This shows you the differences between two versions of the page.
| Next revision | Previous revision | ||
|
frikcni_povrchy [2017/01/15 16:55] efox created |
frikcni_povrchy [2017/01/15 19:03] (current) efox |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| ====== pojmy ====== | ====== pojmy ====== | ||
| - | * akumulační (nákladová) vzdálenost | + | |
| - | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | + | |
| - | * izotropický povrch | + | |
| * povrch, u kterého se předpokládá, | * povrch, u kterého se předpokládá, | ||
| * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře | * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře | ||
| - | * anizotropický povrch | + | |
| * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru | ||
| + | * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru | ||
| + | * {{: | ||
| + | * **metriky** | ||
| + | * Euklidovská vzdálenost | ||
| + | * Manhattanská vzdálenost | ||
| + | * **akumulační (nákladová) vzdálenost** | ||
| + | * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů | ||
| + | * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa | ||
| + | * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou | ||
| + | * **akumulační (nákladový) povrch** | ||
| + | * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, | ||
| + | * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality | ||
| + | * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu | ||
| + | * v GIS - **Accumulated Cost Surface** | ||
| + | * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní | ||
| + | * hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni | ||
| + | * {{: | ||
| + | * **frikční povrch** | ||
| + | * rastr | ||
| + | * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, | ||
| + | * např. přiřazení frikčních hodnot do obrazu využití krajiny reklasifikací | ||
| + | * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů | ||
| + | * nutnost normalizovat (nebo standardizovat? | ||
| + | * např. plocha odporu krajinného pokryvu | ||
| + | * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**: | ||
| + | * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, | ||
| + | * {{: | ||
| + | * **faktor terénního reliéfu** | ||
| + | * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) | ||
| + | * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu) | ||
| + | * **vertikální (stupňovitý) faktor** | ||
| + | * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci | ||
| + | * je anizotropický (záleží na směru) | ||
| + | * počítá se ze sklonu svahů | ||
| + | * sklon, teplotní pole | ||
| + | * **horizontální faktor** | ||
| + | * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva! | ||
| + | ====== postup ArcGIS ====== | ||
| + | * **path distance** **(nákladový povrch)** | ||
| + | * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu) | ||
| + | * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory | ||
| + | * požaduje vstupní frikční povrch | ||
| + | * **cost path** | ||
| + | * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu | ||
| + | * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti | ||
| + | * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr | ||
| + | * **cost surface** | ||
| + | * povrch nákladů | ||
| + | * každá buňka ví, jak drahé je její překonání | ||
| + | * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor) | ||
| + | * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat) | ||
| + | ===== nalezení nejlevnější cesty ===== | ||
| + | - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu | ||
| + | - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu | ||
| + | * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji | ||
| + | * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu | ||
| + | - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu | ||
| + | - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu | ||
| + | * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * | ||
| + | ====== využití ====== | ||
| + | * rozšíření vlků ve Španělsku | ||
| + | * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace | ||
| + | * analýza prostupnosti terénu | ||
| + | * modelování povodňové vlny | ||
| + | * modelování vlivu zplodin na životní prostředí | ||
| + | |||
| - | {{ :: | ||