User Tools

Site Tools

celularni_automaty

definice a popis, možnosti využití, aplikace, Game of Life

  • holistický přístup
  • realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic
  • přírodní systémy jsou velmi složité, obsahují chaotickou složku a mají velkou odezvu na malé podněty
  • celek je více, než jen pouhý souhrn svých částí
  • systémy se modelují “odspodu”
    • → lokální interakce
  • shora modeluje systémový model
  • zdola modeluje celulární automat
  • používají se pro modelování komplexních systémů
  • komplexní systém je to, čemu nerozumíme

historie

  • John von Neumann
    • chtěl navrhnout stroj, který by upravoval a kontroloval sám sebe
    • Neumann navrhl samoreprodukující se automat a přitom došel k závěru, že na své nejnižší úrovni vede komplexita (složitost) ke degeneraci. To znamená, že automat, který tvoří jiné automaty, je tvoří v jednodušší formě než je on sám. Ovšem nad určitou minimální úrovní toto přestává platil a automat dokáže udržovat sám sebe.
    • vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami
    • rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem → tento počáteční stav se mění po jednotlivých iteracích podle evolučního pravidla
    • každá buňka představuje konečný automat
  • Burks a Holland
    • pokračovali s tím po Neumannovi až umřel
    • Holland - genetické algoritmy

definice

  • časově i prostorově diskrétní modelování fyzikálních systémů, kde veličiny nabývají pouze diskrétních hodnot v průběhu času
  • = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi
  • CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2)
  • konečný automat
    • (S, ε, σ, s, A)
    • S je množina stavů, ε je abeceda (množina vstupních symbolů, třeba 0 a 1), σ je přechodová funkce (třeba tabulka , S0, S1, S2 a co se stane když to bude 1 apod), s je počáteční stav a A je množina přijímaných stavů (že to třeba bere jenom S2 a zbytek ne)
    • přechodová funkce může být i ohodnocený graf
    • Princip fungování konečných automatů je založen na postupném výpočtu jednotlivých časových stavů systému, kdy každý následující stav je odvozen z předchozího stavu podle daných pravidel chování systému. Pravidla se mohou v průběhu simulace měnit, proto nelze zpětně odvodit původní stav. Díky tomuto však lze simulovat spontánní vznik nových vlastností systému, nových struktur, samoorganizace a adaptace systémů. Pravidla popisují pouze lokální chování systému, ovšem právě z lokálních pravidel poté vyvstane chování systému jako celku (tzv. modelování zespodu)
    • z konečných automatů vycházení multiagentní systémy a celulární automaty
      • celulární automaty - pokud je zvolen jevový přístup
        • Celulární automat si tedy můžeme představit jako až nekonečně mnoho exemplářů určitého (konečného) automatu, propojených určitým, zpravidla jednotným způsobem
      • multiagentní systémy - pokud je zvolen objektový přístup

vlastnosti

  • paralelismus
    • výpočet beží současně pro všechny buňky, na běžných počítačích se to musí simulovat
  • lokalita
    • nový stav se určuje jenom podle původního stavu toho prvku a na původních stavech buněk v jeho okolí
  • homogenita
    • pro všechny prvky platí stejná přechodová funkce, stejné podmínky pro všechny

druhy CA

  • GAME OF LIFE
    • buňka, 8 sousedů (moorovo okolí), stav živá/mrtvá
    • S23/B3
    • tři pravidla
      • mrtvá buňka + 3 živí sousedi → buňka oživne
      • živá buňka + 2-3 živí sousedi → buňka zůstane živá
      • všechno ostatní umírá nebo zůstává mrtvé
    • vznik emergentních struktur
      • = spontánní vznik makroskopických vlastností a struktur složitých systémů
    • nekonečný růst není možný - tohle bylo vyvráceno, MIT vymysleli nekonečný růst
    • tvary:
      • zátiší (třeba blok 2×2) - nemění se
      • oscilátory
      • děla
      • posunovací vzory, ….
  • Von Neumannův CA
    • to je ten se 29 stavy a 200 000 buňkami, jak chtěl udělat CA co kontroluje a upravuje sám sebe a kde každá buňka reprezentuje konečný automat
  • Langtonův mravenec
    • C. Langton objevil jednoduchý automat popisující pohyb mravence po nekonečné mřížce, jejiž buňky mohou být dvojího typu (bílé a červené)
    • přijde na červenou → 90 stupňů vlevo a přebarví na bílo
    • přijde na bílou → 90 stupňů vpravo a přebarví na červeno

možnosti

tvorba sítě buněk

  • pravidelná struktura
  • dimenze - 1D (přímka pole), 2D (pravidelná mřížka), 3D, …
  • pozor na velikost a rozlišení
    • konečná, nekonečná
  • stav sítě - binární, více stavů buňky, více atributů vztažených k jedné buňce
  • okolí
    • u 1D CA - okolí je definována poloměrem (počet sousedů po stranách buňky)
    • u 2D CA - Neumann, Moore, Hexagonal
  • stanovení okolí
    • velikostí, směrem,
    • Moargolus okolím
  • krajní buňky
    • buď zrcadlím krajní buňky nebo spojím protilehlé kraje
  • úpravy CA
    • prostor
      • konečný, nekonečný
      • pravidelný, nepravidelný
      • homogenní, nehomogenní
    • okolí
      • pohyblivé, nepohyblivé
    • inicializační funkce
      • jednotné, proměnlivé
      • deterministické, stochastické
    • časové intervaly
      • pravidelné, nepravidelné

wolframovy třídy

  • třída 1
    • vývoj struktury dospěje do konečného stavu a dále se nemění
    • fixní stav
    • triviální programy nez cyklů či s omezeným počtem opakování
  • třída 2
    • vývoj vede k jednoduchým strukturám, které se opakují (oscilátory)
    • jednoduché cyklení
    • programy, které se triviálně zacyklí
  • třída 3
    • chaotické chování, struktury se neopakují
    • chaos
    • generátor náhodných čísel
  • třída 4
    • vzory vykazují nejkomplexnější chování
    • komplexní vzory
    • programy, co dělaj supr věci

nevýhody CA

  • jsou příliš jednoduché
  • nedostatek praktických výsledků, bo nejsou příliš rozšířené
  • nedostatek vhodných metod a nástrojů pro kalibraci

využití

  • územní plánování
  • klasifikace obrazu
  • růst urbanizace
  • změny využití území
  • proudění vody
  • šíření požáru
  • doprava na obousměrné dvouproudové silnici
  • ekologické aplikace
Permalink celularni_automaty.txt · Last modified: 2017/09/21 16:38 by efox

oeffentlich