This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
kvalita_dat [2018/04/11 14:48] efox |
kvalita_dat [2018/04/11 15:28] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 34: | Line 34: | ||
- | ====== nejistota ====== | ||
- | * = naše nedokolané a nepřesné znalosti o světě | ||
- | * **představuje rozdíl mezi obsahem datové sady a jevem, který by data měla reprezentovat** | ||
- | * neúplná reprezentace našeho světa | ||
- | * nejsme si jisti, co přesně měříme nebo vidíme v přírodě nebo ve společnosti, | ||
- | * není možné vytvořit dokonalou reprezentaci světa | ||
- | * GISy nejsou založené na přirozených jednotkách analázy | ||
- | ===== 3 filtry zkreslení ===== | + | ---- |
- | * reálný svět -> konceptualizace | + | |
- | * nejistota může existovat jednak v umístění hranic zóny, ale také ve vlastnostech dané zóny | + | |
- | * **chyba (error)** | + | |
- | * rozdíl mezi hodnotou vlastnosti objektu měřenou s neznámou chybou (v testovací sadě) a skutečnou hodnotou vlastnosti objektu měřenou bez chyby (v referenční sadě) | + | |
- | ==== 1. konceptualizace ==== | + | |
- | * **vágnost** | + | ====== Crowdsourcing ====== |
- | * kvůli absenci objektivních geografických jednotek | + | |
- | * tranformace bodových událostí na plošné jednotky | + | |
- | * vyskytuje se v důsledku špatné definice způsobené | + | * komunita uživatelů dobrovolně přispívá prostředky, |
- | * **nejednoznačnost (ambiguity)** | + | |
- | * návrh vazby mezi ukazatelem | + | ===== problémy ===== |
- | * nastává tehdy, pokud se místo samotných jevů používají | + | * roste popularita prostorových dat |
- | * např. | + | * -> zvyšuje se dostupnost prostorových dat |
- | * **fuzzy přístup ke klasifikaci atributů** | + | * kor dneska když je všechno online a na netu |
- | * **frekvenční pojetí** -> pravděpodobnost daného výsledku | + | * snadno použitelné nástroje pro sběr prostorových dat, jejich analýzu a prezentaci |
- | * -> problém GIS - má 1 pole s jednou | + | ===== neogeografie ===== |
- | * proto **subjektivní koncepce pravděpodobnosti** | + | * nová geografie |
- | * ve fuzzy logice může být stupeň příslušnosti objektu ke třídě částečný | + | |
- | * landuse, hranice, půdní typy, vegetační typy, ... | + | |
- | ==== 2. reprezentace | + | |
- | * rozdíl jestli dělám vektor nebo rastr | + | ===== příklady ===== |
- | * **mixel** = prvky, u nichž výsledek statistické klasifikace naznačuje výskyt více kategorií | + | * Kickstarter |
- | * chybová matice | + | * OpenStreetMap |
+ | * 2004 | ||
+ | * dobrovolné mapování | ||
+ | * StackOverflow | ||
+ | | ||
+ | * Wikipedia | ||
+ | * Github | ||
+ | | ||
+ | * pro sledování nepokojů v Keni po prezidentských volbách | ||
+ | * * 2007 | ||
+ | * pak zásadní zlom Haiti (2010) | ||
+ | * ZmapujTo | ||
+ | * pohotový nástroj pro hlášení závad | ||
+ | * nefungující veřejné osvětlení, rozbité lavičky, | ||
+ | |||
+ | ====== VGI ====== | ||
+ | * Volunteered Geographical Information | ||
+ | * = **rozsáhlé zapojení velkého počtu soukromých osob, často s malou nebo žádnou kvalifikací v oboru, k tvorbě geografických informací** | ||
+ | * jako součást **User Generated Geographical Content** | ||
+ | * UGGC je jeden z hlavních prostředků, které NG používají, aby vyjádřili svůj záměr | ||
+ | ===== User Generated Content ===== | ||
+ | * obsah, který je produkován uživateli webových stránek a digitálními médii | ||
+ | * rovnost | ||
+ | * "je to o mně" trend - YouTube, Facebook, prostorová témata vztažená k osobě | ||
+ | * sítě poskytují kolektivní inteligenci, | ||
+ | |||
+ | * **aktivní UGC** - uživatel se připojí k aplikaci a zadá příslušná prostorová data pro aktualizaci nebo rozšíření prostorové databáze | ||
+ | * **pasivní UG**C - zařízení sleduje a anonymně zapisuje cesty | ||
+ | ==== potenciální | ||
+ | * Linusův zákon | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * vlastní výběr, přínos, soustředění | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * rozložení UGC tvůrců | ||
+ | |||
+ | ==== kritiky UGC ==== | ||
+ | * některé situace je třeba chápat v reálném čase | ||
+ | * použitelnost produktů může být nízká | ||
+ | * mohou vyžadovat rozsáhlou kontrolu chyb (???) | ||
+ | * uživalteské priority (Subjektivismus) mohou vést k nespolehlivosti | ||
+ | | ||
+ | {{: | ||
+ | ====== prostorová databáze ====== | ||
+ | ===== optimalizace ===== | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * každý rok jsou zakomponovány významné prostorové změny | ||
+ | | ||
+ | * ostatní změny jsou nalezeny systematicky pracujícím týmem v průběhu celého pokrytí | ||
+ | * ⇒ zohledňuje maximální časovou hodnotu peněz | ||
+ | |||
+ | ===== harmonizace ===== | ||
+ | * aktivní harmonizace databáze | ||
+ | * kdo řídí Crouwdsourcingová data z editačního hlediska? | ||
+ | * Kdo stanovuje standardy pro CRWSC data? | ||
+ | * Kdo kontroluje jejich kvalitu? | ||
+ | * není dostatek údajů k ověření dat | ||
+ | * není dostatek pokrytí, které rozdělí potřeby (rozdělení users) | ||
+ | * nedostatek standardů a kontroly kvality | ||
+ | |||
+ | ===== kategorie prostorových databází ===== | ||
+ | * **kontrolované údaje** | ||
+ | * NavTeq, TeleAtlas | ||
+ | * **hybridní údaje** | ||
+ | * Google, Yahoo, TomTom | ||
+ | * **crowdsourcingové | ||
+ | * Flickr, OSM | ||
- | ==== 3. analýza ==== | ||
- | * dobrá GIS analýza nemůže napravit špatné pojetí geografie ani špatnou reprezentaci, | ||
- | ===== zpracovávání nejistoty ===== | ||
- | * **Soft Computing** | ||
- | * fuzzy logika, ANN, GA, teorie chaosu, pravděpodobnostní metody | ||
- | ===== vizualizace nejistoty ===== | ||
- | * **grafické proměnné: | ||
- | * **vnitřní** | ||
- | * mění svoji hodnotu v souvislosti s měnící se nejistotou | ||
- | * systost barvy | ||
- | *** vnější** | ||
- | * ke standardnímu kartografickému vyjídření jsou přidány další objekty | ||
- | * šipky, grafy, ... | ||
- | * MacEachren | ||
- | * srovnávací mapy | ||
- | * mapa pro atribut a mapa pro nejistotu | ||
- | * kombinované mapy | ||
- | * oboje na jedné mapě | ||
- | * interaktivní explorační nástroj | ||
- | * sekvenční prezentacex | ||