model pro posouzení původnosti společenstva v závislosti na lidské činnosti (předpoklad maximální biodiverzity → působení lidské činnost → nějaký druh umře)
je to konceptuální model (není jako sw řešení), dneska už asi funguje nezávisle
drivery: landuse, infrastructure, fragmentace ukládaní atmosférického dusíku, vliv změn klimatu
nevýhoda: stavěn jako globální model (100×100)
výstup k porovnávaní: hodnota indexu MSA (průměrné množství druhů, které tvoří ted nasycený biotop)
data: landuse (CLC, na lokální teoreticky ZABAGED - tam ale nejsou tematické informace-, takže využít mapování NATURY a nějakých dalších zdrojů dneska 3 různé mapové zdroje: na začátku je vrstva mapování biotopů - NATURA2000, pak KVES (produkt od AOPK a jsou tam biotopy, corine, zabaged a data z vuv)= kombinovaná vrstva ekosystémové služby, nevýhoda je, že nemá upravené expertní koeficienty / kombinovaná vrstva = KV = mapování biotopů + CORINE, přínos, že má upravené i ty expertní hodnoty = hodnoty, které odráží platnost pro čr / ty hodnoty jsou odvozené z BLM mapování, ale v tuto chvíli to BVM není po celé čr, ale co je, tak se promítá do KV. a to bude použité, KV se přestane používat a bude jenom BVM/ měřítko 1 : 10 000)
silnice (world road map silnice (zabaged)
fragmentace území (patches of natural areas - ze satelitu, případně výpočet z landuse a silnic)
klimatické informace (centrální správa o kolik se mění teplota v určitých kvartálech / čhmu pro čr)
mapa ekosystémů (WWF, BIomes, Eco-regiion v 1 : 500 000 / natura 2000
chráněné oblasti (vrstva chráněných oblastí podle jedné klasifikace / jinak AOPK)
dusík (globální = základní model z balíku IMAGE, ale pixel je 100×100 km, což je pro nás blbý, takž pro čr existuje expertní neveřejné měření s přesností 1×1 km mimo zastavěné území)
vliv infrastrutkury = landuse a silnice a hustota obyvatel (eurostat / data ze sčítání obyvatel)
pro každý driver spočítám hodnotu MSA a pak ta výsledná hodnota funguje že se dá těch 5 vrstev dohromady (vektorový součin pro zachování stejné hodnoty těch driverů)
využtí:
roadzone effect = ovlivněí biodiverzity v důsledku automobilové dopravy
co má vliv: silnice fragmentující území
způsob využití fragmentované pásu: výrazně se mění hydrologické efekty (vlhkost, výskyt těžkých kovů, odlítává mu sůl, zvyšuje se vnitřní proudění, odvod sedimentů, ta sůl poškozuje porost a živočichy a měn í všude hydrycké režimy protože váže vlhkst). další je hluk a světlo
2013 mezinárodní panel pro biodiverzitu
Permalink biodiverzita.txt · Last modified: 2017/10/30 12:03 by efox