User Tools

Site Tools

celularni_automaty

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
celularni_automaty [2017/01/15 11:25]
efox created
celularni_automaty [2017/09/21 16:38] (current)
efox
Line 1: Line 1:
 +<WRAP center round tip 60%>
 +definice a popis, možnosti využití, aplikace, Game of Life
 +</WRAP>
 +
 +
 +  * http://lide.uhk.cz/fim/ucitel/fshusam2/lekarnicky/zt3/zt3_dokumenty/CelularniAutomaty.pdf
 +
 +
   * holistický přístup   * holistický přístup
   * realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic   * realita je příliš složitá, než aby šla popsat pomocí rovnic
Line 8: Line 16:
   * shora modeluje systémový model   * shora modeluje systémový model
   * zdola modeluje celulární automat   * zdola modeluje celulární automat
 +
 +  * používají se pro modelování komplexních systémů
 +  * komplexní systém je to, čemu nerozumíme
  
 ====== historie ====== ====== historie ======
   * John von Neumann   * John von Neumann
 +        * chtěl navrhnout stroj, který by upravoval a kontroloval sám sebe
         * Neumann navrhl samoreprodukující se automat a přitom došel k závěru, že na své nejnižší úrovni vede komplexita (složitost) ke degeneraci. To znamená, že automat, který tvoří jiné automaty, je tvoří v jednodušší formě než je on sám. Ovšem nad určitou minimální úrovní toto přestává platil a automat dokáže udržovat sám sebe.         * Neumann navrhl samoreprodukující se automat a přitom došel k závěru, že na své nejnižší úrovni vede komplexita (složitost) ke degeneraci. To znamená, že automat, který tvoří jiné automaty, je tvoří v jednodušší formě než je on sám. Ovšem nad určitou minimální úrovní toto přestává platil a automat dokáže udržovat sám sebe.
         * vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami         * vytvořil automat se 29 stavy, 200 000 buňkami
         * rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem  -> tento počáteční stav se mění po jednotlivých iteracích podle evolučního pravidla         * rozdělil prostor na buňky kde je každá buňka charakterizovaná svým počátečním stavem  -> tento počáteční stav se mění po jednotlivých iteracích podle evolučního pravidla
 +        * každá buňka představuje konečný automat
   * Burks a Holland   * Burks a Holland
         * pokračovali s tím po Neumannovi až umřel         * pokračovali s tím po Neumannovi až umřel
Line 21: Line 34:
   * časově i prostorově diskrétní modelování fyzikálních systémů, kde veličiny nabývají pouze diskrétních hodnot v průběhu času   * časově i prostorově diskrétní modelování fyzikálních systémů, kde veličiny nabývají pouze diskrétních hodnot v průběhu času
   * = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi   * = dynamické systémy, diskrétní v prostoru i čase, pracující v pravidelné mřížce a jejich chování je dáno prostorovými interakcemi
-  * CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav+  * CA mají pravidelnou n-dimenzionální mřížku, kde každá buňka má určitý stav (nejčastěji N=2) 
 +  * **konečný automat** 
 +        * (S, ε, σ, s, A)  
 +        * S je množina stavů, ε je abeceda (množina vstupních symbolů, třeba 0 a 1), σ je přechodová funkce (třeba tabulka , S0, S1, S2 a co se stane když to bude 1 apod), s je počáteční stav a A je množina přijímaných stavů (že to třeba bere jenom S2 a zbytek ne) 
 +        * přechodová funkce může být i ohodnocený graf 
 +        * Princip fungování konečných automatů je založen na postupném výpočtu jednotlivých časových stavů systému, kdy každý následující stav je odvozen z předchozího stavu podle daných pravidel chování systému. Pravidla se mohou v průběhu simulace měnit, proto nelze zpětně odvodit původní stav. Díky tomuto však lze simulovat spontánní vznik nových vlastností systému, nových struktur, samoorganizace a adaptace systémů. Pravidla popisují pouze lokální chování systému, ovšem právě z lokálních pravidel poté vyvstane chování systému jako celku (tzv. modelování zespodu) 
 +        * z konečných automatů vycházení multiagentní systémy a celulární automaty 
 +              * celulární automaty - pokud je zvolen jevový přístup 
 +                    * Celulární automat si tedy můžeme představit jako až nekonečně mnoho exemplářů určitého (konečného) automatu, propojených určitým, zpravidla jednotným způsobem 
 +              * multiagentní systémy - pokud je zvolen objektový přístup 
 + 
 + 
 +====== vlastnosti ====== 
 +  * **paralelismus** 
 +        * výpočet beží současně pro všechny buňky, na běžných počítačích se to musí simulovat 
 +  * **lokalita** 
 +        * nový stav se určuje jenom podle původního stavu toho prvku a na původních stavech buněk v jeho okolí 
 +  * **homogenita** 
 +        * pro všechny prvky platí stejná přechodová funkce, stejné podmínky pro všechny 
 +====== druhy CA ====== 
 +  * **GAME OF LIFE** 
 +        * buňka, 8 sousedů (moorovo okolí), stav živá/mrtvá 
 +        * S23/B3 
 +        * __tři pravidla__ 
 +              * mrtvá buňka + 3 živí sousedi -> buňka oživne 
 +              * živá buňka + 2-3 živí sousedi -> buňka zůstane živá 
 +              * všechno ostatní umírá nebo zůstává mrtvé 
 +        * vznik **emergentních struktur** 
 +              * = spontánní vznik makroskopických vlastností a struktur složitých systémů 
 +        * nekonečný růst není možný - tohle bylo vyvráceno, MIT vymysleli nekonečný růst 
 +        * tvary: 
 +              * zátiší (třeba blok 2x2) - nemění se 
 +              * oscilátory 
 +              * děla 
 +              * posunovací vzory, .... 
 +  * **Von Neumannův CA** 
 +        * to je ten se 29 stavy a 200 000 buňkami, jak chtěl udělat CA co kontroluje a upravuje sám sebe a kde každá buňka reprezentuje konečný automat 
 +  * **Langtonův mravenec** 
 +        * C. Langton objevil jednoduchý automat popisující pohyb mravence po nekonečné mřížce, jejiž buňky mohou být dvojího typu (bílé a červené) 
 +        * přijde na červenou -> 90 stupňů vlevo a přebarví na bílo 
 +        * přijde na bílou -> 90 stupňů vpravo a přebarví na červeno 
 + 
 +====== možnosti ====== 
 +===== tvorba sítě buněk ===== 
 +  * **pravidelná struktura** 
 +  * **dimenze** - 1D (přímka pole), 2D (pravidelná mřížka), 3D, ... 
 +  * pozor na **velikost a rozlišení**  
 +        * konečná, nekonečná 
 +  * **stav sítě** - binární, více stavů buňky, více atributů vztažených k jedné buňce 
 +  * **okolí** 
 +        * u 1D CA - okolí je definována poloměrem (počet sousedů po stranách buňky) 
 +        * u 2D CA - Neumann, Moore, Hexagonal 
 +              * {{::more_okoli.png?nolink&300|}} 
 +  * **stanovení okolí** 
 +        * velikostí, směrem,  
 +        * Moargolus okolím 
 +  * **krajní buňky** 
 +        * buď zrcadlím krajní buňky nebo spojím protilehlé kraje 
 + 
 +  * **úpravy CA** 
 +        * **prostor** 
 +            * konečný, nekonečný 
 +            * pravidelný, nepravidelný 
 +            * homogenní, nehomogenní 
 +        * **okolí** 
 +              * pohyblivé, nepohyblivé 
 +        * **inicializační funkce** 
 +              * jednotné, proměnlivé 
 +              * deterministické, stochastické 
 +        * **časové intervaly** 
 +              * pravidelné, nepravidelné 
 +====== wolframovy třídy ====== 
 +{{ ::wolfram_tridy.png?nolink&500|}} 
 +  * **třída 1** 
 +        * vývoj struktury dospěje do konečného stavu a dále se nemění 
 +        * fixní stav 
 +        * triviální programy nez cyklů či s omezeným počtem opakování 
 +  * **třída 2** 
 +        * vývoj vede k jednoduchým strukturám, které se opakují (oscilátory) 
 +        * jednoduché cyklení 
 +        * programy, které se triviálně zacyklí 
 +  * **třída 3** 
 +        * chaotické chování, struktury se neopakují 
 +        * chaos 
 +        * generátor náhodných čísel 
 +  * **třída 4** 
 +        * vzory vykazují nejkomplexnější chování 
 +        * komplexní vzory 
 +        * programy, co dělaj supr věci 
 +====== nevýhody CA ====== 
 +  * jsou příliš jednoduché 
 +  * nedostatek praktických výsledků, bo nejsou příliš rozšířené 
 +  * nedostatek vhodných metod a nástrojů pro kalibraci 
 + 
 +====== využití ====== 
 +  * územní plánování 
 +  * klasifikace obrazu 
 +  * růst urbanizace 
 +  * změny využití území 
 +  * proudění vody 
 +  * šíření požáru 
 +  * doprava na obousměrné dvouproudové silnici 
 +  * ekologické aplikace
  
Permalink celularni_automaty.1484475954.txt.gz · Last modified: 2017/01/15 11:25 by efox

oeffentlich