This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
evolucni_vypocetni_techniky_geneticke_algoritmy_diferencialni_evoluce [2017/01/02 18:32] efox [jak to funguje] |
evolucni_vypocetni_techniky_geneticke_algoritmy_diferencialni_evoluce [2017/01/04 15:38] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | ====== evoluční algoritmy ====== | ||
+ | * výhoda: pro to prohledávání používají celou populaci řešení | ||
+ | * takže místo jednoho super namakaného horolezce použiju skautský oddíl (kvůli interakci, komunikaci, | ||
+ | * 10 skautů je jako 1000 izolovaných horolezců | ||
+ | |||
====== genetické algoritmy ====== | ====== genetické algoritmy ====== | ||
* patří pod [[heurestické algoritmy]] | * patří pod [[heurestické algoritmy]] | ||
Line 18: | Line 23: | ||
=== fitness hodnota === | === fitness hodnota === | ||
+ | {{: | ||
* číselné vyjádření kvality každého jedince | * číselné vyjádření kvality každého jedince | ||
* charakterizuje vhodnost chromozómu | * charakterizuje vhodnost chromozómu | ||
Line 23: | Line 29: | ||
* čím je tam víc jedniček, tím vyšší fitness hodnota (ale nemusí se to vždycky brát podle tohoto pravidla) | * čím je tam víc jedniček, tím vyšší fitness hodnota (ale nemusí se to vždycky brát podle tohoto pravidla) | ||
- | {{: | + | |
==== operátory ==== | ==== operátory ==== | ||
Line 33: | Line 39: | ||
- selekce - vážená ruleta, což je jako obyčejná ruleta, ale počítá se tam i s pravděpodobností (sečtu všechny fitness hodnoty a každý řetězec tou hodnotou vydělím. V této generaci se tedy s největší pravděpodobností nevyskytují nejslabší jedinci. | - selekce - vážená ruleta, což je jako obyčejná ruleta, ale počítá se tam i s pravděpodobností (sečtu všechny fitness hodnoty a každý řetězec tou hodnotou vydělím. V této generaci se tedy s největší pravděpodobností nevyskytují nejslabší jedinci. | ||
- křížení - výměna informací mezi dvěma jedinci. Může být jednobodové nebo dvoubodové. Ty dva řetězce, mezi kterými bude probíhat výměna jsou vybrány náhodně. | - křížení - výměna informací mezi dvěma jedinci. Může být jednobodové nebo dvoubodové. Ty dva řetězce, mezi kterými bude probíhat výměna jsou vybrány náhodně. | ||
- | {{:: | + | {{:: |
- mutace - pokud mám podmínku, že třeba velmi kvalitní řetězec obsahuje na 4. pozici jedničku, ale takový řetězec nemám, tak ani křížením ani selekcí nedosáhnu toho, aby na 4. pozici ta jednička byla. Proto zmutuju řetězec na 4. pozici a mám to! | - mutace - pokud mám podmínku, že třeba velmi kvalitní řetězec obsahuje na 4. pozici jedničku, ale takový řetězec nemám, tak ani křížením ani selekcí nedosáhnu toho, aby na 4. pozici ta jednička byla. Proto zmutuju řetězec na 4. pozici a mám to! | ||
- reprodukce - abych mohla zase skočit na bod č.2, je potřeba vybrat ty nejsilnější jedince - tudíž ty řetězce, které mají nejvyšší fitness hodnotu. A slabí jedinci se nahradí kopiemi těch silných a jede se znova dokola. | - reprodukce - abych mohla zase skočit na bod č.2, je potřeba vybrat ty nejsilnější jedince - tudíž ty řetězce, které mají nejvyšší fitness hodnotu. A slabí jedinci se nahradí kopiemi těch silných a jede se znova dokola. | ||
+ | {{:: | ||