This shows you the differences between two versions of the page.
| Next revision | Previous revision | ||
|
geometricke_korekce [2016/05/10 09:40] efox created |
geometricke_korekce [2016/05/18 12:45] (current) efox |
||
|---|---|---|---|
| Line 3: | Line 3: | ||
| * atmosférické refrakce, zdánlivé změny v poloze objektů v důsledku kolísání nadmořské výšky terénu a nelinearity v průběhu snímání senzoru | * atmosférické refrakce, zdánlivé změny v poloze objektů v důsledku kolísání nadmořské výšky terénu a nelinearity v průběhu snímání senzoru | ||
| * nemá měřítko !!! | * nemá měřítko !!! | ||
| - | * cílem | + | * **cíle |
| + | * odstranit významné | ||
| + | * propojení obrazových dat s prostorovou | ||
| + | <WRAP center round info 60%> | ||
| + | kartografická projekce = systém vztahů, kterými je část sféroidu transformována do roviny \\ | ||
| + | každá projekce používá souřadnicový systém k vyjádření polohy objektů | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| ===== rektifikace ===== | ===== rektifikace ===== | ||
| * transformace polohy pixelu z jednoho souřadnicového systému do druhého | * transformace polohy pixelu z jednoho souřadnicového systému do druhého | ||
| - | ==== registrace | + | * **registrace** |
| - | * úprava souřadnicové soustavy jednoho obrazového záznamu do souřadnicové soustavy druhého obrazového záznamu | + | * úprava souřadnicové soustavy jednoho obrazového záznamu do souřadnicové soustavy druhého obrazového záznamu |
| - | ==== georeferencování ==== | + | * nemusí jít o souřadnicovou soustavu mapového zobrazení, jde mi jenom o porovnání dvou obrazových záznamů |
| - | * proces, při kterém jé známá absolutně poloha alespoň jednoho pixelu | + | |
| - | ==== geokódování | + | * je to to samé co registrace, až na to, že je k registrovaným datům dodána informace o absolutní poloze alespoň jednoho obrazového prvku |
| - | * transformace do určité kartografické projekce | + | |
| + | * tímhle se mění jenom informace o poloze obrazových prvků, nemění se samotné DN hodnoty! | ||
| + | * **geokódování** | ||
| + | * transformace do určité kartografické projekce | ||
| + | * poloha každého pixelu je vyjádřena v systému mapových souřadnic | ||
| + | * **ortrektifikace** | ||
| + | * odranění nepřesností v relativní změně v poloze objektů | ||
| + | * hlavně pro družicová data nad hodně členitým terénem a mapy velkých měřítek | ||
| + | * potřebuju k tomu DMR | ||
| + | * | ||
| + | ===== převzorkování ===== | ||
| + | * transformace | ||
| + | * hlavním výsledkem rektifikace a převzorkování je to, že dva obrazové záznamy jsou porovnatelné (stejná souřadnicová soustava a stejné prostorové rozlišení) | ||
| + | |||
| + | ===== Transformace digitálního obrazu ===== | ||
| + | * algoritmy: polynomická transformacee, | ||
| + | ==== polynomická tranformace ==== | ||
| + | * vstupní snímek -> volba metody korekce -> výpočet parametrů -> kontrola přesnosti -> transformace a převzorkování -> výstupní snímek | ||
| + | - __sběr identických (vlícovacíh) bodů__ | ||
| + | * dvojice souřadnic (zdrojové a cílové) | ||
| + | * rovnoměrné rozmístnění identických bodů | ||
| + | * nejlépe hrany budov a tak, je blbost vybírat třeba něco v okolí říčního toku, protože to se mění v čase | ||
| + | - __volba stupně transformace__ | ||
| + | * polynom prvního řádu | ||
| + | * podobnostní -2 | ||
| + | * posunutí, otočení | ||
| + | * afinní -3 | ||
| + | * už i zkosení | ||
| + | * kolineární -4 | ||
| + | * 2.řádu(6), | ||
| + | {{ : | ||
| + | - __hodnocení přesnosti (testování transformačních rovnic)__ | ||
| + | * koeficienty rovnic vytvářejí matici -> inverze této matice -> pro každý identický bod můžu vypočítat jeho polohu ve zdrojové soustavě | ||
| + | * jak moc velký rozdíl polohy bodu mezi zdrojovou a novou soustavou | ||
| + | * RSME - střední kvadratická chyba | ||
| + | * přípustná hodnota < poloviční velikost jednoho pixelu | ||
| + | * RMSE=(X-X< | ||
| + | * X je nová souřadnice, | ||
| + | * počítám to jak pro jednotlivé dvojice, tak jako jednotlivou chybu. Když je u některé dvojice moc velká chyba, tak ten bod vyhodím a dělám to tak dlouho, dokud mi chyba neklesne pod jeden pixel | ||
| + | - __převzorkování obrazu__ | ||
| + | * každém pixlu přiřadím hodnotu vypočítanou z původního obrazu | ||
| + | {{ : | ||
| + | * **nejbližší soused** | ||
| + | * metoda je geometricky nejméně přesná. Výsledný snímek může obsahovat nespojitosti, | ||
| + | * zachovává původní hodnoty pixelů | ||
| + | * pokud budu pak obraz klasifikovat, | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * **bilinerání interpolace** | ||
| + | * hodnota pixelu v novém obraze vypočtena jako vážený průměr 4 nejbližších pixelů z původního obrazu | ||
| + | * shlazuje výsledný obraz -> ten pak ztrácí rozlišení | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * **kubická konvoluce** | ||
| + | * vážený průměr 16 nejbližších sousedů | ||
| + | {{ :: | ||
| + | * **bikubický spline** | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== modelový přístup ===== | ||
| + | * výškově členitá území a snímky z družic s vysokým rozlišením vyžadují modelový přístup | ||
| + | * fyzikální model obsahující tři části: | ||
| + | * model senzoru, model orbity, model snímaného území | ||