This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
ctenarsky_denik [2015/10/18 22:12] efox |
ctenarsky_denik [2016/02/26 12:11] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 9: | Line 9: | ||
---- | ---- | ||
- | ==== 1. – 3. kapitola ==== | + | ==== 1.–3. kapitola ==== |
První kapitola popisuje počátek geografie ve světě. Tento počátek je těžké uchopit vzhledem k tomu, že geografie je velmi rozsáhlý a těžko definovatelný obor, který každý chápe jinak. Podle některých obor geografie započal psanými záznamy již 50 let před Kristem, podle jiných zase až s počátkem geografických informačních systému ve dvacátém století. Pokud by však byl považován počátek tohoto oboru až v minulém století, otázkou pro mne zůstává, jak se téma prostorového poznávání a mapování nazývalo předtím, když ne právě geografií. \\ | První kapitola popisuje počátek geografie ve světě. Tento počátek je těžké uchopit vzhledem k tomu, že geografie je velmi rozsáhlý a těžko definovatelný obor, který každý chápe jinak. Podle některých obor geografie započal psanými záznamy již 50 let před Kristem, podle jiných zase až s počátkem geografických informačních systému ve dvacátém století. Pokud by však byl považován počátek tohoto oboru až v minulém století, otázkou pro mne zůstává, jak se téma prostorového poznávání a mapování nazývalo předtím, když ne právě geografií. \\ | ||
V dosavadní interpretaci převažují tři přístupy. Prvním z nich je přístup internistický, | V dosavadní interpretaci převažují tři přístupy. Prvním z nich je přístup internistický, | ||
Line 62: | Line 62: | ||
Stává se to, co se stává pořád. Lidi se neustále hádají jestli je geografie věda, rok, dva, deset, sto, hádají se, hádají a to je tak všechno, co umí. Výsledek pořád žádný. Je geografie věda? Ano? Tak pojďme dělat geografické věci! Je geografie věda? Ne? Tak pojďmě taky dělat geografické věci! Vždyť na tom snad nezáleží. Jak Češi v hospodě. Taky by nejraději vyřešili světový mír, ale pak z ní vylezou a jsou rádi, že ráno nemají kocovinu. \\ | Stává se to, co se stává pořád. Lidi se neustále hádají jestli je geografie věda, rok, dva, deset, sto, hádají se, hádají a to je tak všechno, co umí. Výsledek pořád žádný. Je geografie věda? Ano? Tak pojďme dělat geografické věci! Je geografie věda? Ne? Tak pojďmě taky dělat geografické věci! Vždyť na tom snad nezáleží. Jak Češi v hospodě. Taky by nejraději vyřešili světový mír, ale pak z ní vylezou a jsou rádi, že ráno nemají kocovinu. \\ | ||
- | Pokud má být geografie vědou, nesmí se zaměřovat na jedinečné. Blbost. Ne nadarmo se říká, že výjimka povrzuje pravidlo. Pokud si jedinečných věcí a úkazů nebudeme všímat, dojde to do stadia, kdy jedinečné úkazy už nebudou tak jedinečné a my se jich začít všímat prostě budeme muset protože nic jiného nám nezbyde. Navíc, geografie zkoumá dynamické jevy, kteér se neustále mění a každý jev má své specifické vlastnosti a takové věci nejde zobecňovat. \\ Je to až vtipné, jak je autor schopen na deseti stranách | + | Pokud má být geografie vědou, nesmí se zaměřovat na jedinečné. Blbost. Ne nadarmo se říká, že výjimka povrzuje pravidlo. Pokud si jedinečných věcí a úkazů nebudeme všímat, dojde to do stadia, kdy jedinečné úkazy už nebudou tak jedinečné a my se jich začít všímat prostě budeme muset protože nic jiného nám nezbyde. Navíc, geografie zkoumá dynamické jevy, kteér se neustále mění a každý jev má své specifické vlastnosti a takové věci nejde zobecňovat. \\ Je to až vtipné, jak je autor schopen |
// | // | ||
- | Je skvělé, že statistické metody dokáží nadchnout studenty natolik, že sami začnou s těmito metodami experimentovat. Nicméně i toto přineslo své ovoce, když začali analyzovat prostory osídlení. Pak přišel Hagerstrand a začal zkoumat i vztahy mezi místy v prostoru a čase | + | Je skvělé, že statistické metody dokáží nadchnout studenty natolik, že sami začnou s těmito metodami experimentovat. Nicméně i toto přineslo své ovoce, když začali analyzovat prostory osídlení. Pak přišel Hagerstrand a začal zkoumat i vztahy mezi místy v prostoru a čase |
+ | A pak máme období, kdy vznikli hippie. Ghetta. Je válka ve Vietnamu. Rasová segregace v USA. A geografie rozhodně není ten obor, který by tyto konflikty vyřešil. Diskriminaci v mapě vážně nepoznám. Geografije by byla jistě přínosným a ocenitelným pomocníkem v těchto konfliktech, | ||
+ | |||
+ | ==== 6. kapitola ==== | ||
+ | Kritiky prostorové vědy se stávají humanisté. Prostorová věda člověka bere jako předvídatelného jedince a neakceptuje jakoukoliv samostatné rozhodování. Kdežto humanisté lidskou bytost uznávají jako myslícího jedince který na základě svého rozhodnutí tvoří svou časovou linii. | ||
+ | |||
+ | Veškeré předchozí přístupy geografie se o subjektivní vnímaní světa nezajímaly, | ||
+ | |||
+ | Behaviorální geografie se snaží popsat lidské chování. Vychází z faktu, že lidské chování lze popsat bez znalostí vnitřního stavu organismu. V tohoto přístupu vznikly mentální mapy. Bezesporu tento přístup geografie posunul její vnímání do jiného levelu, ovšem muselo být nepředstavitelně těžké dělat takto naprosto detailní výzkum, byť v malém měřítku. s menší skupinou osob. Takový výzkum se také logicky nedá aplikovat na větší populaci. | ||
+ | |||
+ | Je třeba si uvědomit, že lidské chování bude částečně vždy i ovlivněnou jistou mírou náhody, kterou my nejme schopni jak předvídat, | ||
+ | | ||
+ | Humanistickým geografům však stále behavioristický přístup nestačí a snaží se zohlednit v rozhodovacím procesu jednotlivých lidských jedinců také emocionální vazby například k danému místu apod. Z tohoto pohledu tedy významnost jednotlivých lokalit určují lidé. | ||
+ | | ||
+ | Nejdůležitějším místem je tedy rodiště jedince, místo kde strávil dětství, místo, kde má kořeny. | ||
+ | Nadále, zkušenosti, | ||
+ | | ||
+ | Ale jaké metody pro tento výzkum použít? Pro pochopení chování jedince je jednoznačně nutná interakce s ním, tudíž nejjednodušší metodou je přímé pozorování /rozhovory, etnografické metody/. Otázkou zůstává, kolik lidí je v dnešní době ochotno takovýto výzkum absolvovat. | ||
+ | | ||
+ | Již zanedlouho se humanistická geografie stala předmětem kritiky, jak ze strany pozitivistické tradice, tak se strany marxistické geografie. Ovšem z této strany nelze brát kritiku nijak vážně. Taková kritika se dá čekat vzhledem k faktu, že jejich přístupy byly defacto opačné. | ||
+ | | ||
+ | Není moc vědních oborů, které by byly natolik ovlivněny filozofickými směry v jednotlivých časových obdobích historie. Jistě, náboženství, | ||
+ | |||
+ | ==== 7.kapitola ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Tohle je kapitola nahlížející spíše na politické a historické události, co se udělat mělo, co se udělat nemělo a co se neudělalo. V dnešní době, kdy je svět plný stále nově přicházejících konfliktů, | ||
+ | |||
+ | Geografie je v řešení ohnisek napětí světě, sociálních konfliktů a dalších velmi mocným pomocným nástrojem. Obzvláště díky inovativním technologiím, | ||
+ | | ||
+ | Jeden přístup požaduje, aby geografie zůstala odtržena od problémů reálného světa a věnovala se přísně vědeckému výzkumu. Ovšem hlavním pozorovacím faktorem je lidská populace v prostoru a čase, studujeme sami sebe, každý z nás se chová jinak a my sami nejsme jednotvárně smýšlející a objektivně uvažující jedinci. Jak tedy na základě pozorování nás samotných můžeme chtít po geografii aby byla “čistou” vědou? A proč geografii nevyužít v odvětvích, | ||
+ | | ||
+ | Mají se geografové aktivně snažit měnit svět? Když cítí potřebu ho změnit, proč by nemohli? Když chtějí, ať jdou demonstrovat, | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | „Geografové v křeslech celého světa, povstaňte! Nemáte co ztratit než vaše ochablá břicha “ – za slovo “geografové” lze dosadit jakékoliv slovo a stále bude věta dávat smysl. Víte, v době komunismu lidé měli za co bojovat, šli demonstrovat i za to, aby si mohli přečíst knihu, kterou komunisti v Česku zakázali, prostě cokoliv. Byli nespokojení s režimem a něco pro to dělali. Smutný fakt dnešní doby je ten, že ačkoliv lidé jsou stále s něčím nespokojení, | ||
+ | | ||
+ | Je opravdu prostorová věda přístupem, | ||
+ | Samozřejmě, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Příkladem je uveden vznik ghetta jakožto výsledek fungování trhu s byty a pozemky. Ghetta mají svůj původ v dávnějších časech než v Chicagu a podle mě jsou spíše výsledkem nefungující politiky multikulturalismu a vystěhovávání minorit obyvatelstva, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Nerovnoměrný rozvoj ve světě a jeho příčiny? I na tuto otázku existuje jednoduchá odpověď. Můžeme za to my, exkurze do historie je jako procházka jednotlivými státy. Jedním z případů 21. století je Nigérie a její zásoby ropy. Nigérie má ze všech států Afriky největší zásoby ropy a zisky z jejího exportu tvoří přes polovinu jejich HDP. Tak proč je to stále tak “zaostalá” země? Ropní magnáti vyvraždí vesnici, kvůli ložisku ropy a nikdo nehne brvou. Nigérie je stát rozebraný zevnitř, trpící korupcí a s vojenskými puči na denním pořádku, ale je to stát někde v Africe, to nikoho nezajímá, svět se momentálně potýká s mnohem většími problémy. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Podobně na tom po konci druhé světové války bylo Česko. Kdyby se připojilo k Marshallovu plánu (jistě, dřív než jsme se stihli připojit, chopili se moci komunisti), naše ekonomika by byla na úrovni západních států. Další z důvodů nerovnoměrného rozvoje. | ||
+ | Zkrátka, rovnoměrného rozvoje v celém světě nedosáhneme, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Co se týče politické ekologie – pokud je první příroda tou původní, jak může být znova vytvářena člověkem. Pokud s určité lokality | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Nadmíru souhlasím s ovlivňováním životního prostředí člověkem. Žene se pouze za ziskem a nehledí na důsledky. Příkladem budiž klimatická změna. Ti, co se ženou za ziskem, či jsou prostě a jednoduše idioti, si stále odmítají připustit, že klimatická změna se již děje, k jejíž změně nemálo přispěl také člověk. Ale omezit vypouštění oxidu uhličitého? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Mnoho lidí ve Spojených státech se domnívá, že klimatičtí aktivisté využívají hrozbu globálního oteplování k útokům na tržní ekonomiku a průmyslovou společnost obecně. Ovšem představa, že by stovky vědců společně pracovala na tak obrovském podvrhu je směšná, neboť jsou to právě vědci, kteří s oblibou vyvracejí závěry svých kolegů. Je otázkou času, kdy se podkopáváním důvěry veřejnosti stane z tohoto tématu vědecký konsenzus. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Poznámky pod čarou | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | přijde mi, že autor nadává na ty kvantitativní geografy, co seděli uvnitř a počítali dostupnost obchodních center zatímco všichni ostatní byli venku a demonstrovali proti válce ve Vietnamu. Co je potřeba si uvědomit je fakt, že tato část geografie má své opodstatnění a uplatnění a není nutno ji odsouvat na vedlejší kolej. | ||
+ | občas mám pocit, že mě trochu do toho jeho názoru až tlačí | ||
+ | … kvantitativní geograf vysvětluje sociální nerovnost ve městě jako výsledek objektivního působení trhu s bydlením, a tím přispívá k legitimizaci tohoto trhu <-- jako by to byl ten geograf, co za to může | ||
+ | |||
+ | ==== 8.kapitola ==== | ||
+ | tentokrát “ženy všech zemí, spojte se!” ? | ||
+ | |||
+ | Dokážete si představit co by se dělo, kdyby světu vládly ženy? Válčilo by se i o boty. | ||
+ | |||
+ | Jako pardon, ale jestli je cílem feminismu vytvářet teorie, které přispějí k rovnoměrnému postavení žen ve společnosti, | ||
+ | | ||
+ | Genderové rozdíly jsou hluboce zakotveny v nás všech už od pravěku. Vždyť, kdo byl ten, co se staral o obživu a chránil vesnici? Muž. Kdo byl ten, co se staral o děti, vařil, pral, uklízel (dejme tomu, že v pravěku se uklízelo...)? | ||
+ | Typické ženské. Přijdou na scénu, a řeknou, že je všechno špatně. Celá geografie je na prd (pardon). Geografii vymysleli muži, tudíž je to sexistické, | ||
+ | |||
+ | Typické je zkoumání v různých kontextech, nechtějí jenom obecně vysvětlovat. Což je ještě pořád fajn, jsou dokonce tak aktivní, že stejně jako radikálové, | ||
+ | |||
+ | A teď to jsou samy feministky, které vytvoří nějakou jednotnou skupinu, a najednou přijdou a řeknou: “nejsme ženy jako sjednocená kategorie, my jsme různé ženy, každá je jiná a jsme utvářeny nerovnými vztahy jak mezi námi, tak mezi muži”. | ||
+ | Zkoumat něco takového, to už je i na humanistické geografy moc. | ||
+ | |||
+ | Co se týče feministické epistemologie – geografické myšlení je maskulinní, | ||
+ | |||
+ | Aby to nevypadalo, že feministky zbytečně haním – podle mě je to hnutí, či směr, který je v moderním světě určitě potřeba, ale v geografii prostě nemá co dělat. | ||
+ | |||
+ | Žena dokáže ublížit slovy mnohem více než muž mečem. Žena snadněji přistoupí ke kompromisu. | ||
+ | Žena je matka, stojí u zrodu všeho nového. V tomto ohledu by žena-matka nevyvolávala konflikty a spíše by se s ní dalo dohodnout a domluvit, protože nebude chtít zbytečnou smrt. Protože ona chápe, že každý je něčí dítě, a každý má svou matku, stejnou jako je ona sama. | ||
+ | A žena je mrcha. Žena může nahlásit nepravdivé domácí násilí a muž bude zavřen. Žena může pít a fetovat a stejně jí svěří dítě do péče. A žena je zlatokopka, která si poté stěžuje, že je brána jako sexuální objekt. | ||
+ | Jak řekl Zeman, “kunda sem, kunda tam” (2013). |