User Tools

Site Tools

frikcni_povrchy

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
frikcni_povrchy [2017/01/15 17:09]
efox
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current)
efox
Line 1: Line 1:
 ====== pojmy ====== ====== pojmy ======
-  * **akumulační (nákladová) vzdálenost** +
-        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů +
-        * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa+
   * **izotropický povrch**   * **izotropický povrch**
         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry
Line 9: Line 7:
         * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru         * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru
         * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru         * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru
-{{::frikcni_povrch1.png?nolink&500|}}+        *  {{:frikcni_povrch1.png?nolink&500|}}
   * **metriky**   * **metriky**
         * Euklidovská vzdálenost         * Euklidovská vzdálenost
         * Manhattanská vzdálenost         * Manhattanská vzdálenost
 +  * **akumulační (nákladová) vzdálenost**
 +        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů
 +        * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa
 +        * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou
   * **akumulační (nákladový) povrch**   * **akumulační (nákladový) povrch**
- 
-{{::izoakupov.png?nolink&300 |}} 
         * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu         * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu
         * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality         * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality
         * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu         * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu
         * v GIS - **Accumulated Cost Surface**         * v GIS - **Accumulated Cost Surface**
-              * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni +              * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní 
 +              *  hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni 
 +        * {{:izoakupov.png?nolink&400|}} 
 +  * **frikční povrch** 
 +        * rastr 
 +        * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, potřebné pro pohyb přes ni 
 +        * např. přiřazení frikčních hodnot do obrazu využití krajiny reklasifikací 
 +        * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů 
 +        * nutnost normalizovat (nebo standardizovat?) do rozsahu 0–255 třebas 
 +        * např. plocha odporu krajinného pokryvu 
 +        * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**: 
 +              * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, půdní pokryv,... 
 +        * {{:frikcnipov.png?nolink&300|}} 
 +  * **faktor terénního reliéfu** 
 +        * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) 
 +        * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu) 
 +  * **vertikální (stupňovitý) faktor** 
 +        * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci 
 +        * je anizotropický (záleží na směru) 
 +        * počítá se ze sklonu svahů 
 +        * sklon, teplotní pole 
 +  * **horizontální faktor** 
 +        * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva! 
 +====== postup ArcGIS ====== 
 +  * **path distance** **(nákladový povrch)** 
 +        * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu) 
 +        * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory 
 +        * požaduje vstupní frikční povrch 
 +  * **cost path** 
 +        * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu 
 +        * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti 
 +        * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr 
 +  * **cost surface** 
 +        * povrch nákladů 
 +        * každá buňka ví, jak drahé je její překonání 
 +        * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor) 
 +  * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat) 
 +===== nalezení nejlevnější cesty ===== 
 +  - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu 
 +  - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu 
 +          * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji 
 +          * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu 
 +  - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu 
 +  - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu 
 +  * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu 
 +{{ ::frikce333.png?nolink&500 |}}
   *    * 
 +====== využití ======
 +  * rozšíření vlků ve Španělsku
 +  * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace
 +  * analýza prostupnosti terénu
 +  * modelování povodňové vlny
 +  * modelování vlivu zplodin na životní prostředí
 +
 +
Permalink frikcni_povrchy.1484496549.txt.gz · Last modified: 2017/01/15 17:09 by efox

oeffentlich