This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
frikcni_povrchy [2017/01/15 16:56] efox |
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
====== pojmy ====== | ====== pojmy ====== | ||
- | * akumulační (nákladová) vzdálenost | + | |
- | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | + | |
- | * izotropický povrch | + | |
* povrch, u kterého se předpokládá, | * povrch, u kterého se předpokládá, | ||
* např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře | * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře | ||
- | * anizotropický povrch | + | |
* povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | ||
- | {{:: | + | * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru |
+ | * | ||
+ | * **metriky** | ||
+ | * Euklidovská vzdálenost | ||
+ | * Manhattanská vzdálenost | ||
+ | * **akumulační (nákladová) vzdálenost** | ||
+ | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | ||
+ | * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa | ||
+ | * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou | ||
+ | * **akumulační (nákladový) povrch** | ||
+ | * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, | ||
+ | * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality | ||
+ | * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu | ||
+ | * v GIS - **Accumulated Cost Surface** | ||
+ | * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní | ||
+ | * hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni | ||
+ | * {{: | ||
+ | * **frikční povrch** | ||
+ | * rastr | ||
+ | * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, | ||
+ | * např. přiřazení frikčních hodnot do obrazu využití krajiny reklasifikací | ||
+ | * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů | ||
+ | * nutnost normalizovat (nebo standardizovat? | ||
+ | * např. plocha odporu krajinného pokryvu | ||
+ | * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**: | ||
+ | * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, | ||
+ | * {{: | ||
+ | * **faktor terénního reliéfu** | ||
+ | * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) | ||
+ | * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu) | ||
+ | * **vertikální (stupňovitý) faktor** | ||
+ | * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci | ||
+ | * je anizotropický (záleží na směru) | ||
+ | * počítá se ze sklonu svahů | ||
+ | * sklon, teplotní pole | ||
+ | * **horizontální faktor** | ||
+ | * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva! | ||
+ | ====== postup ArcGIS ====== | ||
+ | * **path distance** **(nákladový povrch)** | ||
+ | * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu) | ||
+ | * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory | ||
+ | * požaduje vstupní frikční povrch | ||
+ | * **cost path** | ||
+ | * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu | ||
+ | * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti | ||
+ | * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr | ||
+ | * **cost surface** | ||
+ | * povrch nákladů | ||
+ | * každá buňka ví, jak drahé je její překonání | ||
+ | * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor) | ||
+ | * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat) | ||
+ | ===== nalezení nejlevnější cesty ===== | ||
+ | - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu | ||
+ | - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu | ||
+ | * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji | ||
+ | * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu | ||
+ | - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu | ||
+ | - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu | ||
+ | * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu | ||
+ | {{ :: | ||
+ | * | ||
+ | ====== využití ====== | ||
+ | * rozšíření vlků ve Španělsku | ||
+ | * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace | ||
+ | * analýza prostupnosti terénu | ||
+ | * modelování povodňové vlny | ||
+ | * modelování vlivu zplodin na životní prostředí | ||
+ |