vlastnosti, syntaxe, struktura, schéma geographical markup language * značkovací jazyk založen na XML pro popis aplikačních schémat, stejně jako k uchováváí a manipulaci s geografickými informacemi * určen pro modelování, přenos, a skladování geografických dat * definuje topologii, čas, geoprvky, referenční systém, geometrii * stritkně odděluje obsah a vzhled * GML je XML kódování ve shodě se standardem ISO 19118 pro transport a skladování geografických informací vymodelovaných v souladu s konceptuálním modelovacím rámcem používaným v sérii mezinárodních standardů ISO 19100 a zahrnující prostorové i neprostorové vlastnosti geografických prvků * ISO 19100 * pro interoperabilitu mezi různými geografickými informačními systémy * definuje sémantiku obsahu a logickou strukturu dat -> zavedené jedno stejné aplikační schéma * definuje systémově a platformě nezávislou datovou strukturu * GML schéma je zadáno v XML a to buď: - dodržením pravidel definovaných ve standardu ISO 19109 pro aplikační schémata **UML** a přizpůsobením omezení schémat a pravidel pro GML * zde jsou prvky reprezentovány jako objekty, kde název typu prvku je použit jako **název třídy objektu** - dodržením pravidel pro **GM**L aplikační schémata přímo v XML * zde jsou prvky reprezentovány jako elementy XML, kde název typu prvku je použit **jako název elementu** ====== schéma GLM ====== * GML dokumenty - reálné objekty zachycené jako data odpovídající GML aplikačnímu schématu * GLM schéma - definování elementů a prvků použitých v aplikačních schématech * GLM schéma do verze 3.0 - __geometry, xlink, xfeature.xsd__ * GLM schéma od verze 3.0 - schémat už je 25 - basic geometry (0d, 1d, 2d), topology, feature model, metadata machanism,... * **Xlink** * jsou standardní metodou, jak hypertextově odkazovat na XML - implementace vazeb mezi objekty formou odkazů * xlink:href - odkazuje na cíl přes URI * xlink:role, xlink:title,... * **Souřadnicové referenční systémy** * kóduje nejen definice SS, ale také jejich transformace a vzájemné konverze * geodetická poloha, dočasná poloha, technická poloha, poloha obrázku * definice projekčních ploch, nultých poledníků, apod.. * **Topologie** * definované jsou 4 třídy: pro základní topologické objekty + každou dimenzi po 3D * **Dočasné informace a dynamické prvky** * Schémata dočasných prvků obsahují komponenty popisující dočasnou geometrii, topologii, souřadnicové systémy a dočasné charakteristiky geografických dat * Čas je měřen ve dvou měřítkách: **intervalové měřítko** nabízí základy pro měření doby, **ordinální měřítko** poskytuje informace pouze o relativní poloze v čase * **Definice a slovníky** * lepší je použít definice distribuované vnějšími orgány (ať už offline nebo online) * **Jednotky, míry, hodnoty** * definuje požadavky na kvantitativní hodnoty, které používají měřítko či jednotky míry * **Směry** * definované objekty mohou získat vlastnosti definující jejich orientaci, směr, kurz, azimut,... * **Pozorování** * **Coverage** ====== mapování GML dat ====== * jak ty geoprvky zobrazit na webu?? No přeci transformací to prezentačního formátu, třebas pomocí CSS nebo XSL * **CSS** * je jednodušší, neumí vybírat prvky (to je blbý, když chci zobrazit jenom malou část z jinak velkého dokumentu) * **XSL** * extensible stylesheet language * prostředek k definování transformace a vizualizace prostorových i neprostorových atributů prvků XML dokumentů * **XSLT** * pro konverzi XML do jiného formátu (třeba GML do SVG) ====== zobrazení XML dat ====== {{ ::svg.png?nolink&200|}} * každý SW to dělá jinak * SVG * otevřený formát, 2D, XML * není standardizovaně podporovaný všemi browsery * malá velikost výsledných obrázků mapy * umožňuje vytvářet odkazy na další vektorové i ratrové soubory a může s němi pracovat přímo * **vizualizace:** * extrakce prvků (feature extraction) * extrahování a interpretace prostorových prvků z GML souborů na WFS serveru * styling mapy * sestavení GML prvků do grafické podoby pomocí grafických symbolů, stylů linií, vzorů ploch apod... * transformace GML geometrie dat do SVG třeba * potřebuj XSLT procesor!!!!! (Xalan, Saxon) * požadavek uživatele je poslán zpět do datového skladu GML -> webový server extrahuje nové GML prvky -> sestaví z nich SVG -> tohle SVG pošle klientovi