http://po.licka.cz/_media/wiki:propl.pdf
Představuje společnou vizi budoucnosti. Definuje priority, řeší SWOT analýzy (příležitosti a hrozby, silné a slabé stránky) pro dané území nebo oblast a výsledkem jsou reálné strategické cíle. Je to nejvyšší úroveň plánování, spadá pod to oborové a prostorové plánování. Prostorové je lepší, protože není tak moc vázané zákonem. První zjistim přírodní podmínky území, hodnocení ekonomických (socio) podmínek, cíle rozvoje, kde jsou konflikty (stačí jakýkoliv překryv linií) → vizualizace → zhodnocení, řešení, diskuze. „Komplexní zhodnocení všech vlivů v a na daném území (+ limity, příležitosti apod).
Dává dohromady zájmy samosprávy (obec, kraj), zájmy orgánů, kterých se bude změna týkat a taky zájmy jednotlivých občanů, vlastníků – všech, kterých se to může dotknout. Slazuje ekonomický, ekologický a sociální aspekt. Dělá předpoklady pro výstavbu, přestavbu. Zákon 183/2006 – stavební zákon. Soustavné a komplexní řešení fčního využití území, stanovení zásad jeho organizace (věcná i časová). Vede k soulau všech tří pilířů, hlavně v péči o životní prostředí. Stará se o to hlavně MMR.
Trvale udržitelný rozvoj je rozvoj, který zabezpečuje uspokojení současných potřeb, aniž by ohrozil uspokojení potřeb generací budoucích. Trvale udržitelný rozvoj společnosti je takový rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů.
Převratem ve výrobě bylo zavedení parního stroje, který se stal základem tovární výroby. rozvoj dopravy (rostoucí železniční síť v Z Evropě) – zdokonalování dopravních cest, zpevňování silnic (použití asfaltu), nejlevnější doprava po velkých řekách ⇒ stavba vodních průplavů, splavňování řek, vznik říční a námořní dopravy . ozvoj obchodu – vytváření jednotného národního trhu (s rozvojem zemědělstvím, poptávka po výrobcích), odstraňování celních přehrad; masová výroba umožnila i vzdálenější trhy – 1. obchodní domy, politika volného svobodného obchodu, kolonie jako odbytiště zboží , potřeba kapitálu = > rozvoj bank. přesun mnoha venkovských obyvatel do měst
Industriální město - znaky Prudký populační růst v důsledku technologických (pracovních příleţitosti) a sociálních (zrušení nevolnictví) změn – vznikají miliónová města . Bourání opevnění a s ním souvisící rozvolňování měst – úpadek center, rozvoj příměstských částí . Monofunkční zónování – obytné, dělnické, průmyslové části . Posilování středních vrstev na předměstí, centrální hierarchie se mění v sektorovou . Průmysl (vznikala nová města okolo center průmyslu), strojírenství, doprava . Vniká regionální aţ národní úroveň z hlediska významu
svébytné město nezávislé na původním sídle, uzavřené místa bydliště – pracoviště, obsluhy a rekreace, koncept venkovské zástavby v městském organismu, sousedské vztahy .
Velkým problém je tzv. nekontrolovaná suburbanizace, pro niž se vžil anglický termín „urban sprawl“. Toto „rozlézání“ zástavby do volné krajiny je charakteristické neřízeným a nepromyšleným umístěním rezidenčních nebo komerčních areálů do krajiny, přičemž výsledkem je většinou mozaikovitá struktura nově rozvíjených ploch v zázemí města.
městských aglomerací
rozšiřují do všech oblastí světa, roste hospodářský a politický význam měst, města se plošně rozšiřují, probíhá vnitřní diferenciace měst, šíří se městský způsob života, vznikají složité městské sídelní útvary
města jsou centrálními místy pro své zázemí, jejich vliv je odstupňován podle jejich řádu – centrální místa vyššího řádu mají větší zázemí a větší vliv; centrální místa stejného řádu jsou umístěna v trojúhelníkové síti, mají přibližně stejnou velikost a obsluhují přibližně stejně velké oblasti, které mají tvar rovnostranného šestiúhelníka; centra nižšího řádu leží vždy uprostřed mezi třemi sousedními centry vyššího řádu; každé centrum vyššího řádu je zároveň centem všech nižších řádů)
Pojmem brownfield rozumíme nemovitost (pozemek, objekt, areál), která:
je nedostatečně využívaná, je zanedbaná a případně i kontaminovaná nelze ji vhodně a efektivně využívat, aniž by proběhl proces její regenerace vzniká jako pozůstatek průmyslové, zemědělské, rezidenční, vojenské či jiné aktivity
politika územního rozvoje, úap, ús, uzemne planovaci dokumentace - zasady uzemniho rozvoje, uzemni plan, regulacni plan. uz rozdhonuti a souhls
mezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území
vydává se na území postižené živelnou pohromou nebo havárií, kdy došlo k zásahu do využití země, pro závadné stavby, z hygienických, bezpečnostních, požárních důvodů - musí se stanovit podmínky pro odstranění dopadů
poř- V rámci územního plánování se jím rozumí obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo obrany ČR, které v rámci své působnosti pořizují politiku územního rozvoje atd…. Činno st pořizovatelů je většinou koordinační a dohlížecí (sestavení zadání, výběrové řízení, … proj - Fyzická osoba oprávněná podle zvláštního právního předpisu k projektové činnosti ve výstavbě. Odpovídá za správnost jím zpracovaných dokumentů a je povine n dbát právních předpisů a působit v součinnosti s příslušnými orgány územního plánování a dotčenými orgány
úřady územního plánování pro své správní obvody v podrobnosti a rozsahu nezbytném pro pořizování územních plánůa regulačních plánů - krajské úřady pro území kraje v podrobnosti a rozsahu nezbytném pro pořizování zásad územního rozvoje.
-Výkres hodnot území (zejména hodnoty architektonické a urbanistické) -Výkres limitů využití území -Výkres záměrů na provedení změn vúzemí -Problémový výkres
hlavne pomoci swot analyz Ministerstvo pro místní rozvoj vytvořilo v roce 2010 metodiku, podle které je každá obec ohodnocena kladným nebo záporným znaménkem. -Dobrý stav územních podmínek společně s pozitivním výsledkem ze SWOT +- Špatný stav územníchpodmínek snegativním výsledkem SWOT –- Výsledky za každý pilíř (+, -) je zapsán do tabulky, kde je každá obec zařazena do jedné zosmi kategorií
Kontrolní a konverzní nástroj pro ÚAP Nadstavba pro ArcGIS vytvořena společností Vars Brno pro komplexní revizi dat podle standardizovaného datového modelu, včetně konverzí mezi GIS a CADformáty. Primárně byla aplikace vytvořena pro Zlínský kraj Na podobném principu pracuje software K K (Kontrola a konverze) vyvinutý společností T-map, pro účely pořizování ÚAP Územní plán-Základní koncepční dokument obce k usměrňování rozvoje-stanovuje rozvoj obce, ochranu hodnot území, urbanistické koncepce,vymezujezastavěné území, zastavitelná území, plochy ke změně zástavby-3 aktéři územního plánování-obec, státní správa, zájmy veřejnosti-tvorbatrvá 2-3 roky -ve všech fázích možnost připomínková ní od občanů, pořizován z podnětu zastupitelstva (návrh může vznést občan, investor, orgán veřejné správy)
1) zadání územního plánu -obsahuje hlavní cíle, požadavky na zpracování -základní urbanistická koncepce, koncepce veřejné infrastruktury a koncepci uspořádání krajiny -podkladem jsou územně analytické podklady, doplňující průzkumy, územní studie -schválení plánu→ vybrán dodavatel (zpracovatel) 2) návrh -jednání o návrhu ÚP a vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj- poslán k posouzení orgánům, krajským úřadům, příslušné obci a sousedním obcím- vlastníci a obce mohou podávat námitky a připomínky→ buď se vyřeší, nebo se pořídí nový plán 3) řízení -veřejné projednávání -obec, dotčené orgány, krajský úřad, souse dní obce (může se účastnit i veřejnost)→ v průběhu i po projednání možné podávat námitky, připomínky→ vyhodnocení→ podavatelé jsou informování o vypořádání 4) vydání-ověření, zda ÚP není v rozporu s politikou územního rozvoje nebo s územně plánovací dokumentací-uveřejnění na internetu-do 4 let zpracována zpráva o uplatňování ÚP→ nevyhovuje → vypracování změny
územní dokumenty -dokumenty, na základě kterých lze umisťovat stavby nebo zařízení, provádět změny, měnit vliv užívání- územní souhlas -záměr vzastavěném území nebo vzastavitelné ploše podstatně nemění poměry vúzemí a nevyžaduje nové nároky na novou dopravní a technickou infrastrukturu
území daná zákonem nebo územním rozhodnutím, ve kterých se zakazují nebo omezují určité činnosti z důvodů ochrany zájmů společnosti (ochranné pásmo leteckých staveb, rozvod te pelné energie, plynárenská zařízení, přírodní léčivé zdroje, vodní díla, …)
územní systém ekologické stability, vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu * biocetur, biokoridor, interakčni prvek
aktuální digitální vektorové mapové dílo sobsahem katastrální mapy vkatastrálních územích, kde neexistuje prozatím DKM. Je zpracována jednotlivými krajskými úřady, je bezešvá, vS-JTSK
neplatna hodnota, chybi hodnota, ruzne hodnoty, leží uvnitř objektu, přesah, překryv
MINIS-je jednoduchý software (Hydrosoft Veleslavín), který odevzdává data územního plánu zpracovaného dle metodiky MINIS nejen zkontroluje, ale opraví řadu geometrických a topologických chyb. Data jsou kontr olována i podle logické správnosti. Chyby odhalené kontrolou jsou dostupné v txt seznamu a v bodové vrstvě s lokalizací (shp, dxf)
Minimální standard pro dig itální zpracování územních plánů v GIS a CAD (MINIS) : v roce 2005 na zadání Krajského úřadu Pardubického kraje. Zpracovali Hydrosoft Veleslavín a Urbanistický atelier UP - 24. Představuje minimální pojetí standardizace digitálního zpracování ÚPO s cílem sjed notit zpracování jevů územního plánu a získat standardně zpracované vrstvy těchto jevů v GIS pro potřeby dalšího využití. Urbanistická část definuje strukturu a výklad nejvýznamnějších urbanistických jevů, stanovuje povinný obsah hl. výkresu doporučený gra fický projev standardních jevů v hl. výkrese ÚPO rozlišený na stav a návrh. Metodika (2.2) je využívána v 6 krajích.
(Urban Simulation): v polovině 90. let, otevřený simulační systém sloužící plánovacím agenturám metropolitních regionů v USA. Interakce mezi domácnostmi, ekonomickými subjekty, developery a veřejnou správu. V prostředí trhu s nemovitostmi, opensource, původně v java, teď v python
vektorová databáze krajinného pokryvu z 1990, 2000, 2006, 2012. Databáze z pracována k příslušným rokům a také jako přírůstky a úbytky ploch mezi jednotlivými roky. Měřítko 1 : 100 000, 44 tříd, dostupná prostřednictvím Národního geoportálu . Databáze CLC90 zpracována podle jednotné celoevropské metodiky firmou GISAT, CLC2000 vytv ořena Evropskou agenturou životního prostředí ve spolupráci s JRC (Joint Research Center). Minimální jednotkou pro inventarizaci bylo 25 ha, identifikovali se pouze plošné objekty. Pro ČR ji zpracovala firma Help Service – Remote Sensing. CLC2006 je zahrnu ta jako součást evr projektu GMES (Global Monitoring for Enviroment and Security), dodržena stejná metodika jako v předešlých letech. CLC2012 v rámci projektu Copernicus , data z družic IRS - P6 a RapidEye.