This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
|
frikcni_povrchy [2017/01/15 17:32] efox |
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current) efox |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| ====== pojmy ====== | ====== pojmy ====== | ||
| - | * **akumulační (nákladová) vzdálenost** | + | |
| - | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | + | |
| - | * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa | + | |
| * **izotropický povrch** | * **izotropický povrch** | ||
| * povrch, u kterého se předpokládá, | * povrch, u kterého se předpokládá, | ||
| Line 9: | Line 7: | ||
| * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | ||
| * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru | * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru | ||
| - | {{:: | + | * |
| * **metriky** | * **metriky** | ||
| * Euklidovská vzdálenost | * Euklidovská vzdálenost | ||
| * Manhattanská vzdálenost | * Manhattanská vzdálenost | ||
| - | + | * **akumulační (nákladová) vzdálenost** | |
| + | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | ||
| + | * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa | ||
| + | * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou | ||
| * **akumulační (nákladový) povrch** | * **akumulační (nákladový) povrch** | ||
| - | {{:: | ||
| * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, | * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, | ||
| * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality | * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality | ||
| * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu | * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu | ||
| * v GIS - **Accumulated Cost Surface** | * v GIS - **Accumulated Cost Surface** | ||
| - | * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni | + | * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní |
| + | * | ||
| + | * {{: | ||
| * **frikční povrch** | * **frikční povrch** | ||
| - | {{ : | ||
| * rastr | * rastr | ||
| * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, | * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, | ||
| Line 29: | Line 29: | ||
| * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů | * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů | ||
| * nutnost normalizovat (nebo standardizovat? | * nutnost normalizovat (nebo standardizovat? | ||
| - | * **frikce užitečné k anizotropickému | + | |
| + | | ||
| * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, | * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, | ||
| - | | + | * {{: |
| + | * **faktor terénního reliéfu** | ||
| * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) | * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) | ||
| - | * není anizotropický | + | * není anizotropický |
| - | * vertikální (stupňovitý) faktor | + | |
| * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci | * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci | ||
| - | * je anizotropický | + | * je anizotropický |
| - | * sklon, teplotní pole, | + | * počítá se ze sklonu svahů |
| + | * sklon, teplotní pole | ||
| + | * **horizontální faktor** | ||
| + | * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva! | ||
| + | ====== postup ArcGIS ====== | ||
| + | * **path distance** **(nákladový povrch)** | ||
| + | * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu) | ||
| + | * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory | ||
| + | * požaduje vstupní frikční povrch | ||
| + | * **cost path** | ||
| + | * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu | ||
| + | * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti | ||
| + | * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr | ||
| + | * **cost surface** | ||
| + | * povrch nákladů | ||
| + | * každá buňka ví, jak drahé je její překonání | ||
| + | * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor) | ||
| + | * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat) | ||
| + | ===== nalezení nejlevnější cesty ===== | ||
| + | - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu | ||
| + | - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu | ||
| + | * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji | ||
| + | * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu | ||
| + | - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu | ||
| + | - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu | ||
| + | * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * | ||
| + | ====== využití ====== | ||
| + | * rozšíření vlků ve Španělsku | ||
| + | * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace | ||
| + | * analýza prostupnosti terénu | ||
| + | * modelování povodňové vlny | ||
| + | * modelování vlivu zplodin na životní prostředí | ||
| + | |||