====== potenciál cestovního ruchu ====== je souhrnnou hodnotou všech předpokladů cestovního ruchu,oceněných na základě bodovací škály, sníţenou o zápornou hodnotu negativních faktorů rozvoje cestovního ruchu – zejména o špatný stav sloţek životního prostředí (kyselé deště, nízká kvalita vzduchu, znečištění moře, pláží aj.) a konfliktní land-use daného území ====== předpoklady cestovního ruchu ====== představují souhrn přírodních a antropogenních aspektů včetně jejich mnohoúrovňových vazeb, které vytvářejí předpoklady pro realizaci cestovního ruchu. Podle funkčně – chorologického členění (P. Mariot) je lze členit (základní klasifikace) na lokalizační předpoklady cestovního ruchu, selektivní předpoklady cestovního ruchu a realizační předpoklady cestovního ruchu. Lokalizační předpoklady se dále dělí na přírodní a kulturněmunicipální, realizační předpoklady na komunikační a materiálně-technické, selektivní předpoklady se člení na politické, demografické, administrativní, urbanizační, sociologické, personální a ekologické ===== lokalizační předpoklady ===== ==== přírodní potenciál ==== * **reliéf území** * makroformy * vertikální a horizontální členitost, výšková poloha, forma povrchu, expozice (svahu třeba) * členitost je asi nejdůležitější a ovlivňuje CR nejvíc * pestřejší reliéř s větší energií je na tom prostě líp než monotónní poušť! * krasový reliéf je moc atraktivní * **podnebí** * horizontální zonálnost je nejlepší subtropický a mírný - středomořské klima * vertikální zase mírný - kvůli horám a tak * působení mikroklimatických podmínek (všechno co mě napadne z meteorologie) * pro krátkodobou rekreaci má větší vliv počasí (jakože aktuální) * horizontální klimatická zonálnost, vertikální klimatická zonálnost, mikroklimatické podmínky * sněhová pokrývka je fajn pro zimní sporty (je ovlivněna vertikální zonálností) * pozor na expozici svahů, ty na jihu ztrácí pokrývku tak o dva týdny dřív * sluneční svit - čím delší trvání slunečního svitu, tím lepší podmínky pro CR * **vodstvo** * HUZ se většinou soustřeďují kolem vod (40 % v ČR) * moře pro dlouhodobé rekreační pobyty * jezera a umělé vodní nádrže hlavně pro krátkodobou rekreaci (hlavně když je to blízko měst) * vodní sporty, turistika a tak * důležitá délka pobřeží, přístupnost, expozice, hloubka a čistota vody a tak * kaňony a vodopády - nejatraktivnější * vyveračky, termální prameny * artézské studny, gejzíry * **rostlinstvo** * lesy mírného pásma * houby, borůvky * lesní rezervace, chráněná naleziště * parkové lesy * **živočišstvo** * fauna nejvíc trpí zásahy člověka do přírody * exkluzivní CR - lov zvířat a rybolov * turistická safari ==== kulturně historický potenciál ==== Byl vytvořen hlavně člověkem a jeho zásahem do krajiny a je lokalizován bodově! Má spíš sekundární význam. Památky maj velký vliv na motivaci návštěvníků. * **kulturně-historické památky** * památky mající přímy vztah k významným osobnostem a historickým událostem * jako indikátor atraktivity slouží návštěvnost * památky UNESCO * architektonické památky * nemovité * poznávací funkce * profánní památky (světské) - historická jádra měst třeba, technické památky, vojenské památky * sakrární památky (církevní) - chrámy, katedrály, rotundy, synagogy, židovské hřbitovy * kulturní zařízení * funkce poznávací i společenská * jsou spíše v čase neměnná * muzea, galerie, divadla, hvězdárny, planetária * společenské akce * společenská funkce * v čase se mění * kulturní a sportovní akce, kongresové akce, výstaviště * interiérové / outdoorové * statistika NIPOSu na interiérové akce! (národní informační a poradenské středisko pro kulturu) ===== selektivní předpoklady CR ===== V předchozí kapitole bylo pojednáno o přírodních rekreačních zdrojích a předpokladech. Jestliţe tyto zdroje a předpoklady stojí na jedné straně jako „lokalizační“ faktory vzniku a rozvoje cestovního ruchu a rekreace, pak na straně druhé stojí takové zdroje, předpoklady a impulsy, které uvádějí v činnost rekreační a turistické procesy. Těmito zdroji jsou v nejobecnějším slova smyslu veškeré socioekonomické zdroje, předpoklady a moţnosti, ovlivňující zejména rozdílnou intenzitu účasti obyvatelstva na cestovním ruchu a rekreaci (selekce). ==== demografické faktory ==== * jiné preference má rodina s dětmi a jiné mladí lidé * důležité při plánování ubytovacíh kapacit, vybavenosti hotelu, ... ==== urbanizační faktory ==== * jiné nároky má městské a jiné venkovské obyvatelstvo (hlavně na víkendovou rekreaci) * na víkend jezdí 40 % lidí z měst a jenom 5 % venkovského obyvatelstva * druhé bydlení pro měšťáky! ==== ekonomické faktory ==== * antropogenní formy již dnes převažují * rozvoj průmyslu a urbanizace * takže lidi utíkají a chtějí kontakt s přírodou. Jak milé. ==== sociálně-kulturní a sociálně-politické faktory ==== * státní politika, množství volného času, hmotná a kulturní vyspělost obyvatelstva * Sociální politika mnoha států vytváří podmínky masové účasti obyvatelstva na cestovním ruchu. Vyspělé státy přijímají závazné dokumenty, které otevírají a zdokonalují cestovní ruch a rekreaci domácího obyvatelstva jako součást svých ekonomických programů. * Existuje přímá úměrnost mezi životním standardem obyvatelstva určitého státu a jeho podílem na cestovním ruchu ===== realizační faktory a předpoklady ===== Realizační předpoklady cestovního ruchu (angl. realisation prerequisities of tourism) jsou předpoklady cestovního ruchu, zahrnující komunikační předpoklady (textura a struktura komunikační sítě, dostupnost území) a infrastrukturu cestovního ruchu ( (ubytovací zařízení, stravovací zařízení, kulturní zařízení, zábavní zařízení, sportovní zařízení, dopravní zařízení, další zařízení infrastruktury cestovního ruchu). ==== infrastruktura CR ==== Infrastruktura cestovního ruchu (angl. tourist infrastructure) představuje souhrn organizačně technických předpokladů pro uspokojování potřeb účastníků cestovního ruchu v dané destinaci (doprava, komunikace, zásobování elektřinou, pitnou vodou, kanalizace, maloobchodní síť, banky, směnárny, kulturní zařízení, zábavní zařízení, sportovní zařízení atd.). Infrastrukturu cestovního ruchu lze rozdělit na základní (doprava, ubytovací a stravovací sluţby) a doplňkovou (doprovodnou). Jádrem infrastruktury cestovního ruchu je tzv. suprastruktura cestovního ruchu (ubytovací, stravovací, dopravní sluţby a doplňkové sluţby), která je budována zejména pro návštěvníky. * UNWTO - world tourist organisation * **ubytovací zařízení** * počet lůžek, počet přenocování, využití lůžek, kvalita. apd. * jakože nejvíc hotelů je ve VB, ale nejvíc lůžek v Itálii (itálie - francie u ostatních HUZ) * hromadná / individuální * **dopravní infrastruktura a CR** * i cesta je cíl * infrastruktura zimních sportů, pro potřeby pěší turistiky, cykloturistiky, letní provoz lanovek, skibusy, cyklobusy * sjezdové lyžování a běžky - řada kritérií které není tak lehko splnit ====== pseudoturismus ====== * drogová turistika * kofein, alkohol, tabák, opiáty, travka, kokain * tolerujem marijánku! * Asijské gangy útočí na příhraničí. Za pervitin! * sexuální turistika * hlavně muži. prej. :D * Nevada, Skandinávie, Izrael (???) - co Pobaltí? * stejně pojedou do Thajska a na Filipíny, Kuba, Rusko, Litva, Ukrajina, Brazílie, Kambodža, je toho moc * interupční turistika * temná turistika * henystická turistika * nákupní turismus * hazardní turismus ====== druhy a formy CR ====== **druh CR**: typ cestovního ruchu, pro jehož určení je klíčovým kritériem „jevový průběh cestovního ruchu a způsob jeho realizace v závislosti na geografických, ekonomických, společenských a jiných podmínkách, jakoţ i jeho účinky“. Toto obecné kriterium se dále dělí podle objektivních faktorů (prostorové, časové, sociální a demografické, vlivů cestovního ruchu) – např. místa realizace cestovního ruchu (domácí a zahraniční, mezinárodní CR, národní, příhraniční, výjezdový, vnitřní), doby trvání pobytu – kritériem je hranice tří (resp. čtyř) přenocování (krátkodobý, dlouhodobý cestovní ruch), způsobu zabezpečení cesty a pobytu (organizovaný, neorganizovaný), převaţujícího prostředí pobytu (městský, venkovský, lázeňský, přírodní, vodní cestovní druh. \\ **forma CR**: typ cestovního ruchu, pro jehoţ určení je klíčovým kriteriem motivace návštěvníka. Základními motivacemi CR jsou odpočinek, poznávání prostředí a kontakty s lidmi, odtud základní formy cestovního ruchu : rekreační, pobytový, lázeňský, lovecký, poznávací (kulturně poznávací, přírodně poznávací, historicky poznávací), socioprofesní (profesně orientovaný: např. obchodní, kongresový, incentivní cestovní ruch). ===== formy CR ===== Formy cestovního ruchu vycházejí ze zaměření cestovního ruchu na uspokojování určitých konkrétních potřeb účastníka. Tyto potřeby mají specifický charakter, jednotlivé formy cestovního ruchu obvykle kladou zvláštní poţadavky na způsob realizace a zabezpečení sluţeb (rozsah a kvalita). Členění na formy cestovního ruchu nepředstavuje skutečnou pojmovou klasifikaci, ale tvoří spíše obchodní, pracovní nebo propagační označení, a proto se také stále vyvíjí a mění. * **městský CR** * **venkovský CR** * šetrná forma CR * jízda na koni a lov zvěře, tak to dělali kdysi * rozvoj druhého bydlení * **veletržní a kongresový CR** * ovlivňuje taky ekonomiku * multiplikační efekt * není tak citlivý na ekonomické výkyvy, zaměstnavatel jim tu cestu zaplatí i když bude resece přece, konference se nezruší jenom tak * kongresové akce: USA, Německo, Španělsko, Francie, VB * **lázeňský CR a wellness** * lázně vždy na přírodní zdroje * wellness nemusí mít vazbu na přírodní léčivé zdroje * **zimní rekreace a CR** * **letní rekreace u vody** * **vinařský CR** * **golf** ===== druhy CR ===== ==== podle místa realizace ==== * domácí * zahraniční * příjezdový a výjezdový CR * mezinárodní CR, tranzitní CR ==== podle způsobu účasti a formy úhrady nákladů ==== * volný (platím já) * vázaný (platí ostatní) ==== podle organizace a zabezpečení služeb ==== * neorganizovaný CR - všechno si zajistím sama * organizovaný CR - mám cestovku k tomu * cestovní ruch mimo veřejné formy - chataři a chalupáři, kteří nic organizovat nepotřebujou třebas ==== podle velikosti skupiny ==== * hromadný (formální / neformální skupiny) * individuální (sama nebo se svou rodinou) ==== podle délky účasti ==== * krátkodobý - do tří dnů mimo /tedy max dvě přenocování * dlouhodobý - ne delší než 6 měsíců! :) pak je to totiž už dlouhodobý pobyt ==== podle časového rytmu a rozložení během roku ==== * každodenní * víkendový * týdenní * dlouhodobější * sezónní (letní/zimní), celoroční ====== pojmy ====== * volný čas * opak práce * čas považován jedincem za volný * rekreace * způsob trávení volného času pro obnovení sil * cestovní ruch / turismus * jedu tam, jsem tam, mám motivaci tam jet, dělám tam různý aktivity, využívám služby a zařízení, popíjím na baru * turistické regiony ČR * Šumava, Západočeské lázně, Vysočina, Český ráj, Jižní Čechy, Jižní Morava, Východní Morava, Severní Morava a Slezsko, Střední Morava a Jeseníky, Střední Čechy, Praha, Severozápadní Čechy, Východní Čechy, Královéhradecko, Plzeňsko a Český les, Jizerky, Krkonoše ====== zdroje dat ====== * ministetrstvo zahraničí * MMR * TSA = transportation security administration * ČSÚ * CzechTourism * UNWTO * nějakej vládní dokument * WB, Eurostat