemi
 +  * 2) významné integrované obce reprezentují významná sídla silně funkčně spjatá s jádrovou oblastí prostřednictvím dojížďky do zaměstnání a do škol
 +  * 3) zázemí (ostatní obce) tvoří další obce metropolitního areálu se silnými pracovními vazbami na jádrovou oblast a na významné integrované obce
 +
 +==== vymezování zázemí ====
 +  * vymezování na základě denní dojížďky za prací
 +  * Funkční městský region (Functional urban region - FUR)
 +  * Funkční městská oblast (Functional urban area - FUA)
 +  * Místní pracovištní systémy – pracovní regiony (Local labour system – LLS, Local labour market area - LLMA)
 +  * Denní urbánní systém (Daily urban system - DUS)
 +
 +==== kritéria ====
 +  * Dojížďka do centrálního města
 +  * Časová dostupnost centra
 +  * Podíl ekonomicky aktivních obyvatel vyjíždějících z dané obce za prací
 +  * Saldo migrace
 +  * Počet dokončených bytů
 +
 +==== FUR ====
 +  * prostorově souvislé území, které je vnitřně koherentní a navenek relativně uzavřené vzhledem k dennímu pohybu obyvatelstva
 +  * Nejčastěji vymezováno na základě dojížďky za prací
 +  * Funkční městská oblast (FUA) a pracovní regiony (LSS)
 +        * funkční pracovištní systémy (LSS) - pracovní regiony
 +          * území, která spádují z hlediska dojížďky za prací k místním pracovištním centrům
 +        * funkční urbanizovaná (městská) území (FUA)
 +          * vymezeno v rámci LLS
 +          * xistuje zvláště silná vazba na pracoviště v centru
 +          * oblast dojížďky za prací, aglomerace pracovních míst, přitahující pracovní sílu z okolí
 +          * skládá se z centrální obce (města) a obcí, které toto centrum obklopují
 +
 +==== DUS ====
 +  * oblast charakterizovaná denní dojížďkou za prací
 +  * dvě základní podmínky
 +    * interakce musí být založena na principu denní dojížďky
 +    * musí překročit určitou hladinu významnosti
 +  * kromě dojížďky za prací možné posuzovat také dojížďku do škol, za službami nebo rekreací, atd.
 +  * podle velikosti pracovního trhu vymezeny:
 +    * lokální, regionální, nadregionální a evropská pracovištní centra
 +
 +==== metropole ====
 +  * hlavní město státu
 +  * obecně jakékoli velké město (velkoměsto) s jeho metropolitní oblastí
 +  * kulturní a ekonomické centrum s velkým množstvím státních institucí a soukromých firem
 +  * silné koncentrické vazby
 +  * např. brněnská metropole – Brno, hanácká metropole – Olomouc
 +
 +==== aglomerace ====
 +  * výrazně urbanizované území zahrnující větší město a jeho zázemí
 +  * intenzivní, dopravní, ekonomické, sociálními a technické vazby
 +  * monocentrické, bicentrické, polycentrické aglomerace (konurbace)
 +  * vysoká hustota zalidnění, denní mobilita obyvatelstva,
 +  * např. většina hlavních měst států, v ČR např. Praha, Ostrava
 +
 +==== Konurbace (souměstí) ====
 +  * polycentrická forma aglomerace
 +  * obvykle nemá jedno centrum a nemusí mít ani společné zázemí
 +  * několik měst, velkoměst nebo aglomerací srostlých v jednu souvisle zastavěnou plochu
 +  * např. Zlín-Otrokovice nebo tzv. Trojměstí (Gdaňsk-Gdyně-Sopoty)
 +  * spojením několika konurbací vzniká megalopolis
 +
 +==== Megalopolis (megalopole) ====
 +  * rozsáhlá oblast souvislého (případně těsně navazujícího) osídlení městského charakteru
 +  * vzniká spojením dvou nebo více městských oblastí (aglomerací)
 +  * extrémní případ rozrůstání měst (forma urban sprawl)
 +  * poč. obyvatel většinou přesahuje 10 mil. např. oblast mezi Bostonem a Washingtonem
 +  * –Tokio – Osaka - Nagoja
 +
 +==== Shrinking cities (smršťování měst) ====
 +  * pokles počtu obyvatel v některých městech a s ním související jevy
 +  * oslabení politického, ekonomického či jiného významu v rámci hierarchie sídelního systému
 +  * vede k nerovnoměrnému rozvoji evropských městských regionů
 +  * často v oblastech s utlumenou těžbou
 +  * příčiny:
 +        * 1.Deindustrializace - regionální ekonomiky a ekonomický pokles v národním či globálním kontextu vedou k meziregionální migraci z průmyslových regionů, motivované primárně nedostatkem pracovních příležitostí
 +        * 2.Demografické změny - snížení porodnosti a dlouhodobé procesy stárnutí populace jsou hlavním důvodem klesajícího počtu obyvatel a změny věkové struktury
 +        * 3.Suburbanizace a urban sprawl - výstavba zejména nízkopodlažních a rodinných domů mimo vnitřní města, vystěhovalectví z vnitřních měst a nárůst počtu obyvatel v zázemí měst
 +
 +===== prostorové struktury měst =====
 +  * Prostorová struktura města z hlediska
 +    * 1. Administrativního
 +    * 2. Fyzického – (morfologie, morfogeneze) fyzický stav objektu, přírodní prostředí nebo prostředí vytvořené člověkem
 +    * 3. Sociálního - na základě charakteru lidských aktivit nebo samotných lidí (demografický, sociální, etnický nebo jiný statut)
 +    * 4. Funkčního – na základě funkčního využití území – bydlení, průmysl, atd.
 +  * Morfologická struktura města – v rámci fyzické
 +    * utvářena odlišným způsobem zastavění jednotlivých částí města
 +    * základními prvky jsou ulice, pozemky a budovy
 +    * složitějšími systémy jsou potom tvořeny uliční sítí, bloky zástavby nebo urbanistickými celky
 +    * morfologie zástavby má jako horizontální tak i vertikální dimenzi
 +
 +=== administrativní hledisko ===
 +  * městské obvody,urbanistické obvody,městské čtvrtě,komise místních částí,katastrální území,základní sídelní jednotky,volební obvody,volební okrsky
 +
 +=== fyzivcké hledisko ===
 +  * městské obvody
 +  * urbanistické obvody
 +  * městské čtvrtě
 +  * komise místních částí
 +  * katastrální území
 +  * základní sídelní jednotky
 +  * volební obvody
 +  * volební okrsky
 +
 +===== morfologie města =====
 +  * nejvíce se projevuje v typu uliční sítě, a charakteru zástavby
 +  * Typ sítě (půdorys města):
 +    * –nepravidelný
 +    * –šachovnicovitý
 +    * –radiálně koncentrický
 +    * –lineární
 +    * –pro různá časová období ve vývoji města převažují různé půdorysné typy
 +  * Charakter zástavby
 +    * –Bloková
 +    * –Řádková
 +    * –Rozvolněná
 +    * –Rozptýlená
 +  * Výška zástavby
 +    * –Nízkopodlažní
 +    * –Vysokopodlažní
 +  * Hustota zástavby
 +=== město z hlediska morfologie ===
 +  * Matlovič (2001) :
 +    * –A centrum (staré město) – zpravidla středověké jádro města s nejbližším okolím
 +    * –B vnitřní město - kompaktní zástavba z období industrializace, většinou z konce 19. a počátku 20. století
 +    * –C vilové čtvrtě - části města vzniklé v průběhu 20. Století, jejich morfologickým znakem je převaha rodinných domů a vil
 +    * –D sídliště - rozsáhlé obytné soubory, které byly budovány na okrajích měst v druhé polovině 20. století
 +    * –E periferní zóna - za hranicí kompaktního města, reprezentována méně kompaktní zástavbou: typické je prolínání původní venkovské zástavby se stavbami typickými pro suburbanizaci (továrny, sklady, rekreace, zemědělství, technická infrastruktura)
 +  * Ouředníček (2008)
 +    * historické centrum
 +    * vnitřní město
 +    * vnější město
 +  *  Sýkora (1999)
 +    * 1) historické centrum
 +    * 2) vnitřní město
 +    * 3) pás zahradních měst
 +    * 4) pás panelových sídlišť
 +    * 5) venkovskou zónu
 +
 +===== centrum města =====
 +  * okrsek města s nejintenzivnějším komerčním využitím plochy, kde jsou soustředěny obchody, finanční a kulturní instituce a zastoupení velkých firem
 +  * obvykle nejdražší pozemky, většina plochy je využita jako kancelářské a obchodní prostory, obytná funkce je potlačena
 +  * central business district (CBD)
 +    * –srdce města, často umístěné v místě, kam směřuje městská doprava, které obsahuje nejvyšší procento obchodů a kancelářských prostor
 +    * –ceny pozemků jsou kvůli dostupnosti vysoké, a proto je země využívána co nejintenzivněji
 +  * vymezení:
 +        * jádrový okrsek města s nejintenzivnějším komerčním využitím plochy, kde jsou soustředěny obchody, finanční a kulturní instituce a zastoupení velkých firem
 +        * v centru jsou nejdražší pozemky, většina plochy je využita jako kancelářské a obchodní prostory, obytná funkce je potlačena
 +        * central business district (CBD) - srdce města, často umístěné v místě, kam směřuje městská doprava, které obsahuje nejvyšší procento obchodů a kancelářských prostor, ceny pozemků jsou kvůli dostupnosti vysoké, a proto je země využívána co nejintenzivněji
 +
 +
 +----
 +  * rodinný dům, řadovka, sídliště
 +        * sídliště:
 +            * výstavba od 50. let 20. století (do 90. let)
 +            * jen za období 1970-1980 cca 800 tis. bytů
 +            * přidělování bytů, pořadníky
 +            * nevhodná demografická struktura (pouze některé věkové kategorie – mladí lidé+děti, zaměstnanci jednoho „podniku“)
 +            * výstavba zejména v socialistických zemích, ale také v západní Evropě (Francie, Švédsko)
 +            * vyhovovala socialistické koncepci bytové výstavby a cílům řešit poválečný narůstající nedostatek bytů
 +            * nejprve symbol vyššího životního standardu
 +            * od 80. let kritika, od 90. let ukončeno, dokonce diskuse o odstranění jako v západních zemích (v ČR nereálné, proto pouze regenerace – v ČR zde bydlí cca 1/3 obyvatel)
 +            * v západních zemích ukončeno již v 70. letech, odstranění
 +      * paneláky
 +            * dům vybudovaný z prefabrikovaných panelů (Prefab v angličtině)
 +            * „konstrukční stěnový systém z prefabrikovaných panelů“
 +            * první panelové domy se objevily v Nizozemsku po 1. světové válce
 +            * vznik na zelených loukách jako „nové, idylické, socialistické bydlení“
 +            * radikální změny struktury měst
 +            * uniformní, standardizované a šablonizované
 +
 +===== sociální hledisko =====
 +  * na základě charakteristik vázaných na obyvatelstvo trvale nebo přechodně žijící ve městě
 +  * zjistitelné z terénních nebo výběrových šetření a dále potom z dat SLDB (Sčítání lidu, domů a bytů)
 +  * Nejčastější data-témata
 +    * demografický status (např. věková struktura, velikost domácností, počet dětí)
 +    * sociálně-ekonomický status (např. profesní struktura, kvalita bytového fondu, struktura příjmů a výdajů, vzdálenost a doba dojíždění)
 +    * etnický status (např. národnostní složení, etnickou homogenitu, náboženství, rozvodovost, potratovost, kriminalita)
 +  * Murdie (1969): modely se navzájem doplňují, každý zachycuje odlišnou stránku
 +  * Dimenze sociální prostorové diferenciace a jejich prostorové uspořádání:
 +    * Etnický – mozaikové
 +    * Demografický – koncentrické
 +    * Sociálně-ekonomický – sektorové
 +  * Doplněno fyzickou strukt
 +
 +===== funkční hledisko =====
 +  * na základě dělení města dle funkčního využití
 +  * sledováno pro jednotlivé stavby a pozemky
 +  * zjistitelné např. z dat z katastru nemovitostí nebo z územních plánů (ÚP a ÚAP)
 +
 +===== Základní modely zónování měst =====
 +  * Burghessův model (model koncentrických zón)
 +        * vytvořeno na základě města Chicago
 +        * pojetí města v podobě soustředných kruhů – koncentrických zón
 +        * využití se odvíjí od dopravní dostupnosti a souvisí se socioekonomickým statutem obyvatelstva, který roste se vzrůstající vzdáleností od centra
 +        * dopravní cesty v modelu směřují do centra města
 +        * –1) central business district - CBD
 +        * –2) zóna velkoobchodu a průmyslová zóna
 +        * –3) zóna přechodu (obydlí nejchudších vrstev městského obyvatelstva)
 +        * –4) zóna bydlení pracujících (starší zástavba, nižší nároky na bydlení)
 +        * –5) obytná zóna (vyšší standard bydlení pro střední třídu)
 +        * –6) zóna dojížďky (obydlí vyšší třídy s vysokými nároky na kvalitu bydlení)
 +  * Hoytův sektorový model
 +        * na základě analýzy více než 140 amerických měst
 +        * klade větší důraz na vliv komunikačních os a dopravní dostupnosti na prostorové uspořádání města
 +        * město uspořádáno do určitých oblastí – sektorů vykazující různé druhy aktivit, které mají specifické lokalizační požadavky
 +        * –1) CBD
 +        * –2) průmyslové zóny (v okolí významných dopravních tahů pro zajištění dobré dopravní dostupnosti pro průmyslovou výrobu)
 +        * –3) obytné zóny (bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy, lemují průmyslové zóny)
 +        * –4), 5) obytné zóny (bydlení pro střední a vysokopříjmové domácnosti, vzdálenějších od hluku a znečištění, v blízkosti významnějších dopravních komunikací)
 +  * Harris-Ullmanův model mnoha jader
 +        * vychází z předpokladu rozvoje několika oddělených, specializovaných a diferencovaných jader na základě rozdílné dopravní dostupnosti jednotlivých aktivit
 +        * výskyt více jader, z nichž každé má svojí specifickou funkci (průmysl, obchod, služby, sport, rekreace)
 +        * –1) CBD
 +        * –2) lehký průmysl a obchody (situovány v okolí hlavních komunikací)
 +        * –3) bydlení pro domácnosti s nižšími příjmy (lemují těžký průmysl)
 +        * –4), 5) předměstí (obytné oblasti pro střední a vyšší vrstvy obyvatel, kteří za prací dojíždějí)
 +        * –6) těžký průmysl na okraji města
 +        * –7) menší centra služeb
 +        * –8) rezidenční předměstí (suburbia)
 +        * –9) komerčně-průmyslová předměstí
 +  * Hybridní land-use model
 +        * Kombinace předchozích modelů
 +        * snaží se zahrnout z každého modelu jeho silné a pozitivní vlastnosti
 +        * W. Isard (1956)
 +        * některé aktivity ve městě jsou orientovány podél hlavních dopravních os (sektorový model)
 +        * průmyslové a komerční aktivity, se nachází v jádrech v koncentrické podobě (koncentrický model, model mnoha jader)
 +        * výsledkem je tedy překryv všech tří modelů, který kombinuje jejich základní vlastnosti
 +
 +
 ====== AVL systémy ====== ====== AVL systémy ======
 +  * ITS (Inteligent Transportation Systems
 +  * IVHS (Inteligent Vehicle Higway Systems)
 +    * systémy využívající moderní počítačové, komunikační a senzorové technologie k zlepšení výkonnosti přepravních systémů cestujících a nákladů
 +  * součinnost řidiče, vozidla a cesty, čímž se vytváří jednotný integrovaný systém pro bezpečnější a účinnější provoz
 +  * **typy ITS**
 +        * 1. systémy informací pro cestující (ATIS -Advanced Traveller Information Systems)
 +              * poskytují cestujícím informace, které se požadují proto, aby přeprava byla účinná, bezpečná, pohodlná a příjemná
 +              * poskytují se před nebo v průběhu přepravy, umožňují cestujícím ve zvýšené míře předpovídat a volit trasu i různé druhy povrchové přepravy
 +              * důležitou funkcí ATIS je informací přímo řidičům ve vozidlech, což umožňuje účinněji využít silniční síť
 +        * 2. systémy řízení vozidlového parku (AFMS -Advanced Fleet Manamegent Systems)
 +              * využívají škálu technologií ke zlepšení bezpečnosti, účinnosti, ale i kontrolu operací v rámci vozidlového parku, taktéž i pro vozidla v případě tísňových situací jako i pro poskytování služeb
 +              * Obsahují automatické monitorovací systémy pro
 +                * 2.1 automatické určování polohy vozidla (AVL-AutomaticVehicleLocation)
 +                    * a) pozemní systémy
 +                      * autonomní(nepotřebují další zařízení kromě palubního vybavení)
 +                            * a) systémy výpočtové navigace
 +                              * sledování vozidla od známé počáteční polohy
 +                              * poloha je daná souřadnicemi
 +                            * b) systémy výpočtové navigace porovnávající mapu
 +                              * pohyb vozidel je přesně definovaný na silniční síť
 +                              * pohyb vozidla je porovnáván s matematicky přesně vyjádřenou trasou
 +                            * c) inerční systémy
 +                              * měření zrychlení vozidla vzhledem k inerčnímu prostoru
 +                              * měřeno akcelerometry
 +                      * neautonomní (kromě palubního vybavení potřebují další externí zařízení, například radiomaják)
 +                            * a) Polohové systémy využívající při komunikaci majáky
 +                              * majáky v blízkosti komunikací umožňují určovat polohu vozidla pomocí kódovaných signálů
 +                              * systém přijímá a ukládá kód polohy ve chvíli, kdy vozidlo míjí maják
 +                              * polohau posledního majáku a ujetá vzdálenost, se automaticky vysílají radiem do centrálního počítače
 +                            * b) Hyperbolické polohové systémy
 +                              * vletecké a námořní navigaci
 +                              * impulzovéa fázové
 +                              * LORAN-C a OMEGA
 +                    * b) satelitní systémy
 +                          * nejvyužívanější systémy měřící vzdálenosti mezi satelity a vozidly
 +                          * NAVSTAR/GPS, GLONASS, Galileo
 +                          * tři segmenty: kosmický, řídící a uživatelský
 +                          * různorodá přesnost
 +                  * **automatické sledování vozidel**
 +                      * používá se zejména ve firmách s větším vozovým parkem
 +                      * Hlavní důvod je zabezpečení vozidel
 +                      * Základní princip
 +                        * GPS lokátor, zabudovaný ve vozidle, snímá v pravidelných intervalech polohu auta pomocí GPS přijímače
 +                        * Poloha je odesílána přes GPRS modem na určitý server, který tato data zpracuje
 +                        * Na serveru je možné data stahovat a vizualizovat
 +                      * Základní typy
 +                        * monitorovací GPS systémy
 +                        * zabezpečovací (střežící) GPS systémy
 +                        * hybridní GPS systémy (monitorovací i zabezpečovací)
 +                      * Monitorovací systémy
 +                        * zaměřeny na sledování polohy, rychlosti a úzce specifikovaných parametrů provozu vozidel (např. teplota, typ jízdy soukromá/služební, identifikace přihlášeného řidiče vozidla)
 +                      * Zabezpečovací systémy
 +                        * jsou schopné připojit k jednotce GPS i bezpečnostní prvky jako autoalarm, čidla pro detekci pohybu, spínače pro signalizaci otevření nákladového prostoru, zapojení imobilizačních prvků (vypnutí startéru, palivového čerpadla apod.)
 +                      * pokročilé zabezpečovací GPS jednotky jsou vybaveny i rádiovým vysokofrekvenčním dohledáváním vozidla
 +                      * eCALL
 +                        * Celoevropský systém
 +                        * Od r. 2018 bude povinně montován do nových vozidel
 +                        * Využití linky 112
 +                          * Manuální odeslání signálu (následně automatická komunikace)
 +                          * Automatické odeslání signálu při nehodě (aktivace airbagu) –do 17 s (následně zpětné volání do vozidla)
 +                          * Následuje vyslání příslušných záchranných jednotek
 +                          * Předání infodo systému JSDI (Jednotný systém dopravních informací)
 +                          * Odesílání MSD (Minimum set ofData) -standardizováno
 +                          * Souřadnice, VIN vozidla, směr jízdy před nehodou
 +                          * https://www.youtube.com/watch?v=A3c4--CFsA0
 +                * 2.2 automatické monitorováno vozidel (AVM)
 +                  * kombinací ucelených systémů s různými zařízeními, které jsou na vozidle
 +                  * Elektronické tachografy
 +                    * určený k identifikaci času řidiče, rychlosti jízdy, vzdálenosti a provozu vozidla
 +                    * informace je zaznamenaná na speciálním schematu
 +                  * Taxametry
 +                    * vyvinuty na výpočet kilometrovného v taxících
 +                    * jsou schopné monitorovat vzdálenost, čas, rychlost, spotřebu paliva, otáčky motoru a jiné provozní parametry
 +                  * Palubní počítače
 +                    * shromažďování vnitřních údajů o vozidle, které zaznamenávají do paměti pro následnou analýzu a přehled
 +                    * kilometrové a rychlostní údaje, teploty oleje, motoru, vody atd.
 +                    * přetočení motoru, nadměrná rychlost, nežádoucí zásahy do vozidla atd
 +                    * Nejznámější současně používané elektronické systémy jsou:
 +                  * antiblokovací systémy, regulace prokluzování kol, ovládání retardérů, řazení rychlostních stupňů, řízení palivových systémů, regulace pérování a tlumení pérování, řízení
 +                * 2.3 identifikaci(AVI -AutomaticVehicleIdentification)
 +                * 2.4 klasifikaci(AVC -AutomaticVehicleClassification)
 +                  * i 2.3 !!!
 +                  * technika, která identifikuje a klasifikuje vozidla procházející specifickými body např. na dálnici
 +                  * nevyžaduje součinnost ze strany řidiče nebo pozorovatele
 +                  * nízká cena, snadná instalace a především spolehlivost
 +                  * např. automatizované čtení poznávacích značek slouží pro jednoznačnou identifikaci vozidel
 +                * 2.5 vážení za pohybu (WIM -Weigh-In-Motion)
 +                  * a) Systémy s ohýbající se deskou
 +                    * plech vysoké odolnosti, který je možno použít pro dynamické vážení při vysoké rychlosti, pokud se umístí do prohlubně
 +                  * b) Hluboké váhy
 +                    * systémy hluboké prohlubně se dvěmi pravoúhlými vážícími plošinami uloženými na společných betonových základech
 +        * 3. systémy řízení dopravy (ATMS -Advanced Traffic Manamegent Systems)
 +              * např. kontrolní systémy k optimalizaci dopravního proudu na městských okruzích, na dálnicích, v síti MHD
 +              * integrace všech podsystémů dopravní kontroly (např. signalizační, dálniční a tranzitní kontrolní systémy) a poskytnutí dynamické kontroly v reálném čase tak, aby odpovídala měnícím se dopravním podmínkám
 +              * monitorování pohybu vozidel, automatické inkasování mýtného a parkovného
 +              * **Preference MHD & inteligentní zastávky**
 +                    * činnost směřující ke zvýšení rychlosti, plynulosti a tím i atraktivity hromadné osobní dopravy oproti dopravě individuální, zejména automobilové
 +                    * Způsoby preference
 +                      * zřizování úseků tramvajových drah nebo autobusových pásů
 +                      * oddělování pásů od vozovky zvýšením (obrubníkem)
 +                      * upřednostnění tramvají legislativní úpravou
 +                      * upřednostnění pomocí světelných signalizačních zařízení
 +                    * absolutní preferencí
 +                    * částečnou preferencí
 +                    * OLOMOUC: 
 +                        * spuštěna počátkem roku 2006
 +                        * financováno z velké části z fondů Evropské unie
 +                        * 51 označníků na 21 zastávkách MHD
 +                        * 35 křižovatek vybaveno systémem dynamického řízení
 +                        * křižovatky dokáží upřednostnit zpožděná vozidla MHD před ostatními účastníky silničního provozu
 +                        * ve vozovce jsou navíc položeny tzv. indukční smyčky, které registrují čekající vozidla
 +                        * pokud indukční smyčka žádné vozidlo nezaznamená, ve většině případů řídící systém v tomto směru nespustí signál "volno" a upřednostní jiné směry
 +                        * inteligentní zastávky
 +                          * všechny vozy jsou vybaveny radiomodemem, který při zavření dveří vyšle signál o odbavení zastávky označníku na této zastávce
 +                          * po přijetí signálu o odbavení zastávky se na displeji právě odbavené zastávky vymaže daný spoj
 +                          * označník následně předá informaci dalším inteligentním zastávkám na trase linky, kde se případně aktualizuje čas odjezdu
 +                        * "neinteligentní" zastávky
 +                          * radiomodempo odbavení zastávky vydá signál na tzv. centrální bod, který je umístěn na Svatém Kopečku
 +                          * centrální bod pak odešle informaci o odbavení zastávky dalším inteligentním zastávkám na trase linky
 +              * **Mýtný systém v ČR**
 +                    * mikrovlnný systém je založen na detekci průjezdu vozidla spalubní jednotkou (OBU)pod mýtnou bránou
 +                    * cca 200 kontrolních mýtných brán
 +                    * automatické porovnání a vyhodnocení skutečných parametrů vozidla súdaji vjeho palubní jednotce
 +                    * využití také pro sledování dopravního proudu a detekci kolon
 +                    * jednotný systém dopravních informací pro ČRa systém elektronického mýta jsou úzce propojeny
 +                    * Vybudováno a spravováno fimouKapsch
 +        * 4. systémy kontroly vozidel (AVCS -Advanced Vehicle Control Systems)
 +              * pomůcky řidiče jako adaptivní kontrolu, varování před překážkou a smykem
 +              * výkonné monitorování vozidlo-řidič
 +              * přínose pro bezpečné vedení vozidla
 +              * např. automatické brždění, adaptivní tempomat, kontrola jízdních pruhů -vibrace do volantu
 +              * rozpoznání únavy řidiče, sledování dopravních značek, parkovací asistent
 +        * 5. systémy pojízdných cestovních zařízení (AMSS -Advanced Mobile Support Systems)
 +              * pomocné systémy jako například pojízdný úřad nebo systémy zábavy a vzdělávání při setrvání ve vozidle
 +              * systémy pro speciální účely, které vyžadují starší a zdravotně postižení cestující
 +              * **NDIC**
 +                    * Národní dopravní informační centrum
 +                    * centrální operační pracoviště s nepřetržitým provozem pro správu Jednotného systému dopravních informací pro ČR (JSDI)
 +                    * Cílem je sledovat vývoj dopravní situace a aktualizovat a ověřovat data a distribuovat dopravní informace
 +                    * Činnost
 +                      * sběr, třídění a ověřování dopravních informací týkajících se silniční dopravy
 +                      * zpracování a šíření informace z desítek různých zdrojů
 +                      * dopravní zpravodajství rádií a televizí, online mapové aplikace, systém RDS-TMC
 +                    * zdroje:
 +                      * Složky (IZS): Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, zdravotnická záchranná služba
 +                      * Správci komunikací všech kategorií, střediska technické údržby
 +                      * Silniční správní úřady všech úrovní
 +                      * Obecní a městské policie
 +                      * Celní správa
 +                      * Český hydrometeorologický ústav
 +                      * Vlastníci, správci a provozovatelé inženýrských sítí
 +                      * Přepravci nadměrných a nebezpečných nákladů
 +                    * Využity elematické systémy
 +                      * Dohledový kamerový systém -více než 230 kamer
 +                      * Detekce intenzity dopravy -cca 200 detektorů
 +                      * Systém sčítání dopravy, detekce kolon a sledování dopravního proudu
 +                      * Detekce jízdy vozidel v protisměru
 +                      * Silniční meteorologický systém -cca 275 meteohlásek
 +                      * Systém elektronického mýta
 +                      * Systém liniového řízení provozu SOKP
 +                      * Řídicí systémy tunelů, Dopravních informační centra měst
 +            * **JSDI**
 +                * projekt MDČR, MVČR, ŘSD ČR a řady dalších organizací
 +                * prostředí pro sběr, zpracování, sdílení, distribuci a publikaci dopravních informací a dopravních dat o aktuální dopravní situaci a informací o pozemních komunikacích
 +                * Hlavním cílem je informační podpora procesů pro
 +                * zajištění průjezdnosti a sjízdnosti sítě pozemních komunikací
 +                * zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu prostřednictvím vytvoření spolehlivého, funkčního, efektivního a bezpečného systému v silniční dopravě
 +                * Vedlejší cíle
 +                      * Zajistit průběžný, nepřetržitý sběr dopravních informací a dopravních dat o aktuální dopravní situaci
 +                      * Zabezpečit, vzájemnou koordinaci postupů a procesů při bezprostředním řešení a odstraňování následků omezujících jevů nebo událostí (např. dopravní nehody, opravy a údržba, atd.)
 +                      * Řízení dopravy v místě nebo úseku prostřednictvím instalovaných telematických aplikací
 +                      * Zajištění podpory procesů při řešení omezujících událostí (např. optimalizace plánů zimní údržby)
 +            * **RDS-TMC**
 +                  * Radiodata system-TrafficMessageChanel
 +                  * zobrazuje aktuální dopravní informace v mapě navigačního přístroje přímo ve vozidle v průběhu cesty
 +                  * řidič je tak prakticky okamžitě informován o všech závažných událostech, které se na jeho trase momentálně vyskytují
 +                  * předáváno v zakódované podobě (TMC) prostřednictvím neslyšitelného datového kanálu (RDS), který je přenášen v rámci modulace FM vysílání konkrétní rozhlasové stanice (v ČR je to ČRo3)
 +                  * informace jsou kódovány v mezinárodním protokolu Alert-C, který je jazykově nezávislý
 +                  * provozováno ve většině zemí Evropy
 +                  * Informace o vzniku dopravní nehody se prostřednictvím tísňového volání na linky IZS (Policie ČR –158, HZS ČR –150, zdravotnická záchranka –155) nebo prostřednictvím linky řidičů ŘSD ČRdostává bezodkladně naNárodní dopravní informační centrum
 +                  * informace je zpracována a ihned zařazena do vysílání služby RDS-TMC společně sostatními vysílanýmidopravními informacemi
 +
 +            * **alert-c**
 +                  * Mezinárodní protokolu pro přenos kódovaných dopravních informací
 +                  * poloha vzhledem k silniční síti
 +                  * poloha vzhledem k Lokalizační Databázi
 +                  * událost podle číselníku Alert-C
 +                  * doba trvání události
 +                  * obsahuje seznam 2048 předdefinovaných frází, které mohou být přijímačem přeloženy do různých jazyků
 +                  * národní lokalizační tabulky spravovány na celostátní úrovni
 +                  * integrováno do map v navigačních přístrojích
 +                  * V ČR řeší CEDA
 ====== geokódování, segmentace, referencování ====== ====== geokódování, segmentace, referencování ======
 +  * Cílem je určit přímou lokalizaci objektů (souřadnice), které jsou lokalizovány pouze nepřímo (adresou), něco jako nepřímé georeferencování
 +  * Nutně potřebuju data z daného území kde je přímá i nepřímá lokalizace
 +  * Databázovým záznamům se přiřadí souřadnice, pomocí kterých se záznam umístí do mapy Geotag = přiřadí obrázku informaci o poloze a čase, telefon to má
 +  * Georeferencování = proces, při kterém je známa absolutně poloha alespoň jednoho bodu (prej 4) Dopředné / Zpětné (reverzní): ze souřadnic chci neprostorové souřadnice -> lokalitě je přiřazen nejbližší adresní bod, číslo popisné, město, stát, …
 +  * Proces geokódování: vstup původních adres -> parsování adres -> tvorba vícenásobné reprezentace adres -> výběr (tvorba) adresního lokátoru -> ohodnocení každé z potenciálních shod -> filtrování
 +  * seznamu kandidátů -> nalezení kandidáta s největší shodou -> propojení kandidáta s grafikou Např. proces generování vstupních dat pro síťové analýzy
 +  * Pokročilá analýza volného textu -> parsování
 +  * Dříve to byla pouze situace, kdy není k dispozici bodová vrstva, ale pouze liniová vrstva ulic s rozsahy domovních čísel v jednotlivých částech ulice a dovolují připojit zadané adresy -> poloha se
 +  * pak určuje interpolací mezi krajními adresami
 +  * Porovnávání hledaných a referenčních adres: potenciální kandidáti -> je jim přiřazeno skóre o tom, jak jsou si podobní -> pak se to uloží do „souboru všech případů pro porovnání“
 +  * Parametry ArcGis: hlásková citlivost, minimální skóre pro určení kandidátů, minimální
 +
 +  * porovnávací skóre pro výběr správného protějšku
 +  * API MAPY.CZ: služba vrací XML se z.š. a z.d. + vrací seznam firem které se na adrese nacházejí (placená reklama), žádná schopnost aproximace (neberou překlepy), bezplatné i pro komerční účely GOOGLE MAPS GEOCODING API: vrací JSON nebo XML se souřadnicemi ve WGS84 + identifikovatelné segmenty ulice, administrativní jednotky, ZIP code, bere adresy dle národní poštovní služby, dá se to implementovat do R, možné použití jenom ve spojení s Google Map a bez zobrazení výsledků v mapě je to zakázáno
 +  * Nominatim od OpenStreet Map, Excel Geocoding Tool (je nutný klíč Bing Maps Key, princip makra v excelu)
 +==== Lineární referencování ====
 +  * kilometráž vypovídá více o poloze než znalost souřadnic (dopravní nehody, staničení vodních toků, inženýrských sítí, …)
 +  * pracuje s informace o tom jak je daný liniový prvek dlouhý, v jaké části linie se nacházíme
 +  * pro vytvoření takovýchto liniových prvků se používá metoda lineárního referencování, která ukládá geografickou polohu nepřímým způsobem
 +  * součástí je dynamická segmentace -přiřazuje danému úseku linie určité vlastnosti
 +  * pracuje s liniovými daty -upravuje tak, aby bylo možno pracovat s vytvořenou kilometráží –staničení
 +  * edílnou součástí lineárního referencování je dynamická segmentace
 +    * do základních liniových dat vnáší atributovou složku (povrch komunikace, nehody, počet jízdních pruhů, atd.).
 +  * Hlavním principem je vytvoření nové datové vrstvy –trasy–do které je přidána informace o vzdálenosti (M –measure)
 +    * Může být také čas nebo jiné jednotky
 +  * Trasa je linie, která je v každém bodě, určená zeměpisnými souřadnicemi X, Y -zároveň obsahuje informaci o vzdálenosti M
 +  * Každá linie musí být jednoznačná, 1 linie = 1 trasa
 +  * souběžné vedení linií (např. sinice č.35 a 13, souběh tras MHD)
 +  * nutné vytvořit síť, ve které na sobě může ležet i několik probíhajících linií -každá je však atributově jednoznačně určena
 +  * Geometrielinie -jednolitá ale i složena z více částí
 +    * může být modelována smyčkami, větvením nebo 180°otočkami
 +  * Do výpočtu trasy ve většině případech vstupují známé hodnoty –staničení
 +  * automatické propočítání trasyod zadaného počátku –bez znalosti staničení
 +  * vychází se z nulových hodnot M na linii (označení NaN)
 +  * vzdálenosti mohou narůstat lineárněnebo umělenebo mohou být hodnoty vynechány
 +  * Díky vypočítaným hodnotám lze lokalizovatna trase jakýkoli bod(nehoda na x-tém kilometru) nebo část linie
 +  * **počáteční priorita**:
 +        * Při vzniku bez jakékoli znalosti staničení je nutné zvolit počátek –počáteční priorita(Levý horní, levý dolní, pravý horní, pravý dolní roh)
 +        * Pokud máme naměřené body, staničení, např. pomocí GPS, lze využít tzv. kalibraci trasy
 +          * lze využít i na již automaticky vypočtené trasy, dochází ke zpřesnění
 +        * body použité pro zpřesnění výpočtu nemusí na linii ležet
 +  * **dynamická segmentace**
 +        * Přináší rozšířené možnostivyužití lineárního referencování
 +        * Rozšiřujetrasu o události, které se k ní vztahují
 +        * Události
 +          * bodové (dopravní nehody)
 +          * liniové (rychlost na silnicích)
 +        * Výhoda dynamické segmentace
 +        * možnost využití více událostí, které se vztahují k jednomu místu, relace 1:N
 +        * Události jsou vždy určeny staničením (kilometráží, časem...)
 +        * možnost využívat velké databáze –atributy
 +        * Výsledkemdynamického procesu segmentace je dynamická vlastnost třídy
 +        * proces výpočtu polohy událostí pomocí systému lineárního referencování
 +        * Linie nemusí být rozdělena ale geometrie i atributy jsou je dle potřeby dynamicky segmentovány
 +        * může být spojeno více atributů nezávisle na tom, kde segment končí a začíná
 +        * nutné znát základní údaje, které jsou uloženy v tabulce spolu s ostatními daty
 +        * Potřebujeme znát unikátní identifikátor trasy(číslo silnice, železnice,...) a staničení, kterého se daná událost týká)
 +        * Tabulka událostí
 +          * obsahuje informace o kvalitě a základních vlastnostech linie (typ dlažby, stav chodníku, šířka,...
 +        * Dynamická funkce vrstvy se chová stejně jako všechny ostatní vrstvy
 +        * Atributové indexy-indexy zvyšující rychlost načítání a vyhledávání ve velkém počtu záznamů.
 +        * využití:
 +              * Pasportizace technických objektů z oblasti komunikací (chodníky, povrchy vozovek...)
 +              * Reprezentace nehody na komunikační síti
 +                * Záchranáři, policie, železnice
 +              * Pasportizace objektů na říčních tocích
 +              * Modelování distribučních sítí
 +        * analýzy:
 +              * překryvné události
 +                    * dochází k logickému sjednocení nebo průniku dvou tabulek událostí
 +                    * vytvoří se nová tabulka se všemi možnostmi propojení
 +                    * Jedná se o negeometrické zpracování
 +                    * Lze kombinovat jak liniová tak i bodová témata
 +                    * Na takto vzniklé vrstvy lze aplikovat poměrně složité dotazy
 +                    * takto vytvořené tabulky je možné připojit pomocí dynamické
 +              * sloučení události na trasách
 +                    * odstraní redundantní informace z tabulky, tím že je sloučí –pokud to je možné
 +                    * rozdělení tabulky která obsahuje více informací
 +              * transformaci události
 +                    * transformace hodnot M události z jedné třídy trasy do druhé
 +                    * Třídy tras mohou mít různé jednotky souřadnice M (např. čas, délku)
 +                    * Vytvoří se nová tabulka a vypočítají se nové hodnoty
 +              * umístění prvků podél tras
 +                    * vytvoří tabulku bodových (liniových) událostí z bodových prvků (z průsečíků trasy s hranicemi polygonů)
 +                    * Zachovává atributy bodů (polygonů)
 +                    * U bodu lze přidat pole se vzdáleností bodu od trasy
 +              * jsou vhodné pro zobrazování více prvků –atributů v jednom místě
 +              * Pracuje se převážně s tabulkami -atributy, které se následně prováží s trasou
 ====== síťové analýzy ====== ====== síťové analýzy ======
 +  * http://po.licka.cz/teorie_grafu
 +  * **Síť** = soubor liniových objektů, přes které proudí zdroje, 2D nebo 3D
 +        * Konečný, souvislý, orientovaný, acyklický, hranově nebo uzlově ohodnocený graf
 +  * **Charakteristiky linie**: délka, směr, konektivita (spojuje dva body)
 +  * **Sítě**: nezorientované (se smyčkami nebo bez), orientované (se smyčkami nebo bez)
 +  * Uzel (vrchol), hrana, smyčka, otevřený a uzavřený graf
 +
 +  * **Komponenty síťových analýz**: soubor zdrojů (materiály, které se mají v síti přesunovat), jedna nebo více lokalit (kde se zdroje nachází), jedna nebo více cílových lokalit, soustava podmínek (definují propojení sítě mezi uzly)
 +  * **Multimodální síť**: skládá se z více liniových vrstev (linky MHD a metra)
 +  * **Uzlová pravidla**: jestli můžu odbočit, otáčení v daném uzlu, cena průchodu uzlu (odbočení trvá dýl)
 +  * **Hranová pravidla**: ohodnocení hrany (třeba ve směru/proti směru linie)
 +  * **Impedance** (odpor proti pohybu hranou nebo uzlem)
 +  * Mimoúrovňové křížení (neplanární uzel), planární uzel (topologické pravidlo konektivity)
 +  * **Topologicky čistá síť**: linie se protínaj pouze ve svých koncových bodech, křížení linií mimo tyto body není dovoleno, určení směru pohybu po linii
 +
 +==== Modelování zatížení sítě ====
 +
 +  * Rozbor dopravní situace v případě uzavření některé komunikace, pohyb plynu na základě vlastností (průřez, sklon, kvalita povrchu)
 +  * Vyžaduje identifikaci = sledování proudění přes propojení sítě 
 +  * Např. všechny odběratele vody ovlivněné přerušením rozvodné sítě
 +  * Po směru i proti směru
 +
 +==== Hledání optimálních tras ====
 +  * Od počátečního ke koncovému uživateli
 +  * **Optimální trasa** (nejkratší trasa přesunu, pro ISZS, trasa přesunu s minimálním oceněním – Dijkstrův algoritmus) / **Optimální okružní trasa** (problém obchodního cestujícího, čínského listonoše)
 +
 +==== Strom minimálního napětí (minimální kostra grafu?) ====
 +   * Síť která vyhovuje třem kritériím: spojuje všechny uzly minimálním počtem spojů, kořen každého stromu je umístěn v jednom z uzlů v síti, vzdálenost mezi každým uzlem a kořenem je minimální
 +   * Kruskalův algoritmus: začnu tou nejmenší a postupně jedu -> pokud vznikne kružnice, tak hranu nechci
 +   * Mám odběrná místa na elektřinu a chci je propojit s použitím nejmenšího počtu drátů
 +
 +==== Rozdělování – alokace zdrojů ====
 +  * Definice center v síti které mají kapacity (děti ve škole, kapacita nemocnic), záchranky ČR
 +  * Modeluje, jak lidi přecházejí přes síť, aby se k tomu dostali
 +  * Výsledek = plochy obslužné každým zařízením / určí polohu spotřebitele a současně k nim přidělí i spotřebitele
 +  * **Lokační**: jak optimálně objekty rozmístit (lokalizace – určení polohy objektů) / **Alokační** (přiřazení spotřebitelů k jednotlivým zdrojům – zásobování)
 +
 ====== geomarketing ====== ====== geomarketing ======
 +  * obchod = prodej
 +  * marketing = rozhodnutí
 +    * podporující prodej, využívá GIS jako podporu
 +  * geomarketing = integrace geografické inteligence do všech marketingových aspektů, včetně prodeje a distribuce.
 +  * **segmentace**
 +        * Proces rozdělení zákazníků do jednotlivých skupin na základě demografických ukazatelů a geografické polohy
 +        * Data
 +          * adresy objektů, určené s různou přesností (adresný bod, sídlo typu obec, město nebo jiná část územního celku).
 +        * shluková analýza
 +          * pro určení skupin, které mají uvnitř skupiny co největší homogennost, přičemž mezi skupinami existuje co největší heterogennost
 +  * targeting (cílení)
 +        * Navazující krok po segmentaci
 +        * výběr nejvhodnějších segmentů při zohlednění strategických záměrů organizace a výsledků procesu hodnocení dalších faktorů trhu, které určují přitažlivost každého segmentu:
 +          * působení konkurence v segmentu
 +          * potenciál segmentu,
 +          * vyjednávací síla segmentu, případně dodavatelů segmentu
 +          * existence substitutů daného produktu v segmentu
 +          * dostupnost segmentu
 +        * Využití multikriteriální analýzy, doplněné o řešení úloh lokačního charakteru
 +  * market intelligence (MI)
 +        * standardizovaný systém sběru dat a jejich komplexní analýza zaměřená primárně na budoucnost
 +        * rozčlenění trhu do 5 C:
 +          * Company(společnost)
 +          * Competitors(konkurenti)
 +          * Clients(klienti)
 +          * Customers(zákazníci)
 +          * Context(kontext)
 +        * výstupem je implementace získaných poznatků do praxe
 +        * parametry produktu je pak možné nastavit tak, aby bylo dosaženo optimálního poměru mezi náklady na produkt, cenou produktu pro konečné uživatele a objemem prodeje
 +  * **direct mail**
 +        * součástí direct marketingu (přímého marketingu)
 +        * jedná se o jakýkoliv propagační materiál zaslaný prostřednictvím pošty nebo jiné distribuční sítě přímo osobě, které chce prodejce nabídnout svůj produkt
 +        * Doručováno pomocí letáku, dopisu, pohlednice, katalogu, ceníku, atd.
 +        * Distribuce
 +          * Adresná distribuce -určeno přímo adresátovi a materiál obsahuje adresu adresáta a většinou i oslovení v dopise bývá přímo personifikováno
 +          * Neadresná distribuce -určen širokému spektru zákazníků, neoslovuje se napřímo (např. leták)
 +    * **geomarketing**
 +          * plánování, koordinacea kontrolazákazníkovy orientované marketingové aktivity pomocí GISs použitím metod, které pracují s prostorovými souvislostmi zkoumaných údajů a které je analyzují a znázorňují
 +          * má vliv na rozvoj obchodu, vzbuzení poptávky, zasahuje do výrobku, jeho ceny, propagace i distribuce
 +          * 4P–marketingovýmix
 +            * Výrobek:uspokojuje potřeby zákazníka
 +            * Cena:hodnota výrobku pro zákazníka
 +            * Propagace:nejviditelnější částmarketingového mixu
 +            * Distribuce:přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi
 +    * **Teorie centrálních míst**
 +          * základní předpoklady:
 +            * prostor, ve kterém se nachází osídlení, je  homogenní se stejnou mírou dopravní dostupnosti v každém bodě
 +            * populace je v prostoru rozmístěná rovnoměrně
 +            * centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí
 +            * spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost, mají stejný příjem a stejné požadavky na služby
 +            * poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co největší možnou oblast trhu
 +    * **Ekonomický práh efektivnosti**
 +          * každé město má své zázemí a je tedy střediskem určitéh prostoru (centrálním místem)
 +          * centrum by mělo být lokalizováno přibližně v geometrickém
 +středu oblasti
 +          * malá sídla (centra nižšího řádu) produkují pouze omezený sortiment zboží a mají menší zázemí (spádovou oblast)
 +          * pro získání chybějícího zboží musí obyvatelé využívat mnohem vzdálenější centra (centra vyššího řádu)
 +          * význam centra se hodnotí podle tzv. centrality, tedy dle rozsahu poskytovaných služeb nebo zboží, podle kterého se určí hierarchie centrálních míst
 +          * čím častější je potřeba daného zboží, tím bližší je centrum jeho poskytování a tím nižšího řádu město je
 +    * **Sféry vlivu (obslužné zóny)**
 +          * kolem každého centra
 +          * ovlivněno časovou dostupností a dopravními náklady
 +          * souvisí stzv. dosahem služby a s ekonomickým prahem efektivnosti
 +          * Prah efektivnosti
 +            * počet obsloužených obyvatel, který určuje, zda je dané centrum ziskové nebo naopak ztrátové
 +          * Dosah (horní hranice dosahu)
 +            * označuje maximální vzdálenost, kterou jsou lidé ochotni cestovat za danou službou a za kterou již nebude výhodné nakupovat
 +    * **Izotropní x anizotropní prostředí**
 +          * ideální homogenní (izotropního) prostředí prakticky neexistuje
 +          * vliv celé řady faktorů na tvar obslužných zón
 +          * snaha zachovat výhodný hexagonální tvar
 +          * v GIS obvykle označeno jako „Thiessenovy polygony“
 +          * •mnoho dalších způsobů vymezování spádových zón
 +    * **Tržní princip (K-3 hierarchie)**
 +          * centrální místa stejného řádu jsou stejně vzdálena od šesti dalších centrálních míst sousedních zón, mají přibližně stejnou velikost a obsluhují přibližně stejně velké oblasti, které mají tvar hexagonu
 +          * centra nižšího řádu leží uprostřed mezi třemi sousedními centry vyššího řádu v bodech, kde se stýkají jejich zázemí
 +          * každé centrum vyššího řádu zahrnuje všechny funkce center nižších úrovní
 +          * každé centrum vyšší velikosti obsluhuje 3xvětší území než centrum o řád nižší
 +          * **Dopravní princip**
 +                * při umisťování center nižšího řádu bude upřednostňována poloha na dopravních spojnicích stávajících center, a proto vzniknou centra nižšího řádu vždy uprostřed mezi dvěma sousedními centry (K -4 síť)
 +          * **Administrativní princip**
 +                * centra nižšího stupně budou vytvářena tak, aby celé jejich zázemí leželo v zázemí centra vyššího řádu (K -7 síť)
 +    * **Löschova teorie**
 +          * zachoval hexagonální síť, postupoval od sídel s nejnižší hierarchií k sídlům na nejvyšší úrovni
 +          * pro různé druhy zboží a služeb model využívá různě velké sítě, sítě jsou přes sebe překládány do uspořádané podoby
 +          * každé centrální místo vyšší hierarchienemusí nabízet všechny služby jako místo na nižším stupni
 +          * dochází tedy ke specializaci a rozdílu ve struktuře produkce a nabídky
 +          * výsledkem je struktura s jedním společným dominantním centrem, z něhož vychází prostorové výseče s různým počtem center nižších řádů
 +    * **Generování spádových obvodů v ArcGIS**
 +          * Buffer –vzdálenostní zóny
 +            * kružnice o daném poloměru
 +            * pro volné prostory bez komunikací a vodních toků
 +          * Zóny vyrovnané konkurence (Thiessen/Voronoi polygony)
 +            * plochy vlivu kolem každého ze stupních bodů
 +            * všechna místa vpolygonu mají blíže ke vstupnímu bodu uvnitř polygonu než ke kterémukoliv jinému vstupnímu bodu
 +          * Síťové analýzy vsilniční síti
 +            * obslužné plochy na základě skutečné dostupnosti vsilniční síti
 +    * **Data pro geomarketing**
 +          * Geografická data –podkladová data
 +          * Geomarketingová –statistická, tematická data
 +          * databáze: Relevantní a kvalitní data,Dotazníková šetření,Klientské databáze,ČSÚ–data ze SLDBAdresní body –ÚIR-ADR,Hranice administrativních jednotek –ZSJ, katastry, obce, ORP, …
 +          * **Geomarketingová data**
 +                * PRŮZKUM TRHU
 +                  * Agenturní –pravidelné, průběžné informace o prodeji, nákupu, distribuci.
 +                  * Kvantitativní –osobní rozhovory, dotazníky.
 +                  * Kvalitativní –skupinové rozhovory, projekční techniky.
 +                * KLIENTSKÉ DATABÁZE
 +                  * Účetní software
 +                  * Pokladnovýsystém –zaznamenání PSČ zákazníka
 +                  * Věrnostní systém –automatický, plynulý sběr dat
 +                * KOMERČNÍ DATABÁZE
 +                  * Databáze firem
 +                  * Údaje Statistického úřadu ČR
 +                  * Jiné specializované databáze –UIR-ADR
 +          * využití geomarketingu
 +                * operativní využití pro každodenní uplatnění ve firmě
 +                * taktické využití a podpora managamentu při rozhodování, vyhodnocování a plánování střednědobých projektů
 +                * strategické využití pro sledování trhu, kontrola strategických oblastí
 +                * analýza konkurence, analýza potenciálních zákazníků
 +                * predikce potřeb zákazníků
 +                * rozmístění reklamních billboardů na základě statistických dat
 +                * vyhodnocování prodeje produktů na daném teritoriu
 +                * plánování direct marketingové a marketingové akce
 +                * efektivní řízení obchodních zástupců
 +                * vyhodnocování spádovosti zákazníků
 +                * plánování a vyhodnocování plošné distribuce letáků apod
 +                * analýzy trhu: Analýzy trhuDemografické analýzy,Socioekonomické analýzy,Analýzy zákazníků,Analýzy konkurence,Plánování rozšíření obchodních aktivit,Analýzy ekonomického potenciálu území,Analýzy obchodní sítě,Analýzy logistiky a rozvozů zboží,Lokalizace nových pobočekAnalýza a lokalizace spádových oblastí,Analýza distribučních zón
 +                * analýza trhu: porozuměním trhu a potenciálním zákazníkům vdané oblasti pro správné využití svých produktů, řeší otázky nabídky bank,(finanční produkty, služby,zákaznické služby n,pobočkách či pomocí ATM) a poptávky –zákazníka, využití geo-demografických analýz
 +                * analýza zákazníků: hlavním úkolem je lokalizace zákazníků a zjištění jejich charakteristik (rozdělení trhu, klasifikace obytných zón), využití socio-demografických informací, využití lokační/alokační analýzy
 +                * analýza konkurence: lokalizace konkurence a vyhodnocení jejich obslužných zóny, vyhodnocení typu zákazníků, zjištění potenciálních slabých místa (ve smyslu slabé obslužnosti vprostoru)
 +                * Podpora rozhodování při plánování: testování různých scénářů možného vývoje trhu po zavedení pobočky (tzv. „whatifscenario“), modelování uzavření nebo otevření poboček, sledování interakce mezi land use, možnostech infrastruktury a vzdáleností (např. od železnice, zdrojů vody, hlavní silnice, apod.) a ekonomického růstu
 +                * Sledování majetku (asset & facility management): real-time mapování (sledování aktuálního stavu bankomatů, řízení doplňování bankomatů nebo jejich oprava vpřípadě závady), odhadování pohybu peněz, predikce logistiky, sledování posádky, která převáží peníze zpobočky či kbankomatu, plánování tras -síťové analýzy
 +                * Analýza obchodních dat: Analýza pomocí jednoduché vizualizace nebo pomocí statistických metod, Analýzy:prodeje, obratu, hustoty obyvatel, kupní síly apod)
 +                * Zobrazení potenciálu území/ míry výtěžnosti území: Zjištění potenciálu řešeného území ve vztahu k obchodním datům, "Portfolio analysis"-porovnání dat v regionálním kontextu, odhalování slabých míst, Penetrace x potenciál
 +
 +
 +  * **Mozaika**
 +        * Geodemografickáklasifikace domácností
 +        * poskytuje komplexní marketingový obraz domácností –stávajících a potenciálních zákazníků
 +          * kdo a čím jsou, jak a kde žijí, kolik jich je
 +          * pomocí statistických metod rozděluje a popisuje české domácnosti do 11 skupin a 38 typů domácností
 +        * rozděleno do úrovně mikroregionů –sčítacích okrsků
 +        * požadavky a přání obyvatel uvnitř každého takového segmentu a z toho plynoucí následné nákupní a spotřební chování jsou podobné a rozlišitelné od potřeb a požadavků obyvatel v jiných segmentech
 +
 +  * firmy:
 +        * tnt post, t-plan, t-mapy
 +
 ====== analýzy, modelování, simulace ====== ====== analýzy, modelování, simulace ======
 +
 +==== GIT v územním plánování ====
 +  * Územní plánování je často založeno na zkušenostech a odhadech a nikoliv na výsledcích prostorových analýzy, modelování či simulací
 +    * Identifikace vhodných x nevhodných lokalit pro územní rozvoj
 +    * Zacílení rozvoje měst do nejoptimálnějších lokalit
 +    * Celulární automata, multikriteriální hodnocení, fuzzy logika, …
 +    * Modelování, simulace, prognózy vývoje, scénáře vývoje
 +    * využití:
 +          * zastavěné plochy
 +          * černá zástavba, neřízené rozrůstání města - urban sprawl
 +          * brownfields
 +          * sledování tepelných ztrát
 +          * sledování změn land-use/land cover
 +          * časová analýza rozvoje měst
 +          * tvorba 3D modelů zástavby
 +          * mapování dopravních a inženýrských sítí
 +          * vyhodnocení a predikce vývoje a funkčního využití okolní krajiny
 +          * monitoring urbanizačních procesů
 +          * monitoring a odhad rozložení obyvatelstva
 +          * vymezování prostorových struktur měst
 +          * průzkum zaniklých sídel
 +    * lidar
 +    * Pohyb obyvatelstva
 +          * Vizualizace Říma v reálném čase
 +          * Real Time Rome
 +          * data z mobilních telefonů, data z přístrojů GPS v autobusech a taxi
 +          * lepší a přesnější porozumění pohybu obyvatelstva v čase
 +          * informace o dynamice města, o propojenosti jednotlivých oblastí a pohybu obyvatelstva v různých denních dobách
 +          * strategické plánování, trvale udržitelný rozvoj měst
 +          * propojenost mezi lidmi, místy a městskou infrastrukturou
 +          * Informace o:
 +            * jak jsou obydlené jednotlivé čtvrtě během dne
 +            * jak odpovídá rozložení vozů taxi a autobusů hustotě obyvatelstva
 +            * jak jsou ve městě rozmístěné nejrůznější služby
 +            * v jakých lokalitách se nachází zahraniční turisté
 +==== vybrané modely a sw ====
 +  * LUCIS
 +        * Land use Conflict Identification Strategy
 +        * ArcGIS – Model Builder
 +        * Optimální využití krajiny
 +          * zemědělská
 +          * Přírodní
 +          * urbanizovaná
 +        * Identifikace lokalit potenciálního konfliktu
 +  * What if?
 +        * Nástroj který využívá prostorová data k podpoře plánování urbanistických procesů a ke kolektivnímun rozhodování
 +        * Obsahuje nástroje pro hodnocení krajinného potenciálu, pro projektování požadavků na budoucí využití území a na umisťování plánovaných funkcí do nejvhodnějších lokalit
 +        * Systém umožňuje vytvořit alternativní rozvojové scénáře a určit možné dopady různých rozhodnutí společnosti
 +        * Skládá se ze 3 hlavních komponent – Suitability (vhodnost), Growth (růst) a
 +        * Allocation (přidělení)
 +  * LADSS
 +        * Land Allocation Decision Support System
 +        * Zaměřeno na zemědělskou půdu
 +        * Rozděleno do několika modulů
 +        * výsledek : plochy navržené pro změnu využití nebo pro přesun
 +  * Geogracom 5W
 +        * Zaměřen na rozvoj dopravních systémů
 +        * Založen na datech o aktuální dopravní situaci
 +        * Výsledek: jak rozvíjet dopravní sítě, doporučení k jejich změnám
 +        * Doprava je jedním z nejdůležitějších faktorů rozvoje území
 +  * Urban SIM
 +        * Urban Simulation
 +        * University of Washington
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public License
 +        * Tvorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +        * Softwarově založený simulační model pro analýzu urbánního rozvoje
 +        * GNU General Public
 +License
 +        * vorba možných scénářů vývoje krajiny a srovnání mezi nimi
 +  * GeoPlanner for ArcGIS
 +        * Webová aplikace od Esri
 +        * Umožňuje provádět scénářové modelování pomocí multikriteriální analýzy
 +        * Omezené možnosti vstupních dat, analýz a počtu vážených vrstev
 +        * Provázanost s ArcGIS Online
 +  * MUSE
 +        * Method of Urban Safety Analysis and Environmental Design
 +        * Metodu analýzy, návrhu a simulace města v prostředí GIS, ve kterém jsou městské fyzikální elementy definovány jako součásti organického systému
 +        * Postaveno nad ArcView 3.x a na 3D and Spatial Analystu
 +        * Simulace města
 +        * Město složeno z částí organického systému převedeného do GIS (cesty, hrany, oblasti, uzly, orientační body)
 +  * SUDSS
 +        * Spatial Understanding and Decision Support System
 +        * Internetově založený software
 +        * Nástroj pro zónování využití území, management zdrojů a rozvoj veřejné správy
 +        * Založeno na ESRI Map Objects
 +        * Možnosti multiuživatelského hodnocení
 +        *  Možnosti multikriteriálního hodnocení
 +  * DUEM
 +        * Cellular Automata modelování
 +        * simulování růstu měst a výzkum rozvoje urbánních ploch
 +        * definována kritéria, na základě kterých dochází ke změnám využití půdy a určitým životním cyklům pro jednotlivé kategorie využití
 +        * 3 prostorové úrovně
 +        * horší propojenost s GIS
 +  * Urban Network Analyst
 +        * City Form Research Group – výzkumná skupina z Massachusetts Institute of Technology (MIT)
 +        * toolbox pro ArcGIS sloužící pro analýzu urbánních sítí, nutný Network Analyst
 +        * Analýza prostorového rozložení města a vztahů uvnitř sociálních, ekonomických a environmentálních procesů
 +          * Analýza geometrie a vzdálenosti ve vstupní síti
 +          * Začlenění budov podél sítí do výpočtu
 +          * Přiřazování vah budovám (např. podle počtu obyvatel)
 +          * analýzy: Dosažitelnost (Reach), Přitažlivost (Gravity), Spojitost (Betweenness), Blízkost (Closeness), Přímost (Straightness)
 +
 +=== smart city ===
 +  * maximální využití moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života v daném městě takovým způsobem, aby docházelo k synergickým efektům mezi různými odvětvími (doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd.) s ohledem na energetickou náročnost a kvalitu života občanů v daném městě
 +
 +  * Moderní technologie – čidla, sensory, sítě, internet, smart grids, inteligentní budovy, cloud computing, big data, internet věcí, atd..
 +
 +  * **úrovně:** 
 +      * organizace a plánování, pro něž informační technologie umožňují získat a zpracovat potřebná data
 +      * komunitní život, v němž pomocí elektronických informačních systémů může vedení města s občany bezprostředně komunikovat, a získávat tak od nich potřebné informace i odezvu na své řízení města
 +      * infrastruktura, především energetika, doprava, městské služby a budovy a jejich „inteligentní“ řízení pomocí informačních a komunikačních technologií
 +      * výsledná kvalita života a atraktivita města, která je konečným cílem zavádění konceptu smart city, je v mnoha ohledech subjektivní, a tudíž obtížně měřitelná
 +  * Inteligentní mobilita
 +      * řízení a regulace dopravy ve městě (včetně cyklistiky a dopravy v klidu) pomocí dopravní telematiky, administrativních opatření i plánovitého rozvoje městské dopravní infrastruktury
 +      * podpora uživatelsky příjemné hromadné dopravy jako plnohodnotné alternativy k dopravě individuální
 +      * podpora zavádění ekologicky čistých pohonů v dopravě hromadné i individuální (např. rozvoj elektrické MHD, dobíjecí infrastruktura pro elektromobily nebo systémy car sharingu)
 +  * Inteligentní energetika a služby
 +      * podpora využívání obnovitelných zdrojů energie nebo kombinované výroby elektřiny a tepla a jejich bezpečná integrace do městské energetické sítě
 +      * inteligentní řízení spotřeby energie, včetně energetického hospodářství budov a podpory jejich energeticky úsporných řešení
 +      * inteligentní řízení městských služeb směrem k efektivnímu využívání energie a přírodních zdrojů – především energeticky úsporné veřejné osvětlení, efektivní odpadové hospodářství a efektivní hospodaření s vodou
 +  * Informační a komunikační technologie
 +      * systémy inteligentního řízení veřejného osvětlení a dalších městských služeb
 +      * systém inteligentního řízení spotřeby energií a vody
 +      * monitorovací a bezpečnostní systémy pro ochranu majetku a občanů ve městě, včetně požární signalizace a monitoringu životního prostředí
 +      * monitorovací a diagnostické systémy pro včasnou detekci poruch v městské infrastruktuře
 +      * inteligentní platební systémy v městských službách (například veřejná doprava nebo parkování)
 +      * informační systémy pro ochranu a monitoring vážně nemocných a zdravotně postižených občanů, aj.
 ====== urban planner ====== ====== urban planner ======
 +  * počáteční vývoj na Univerzitě Palackého v Olomouci
 +  * nástroj určený pro vyhodnocení územního potenciálu a k detekci optimálních ploch vhodných pro územní rozvoj
 +  * výpočet územního potenciálu ve variantním řešení
 +  * nastavení hodnot a vah ve třech úrovních
 +    * pilíře (ekologický, sociální a ekonomický), faktory, jevy
 +  * identifikace ploch pro územní rozvoj převod do katastrální mapy nebo vlastních alokačních jednotek
 +  * Add-In ArcGIS for Desktop 10.x
 +  * vstupní data:
 +        * Podporované formáty vstupních dat
 +          * File Geodatabase - *.gdb
 +          * Personal Geodatabase - *.mdb
 +          * ESRI Shapefile - *.shp
 +        * Podporované datové modely ÚAP:
 +          * DMG ÚAP 4.2 (Hydrosoft Veleslavín)
 +          * ÚAP 3.3, 3.2, 3.12, 3.0, 2.0 (T-MAPY)
 +          * Datový model Olomouckého kraje
 +          * Data v libovolném datovém modelu (bez možnosti automatického načítání dat)
 +        * Podporované formáty výstupních dat
 +          * File Geodatabase
 +        * typy využití ploch: bydlení, rekrease, komerční vybavenost, těžký průmysl, lehký průmysl a skladování, zemědělstká výroba
 +  * ekologický pilíř:
 +        * Ochrana vodního režimu, Ochrana přírody a krajiny, Ochrana nerostného bohatství, Ochrana zemědělské půdy a lesa
 +  * Ekonomický pilíř
 +        * Hustota zalidnění, Radonové riziko, Zásobování elektrickou energií, Zásobování pitnou vodou, Zásobování plynem, Odvádění odpadních vod, Zásobování teplem, Optické kabely, Vzdálenost od komunikace, Vzdálenost železnice, Riziko záplav, Geologická rizika
 +  * sociální pilíř
 +        * Dostupnost mateřské školy, Dostupnost základní školy, Dostupnost prodejny potravin, Dostupnost přirozených a historických center, Dostupnost zastávek autobusů a MHD, Dostupnost vlakových stanic a zastávek, Vzdálenost významných vodních tokůZnečištění ovzduší, Vzdálenost producentů hluků a vibrací, Hustota zalidnění, Radonové riziko, Ochrana kulturních a sociálních prvků
 +
 +
 +----
 +  * **Váhy faktorů**
 +        * **Metoda podpory rozhodování AHP (Analytický hierarchický proces)**
 +            * multikriteriální analýza - výčet prvků (faktorů), a vazby mezi nimi a intenzitu
 +            * strukturovaná technika pro organizaci a analýzu rozhodování
 +            * založena na matematice a psychologii - sestavena Thomasem L. Saatym
 +            * pomáhá zjednodušit a zrychlit přirozený proces rozhodování.
 +            * metodou rozkladu složité nestrukturované situace na jednodušší komponenty
 +            * vytváří hierarchický systém problému
 +        * **Saatyho metoda**
 +            * nevyžaduje se přímé zadávání hodnot intenzit
 +            * požadavek na zadání relativních poměrových údajů
 +            * zadává pouze informace o vzájemném vztahu všech dvojic kritérií
 +            * potom jsou váhy kritérií vypočteny
 +            * na každé úrovni hierarchické struktury se použije tzv. Saatyho metoda
 +            * pomocí subjektivních hodnocení párového porovnání - přiřazuje důležitost
 +            * syntéza – zaměření se na komponentu s nejvyšší prioritou
 +            * ohodnocení - 9 bodová stupnice nebo jen mezistupně (hodnoty 2, 4, 6, 8)
 +
 +  * datový správce:
 +        * t-mapy, hydrosoft
 +  * Praktické nasazení
 +        * analýza a interpretace územního potenciálu
 +        * alokace ploch vhodných pro rozvoj
 +        * variantní - scénářové výpočty
 +        * rozbor udržitelného rozvoje území v několika možných scénářích rozvoje
 +        * detekce a ověřování vhodnosti rozvojových ploch
 +        * SWOT analýzy
 +  * Zpracování analýz pro
 +        * územní studie
 +        * územní plány
 +        * zásady územního rozvoje
 +        * územně analytické podklady
 +        * geografické studie
 +  * Hlavní výhody
 +        * automatické načítání dat dle zvoleného datového modelu ÚAP
 +        * tvorba uživatelských profilů a jejich přenositelnost
 +        * ukládání uživatelských profilů a parametrů výpočtů do databáze
 +        * tvorba vlastních kategorií využití území úprava nastavení vah
 +        * uživatelské zařazování faktorů do jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje
 +
  
  
  
Permalink gsoc.1515280447.txt.gz · Last modified: 2018/01/07 00:14 by efox

oeffentlich