This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
gml [2017/01/07 18:04] efox created |
gml [2017/09/21 16:48] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | <WRAP center round tip 60%> | ||
+ | vlastnosti, syntaxe, struktura, schéma | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
<WRAP center round box 60%> | <WRAP center round box 60%> | ||
geographical markup language | geographical markup language | ||
Line 4: | Line 9: | ||
* značkovací jazyk založen na XML pro popis aplikačních schémat, stejně jako k uchováváí a manipulaci s geografickými informacemi | * značkovací jazyk založen na XML pro popis aplikačních schémat, stejně jako k uchováváí a manipulaci s geografickými informacemi | ||
* určen pro modelování, | * určen pro modelování, | ||
+ | * definuje topologii, čas, geoprvky, referenční systém, geometrii | ||
+ | * stritkně odděluje obsah a vzhled | ||
+ | * GML je XML kódování ve shodě se standardem ISO 19118 pro transport a skladování geografických informací vymodelovaných v souladu s konceptuálním modelovacím rámcem používaným v sérii mezinárodních standardů ISO 19100 a zahrnující prostorové i neprostorové vlastnosti geografických prvků | ||
+ | |||
+ | * ISO 19100 | ||
+ | * pro interoperabilitu mezi různými geografickými informačními systémy | ||
+ | * definuje sémantiku obsahu a logickou strukturu dat -> zavedené jedno stejné aplikační schéma | ||
+ | * definuje systémově a platformě nezávislou datovou strukturu | ||
+ | * GML schéma je zadáno v XML a to buď: | ||
+ | - dodržením pravidel definovaných ve standardu ISO 19109 pro aplikační schémata **UML** a přizpůsobením omezení schémat a pravidel pro GML | ||
+ | * zde jsou prvky reprezentovány jako objekty, kde název typu prvku je použit jako **název třídy objektu** | ||
+ | - dodržením pravidel pro **GM**L aplikační schémata přímo v XML | ||
+ | * zde jsou prvky reprezentovány jako elementy XML, kde název typu prvku je použit **jako název elementu** | ||
+ | |||
+ | ====== schéma GLM ====== | ||
+ | * GML dokumenty - reálné objekty zachycené jako data odpovídající GML aplikačnímu schématu | ||
+ | * GLM schéma - definování elementů a prvků použitých v aplikačních schématech | ||
+ | * GLM schéma do verze 3.0 - __geometry, xlink, xfeature.xsd__ | ||
+ | * GLM schéma od verze 3.0 - schémat už je 25 - basic geometry (0d, 1d, 2d), topology, feature model, metadata machanism, | ||
+ | |||
+ | * **Xlink** | ||
+ | * jsou standardní metodou, jak hypertextově odkazovat na XML - implementace vazeb mezi objekty formou odkazů | ||
+ | * xlink:href - odkazuje na cíl přes URI | ||
+ | * xlink:role, xlink: | ||
+ | * **Souřadnicové referenční systémy** | ||
+ | * kóduje nejen definice SS, ale také jejich transformace a vzájemné konverze | ||
+ | * geodetická poloha, dočasná poloha, technická poloha, poloha obrázku | ||
+ | * definice projekčních ploch, nultých poledníků, | ||
+ | * **Topologie** | ||
+ | * definované jsou 4 třídy: pro základní topologické objekty + každou dimenzi po 3D | ||
+ | * **Dočasné informace a dynamické prvky** | ||
+ | * Schémata dočasných prvků obsahují komponenty popisující dočasnou geometrii, topologii, souřadnicové systémy a dočasné charakteristiky geografických dat | ||
+ | * Čas je měřen ve dvou měřítkách: | ||
+ | * **Definice a slovníky** | ||
+ | * lepší je použít definice distribuované vnějšími orgány (ať už offline nebo online) | ||
+ | * **Jednotky, míry, hodnoty** | ||
+ | * definuje požadavky na kvantitativní hodnoty, které používají měřítko či jednotky míry | ||
+ | * **Směry** | ||
+ | * definované objekty mohou získat vlastnosti definující jejich orientaci, směr, kurz, azimut,... | ||
+ | * **Pozorování** | ||
+ | * **Coverage** | ||
+ | ====== mapování GML dat ====== | ||
+ | * jak ty geoprvky zobrazit na webu?? No přeci transformací to prezentačního formátu, třebas pomocí CSS nebo XSL | ||
+ | * **CSS** | ||
+ | * je jednodušší, | ||
+ | * **XSL** | ||
+ | * extensible stylesheet language | ||
+ | * prostředek k definování | ||
+ | * **XSLT** | ||
+ | * pro konverzi XML do jiného formátu (třeba GML do SVG) | ||
+ | |||
+ | ====== zobrazení XML dat ====== | ||
+ | {{ :: | ||
+ | * každý SW to dělá jinak | ||
+ | * SVG | ||
+ | * otevřený formát, 2D, XML | ||
+ | * není standardizovaně podporovaný všemi browsery | ||
+ | * malá velikost výsledných obrázků mapy | ||
+ | * umožňuje vytvářet odkazy na další vektorové i ratrové soubory a může s němi pracovat přímo | ||
+ | * **vizualizace: | ||
+ | |||
+ | * extrakce prvků (feature extraction) | ||
+ | * extrahování a interpretace prostorových prvků z GML souborů na WFS serveru | ||
+ | * styling mapy | ||
+ | * sestavení GML prvků do grafické podoby pomocí grafických symbolů, stylů linií, vzorů ploch apod... | ||
+ | * transformace GML geometrie dat do SVG třeba | ||
+ | * potřebuj XSLT procesor!!!!! (Xalan, Saxon) | ||
+ | * požadavek uživatele je poslán zpět do datového skladu GML -> webový server extrahuje nové GML prvky -> sestaví z nich SVG -> tohle SVG pošle klientovi | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ |