* patří pod rojovou inteligenci, mezi subsymbolické algoritmy * == vlastnost rozsáhlých systémů sestávajících z množství jednoduchých agentů, jejichž vzájemná interakce (přímá/nepřímá) vede ke vzniku koherentních globálních funkčních vzorů * to je to u těch neuronových sítí, že 10 skatů je lepších než 1000 samostatných horolezců (možná??) * jsou dobří, samoorganizující se - komplexní kolektivní chování může vyplynout z četných interakcí mezi jednotlivými členy roje nebo hejna * základem je //ant systém// * stigmerie = komunikace mezi agenty pomocí modifikace prostředí, ve kterém se vyskytují * feromon = chemická značka * ale pozor, můžou uvíznout v lokálním extrému - mravenci nedokáží dostatečně využít nebídnutou nejkratší cestu (ale někteří jiní mravenci to umí) ** postup mravenců** - mravenec hledá potravu v okolí mraveniště - pokud najde jídlo, vrátí se domů a přitom značí cestu feromony - ostatní mravenci následují cestu - čím víc mravenců -> tím silnější feromonová stopa -> tím ještě víc mravenců Na začátku se chovají mravenci náhodně a vybírají si krátkou i dlouho trasu se stejnou pravděpodobností -> po optimalizaci mravenčím agentem si všichni vrhají tou kratší. ===== modifikace systému ===== ==== elitismus ==== * posílení vlivu nejlepších řešení * urychlí to, ale zároveň je větší pravděpodobnost, že mravenci uvíznou v sedlovém bodu * využit Elitářským mravenčím systémem či mravenčím systémem založeném na pořadí (mravenci, až najdou cestu, tak se seřadí podle kvality nalezené cesty a podle toho jak se umístí, tolik vypustí feromonů, tudíž čím vyšší příčka, tím víc feromonů) *