This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
|
postup_modelovani [2017/01/17 16:10] efox |
postup_modelovani [2017/01/17 16:42] (current) efox |
||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| + | ====== typy přístupů ====== | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * **redukcionismus** | ||
| + | * redukce celku na základní stavební bloky + mechanismy, které je spojují | ||
| + | * nevytvoří konečný a úplný popis reality | ||
| + | * redukce = neznámé jevy -> známé typy jevů | ||
| + | * **holismus** | ||
| + | * celek je nedělitelný, | ||
| + | * má mystický charakter | ||
| + | * je víc, než jen prostý souhrn svých částí | ||
| + | |||
| + | ====== systém ====== | ||
| + | * prvky + vazby mezi prvky + iterace s okolím | ||
| + | * **struktura systému** | ||
| + | * určuje vnitřní uspořádání | ||
| + | * **hranice systému** | ||
| + | * co je uvnitř a co je venku | ||
| + | * **izolovaný systém** - ani hmota, ani energie | ||
| + | * **uzavřený systém** - hmota ne, energie jo | ||
| + | * **otevřený systém** - hmota i energie jo | ||
| + | * **okolí systému** | ||
| + | * vnější subjekty mimo sysstém, které se systémem komunikují | ||
| + | * ovlivněno úrovní rozlišení a účelem modelování | ||
| + | * **komunikace s okolím** | ||
| + | * přes hranici systému | ||
| + | * vstupy systému - podněty okolí | ||
| + | * výstupy systému - reakce systému | ||
| + | * výměna - dat, informací, hmoty, energií | ||
| + | * **chování systému** | ||
| + | * změny stavu systému (přechod z jednoho stavu systému do druhého) | ||
| + | * popis spolupráce jednotlivých částí systému | ||
| + | * reakce na vstupní podněty <- zpětné ovlivnění | ||
| + | * **stav systému** | ||
| + | * stavové veličiny + přechodný stav systému -> výstupní veličiny v čase t | ||
| + | |||
| + | ====== analýza x syntéza ====== | ||
| + | * analýza | ||
| + | * strukura -> určuju chování | ||
| + | * myšlenkově rozložím tu věc na části | ||
| + | * když líp poznám dílčí částí -> líp poznám tu věc jako celek | ||
| + | * syntéza | ||
| + | * chování -> určuju strukturu | ||
| + | * myšlenkově sjednotím části v celek | ||
| + | * sleduju souvislosti mezi složkami jevu -> čímž poznám jev jako celek | ||
| + | * nejednoznačná úloha | ||
| + | |||
| * **analyticky řešitelné modely** | * **analyticky řešitelné modely** | ||
| * dostanu úplné řešení | * dostanu úplné řešení | ||