definice a popis, možnosti využití, aplikace a implementace v GIS * taky přepočítavají jednotlivé stavy systému jako CA * ale tyto stavy jsou uloženy u nepravidelných objektů, které se navíc pohybují * = skupina volně propojených autonomních systémů, kteří vzájemně spolupracují na dosažení společného cíle ====== schopnosti agenta ====== * **autonomnost** * samostatně řeší úlohy komunikace * koordinuje činnost a kooperuje s jinými agenty * dobrovolňuje vstupuje a opouští komunitu * poskytuje a požaduje výsledky * **reaktivita** * je aktivován událostmi * je schopen reakce v souladu s vnímáním reálného času * **intencionalita** * má na paměti dlouhodobé cíle organizace a podle toho se i chová * formuluje vlastní plány a využívá k tomu své vlastní úsudky * **schopnost sociálního chování** * je schopen spolupracovat pro dosažení společného cíle * udržuje informace o jiných agentech a vytváří si o nich úsudky * sdružuje se do koalic pro vzájemný prospěch ====== chování agentů ====== * rozhodují se na základě svých znalostí (tzv. racionální agent) * v intenčím (záměr) systému agent sestavuje plán k dosažení vytyčeného cíle nebo využitím **BDI principu** * **Beliefs** (informace, které má agent o světě) * **Desires** (stavy věcí, kterých chce agent ve světě dosáhnout) * **Intentions** (stavy věcí, které se agent zavázal plnit) * je řízeno **sadou pravidel** (je dáno stavem agenta a podněty přijímaných z okolí) * **okolí** - je proměnlivé a je definováno buď přímo sousedstvím agentů nebo nepřímo s určitou vzdáleností v rámci grafu * **pravidla** - definují chování agenta -> jsou dána lokálně a způsobují změny stavů a polohy agentů ====== komunikace agentů ====== * **přímá** * agenti mezi sebou * **nepřímá** * reakce mezi agentem a prostředím * agent měí stav okolí jiného agenta, aby tento agent při kontaktu s okolím změnil svůj stav žádaným směrem (tomu se říká možnost adaptace) ===== funcionalita agentů ===== * **dotazování** - hledám informaci tam, kde si myslím že je * **hledání informac**e - společné pátrání agentů po informaci, kterou nemají * **přesvědčován**í - snaha agenta o získání jiného agenta pro svůj záměr * **vyjednáván**í - agenti vyjednávají o podmínkách sdílení prostředků * **porada** - nalezení řešení problému, které je v zájmu všech. Agenti poskytují své znalosti a řeší další postup společně * **eristrický dialog** - hádka o poskytnutí služeb tak, aby všichni dosáhli maximálního zisku ====== příklady MAS ====== *[[optimalizace_mravenci_kolonii| mravenčí kolonie]] * společenstva mravenců - společný cíl je nalézt potravu * jednotliví mravenci žijí krátce, mraveniště jako celek přežívá dlouho * s věkem se agresivní a dobyvačné mraveniště mění na klidné a ustálené * * teorie davu - simulace pohybu chodců, simulace evakuace * společnost a kultura - modely sociálního šíření * **model segregace**: 2 druhy obyvatel, míra tolerance, město ve tvaru mřížky -> obyvatelé jsou spokojení, pokud míra tolerance % sousedů je stejných. Při nespokojenosti se stěhuje do volného pole. -> tvorba ghett * **etnocentrismus**: preference kooperace s příslušníky svého etnika a nekooperace s přísluníky jiných etnik * agenti můžou kooperovat se svým etnikem nebo nemusí, stejně tak s tím cizím * **vznik města**: každý agent provádí denní aktivity - pracuje, spí nebo odpočívá -> a pro tyto akvitity vytváří místa -> pak ta místa sdílí s ostatními * organizační sítě - emergentní sociální jevy * biologie - simulace populační dynamiky, např. společenství hmyzu (včely, termiti), chování zvířecích komunit (hejna, predátor-kořist) * hejno: neleť moc blízko k ostatním, kopíruj blízké sousedy, posuň se dopředu doprostřed ke sledovaným sousedům, udržuj přímý výhled * BOIDS: Bird-oid object * infrastruktura - simulace dopravního provozu a světelné signalizace ve městech * armádní využití - systémy příkazů a kontroly, válečné simulační hry * byznys a řízení společnosti - logistika, spotřební trhy, řízení toku zákazníků * ekonomické vědy - umělé finanční trhy, struktura a dynamika ekonomických vztahů, teorie her ====== decentralizované myšlení ====== * člověk není soubor buněk * vlna není soubor molekul * nejde o předpovídání chování systému, ani o přesné vysvětlení, jak systémy fungují * -> jde o styl uvažování o systémech * na úrovni celku můžeme dostat jiné chování, než to na úrovni jednotlivců (emergentní chování)