User Tools

Site Tools

frikcni_povrchy

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
frikcni_povrchy [2017/01/15 17:45]
efox
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current)
efox
Line 1: Line 1:
 ====== pojmy ====== ====== pojmy ======
-  * **akumulační (nákladová) vzdálenost** +
-        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů +
-        * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa+
   * **izotropický povrch**   * **izotropický povrch**
         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry
Line 13: Line 11:
         * Euklidovská vzdálenost         * Euklidovská vzdálenost
         * Manhattanská vzdálenost         * Manhattanská vzdálenost
 +  * **akumulační (nákladová) vzdálenost**
 +        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů
 +        * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa
 +        * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou
   * **akumulační (nákladový) povrch**   * **akumulační (nákladový) povrch**
         * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu         * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu
Line 27: Line 29:
         * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů         * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů
         * nutnost normalizovat (nebo standardizovat?) do rozsahu 0–255 třebas         * nutnost normalizovat (nebo standardizovat?) do rozsahu 0–255 třebas
 +        * např. plocha odporu krajinného pokryvu
         * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**:         * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**:
               * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, půdní pokryv,...               * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, půdní pokryv,...
Line 32: Line 35:
   * **faktor terénního reliéfu**   * **faktor terénního reliéfu**
         * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo)         * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo)
-        * není anizotropický+        * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu)
   * **vertikální (stupňovitý) faktor**   * **vertikální (stupňovitý) faktor**
         * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci         * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci
-        * je anizotropický+        * je anizotropický (záleží na směru) 
 +        * počítá se ze sklonu svahů
         * sklon, teplotní pole         * sklon, teplotní pole
 +  * **horizontální faktor**
 +        * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva!
 +====== postup ArcGIS ======
 +  * **path distance** **(nákladový povrch)**
 +        * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu)
 +        * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory
 +        * požaduje vstupní frikční povrch
 +  * **cost path**
 +        * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu
 +        * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti
 +        * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr
 +  * **cost surface**
 +        * povrch nákladů
 +        * každá buňka ví, jak drahé je její překonání
 +        * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor)
 +  * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat)
 +===== nalezení nejlevnější cesty =====
 +  - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu
 +  - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu
 +          * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji
 +          * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu
 +  - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu
 +  - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu
 +  * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu
 +{{ ::frikce333.png?nolink&500 |}}
 +  * 
 +====== využití ======
 +  * rozšíření vlků ve Španělsku
 +  * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace
 +  * analýza prostupnosti terénu
 +  * modelování povodňové vlny
 +  * modelování vlivu zplodin na životní prostředí
 +
 +
Permalink frikcni_povrchy.1484498715.txt.gz · Last modified: 2017/01/15 17:45 by efox

oeffentlich