User Tools

Site Tools

frikcni_povrchy

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
frikcni_povrchy [2017/01/15 16:55]
efox created
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current)
efox
Line 1: Line 1:
 ====== pojmy ====== ====== pojmy ======
-  * akumulační (nákladová) vzdálenost + 
-        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů +  * **izotropický povrch**
-  * izotropický povrch+
         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry         * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry
         * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře         * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře
-  * anizotropický povrch+  * **anizotropický povrch**
         * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru         * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru
 +        * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru
 +        *  {{:frikcni_povrch1.png?nolink&500|}}
 +  * **metriky**
 +        * Euklidovská vzdálenost
 +        * Manhattanská vzdálenost
 +  * **akumulační (nákladová) vzdálenost**
 +        * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů
 +        * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa
 +        * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou
 +  * **akumulační (nákladový) povrch**
 +        * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu
 +        * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality
 +        * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu
 +        * v GIS - **Accumulated Cost Surface**
 +              * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní
 +              *  hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni
 +        * {{:izoakupov.png?nolink&400|}}
 +  * **frikční povrch**
 +        * rastr
 +        * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, potřebné pro pohyb přes ni
 +        * např. přiřazení frikčních hodnot do obrazu využití krajiny reklasifikací
 +        * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů
 +        * nutnost normalizovat (nebo standardizovat?) do rozsahu 0–255 třebas
 +        * např. plocha odporu krajinného pokryvu
 +        * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**:
 +              * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, půdní pokryv,...
 +        * {{:frikcnipov.png?nolink&300|}}
 +  * **faktor terénního reliéfu**
 +        * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo)
 +        * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu)
 +  * **vertikální (stupňovitý) faktor**
 +        * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci
 +        * je anizotropický (záleží na směru)
 +        * počítá se ze sklonu svahů
 +        * sklon, teplotní pole
 +  * **horizontální faktor**
 +        * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva!
 +====== postup ArcGIS ======
 +  * **path distance** **(nákladový povrch)**
 +        * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu)
 +        * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory
 +        * požaduje vstupní frikční povrch
 +  * **cost path**
 +        * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu
 +        * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti
 +        * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr
 +  * **cost surface**
 +        * povrch nákladů
 +        * každá buňka ví, jak drahé je její překonání
 +        * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor)
 +  * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat)
 +===== nalezení nejlevnější cesty =====
 +  - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu
 +  - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu
 +          * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji
 +          * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu
 +  - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu
 +  - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu
 +  * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu
 +{{ ::frikce333.png?nolink&500 |}}
 +  * 
 +====== využití ======
 +  * rozšíření vlků ve Španělsku
 +  * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace
 +  * analýza prostupnosti terénu
 +  * modelování povodňové vlny
 +  * modelování vlivu zplodin na životní prostředí
 +
  
-{{ ::frikcni_povrch1.png?nolink&400 |}} 
Permalink frikcni_povrchy.1484495753.txt.gz · Last modified: 2017/01/15 16:55 by efox

oeffentlich