This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
celularni_automaty [2017/01/15 11:37] efox |
celularni_automaty [2017/09/21 16:38] (current) efox |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
+ | <WRAP center round tip 60%> | ||
+ | definice a popis, možnosti využití, aplikace, Game of Life | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * http:// | ||
+ | |||
+ | |||
* holistický přístup | * holistický přístup | ||
* realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic | * realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic | ||
Line 8: | Line 16: | ||
* shora modeluje systémový model | * shora modeluje systémový model | ||
* zdola modeluje celulární automat | * zdola modeluje celulární automat | ||
+ | |||
+ | * používají se pro modelování komplexních systémů | ||
+ | * komplexní systém je to, čemu nerozumíme | ||
====== historie ====== | ====== historie ====== | ||
Line 15: | Line 26: | ||
* vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami | * vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami | ||
* rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem | * rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem | ||
+ | * každá buňka představuje konečný automat | ||
* Burks a Holland | * Burks a Holland | ||
* pokračovali s tím po Neumannovi až umřel | * pokračovali s tím po Neumannovi až umřel | ||
Line 23: | Line 35: | ||
* = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi | * = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi | ||
* CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2) | * CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2) | ||
+ | * **konečný automat** | ||
+ | * (S, ε, σ, s, A) | ||
+ | * S je množina stavů, ε je abeceda (množina vstupních symbolů, třeba 0 a 1), σ je přechodová funkce (třeba tabulka , S0, S1, S2 a co se stane když to bude 1 apod), s je počáteční stav a A je množina přijímaných stavů (že to třeba bere jenom S2 a zbytek ne) | ||
+ | * přechodová funkce může být i ohodnocený graf | ||
+ | * Princip fungování konečných automatů je založen na postupném výpočtu jednotlivých časových stavů systému, kdy každý následující stav je odvozen z předchozího stavu podle daných pravidel chování systému. Pravidla se mohou v průběhu simulace měnit, proto nelze zpětně odvodit původní stav. Díky tomuto však lze simulovat spontánní vznik nových vlastností systému, nových struktur, samoorganizace a adaptace systémů. Pravidla popisují pouze lokální chování systému, ovšem právě z lokálních pravidel poté vyvstane chování systému jako celku (tzv. modelování zespodu) | ||
+ | * z konečných automatů vycházení multiagentní systémy a celulární automaty | ||
+ | * celulární automaty - pokud je zvolen jevový přístup | ||
+ | * Celulární automat si tedy můžeme představit jako až nekonečně mnoho exemplářů určitého (konečného) automatu, propojených určitým, zpravidla jednotným způsobem | ||
+ | * multiagentní systémy - pokud je zvolen objektový přístup | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== vlastnosti ====== | ||
+ | * **paralelismus** | ||
+ | * výpočet beží současně pro všechny buňky, na běžných počítačích se to musí simulovat | ||
+ | * **lokalita** | ||
+ | * nový stav se určuje jenom podle původního stavu toho prvku a na původních stavech buněk v jeho okolí | ||
+ | * **homogenita** | ||
+ | * pro všechny prvky platí stejná přechodová funkce, stejné podmínky pro všechny | ||
+ | ====== druhy CA ====== | ||
+ | * **GAME OF LIFE** | ||
+ | * buňka, 8 sousedů (moorovo okolí), stav živá/ | ||
+ | * S23/B3 | ||
+ | * __tři pravidla__ | ||
+ | * mrtvá buňka + 3 živí sousedi -> buňka oživne | ||
+ | * živá buňka + 2-3 živí sousedi -> buňka zůstane živá | ||
+ | * všechno ostatní umírá nebo zůstává mrtvé | ||
+ | * vznik **emergentních struktur** | ||
+ | * = spontánní vznik makroskopických vlastností a struktur složitých systémů | ||
+ | * nekonečný růst není možný - tohle bylo vyvráceno, MIT vymysleli nekonečný růst | ||
+ | * tvary: | ||
+ | * zátiší (třeba blok 2x2) - nemění se | ||
+ | * oscilátory | ||
+ | * děla | ||
+ | * posunovací vzory, .... | ||
+ | * **Von Neumannův CA** | ||
+ | * to je ten se 29 stavy a 200 000 buňkami, jak chtěl udělat CA co kontroluje a upravuje sám sebe a kde každá buňka reprezentuje konečný automat | ||
+ | * **Langtonův mravenec** | ||
+ | * C. Langton objevil jednoduchý automat popisující pohyb mravence po nekonečné mřížce, jejiž buňky mohou být dvojího typu (bílé a červené) | ||
+ | * přijde na červenou -> 90 stupňů vlevo a přebarví na bílo | ||
+ | * přijde na bílou -> 90 stupňů vpravo a přebarví na červeno | ||
+ | |||
+ | ====== možnosti ====== | ||
+ | ===== tvorba sítě buněk ===== | ||
+ | * **pravidelná struktura** | ||
+ | * **dimenze** - 1D (přímka pole), 2D (pravidelná mřížka), 3D, ... | ||
+ | * pozor na **velikost a rozlišení** | ||
+ | * konečná, nekonečná | ||
+ | * **stav sítě** - binární, více stavů buňky, více atributů vztažených k jedné buňce | ||
+ | * **okolí** | ||
+ | * u 1D CA - okolí je definována poloměrem (počet sousedů po stranách buňky) | ||
+ | * u 2D CA - Neumann, Moore, Hexagonal | ||
+ | * {{:: | ||
+ | * **stanovení okolí** | ||
+ | * velikostí, směrem, | ||
+ | * Moargolus okolím | ||
+ | * **krajní buňky** | ||
+ | * buď zrcadlím krajní buňky nebo spojím protilehlé kraje | ||
+ | |||
+ | * **úpravy CA** | ||
+ | * **prostor** | ||
+ | * konečný, nekonečný | ||
+ | * pravidelný, | ||
+ | * homogenní, nehomogenní | ||
+ | * **okolí** | ||
+ | * pohyblivé, nepohyblivé | ||
+ | * **inicializační funkce** | ||
+ | * jednotné, proměnlivé | ||
+ | * deterministické, | ||
+ | * **časové intervaly** | ||
+ | * pravidelné, | ||
+ | ====== wolframovy třídy ====== | ||
+ | {{ :: | ||
+ | * **třída 1** | ||
+ | * vývoj struktury dospěje do konečného stavu a dále se nemění | ||
+ | * fixní stav | ||
+ | * triviální programy nez cyklů či s omezeným počtem opakování | ||
+ | * **třída 2** | ||
+ | * vývoj vede k jednoduchým strukturám, | ||
+ | * jednoduché cyklení | ||
+ | * programy, které se triviálně zacyklí | ||
+ | * **třída 3** | ||
+ | * chaotické chování, struktury se neopakují | ||
+ | * chaos | ||
+ | * generátor náhodných čísel | ||
+ | * **třída 4** | ||
+ | * vzory vykazují nejkomplexnější chování | ||
+ | * komplexní vzory | ||
+ | * programy, co dělaj supr věci | ||
+ | ====== nevýhody CA ====== | ||
+ | * jsou příliš jednoduché | ||
+ | * nedostatek praktických výsledků, bo nejsou příliš rozšířené | ||
+ | * nedostatek vhodných metod a nástrojů pro kalibraci | ||
+ | |||
+ | ====== využití ====== | ||
+ | * územní plánování | ||
+ | * klasifikace obrazu | ||
+ | * růst urbanizace | ||
+ | * změny využití území | ||
+ | * proudění vody | ||
+ | * šíření požáru | ||
+ | * doprava na obousměrné dvouproudové silnici | ||
+ | * ekologické aplikace | ||