====== Crowdsourcing ====== * "Outsourcing" + "Crowd" * poprvé v roce 2006 * komunita uživatelů dobrovolně přispívá prostředky, daty, informacemi, vědomostmi ===== problémy ===== * roste popularita prostorových dat * -> zvyšuje se dostupnost prostorových dat * kor dneska když je všechno online a na netu * snadno použitelné nástroje pro sběr prostorových dat, jejich analýzu a prezentaci ===== neogeografie ===== * nová geografie * Google Earth, Google Maps * možnost vytváření vlastních výstupů formou mapových mashupů ===== příklady ===== * Kickstarter * OpenStreetMap * 2004 * dobrovolné mapování * StackOverflow (odnož GIS.stackoverflpw) * GeoNet * Wikipedia * Github * Ushahidi * pro sledování nepokojů v Keni po prezidentských volbách * * 2007 * pak zásadní zlom Haiti (2010) * ZmapujTo * pohotový nástroj pro hlášení závad a malých nedostatků ve městě * nefungující veřejné osvětlení, rozbité lavičky,... ====== VGI ====== * Volunteered Geographical Information * = **rozsáhlé zapojení velkého počtu soukromých osob, často s malou nebo žádnou kvalifikací v oboru, k tvorbě geografických informací** * jako součást **User Generated Geographical Content** * UGGC je jeden z hlavních prostředků, které NG používají, aby vyjádřili svůj záměr ===== User Generated Content ===== * obsah, který je produkován uživateli webových stránek a digitálními médii * rovnost příležitostí zveřejnit data * "je to o mně" trend - YouTube, Facebook, prostorová témata vztažená k osobě * sítě poskytují kolektivní inteligenci, souhrnné poznatky z decentralizovaných zdrojů, nízké náklady na spolupráci * **aktivní UGC** - uživatel se připojí k aplikaci a zadá příslušná prostorová data pro aktualizaci nebo rozšíření prostorové databáze * **pasivní UG**C - zařízení sleduje a anonymně zapisuje cesty ==== potenciální přínosy UGC ==== * Linusův zákon * je-li dost očí, jsou všechny chyby malé * přispěvatelé vykazují * vlastní výběr, přínos, soustředění * Početnost * více přispěvovatelů prostorových dat než profesionálních tvůrců mapy * Prostorové rozdělení * rozložení UGC tvůrců je všudypřítomné a mnohem větší než počet profesionálních tvůrců map ==== kritiky UGC ==== * některé situace je třeba chápat v reálném čase * použitelnost produktů může být nízká * mohou vyžadovat rozsáhlou kontrolu chyb (???) * uživalteské priority (Subjektivismus) mohou vést k nespolehlivosti * předsudky v odpovědích {{:ugc.png?nolink&500|}} ====== prostorová databáze ====== ===== optimalizace ===== * zpočátku - údaje shromáždit podle specifikací * chybná data znova získat nebo do aktualizační fronty * potom * každý rok jsou zakomponovány významné prostorové změny * oblasti s vysokou změnou lze identifikovat přednostně a následně aktualizovat * ostatní změny jsou nalezeny systematicky pracujícím týmem v průběhu celého pokrytí * ⇒ zohledňuje maximální časovou hodnotu peněz při současném zvýšení integrity databáze ===== harmonizace ===== * aktivní harmonizace databáze * kdo řídí Crouwdsourcingová data z editačního hlediska? * Kdo stanovuje standardy pro CRWSC data? * Kdo kontroluje jejich kvalitu? * není dostatek údajů k ověření dat * není dostatek pokrytí, které rozdělí potřeby (rozdělení users) * nedostatek standardů a kontroly kvality ===== kategorie prostorových databází ===== * **kontrolované údaje** * NavTeq, TeleAtlas * **hybridní údaje** * Google, Yahoo, TomTom * **crowdsourcingové (nekontrolované)** * Flickr, OSM