jeden ze základních pilířů moderního eGovernmentu, tj. procesu elektronizace veřejné správy
cílem fungování základních registrů je zefektivnění a využití možností současných technologií pro online přístupy téměř kdykoli a odkudkoli
musí splňovat a zajistit efektivní, bezpečnou a transparentní výměnu přesných a aktuálních tzv. referenčních údajů
realizace je financována ze strukturálních fondů Evropské unie
nově od roku 2012 zákon o základních registrech
proč? - efektivní, vícenásobné využívání už jednou pořízených dat, zrychlení správních procesů, úspora prostředků stát. rozpočtu, zjednodušení
orgány veřejné správy nevyžadují od občanů údaje, které jsou v registrech, ISVS ze základních registrů sdílejí/přebírají údaje, je to integrovaný systém, který spolupracuje mezi VS
referenční údaj
záznam vedený v základním registru, který je v daný okamžik aktuální, platný, jednotný a závazný pro použití v agendách ve státní správě
referenční údaj je považován za správný, pokud není prokázán opak
Co jsou základní registry?
Registr osob
ROS
stará se ČSÚ
obsahuje údaje o právních osobách, podnikajících fyzických osobách, organizačních složkách státu, organizačních složkách zahraničních právnických osob
údaje automatizovaně přebírá
Registr obyvatel
ROB
stará se MVČR
obsahuje údaje o fyzických osobách (občani ČR, cizinci s povolením, občané jiných států vedených v základních registrech)
automatizovaně přebírány také údaje o změně adresy
Referenční údaj v RO- příjmení, jméno, adresa pobytu, datum narození a úmrtí, datum nabytí právní moci, odkaz do územní identifikace na místo narození a úmrtí, státní občanství, čísla elektronicky čitelných dokladů, datová schránka (ANO/NE), údaj je aktuální a je správný
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí
RÚIAN
stará se ČÚZK
obsahek RÚIAN jsou popisné a lokalizační údaje o územních prvcích, územně evidenčních jednotkách, účelových prvcích, adresách a jejich vzájemných vazbách
na rozdíl od ROB a ROS v něm nejsou vedeny informace o právnických osobách, ani žádné údaje o fyzických osobách (údaje o vlastnictví jsou v KN!)
Registr práv a povinností
RPP
stará se MVČR
informace o právech a povinnostech veřejnosti (na základě právních předpisů, podzákonných norem, rozhodnutí samosprávních orgánů, rozhodnutí orgánů veřejné moci,..)
součástí soustavy základních registrů jsou i následující systémy:
Informační systém základních registrů
rychlejší a spolehlivější poskytování služeb
ověření a čištění dat
vazby mezi jednotlivými základními registry a mezi registry a agendovými informačními systémy
zajišťuje: aktuálnost dat, bezpečné sdílení mezi úřady, výměnu dat s EU
ORG-převodník
specifický informační systém základních registrů, který zajišťuje ochranu uložených osobních údajů
přiděluje ZIFO (zdrojové ID fyz osob), AIFO (agendové ID fyz osob)
komunikuje jen s ISZR, nahrazování rodného čísla jako ID za bezvýznamný identifikátor
RÚIAN
obsahem RÚIAN jsou popisné a lokalizační údaje o:
územních prvcích,
identifikační – kódy, názvy, parcelní nebo popisné číslo
lokalizační – definiční body, hranice
územně evidenčních jednotkách,
identifikační – název ulice
likalizační – pro část obce definiční bod, pro ulice definiční čára
účelových územních prvcích,
adresách,
referenčních vazbách
má dva editační informační záznamy, a to: ISKN a ISÚI
zdrojová data
primární
územní identifikační registr adres ÚIR-ADR
celostátní
všechny stavby, které mají domovní číslo
fungoval do 2012, data zdarma
číselníky
MPVS
informační systém katastru nemovitostí ISKN
ČÚZK
registr sčítacích obvodů RSO
ČSÚ
sekundární
informační systém evidence obyvatel – subsystém adresy ISEO-ADR
MV
databáze dodacích míst České pošty DDM
ČP
registr komunálních symbolů REKOS
PS
Základní báze geografických dat ZABAGED
ČÚZK
ISÚI
IS územní identifikace
spolu s ISKN jsou editačními systémy RÚIAN
editory jsou:
obce (zapisují údaje o ulici a veřejném prostranství, stavebním objektu které nevyžaduje stavební povolení a změny údajů o adrese)
stavební úřady (zapisují údaje o adresním místě a stavebním objektu, který vyžaduje stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu)
ČSÚ,
ČÚZK (zapisuje u adresních míst PSČ)
provoz spuštěn 2011
získání dat z rúian
publikační služby na vnějším rozhraní ISZR
katalog eGON služeb
veřejný dálkový přístup (VDP)
data poskytovaná přes toto nejsou referenční
výměnný formát rúian (VFR)
měsíční kopie (stavová data - měsíčně pro jednotlivé obce)
změnové věty (denní perioda - k dispozici v denní periodě pro celou ČR)
základní datová sada bez lokalizačních údajů
kompletní datová sada s lokalizačními údaji
není nutná registrace
od konce roku 2012 lze nově stáhnout csv se seznamem adresních míst
soubory generovány po obcích, k dispozici pouze stavová data
označování domů
číslování domů uzákoněno Marií Terezií (1770)
začínalo se obvykle tím nejdůležitějším
1 – kostel
2 – fara
3 – radnice
4 – mlýn, …
číslo popisné
trvalého charakteru
číslo evidenční
přiděleno: stavbám pro rodinnou rekreaci, stavbám dočasným, budovám, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu (s výjimkou těch, které se nečíslují vůbec)
na začátku je 0, nebo před číslem zkratka ev. nebo třeba na žlutém podkladu,…
významným budovám se dávají snadno zapamatovatelná čísla (školy končí na nulu)
pro každé KÚ je každé č.p. jedinečné
kostely, kaple a neobývané věže se již od dob Marie Terezie nečíslují
číslo popisné nebo evidenční se podle zákona o obcích č. 128/2000 Sb. nesmí užívat opakovaně, tj. nesmí být přiděleno nové budově, která stojí na místě zaniklé dřívější budovy
Evidenční číslo je, podobně jako popisné číslo, jedinečné v rámci části obce, ale evidenční čísla tvoří samostatnou číselnou řadu, tj. ve stejné části obce mohou být dvě budovy se stejným číslem, z nichž jedno je popisné a jedno evidenční.
čísla orientační
Je jedinečné v rámci jedné ulice, v obci se však může opakovat
Orientuje dům směrem k ulici, ulicím či náměstí, → má-li vchody do více směrů (ulic), má dům i více orientačních čísel.
doplňkové číslo, které se používá v některých obcích s pojmenovanými ulicemi, zejména ve větších městech, a které udává adresu budovy a je alternativou k domovnímu číslu (tedy číslu popisnému nebo evidenčnímu)
Dvojité číslování domů je československým specifikem, v mnoha dalších zemích mají domy pouze jedno číslování
Orientační číslo nemusíme najít v každé obci, a někdy ho nahrazuje např. písmeno.
Digitální mapa veřejné správy
Cílem projektu je usnadnění výkonu veřejné správy a zpřístupnění prostorových dat pro úřady i veřejnost v souladu se strategií Smart Administration, prosazující efektivní a uživatelsky přátelskou veřejnou správu, a rozvojem eGovernmentu v ČR.
Digitální mapa veřejné správy (DMVS) vznikla na základě Memoranda o spolupráci mezi MV ČR, MŽP ČR, MMR ČR, MZe ČR, ČUZK, SMO ČR a AK ČR z 28.11.2008, a dále § 36 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech.
Jedním z prioritních cílů je zajištění potřebné datové základny v elektronické podobě pro subjekty veřejné správy a občany, a to prostřednictvím síťových služeb i jednorázových dávkových přenosů dat.
je budována jako základní lokalizační mapa pro všechny agendy a informační systémy veřejné správy („referenční“ mapa pro potřeby eGovernment)
je zmíněna v zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech, § 36
části DMVS
digitální ortofotomapa
existující digitální a digitalizované katastrální mapy, digitální účelové katastrální mapy, které byly a budou vytvořeny v rámci činnosti samosprávy
digitální technické mapy, vytvořené v rámci činnosti samosprávy nebo správců sítí
Permalink zakladni_registry_digitalni_mapa_verejne_spravy.txt · Last modified: 2016/04/27 18:49 by efox