User Tools

Site Tools

celularni_automaty

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
celularni_automaty [2017/01/15 11:37]
efox
celularni_automaty [2017/09/21 16:38] (current)
efox
Line 1: Line 1:
 +<WRAP center round tip 60%>
 +definice a popis, možnosti využití, aplikace, Game of Life
 +</WRAP>
 +
 +
 +  * http://lide.uhk.cz/fim/ucitel/fshusam2/lekarnicky/zt3/zt3_dokumenty/CelularniAutomaty.pdf
 +
 +
   * holistický přístup   * holistický přístup
   * realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic   * realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic
Line 8: Line 16:
   * shora modeluje systémový model   * shora modeluje systémový model
   * zdola modeluje celulární automat   * zdola modeluje celulární automat
 +
 +  * používají se pro modelování komplexních systémů
 +  * komplexní systém je to, čemu nerozumíme
  
 ====== historie ====== ====== historie ======
Line 15: Line 26:
         * vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami         * vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami
         * rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem  -> tento počáteční stav se mění po jednotlivých iteracích podle evolučního pravidla         * rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem  -> tento počáteční stav se mění po jednotlivých iteracích podle evolučního pravidla
 +        * každá buňka představuje konečný automat
   * Burks a Holland   * Burks a Holland
         * pokračovali s tím po Neumannovi až umřel         * pokračovali s tím po Neumannovi až umřel
Line 23: Line 35:
   * = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi   * = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi
   * CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2)   * CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2)
 +  * **konečný automat**
 +        * (S, ε, σ, s, A) 
 +        * S je množina stavů, ε je abeceda (množina vstupních symbolů, třeba 0 a 1), σ je přechodová funkce (třeba tabulka , S0, S1, S2 a co se stane když to bude 1 apod), s je počáteční stav a A je množina přijímaných stavů (že to třeba bere jenom S2 a zbytek ne)
 +        * přechodová funkce může být i ohodnocený graf
 +        * Princip fungování konečných automatů je založen na postupném výpočtu jednotlivých časových stavů systému, kdy každý následující stav je odvozen z předchozího stavu podle daných pravidel chování systému. Pravidla se mohou v průběhu simulace měnit, proto nelze zpětně odvodit původní stav. Díky tomuto však lze simulovat spontánní vznik nových vlastností systému, nových struktur, samoorganizace a adaptace systémů. Pravidla popisují pouze lokální chování systému, ovšem právě z lokálních pravidel poté vyvstane chování systému jako celku (tzv. modelování zespodu)
 +        * z konečných automatů vycházení multiagentní systémy a celulární automaty
 +              * celulární automaty - pokud je zvolen jevový přístup
 +                    * Celulární automat si tedy můžeme představit jako až nekonečně mnoho exemplářů určitého (konečného) automatu, propojených určitým, zpravidla jednotným způsobem
 +              * multiagentní systémy - pokud je zvolen objektový přístup
 +
 +
 +====== vlastnosti ======
 +  * **paralelismus**
 +        * výpočet beží současně pro všechny buňky, na běžných počítačích se to musí simulovat
 +  * **lokalita**
 +        * nový stav se určuje jenom podle původního stavu toho prvku a na původních stavech buněk v jeho okolí
 +  * **homogenita**
 +        * pro všechny prvky platí stejná přechodová funkce, stejné podmínky pro všechny
 +====== druhy CA ======
 +  * **GAME OF LIFE**
 +        * buňka, 8 sousedů (moorovo okolí), stav živá/mrtvá
 +        * S23/B3
 +        * __tři pravidla__
 +              * mrtvá buňka + 3 živí sousedi -> buňka oživne
 +              * živá buňka + 2-3 živí sousedi -> buňka zůstane živá
 +              * všechno ostatní umírá nebo zůstává mrtvé
 +        * vznik **emergentních struktur**
 +              * = spontánní vznik makroskopických vlastností a struktur složitých systémů
 +        * nekonečný růst není možný - tohle bylo vyvráceno, MIT vymysleli nekonečný růst
 +        * tvary:
 +              * zátiší (třeba blok 2x2) - nemění se
 +              * oscilátory
 +              * děla
 +              * posunovací vzory, ....
 +  * **Von Neumannův CA**
 +        * to je ten se 29 stavy a 200 000 buňkami, jak chtěl udělat CA co kontroluje a upravuje sám sebe a kde každá buňka reprezentuje konečný automat
 +  * **Langtonův mravenec**
 +        * C. Langton objevil jednoduchý automat popisující pohyb mravence po nekonečné mřížce, jejiž buňky mohou být dvojího typu (bílé a červené)
 +        * přijde na červenou -> 90 stupňů vlevo a přebarví na bílo
 +        * přijde na bílou -> 90 stupňů vpravo a přebarví na červeno
 +
 +====== možnosti ======
 +===== tvorba sítě buněk =====
 +  * **pravidelná struktura**
 +  * **dimenze** - 1D (přímka pole), 2D (pravidelná mřížka), 3D, ...
 +  * pozor na **velikost a rozlišení** 
 +        * konečná, nekonečná
 +  * **stav sítě** - binární, více stavů buňky, více atributů vztažených k jedné buňce
 +  * **okolí**
 +        * u 1D CA - okolí je definována poloměrem (počet sousedů po stranách buňky)
 +        * u 2D CA - Neumann, Moore, Hexagonal
 +              * {{::more_okoli.png?nolink&300|}}
 +  * **stanovení okolí**
 +        * velikostí, směrem, 
 +        * Moargolus okolím
 +  * **krajní buňky**
 +        * buď zrcadlím krajní buňky nebo spojím protilehlé kraje
 +
 +  * **úpravy CA**
 +        * **prostor**
 +            * konečný, nekonečný
 +            * pravidelný, nepravidelný
 +            * homogenní, nehomogenní
 +        * **okolí**
 +              * pohyblivé, nepohyblivé
 +        * **inicializační funkce**
 +              * jednotné, proměnlivé
 +              * deterministické, stochastické
 +        * **časové intervaly**
 +              * pravidelné, nepravidelné
 +====== wolframovy třídy ======
 +{{ ::wolfram_tridy.png?nolink&500|}}
 +  * **třída 1**
 +        * vývoj struktury dospěje do konečného stavu a dále se nemění
 +        * fixní stav
 +        * triviální programy nez cyklů či s omezeným počtem opakování
 +  * **třída 2**
 +        * vývoj vede k jednoduchým strukturám, které se opakují (oscilátory)
 +        * jednoduché cyklení
 +        * programy, které se triviálně zacyklí
 +  * **třída 3**
 +        * chaotické chování, struktury se neopakují
 +        * chaos
 +        * generátor náhodných čísel
 +  * **třída 4**
 +        * vzory vykazují nejkomplexnější chování
 +        * komplexní vzory
 +        * programy, co dělaj supr věci
 +====== nevýhody CA ======
 +  * jsou příliš jednoduché
 +  * nedostatek praktických výsledků, bo nejsou příliš rozšířené
 +  * nedostatek vhodných metod a nástrojů pro kalibraci
 +
 +====== využití ======
 +  * územní plánování
 +  * klasifikace obrazu
 +  * růst urbanizace
 +  * změny využití území
 +  * proudění vody
 +  * šíření požáru
 +  * doprava na obousměrné dvouproudové silnici
 +  * ekologické aplikace
  
Permalink celularni_automaty.1484476637.txt.gz · Last modified: 2017/01/15 11:37 by efox

oeffentlich