====== pojmy ====== * **izotropický povrch** * povrch, u kterého se předpokládá, že možnost pohybu je ve všech směrech stejná a stejně nákladná, takže u něj nelze určit preferenční směry * např. silniční síť v oblasti nížin nebo plavba po jezeře * **anizotropický povrch** * povrch, u kterého je možnost pohybu závislá na směru * zohledňuje nejen náklady na překonání buňky s určitou hodnotou frikce dané frikčním povrchem, ale také náklady na překonání buňky v určitém směru * {{:frikcni_povrch1.png?nolink&500|}} * **metriky** * Euklidovská vzdálenost * Manhattanská vzdálenost * **akumulační (nákladová) vzdálenost** * vyjadřuje vzdálenost každé buňky od zdroje v jednotkách nákladů * nejlevnější trasa ze zdroje do daného místa * vzdálenost se při pohybu přes každou buňku násobí frikční hodnotou * **akumulační (nákladový) povrch** * podobný jako povrch s euklidovskou vzdáleností, akorát tady hodnoty vzdáleností od výchozího bodu nenarůstají ve všech směrech stejně, ale respektují strukturu frikčního povrchu * pro jeho vytvoření je klíčovým krokem definice frikcí, které vyjadřují prostorové rozmístění hodnot náročnosti přechodu přes jednotlivé lokality * hodnota každé buňky reprezentuje součet celkových nákladů pro její dosažení od počátečního bodu * v GIS - **Accumulated Cost Surface** * vstup je kompletní síť všeobecných nákladů (frikční povrch) -> tzn. že každé buňce je přiřazena relativní nebo absolutní * hodnota nákladů potřebné pro pohyb přes ni * {{:izoakupov.png?nolink&400|}} * **frikční povrch** * rastr * hodnota uložená v každé buňce vyjadřuje úroveň obtížnosti nebo nákladovosti, potřebné pro pohyb přes ni * např. přiřazení frikčních hodnot do obrazu využití krajiny reklasifikací * neobsahují žádné kumulativní hodnoty, ale obsahují hodnoty potřebné pro vytvoření akumulačních povrchů * nutnost normalizovat (nebo standardizovat?) do rozsahu 0–255 třebas * např. plocha odporu krajinného pokryvu * **frikce užitečné k anizotropickému modelování**: * vítr, sklon, spotřeba paliva, peněžní výdaje, riziko nebezpečí, půdní pokryv,... * {{:frikcnipov.png?nolink&300|}} * **faktor terénního reliéfu** * konvertuje rovinnou vzdálenost mezi buňkami na vzdálenost terénní (potřeba mít DMR žejo) * není anizotropický (nezáleží na směru pohybu) * **vertikální (stupňovitý) faktor** * bere v úvahu vliv hodnotového gradientu mezi dvěma sousedními buňkami na jejich nákladovou impedanci * je anizotropický (záleží na směru) * počítá se ze sklonu svahů * sklon, teplotní pole * **horizontální faktor** * to je to když jedu autem a fouká vítr třeba zleva! ====== postup ArcGIS ====== * **path distance** **(nákladový povrch)** * tvoří nákladový povrch (výchozí frikční povrch + vertikální a horizontální parametry posunu + skutečná vzdálenost po zemském povrchu) * je možné zadat jak izotropní frikční povrch, skutečný povrch terénu i horizontální a vertikální faktory * požaduje vstupní frikční povrch * **cost path** * na základě nákladového povrchu generuje nejlevnější trasu * nebo trasu z vybraných lokalit k nejbližší zdrojové buňce definované v akumulačním nákladovém povrchu v rámci nákladové vzdálenosti * musím už mít udělané Cost Distance nebo Cost BackLink nebo Cost Allocation !!) <- tady se totiž vytvoří Cost distance rastr a Cost Backlink rastr * **cost surface** * povrch nákladů * každá buňka ví, jak drahé je její překonání * sem se skládají ty faktory (frikční povrch + faktor terénního reliéfu, vertikální a horizontální faktor) * kromě frikčních hodnot můžu zadat i maximální hodnotu nákladu, do které se budou vzdálenosti oceňovat) ===== nalezení nejlevnější cesty ===== - **frikční povrch** - je třeba rastr reclassify sklonu - **cost distance** (mapa nákladů) od místa A na základě obrazu frikčního povrchu * Cost Backlink raster - rastr obsahující hodnoty od 1 do 8, které definují sousední buňku pro nejlevnější cestu z dané buňky ke zdroji * vytváří se n základě nákladového rastru (to je ten frikční povrch z 1.) a startovacího bodu výpočtu - **cost path** - mapa nákladů + komunikací vytvořím optimální trasu - nebo **cost allocation** - počítá pro každou buňku nejbližší zdrojovou lokalitu na základě nejnižší akumulační vzdálenosti na nákladovém povrchu * např. koeficienty pro vytvoření frikčního povrchu {{ ::frikce333.png?nolink&500 |}} * ====== využití ====== * rozšíření vlků ve Španělsku * nejvhodnější koridor pro stavbu komunikace * analýza prostupnosti terénu * modelování povodňové vlny * modelování vlivu zplodin na životní prostředí